Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Predici la Liturghia transmisă la Radio Iași

Anul A
Solemnitatea "Sfântul Iosif"

2Sam 7,4-5a.12-14a.16; Ps 88; Rom 4,13.16-18.22; Mt 1,16.18-21.24a

Fericit servitorul credincios!

Sărbătoarea de astăzi ne pune în față un exemplu de trăire a credinței în conformitate cu vocația primită. Sfântul Iosif, soțul sfintei Fecioare Maria și patronul Bisericii Universale, pe care îl sărbătorim astăzi, depășește în demnitate, sfințenie și misiune pe toți sfinții, cu excepția sfintei Fecioare Maria, soția sa, cea neprihănit zămislită și împodobită, într-un grad eminent, cu haruri și virtuți excepționale. Fiecare sfânt excelează printr-o anumită virtute care îl caracterizează.

De exemplu: sfântul Francisc din Assisi este cunoscut ca sfântul sărăciei; sfântul Filip Neri ca sfântul veseliei curate, sfântul Francisc de Sales ca sfântul blândeții, sfânta Tereza a Pruncului Isus ca sfânta copilăriei spirituale și așa am putea continua această listă a sfinților și a sfintelor Bisericii creștine.

Privind la viața sfântului Iosif ne întrebăm: care este virtutea care îl caracterizează? Răspunsul ni-l oferă textul Evangheliei sfântului Matei. Iosif este un bărbat drept. Termenul drept, folosit în Vechiul Testament, în mentalitatea iudaică, exprima sfințenia. Cu acest înțeles îl folosește sfântul Matei în evanghelia sa, atunci când îl caracterizează pe Iosif, soțul Mariei. Dreptatea practicată de sfântul Iosif nu este doar una dintre virtuțile cardinale, ci este manifestarea unei sfințenii excepționale.

În sfântul Iosif strălucesc cele mai alese virtuți creștine. În el găsim credința patriarhului Abraham, la care face referire cea de-a doua lectură, luată din Scrisoarea sfântului apostol Paul către Romani care afirmă: "Pentru credința sa Dumnezeu l-a considerat drept". Credința sa îl face încrezător în împlinirea promisiunilor divine cu privire la venirea lui Mesia.

Iar atunci când îngerul îi descoperă în vis împlinirea promisiunilor divine tocmai în Maria, soția sa, acceptă mesajul divin. Fără nici o întârziere o ia acasă la el și își arată deplina disponibilitate de a colabora cu Maria la desăvârșirea misterului răscumpărării, prin Isus, Fiul Mariei, devenit prin căsătorie și fiul său adoptiv.

Credința profundă a sfântului Iosif este susținută cu tărie de smerenia sa adâncă. Atunci când află că Maria, logodnica sa, a zămislit prin puterea Duhului Sfânt, în smerenia sa, consideră că este drept să respecte planului lui Dumnezeu și astfel vrea să renunțe la Maria pentru a nu împiedica realizarea planului divin. Se consideră nevrednic să devină soțul Mariei, cea aleasă de Dumnezeu pentru un plan atât de măreț și, de aceea, cu modestie și discreție, vrea să se retragă din viața Mariei, pentru a nu o împedica în împlinirea misiunii sale divine.

Cum Dumnezeu îi înalță pe cei smeriți, privind la Iosif, slujitorul său credincios, îl cheamă la demnitatea de soț al Mariei, cea plină de har, destinată să fie Mama lui Mesia și îl alege să fie un colaborator intim la împlinirea misterului răscumpărării. Devenit soțul legitim al Mariei, Născătoare de Dumnezeu, el devine și tatăl adoptiv al lui Isus, fiul Mariei, Mântuitorul omenirii.

Din momentul în care îngerul Domnului îi dezvăluie misterul maternității Mariei și identitatea fiului ei, zămislit prin puterea Duhului Sfânt, Iosif, cu o promptitudine eminentă, izvorâtă din încrederea acordată lui de Dumnezeu pentru a împlini o misiune cu adevărat unică, aceea de soț al Născătoarei de Dumnezeu și de tată adoptiv al lui Isus, Fiului lui Dumnezeu întrupat, se angajează total să împlinească voia lui Dumnezeu.

Ascultarea și supunerea promptă a sfântului Iosif față de planul lui Dumnezeu ce i-a fost revelat dezvăluie disponibilitatea sa totală pentru împlinirea voinței divine. El este capabil să renunțe la planurile sale umane, legate de căsătoria sa cu Maria, și se arată total disponibil să împlinească planul lui Dumnezeu.

Luând-o acasă pe Maria, întemeiază familia sa în care vor găsi căldura unei iubiri curate și devotate precum și protecția necesară atât Maria, cât și copilul ei, Isus.

Fecioria sfântă și rodnică a Mariei va fi protejată, iar viața lui Isus va fi ocrotită și susținută pentru a ajunge la maturitatea necesară în vederea împlinirii misiunii de mântuire a lumii.

Credința sfântului Iosif se exprimă evident, din cele considerate până acum, prin iubirea sa devotată față de Dumnezeu și față de membrii familie sale, pe care îi slujește cu devotament total. Când sfântul Iosif a aflat de la îngerul trimis de Dumnezeu că pruncul zămislit de Maria, prin puterea Duhului Sfânt, este însuși Mesia, Mântuitorul omenirii, iubirea lui față de Maria și față de copilul ei s-a înflăcărat și mai mult.

Și el ca un bun israelit aștepta încrezător venirea lui Mesia. Ne putem imagina cât de mare i-a fost surpriza și cât de mare bucuria să constate că Dumnezeu l-a ales chiar pe el să alcătuiască familia din care să se nască Mesia și tocmai el să colaboreze direct cu mama lui Mesia.

Sfântul Iosif, în momentul căsătoriei cu Maria, era la vârsta deplinei sale bărbății, cu un trup robust și cu o inimă tânără și dornică de o iubire sinceră și devotată.

Iubirea sa conjugală era atât de profundă, încât a făcut să fie superfluă orice relație fizică cu soția sa; era atât de delicată, încât l-a făcut să fie nu numai martor al purității feciorelnice a Mariei, ci și păzitorul acestei virginități.

Este greu, dacă nu imposibil, să înțelegem cât de curată, puternică și devotată a fost iubirea sfântului Iosif față de soția sa și față de Isus, Mesia cel așteptat.

Cu siguranță că iubirea atât de curată, sfântă și devotată a sfântului Iosif, manifestată în familia sa, le-a inspirat și le-a susținut multor soți creștini iubirea lor conjugală, conducându-i la sfințenie și la mântuire. Pe sfântul Iosif - pe care noi îl invocăm prin expresiile: capul preasfintei familii, soțul Născătoarei de Dumnezeu, păzitorul curat al Fecioarei, apărătorul neobosit al lui Cristos - l-au ales mulți soți ca model de trăire a iubirii creștine în familiile lor.

Iată un exemplu, în acest sens.

Un preot a fost chemat într-o zi la patul unui bărbat grav bolnav. Acest bărbat era cunoscut în localitatea sa ca un om care trăia departe de Dumnezeu. În timp ce preotul se îndrepta spre casa bolnavului, se gândea cum va putea să stea de vorbă cu el, știindu-l ca pe un creștin care nu frecventa biserica și nici sfintele taine. Pe când preotul intra în camera unde zăcea bolnavul, soția acestuia se retrăgea gânditoare și neliniștită, neștiind care va fi reacția soțului ei la întâlnirea cu preotul. Dar, iată o mare surpriză. Preotul, care pe drum se gândea cum să-i vorbească bolnavului pentru a-l determina să facă o spovadă bună și să primească sfântul Maslu și sfânta Împărtășanie, este întâmpinat de bolnav cu aceste cuvinte:

- Bine ați venit părinte, tocmai vă așteptam, căci vreau să mă spovedesc.

- Bine te-am găsit - i-a răspuns părintele - și mă bucur că te găsesc stăpânit de acest gând sfânt de a te spovedi.

- Părinte - a continuat bolnavul - un înger al Domului m-a schimbat, și cu mâna tremurândă a arătat spre soția care tocmai ieșise.

- Înțeleg, prietene - reluă preotul - să fie binecuvântat acest înger bun și tu de asemenea că ai ascultat de îndemnurile lui sfinte.

- Îndemnuri spuneți, părinte. Nicidecum! Ea nu mi-a spus nimic niciodată despre Dumnezeu și cele sfinte pentru că eu i-am interzis aceasta, însă viața ei, da, viața ei m-a determinat să-mi schimb viața mea păcătoasă. Timp de 30 de ani a fost ca un miel blând, asemenea lui Isus, care nu s-a plâns niciodată. Deseori m-am purtat cu brutalitate cu ea, dar ea răspundea cu delicatețe și răbdare binevoitoare. Suporta cu o răbdare de nezdruncinat capriciile mele și cu cât îi ceream lucruri mai grele cu atât se arăta mai docilă și disponibilă. N-am lăsat să treacă nici o oră fără să o fi pus la încercare, dar ea era totdeauna calmă, respectoasă și iubitoare față de mine, care nu o făceam decât să sufere. Câtă iubire, câtă răbdare! Părinte, religia care inspiră și susține astfel de comportamente este divină. Eu sunt un mare păcătos și toată viața am disprețuit-o pe soția mea. Totuși vreau să mor împăcat cu Dumnezeul pe care soția mea îl iubește și îl slujește cu atâta devotament.

Apoi a făcut o Spovadă bună, a primit și celelalte sacramente și a murit împăcat cu Dumnezeu și cu soția lui sfântă. Ferice de acea soție creștină, care a înțeles că menirea ei a fost aceea de a-l ajuta pe soțul ei să ajungă la mântuire!

Sfântul Iosif este cunoscut și invocat nu numai ca ocrotitorul familiilor, ci și ca nădejdea bolnavilor și ca ocrotitorul celor care trag de moarte.

La o privire sumară asupra vieții sfântului Iosif am fi tentați să credem că el a dus o viață ușoară, fără multe încercări și fără grele suferințe. Dar dacă citim cu atenție sfintele evanghelii constatăm contrarul. Sfântul Iosif nu a fost scutit de încercările și de suferințele inerente vieții pământești.

După logodna încheiată cu Maria, aude zvonuri care îl neliniștesc și nu știe ce să creadă și ce să facă. Aude că Maria este însărcinată și încă într-un mod misterios, adică prin puterea Duhului Sfânt. El știind că nu are nici un amestec în această situație, de asemenea înclinat să creadă că Maria, logodnica sa este sfântă, se gândește să nu o compromită și este pe punctul de a o părăsi, fără să-i facă cunoscut acest lucru. Un înger al Domnului îl lămurește cu privire la maternitatea misterioasă a Mariei și îl determină să o ia acasă pe Maria pentru a-i salva reputația și copilul zămislit prin acțiune minunată a Duhului Sfânt.

Pacea și bucuria căminului lor nu va dura mult timp pentru că un decret al împăratului August le cerea să se prezinte la Betleem pentru a se supune unui recensământ. Călătoria nu este ușoară, mai ales pentru Maria care era însărcinată. Ajunși la Betleem, Iosif și Maria au surpriza neplăcută de a nu găsi nici un loc potrivit pentru adăpost și sunt nevoiți să locuiască la periferia orașului unde se va naște și Isus, Mesia.

Nu mult timp după bucuria nașterii lui Mesia, după prezentarea lui în templu și după vizita magilor, Iosif este înștiințat de un înger al Domnului să fugă în Egipt pentru a salva viața pruncului pusă în pericol de Irod. Din nou alte neliniști și suferințe pentru familia sa. Fuge în Egipt și rămâne acolo între străini unde își întreține familia, prin sudoarea frunții sale, până la moartea lui Irod. Se întoarce în Țara Sfântă și se stabilește într-o casă modestă la Nazaret, unde va rămâne până la moarte.

Când Isus avea vârsta de 12 ani, s-au dus la Ierusalim de sărbătoarea Paștelui, iar după terminarea zilelor de sărbătoare, la întoarcerea spre casă constată că Isus nu este în grupul prietenilor și cunoscuților care se întorceau de la Ierusalim. Iosif și Maria, cuprinși de o mare neliniște și îngrijorare, se întorc la Ierusalim ca să-l caute. L-au găsit în templu în mijlocul cărturarilor cu care discuta despre cele scrise în Legea Domnului. Au revenit la Nazaret unde Iosif a continuat să lucreze ca să-și întrețină familia și să-l învețe pe Isus meseria de tâmplar.

Toate acestea ne arată că sfântul Iosif a cunoscut neliniștea, îngrijorarea, exilul, sărăcia, munca, într-un cuvânt, suferința omului obișnuit. Chiar dacă a fost ales de Dumnezeu pentru o misiune atât de importantă nu a fost scutit de suferință.

Ca atare el înțelege suferințele noastre pentru că și el le-a experimentat, iar întrucât a primit o mare trecere în fața lui Dumnezeu poate să intervină în fața lui pentru a mijloci în favoarea celor care îi imploră ajutorul.

El care a fost atât de delicat și de atent în exercitarea iubirii față de semeni nu poate să refuze nici un ajutor, nici un har necesar pentru sfințirea și mântuirea sufletelor, cum ne asigură sfânta Tereza de Avila.

Iată un exemplu care poate confirma această afirmație.

Felomena, o tânără în vârstă de 19 ani a fost cuprinsă de o boală gravă și a fost nevoită să stea la pat, începând cu data de 5 septembrie 1867. Sănătatea ei a ajuns atât de precară încât medicii nu-i mai dădeau nici o speranță. Singura ei scăpare era Dumnezeu. În ziua de 28 februarie 1868 a primit o scrisoare de la fosta ei superioară prin care o îndemna stăruitor să nu se descurajeze și să înceapă în ziua de 10 martie o novenă în cinstea sfântului Iosif, prin care să-i ceară vindecarea. Superioara îi scria: "Am o așa de mare încredere, încât îți zic: La revedere pe 19 martie, în casa noastră închinată sfântului Iosif!"

Această scrisoare a trezit în sufletul Felomenei o atât de mare încredere în intervenția sfântului Iosif, încât spunea că în ziua de 19 martie va fi vindecată. A început novena, dar în primele zile ale novenei situația sănătății ei nu s-a îmbunătățit, ba chiar în ziua de 17 martie s-a agravat. A doua zi a început să se simtă ceva mai bine. În sărbătoarea sfântului Iosif a primit cu bucurie și încredere sfânta Împărtășanie. După câteva momente s-a ridicat din pat, complet vindecată și s-a aruncat în genunchi în fața unei icoane a sfântului Iosif, ca să-i mulțumească pentru darul primit, în ziua sărbătorii lui.

Sfântul Iosif se dovedește a fi, cu adevărat, sprijinitorul familiilor și spreranța bolnavilor. Străduindu-ne să-i imităm exemplul de viață sfântă, prin practicarea virtuților creștine, putem fi și noi beneficiarii mijlocirii lui și ai fericirii de care se bucură acum în ceruri alături de Isus și de Maria.

De aceea, să-l invocăm spunând cu încredere: Sfinte Iosife, sprijinitorul familiilor, speranța bolnavilor și ocrotitorul celor ce trag de moarte, roagă-te pentru noi, acum și în ceasul morții noastre. Amin.

19 martie 2011, Radio Iași

Pr. Iosif Enășoae

[ index ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat