Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Predici la Liturghia transmisă la Radio Iași

Anul C
Duminica a 33-a de peste an

Mal 4,1-2a; Ps 97; 2Tes 3,7-12; Lc 21,5-19

Iubiți credincioși, dragi ascultători,

Astăzi este duminica a 33-a din anul liturgic, an ce se îndreaptă către finalul său. Din acest motiv, Biserica propune în aceste ultime săptămâni pagini biblice referitoare la evenimentele de pe urmă ale istoriei umane. Iar atenția creștinilor este orientată către realitățile viitoare, legate de revenirea lui Cristos în slavă și viața veșnică.

În cele trei lecturi din liturgia cuvântului ale sărbătorii duminicale apare, asemenea unui fir roșu, tema "sfârșitului lumii". De aici, provin două întrebări pe care ni le putem pune.

1. Cum să înțelegem sfârșitul lumii? (Când? Și care sunt semnele prevestitoare?)

2. Cum trebuie să așteptăm și să ne comportăm în fața actului ultim al istoriei?

Răspunzând la aceste interogative, s-ar putea corecta anumite idei greșite despre evenimentele finale ale istoriei. În același timp s-ar pune mai mult în lumină concepția creștină despre sfârșitul lumii, în legătura sa cu Dumnezeu, cu Isus Cristos, cu credința.

1. Cum ar trebui înțeles sfârșitul lumii?

În zilele noastre se vehiculează idei despre prăbușirea acestei lumi, din cauza unei catastrofe cosmice sau a unui război nuclear ori biologic.

Însă în Biblie, una dintre imaginile cele mai sugestive pentru a înțelege sfârșitul este aceea a "zilei Domnului". Prima lectură, luată din cartea profetului Malahia (mesagerul lui Dumnezeu) descrie succint Ziua Domnului, de fapt, marea vizită a lui Dumnezeu, în cadrul căreia realizează judecata asupra istoriei și asupra poporului. Pe de o parte, Iahve îi va condamna pe cei nelegiuiți, aroganții și răii veacului acesta. Deși aveau putere și trecere, acum, înaintea lui Dumnezeu, aceștia sunt asemenea paielor, fără nici o consistență. Imaginea focului, ce mistuie chiar și rădăcina plantei, ilustrează că nimic nu va rămâne nepedepsit. În același timp, Domnul va acorda răsplata celor drepți. Rănile lor vor fi vindecate, restabilindu-se integritatea. Asupra celor ce se tem de Domnul va străluci Soarele dreptății, lumina fiind semnul mântuirii și al vieții de care aceștia se bucură. În acest fel, ziua Domnului răstoarnă structurile lumești organizate după logica bogăției și a puterii, și inaugurează împărăția dreptății și a păcii.

Sfârșitul pare să fie mai mult un nou început, inaugurarea unei ere noi, unde se experimentează adevărata viață. E o epocă ideală, unde Dumnezeu este suveranul absolut, iar cei buni și fideli au parte de mângâiere și recompensă.

Sfârșitul e, în definitiv, intervenția lui Dumnezeu atotputernic. Așteptarea sfârșitului lumii a fost mai accentuată în perioadele de criză și de persecuție. Suferința fără o explicație clară, supremația nelegiuiților, absența dreptății din societate, a dus către invocarea sfârșitului acestui veac, pentru a pune capăt situațiilor negative. Dumnezeu va interveni, va șterge fărădelegile, va elibera și va face dreptate aleșilor săi.

Așadar, în ciuda culorilor sumbre prin care e descris de multe ori, sfârșitul lumii nu e ceva negativ (nu e o catastrofă, o conflagrație), ci ziua Domnului și nu trebuie să reprezinte un motiv de teamă. Dumnezeu, chiar în manifestarea sa finală, are gânduri de pace, vrea să reverse milostivirea sa și scopul său principal este mântuirea.

Ziua Domnului e totuși o clipă a judecății și un moment imposibil de evitat. Amos 5,18-20 zugrăvește ziua lui Iahve în acest mod. Un om ce mergea pe o cale aude în spatele său răgetul unui leu; înspăimântat, o ia la fugă, dar, în timp ce aleargă, vede în față apropiindu-se un urs fioros. Cu un efort deosebit, reușește până la urmă să evite cele două fiare. Ajunge în casă extenuat și se reazămă de perete pentru a-și trage sufletul. Însă, în acea clipă, dintr-un colț al camerei apare pe neașteptate un șarpe veninos; acesta îl mușcă, și omul moare. De aici, rezultă că sfârșitul e o realitate certă și nimeni nu poate scăpa.

În evanghelia de astăzi, ucenicii lui Isus l-au întrebat pe Învățătorul lor. Când? Și care vor fi semnele pentru a recunoaște venirea sfârșitului?

Data fixă (anul, ceasul) rămâne greu de cunoscut, chiar dacă mulți s-au hazardat și încă se aventurează să ofere indicații precise despre anul când va fi sfârșitul lumii. Una dintre erorile frecvente a fost așteptarea unui final imediat. Unii bibliști au afirmat că Isus însuși dorea sfârșitul timpurilor și l-a grăbit prin moartea și învierea sa (Isus însă nu voia să introducă "sfârșitul", ci să inaugureze împărăția lui Dumnezeu). Mai apoi, și Paul s-ar fi interesat de sfârșit, răspunzând interogativelor despre realitățile de pe urmă în scrisorile către tesaloniceni. În fine, au fost mișcări apocaliptice care au văzut totul prin prisma sfârșitului iminent.

Și semnele sosirii fazei finale sunt greu de identificat. Evanghelistul Luca prezintă totuși niște etape, descrise în limbaj apocaliptic. Mai întâi, apariția profeților falși cu intenția expresă de a amăgi și îndepărta pe oameni de Dumnezeu. În dorința lor de a devia de la credință, aceștia declară "E aproape sfârșitul" și se consideră dumnezei, afirmând "Eu sunt!"

Un alt semn sunt răscoalele, războaiele; fapte înfricoșătoare pe pământ (foamete, epidemii) și semne mari în cer. Cu toate acestea, se atenționează: încă nu va fi sfârșitul! Iar până să apară toate acestea, va fi un timp îndelungat de mărturie, o perioadă amplă de dificultăți și prigoane.

2. Cum să așteptăm și să ne comportăm în fața sfârșitului?

Primul îndemn ar fi acela de a nu face calcule asupra acestui moment final. De-a lungul istoriei au fost multe revoluții, războaie, cataclisme, cutremure, însă lumea a mers înainte. E nevoie, de aceea, de o interpretare a istoriei, citind semnele timpului din perspectiva lui Dumnezeu. Să căutăm să descoperim nu neapărat încheierea, ci scopul și sensul istoriei. În acest mod, fiecare ar trebui să interpreteze semnele din viața sa, fiind interesat de sfârșitul personal, de pregătirea pentru întâlnirea cu Isus, care va veni într-o zi pe norii cerului. Mai apoi, bisericile creștine să citească semnele timpurilor trecute și prezente și să le descifreze. Ce semnificație au avut de exemplu, persecuțiile și holocausturile de creștini în diferite perioade ale istoriei? Cum se pot depăși tensiunile din comunitățile creștine, în raport cu societatea și statul, sau tensiunile din interior?

La nivel de atitudine. Pentru un creștin, în primul rând, e nevoie de o mărturie curajoasă, expresie a unei credințe vii. Mărturia are la bază siguranța protecției oferite de Dumnezeu, convinși că "nici un fir de pe capul nostru nu se va pierde". Mărturisirea se bazează și pe Cristos, prezent împreună cu ai săi până la sfârșitul veacurilor. Tot el inspiră cuvintele și dăruiește înțelepciune în fața persecutorilor.

În al doilea rând, e necesară perseverența, semn de speranță. "Cine va fi statornic până la urmă, acela se va mântui", ne asigură Cristos. Isus vrea să scuture conștiințele, să elimine tentația cedării în fața dificultăților și a încercărilor. Perseverența înseamnă fidelitate, refuzul mentalității dominante, mergând împotriva curentului.

În al treilea rând, împlinirea datoriilor, a misiunii proprii în iubire. Sfântul Paul îndeamnă la a munci în pace și liniște, așteptând întoarcerea lui Cristos în mod activ. Creștinul autentic trebuie să colaboreze la transformarea și sfințirea lumii în care trăim.

În încheiere, ne rugăm la sfânta Liturghie să primim harul de a înțelege sfârșitul și scopul lumii prin prisma înțelepciunii dumnezeiești. Și să așteptăm în veghere, credință, speranță și iubire întoarcerea lui Cristos în slavă.

14 noiembrie 2010, Radio Iași

Pr. ??

[ index ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat