Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Predici la Liturghia transmisă la Radio Iași

Anul C
Duminica a 28-a de peste an

2Rg 5,14-17; 2Tim 2,8-13; Lc 17,11-19

Binefacerea și recunoștința se întâlnesc rar. Rugăciunile noastre sunt pline de cereri de binefacere, însă rar se fac rugăciuni de recunoștință. Dumnezeu a întipărit sentimentul de recunoștință în orice făptură. Recunoștința este icoana credinței mântuitoare, iar valoarea unui suflet se măsoară prin amploarea recunoștinței de care este capabil. Cu aceste gânduri începem celebrarea sfintei Liturghii din cea de-a 28-a duminică din timpul de peste an, recunoscându-ne păcătoși și nevrednici în fața lui Dumnezeu.

***

Duminica trecută am meditat împreună asupra forței miraculoase a credinței. Fragmentul evanghelic de astăzi ne provoacă să vedem cât de autentică este credința noastră. Astăzi întâlnim o altă dimensiune importantă a vieții creștine: recunoștința. Atunci când este vorba despre o credință adevărată, există și recunoștința; când ea lipsește, credința încă nu este matură.

În prima lectură am văzut că Naaman, ca recunoștință pentru vindecarea sa de lepră, vrea să-i ofere daruri profetului Elizeu; daruri pe care acesta le-a refuzat. A luat... tot ca recunoștință... o cantitate de pământ din Samaria ca,... întors acasă,... să facă un altar pe care să aducă jertfe de mulțumire și de recunoștință față de Iahve.

În cea de-a doua lectură, apostolul Paul, pentru faptul că Dumnezeu l-a făcut vas ales, plin de recunoștință, suferă orice necaz și desfășoară o activitate misionară fără precedent.

În evanghelie vedem că doar unul singur, dintre cei zece leproși vindecați de Isus, vine și îi mulțumește, aducând laudă lui Dumnezeu.

Iubiți credincioși, dragi ascultători,

În mod obișnuit, nici nu știm să definim virtutea recunoștinței. Totuși trebuie să știm că ea este o atitudine interioară de profundă umilință și de iubire desăvârșită, care se arată în exterior printr-un act de laudă, cinste și preamărire adus lui Dumnezeu. Nu este de mirare că recunoștința este o virtute rară, fiindcă are în componența sa umilința. Ce este mai greu de practicat decât smerenia și iubirea?

Revelația ne arată recunoștința îmbrăcată în haină divină. Leprosul vindecat mulțumește lui Dumnezeu nu numai pentru faptul că dorința lui de vindecare s-a împlinit, ci mai ales pentru că a ajuns să înțeleagă faptul că Dumnezeu este prezent și lucrează în istoria omenirii prin Isus, în care vede manifestarea slavei sale. În Isus contemplă iubirea gratuită și gloria Creatorului, ceea ce îl umple de fericire sufletească mai mult decât pentru vindecarea trupească. Evanghelia de astăzi nu urmărește să ne dea o lecție de comportament, ci vrea să ne spună că recunoștința este o adevărată revărsare de har și constituie trăsătura fundamentală a omului de caracter.

Recunoștința este icoana credinței mântuitoare. Zece s-au vindecat, dar numai unul s-a mântuit prin credința că ceea ce a primit nu i se datorează, ci este un dar, menit să facă din el însuși un alt dar pentru alții. Din moment ce primim daruri, este dovada cea mai grăitoare că Dumnezeu ne iubește și are încredere în noi, că investește în noi valori menite să aducă la credință și la mântuire, la fericirea și la viața veșnică pe toți cei din jurul nostru.

Câți dintre noi îi mulțumim lui Dumnezeu pentru darul credinței? Ce ar fi viața noastră fără speranță? Câți îi mulțumim pentru dânsa?

De ce ceilalți nouă nu s-au întors și nu și-au arătat recunoștința față de binefăcătorul lor? Le-a lipsit credința! Ei sunt icoana majorității oamenilor. S-au grăbit să se arate preoților, după cum au fost trimiși de Isus conform Legii, ca apoi să fie integrați legal în comunitate și societate și așa să-și poată satisface datoriile lor omenești. Dar, luându-se cu cele ale lumii, au uitat de cele dumnezeiești. Unii dintre ei nu s-au mai întors fiindcă au crezut că vindecarea se datorează faptului că s-au rugat. Nu știau că Dumnezeu nu este dator nimănui, chiar dacă este rugat. Alții, probabil, nu s-au întors la Isus fiindcă au considerat drumul spre preoți și darul prescris de Lege drept medicamentul care le-a adus vindecarea. La fel putea să vadă și Naaman sirianul în drumul spre Iordan și în scufundarea de șapte ori în apă un medicament și o dezlegare de datoria recunoștinței prin efortul depus, dar credința a fost aceea care l-a făcut să vadă un pas mai departe decât știința. Unii, probabil, nu s-au mai întors de frica persecuției din partea preoților la care s-au prezentat, ca nu cumva să fie scoși din sinagogă, dacă vor susține că Isus i-a vindecat, așa cum s-a întâmplat cu Bartimeu, orbul din naștere, vindecat de Mântuitorul. În multe cazuri frica închide poarta recunoștinței!

Expresive sunt cuvintele sfântului papă Clement Romanul: Un suflet recunoscător își atrage prietenia lui Dumnezeu; un suflet nerecunoscător este prada diavolilor.

Nerecunoștința este plata omului vechi care încă nu s-a ridicat din starea sa de păcătos. De ce nouă leproși nu s-au întors? Iată câteva motive pentru care se poate să nu se fi întors și vă invit să intrăm împreună în gândurile unuia dintre ei și să ne imaginăm ce s-a întâmplat: "Mai bine stau să văd dacă vindecarea mea e reală sau boala se va întoarce. Este suficient timp să merg la Isus; am să merg mai târziu. Dacă mă gândesc bine se poate să nu fi suferit de lepră, să nu fi fost bolnav. Eram sigur că într-o bună zi mă voi vindeca și, iată, acea zi a venit acum. Isus nu a făcut nimic special: orice rabin putea să facă la fel. Acum că sunt sănătos ce nevoie mai am de el? Ceea ce îmi trebuie acum este un preot al templului, singurul care mă poate curăța. Isus a spus să mergem la preot - s-ar enerva să vadă că ne întoarcem acum.

Iubiți credincioși, dragi ascultători,

Vedem din aceste motive că ingratitudinea poate adesea să izvorască din egoism și lăcomie. Nerecunoștința nu este altceva decât punerea nevoilor mele în fața nevoilor altora.

Din fericire există un al zecelea lepros care nu spune nimic, ci pur și simplu se întoarce la Isus. El este un samaritean, un străin. Nu poate să meargă la preot deoarece preotul nu l-ar primi. Este privit ca un păcătos pentru că nu respectă legea iudaică. Cei nouă leproși evrei au mers la preot pentru că doreau să împlinească legea. Cel de-al zecelea își urmează instinctul natural și se întoarce la Isus să îi mulțumească. Uneori bunul simț este mai corect decât litera Legii; atunci când e vorba de descifrarea voinței lui Dumnezeu.

Mulți creștini astăzi nu participă la Liturghia de duminică. Mai mult decât orice... este un semn că au devenit oameni nerecunoscători. Pentru creștini, un motiv important al venirii duminica la Biserică este să aducă mulțumire lui Dumnezeu. Cuvântul "Euharistie" vine din cuvântul grec care poate să însemne și "mulțumire". Dacă ne vom număra binecuvântările, dacă ne vom da seama că toate vin de sus, atunci vom fi mai deschiși să ne comportăm ca samariteanul lepros, care, când și-a dat seama că a fost vindecat, s-a întors cu bucurie și s-a închinat lui Dumnezeu și i-a adus slavă pentru minunea pe care o săvârșise cu el.

Minunea tipică evangheliei este vindecarea de infirmități, biruința asupra bolii și a morții. Omul vindecat și înviat se va îmbolnăvi din nou și va muri, însă Dumnezeu a vestit că într-o zi nu va mai fi nici boală și nici moarte, iar în cele din urmă dușmanul va fi nimicit.

Minunea are drept scop a ne face să credem că Dumnezeu va șterge într-o zi toată lacrima din ochii noștri și că ne va da viața veșnică. În felul acesta Dumnezeu ne-a pregătit să primim suprema veste a mântuirii, care este cea formulată de Paul în lectura a doua: "Isus, din neamul lui David, a înviat din morți".

Acea imensă făgăduință a lui Dumnezeu pe care am ascultat-o se bazează pe o minune, care este cea mai mare minune a lui Dumnezeu: El l-a înviat pe Isus Cristos din morți! Noi credem că Dumnezeu ne va da viața, pentru că în Isus, el s-a arătat Domnul și Stăpânul absolut al vieții. Este foarte adevărat ceea ce s-a scris în această privință: "Nu se mai crede în minuni, pentru că noi nu mai credem..., așa cum ar trebui, în minunea prin excelență, adică în acea intervenție nemotivată a lui Dumnezeu, care este învierea lui Isus Cristos din morți" (H. Schlier).

Desigur, nu numai cel care a beneficiat de o minune din partea lui Dumnezeu va trebui să-i mulțumească, ci cu toții trebuie să-i mulțumim lui Dumnezeu, pentru că într-un fel sau altul, cu toții am fost vizitați de el și am experimentat prezența și puterea lui. Copilul, odată crescut, nu va ști de câte ori a fost salvat, în copilărie, de mâna vigilentă a mamei sau a tatălui său. Tot așa și noi. Poate că nu am asistat la minuni senzaționale, însă noi cu toții suntem niște însănătoșiți în chip miraculos.

Numai în cer, la lumina lui Dumnezeu, vom observa de câte ori a intervenit el și în cauza noastră, plecând de la acea grandioasă vindecare care a fost Botezul nostru.

Iubiți credincioși, dragi ascultători,

Vestirea mărețiilor lui Dumnezeu, ca și mulțumirea, fac parte din esența Bisericii și a fiecărui creștin în parte. Așadar, experiența de toate zilele ne spune și nouă, ca și celorlalți nouă leproși, că suntem nerecunoscători. Primim darul și îl ascundem, temându-ne oarecum să nu ni-l fure alții, spre a ne bucura numai noi de el.

Poate că această dificultate de a fi recunoscători față de Dumnezeu se naște din faptul că nu știm să fim recunoscători față de oameni. Foarte mic este numărul acelor oameni care știu să fie recunoscători față de ceilalți, care să mulțumească din inimă, nu numai cu buzele, binefăcătorilor lor... Educarea recunoștinței este însăși floarea educației, însă aceasta trebuie să fie o recunoștință liberă, nu forțată, recunoscători în libertate, nu constrânși sau din obișnuință. În cazul acesta mulțumirea devine spontană, este rodul umilinței și al mărinimiei, pentru că ne face să recunoaștem nevoia noastră și generozitatea fraților noștri.

Ce înțelegem noi atunci când îi spunem lui Dumnezeu "Îți mulțumesc, ție, Doamne?" Înseamnă a accepta că Dumnezeu este Dumnezeu și că noi suntem oameni. Într-un sens oarecare, acesta este sentimentul religios fundamental: a ne accepta așa cum suntem, adică debitori în toate... a accepta aceasta liber și cu bucurie, așa cum fac copiii atunci când primesc vreun cadou de la tata sau de la mama, fără a se simți umiliți și înjosiți. În cazul acesta, a-i mulțumi lui Dumnezeu înseamnă a-i spune: "Îmi este bine, Doamne, să fiu așa, ca tu să fii Dumnezeu, iar eu să fiu creatura ta".

10 octombrie 2010, Radio Iași

??

[ index ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat