Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Predici la Liturghia transmisă la Radio Iași

Anul C
Duminica a 26-a de peste an

Am 6,1.4-7; 1Tm 6,11-16; Lc 16,19-31

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Isus ne învață că viața de pe pământ o pregătește pe cea din cer, că viața prezentă o pregătește pe cea viitoare. Și pentru a ne face să înțelegem acest adevăr, Isus ne invită să medităm parabola pe care a spus-o fariseilor de atunci și astăzi ne-o spune nouă.

În fața casei unui om bogat zăcea un om sărac, bolnav și flămând care s-ar fi mulțumit cu puțin, cu resturile care cădeau de pe masa bogatului, "dar nimeni nu i le dădea". Această propoziție am întâlnit-o și în parabola fiului risipitor, pe care am ascultat-o cu două săptămâni în urmă. Acolo, fiul cel mic, experimentează și el o stare se sărăcie și înfometare extremă. El s-ar fi mulțumit cu și mai puțin - cu roșcovele pe care le mâncau porcii: "dar nimeni nu i le dădea". Această propoziție: "nimeni nu i le dădea" scoate în evidență lipsa oricărei solidarități.

Ce se înțelege prin lipsa oricărei solidarități?

Pe de o parte existența unei persoane, a unor persoane, a unor comunități întregi care au ajuns la mila altora, care nu se mai pot ajuta singure, care se află într-o situație limită, între viață și moarte chiar, și pe de altă parte persoane care ar putea să le întindă o mână de ajutor și, din puținul sau din surplusul lor, să-i ajute într-un fel sau altul, și nu o fac. Și cred că acum, atât dumneavoastră cei prezenți aici în biserică, dar și cei care mă ascultați pe calea undelor, vă gândiți, sau cel puțin înălțați o rugăciune către Dumnezeu, pentru toți aceia care în urma urgiei apelor din vara aceasta au ajuns ca Lazăr; afară de un nume, nu mai au nimic, au pierdut totul.

Din cauza lipsei oricărei solidarități, între cele două categorii de oameni s-a creat în mod artificial un zid, o barieră, o prăpastie. În mod voit am folosit cuvântul artificial, pentru a scoate în evidență faptul că zidul, bariera, prăpastia nu sunt opera lui Dumnezeu, ci lucrarea omului.

La crearea lumii, Dumnezeu a văzut că "nu este bine ca omul să fie singur". De aceea nu a creat un singur om, ci un bărbat și o femeie, și i-a așezat într-un raport de comuniune atât de intim, atât de strâns unit, încât a spus despre ei: "nu vor mai fi doi, ci un singur trup. Ceea ce Dumnezeu a unit, omul să nu despartă". Ne-am obișnuit să interpretăm în mod strict aceste cuvinte restrângându-le doar la taina sfintei Căsătorii, dar ele sunt la fel de valabile și în afara ei. Și Isus a insistat mult asupra aceleeași probleme a solidarității dintre oameni, "ca toți să fie una". Iată, așadar, care este planul lui Dumnezeu încă de la începutul lumi, iată care este și dorința lui Isus.

Dar omul, în mod artificial, construiește ziduri, înalță bariere, rupe podurile de legătură, sapă prăpăstii și se izolează în spate lor, folosindu-se în mod egoist de libertatea pe care Dumnezeu i-a dăruit-o. Aceasta înseamnă lipsa oricărei solidarități.

Concret, în parabola de astăzi, în interiorul unei case pline de lux, se dau ospețe, iar în exterior, foarte aproape, se moare din cauza mizeriei și bolii provocate de foamete, de sărăcie. Între cele două realități, total opuse, este o simplă ușă. "Orice se întâmplă dincolo de ea nu mă interesează" este concluzia pe care o tragem analizând faptele bogatului. Și am văzut, în finalul parabolei că această ușă, pe care bogatul a ținut-o închisă în fața săracul, s-a transformat, dincolo, în veșnicie, într-o prăpastie de netrecut.

Nu Dumnezeu a creat-o, ci omul, aici pe pământ, dar valabilă și dincolo. Și Dumnezeu nu trece peste voința omului, nici aici și nici dincolo. Aici îi propune doar ce trebuie să facă și-l lasă să decidă singur, să aleagă. De aceea alegerile noastre, aici pe pământ, sunt atât de importante și ele rămân valabile și în veșnicie.

Să încercăm să înțelegem și să interpretăm corect parabola lui Isus! Oare trebuie să ne dorim să fim săraci ca Lazăr, pentru a ajunge în cer? Oare bogatul a ajuns în iad doar pentru că era bogat? Oare toți cei care mănâncă în fiecare zi, se îmbrăcă bine și locuiesc într-o casă frumoasă, pe lumea cealaltă ajung obligatoriu în iad?

Nicidecum! Nu acesta este adevărul pe care ni-l prezintă Isus. Dar să analizăm parabola!

Nu avem multe detalii nici despre Lazăr și nici despre omul bogat. Despre Lazăr nu știm nici dacă a fost un om bun. Nu ni se spune despre nici o faptă bună pe care ar fi săvârșit-o. Fiind total lipsit de bunuri, bănuim că el și-a pus toată speranța în Dumnezeu.

La fel, nu reiese din parabolă că bogatul ar fi fost un om rău. Nu ni se spune că s-ar fi îmbogățit prin mijloace necinstite; sau că ar fi fost responsabil pentru sărăcia lui Lazăr; sau că acesta i-ar fi cerut ceva și bogatul l-ar fi refuzat. Nu aflăm despre nici un lucru rău comis de el. Și totuși dacă, în aparență, nu a făcut nimic rău împotriva celui sărac, în realitate nu a făcut nici ceva bun în favoarea lui.

Așadar, bogatul a ajuns în iad nu pentru că avea lucruri multe și frumoase și pentru că mânca bine, ci pentru că era egoist. Toți vedeau că Lazăr avea nevoie de ajutor, toți, chiar și câinii, dar bogatul nu vedea! În fiecare zi Lazăr era acolo, foarte aproape de ușa casei lui și aștepta câteva firimituri, pe care servitorii și așa le aruncau, dar bogatul nu-l vedea! Dacă săracul ar fi fost mai în putere s-ar fi dus singur să și le caute prin tomberoane.

Oare, bogatul chiar nu-l cunoștea pe Lazăr!

Ba, îl cunoștea, și încă foarte bine, dar... se făcea că nu-l vede. Știa și cum îl cheamă. După moarte, când l-a văzut în sânul lui Abraham, imediat l-a recunoscut, și i-a spus pe nume! Dar era prea târziu! Tot timpul vieții sale acest om bogat, care avea bunuri din belșug, mai multe decât avea nevoie, a ținut totul pentru el. Nu s-a gândit niciodată că l-ar putea ajuta, fără ca pe el să-l coste prea mult. Ar fi putut să nu-și mai cumpere o haină de purpură sau să mănânce normal, nu "să benchetuiască în fiecare zi". Ar fi putut să-i cumpere leacuri pentru boala lui, care i-ar fi folosit mai mult decât linsul câinilor, dar... n-a făcut nimic din toate acestea.

Păcatul pe care l-a comis se numește omisiune. Nu a făcut ce trebuia să facă. "Văpaia care-l chinuie în veșnicie" este focul egoismului pe care el l-a aprins și l-a alimentat în inima lui cât timp a trăit pe pământ. El care fusese atât de bogat, și ar fi avut atâtea posibilități să-și asigure și veșnicia încă de pe pământ, adunând meritele faptelor bune, care, iată, doar acestea valorează în ochii lui Dumnezeu, tânjește acum după o picătură de apă.

Acum, însă, este prea târziu! Ajuns în fața judecății lui Dumnezeu, acesta nu i-a găsit numele în cartea vieții. El nu are un nume. A avut doar bunuri, pe care credea că le posedă, dar, în realitate bunurile l-au posedat pe el. Acestea au fost mai importante pentru el decât viața unui om. Câinii au avut mai multă compasiune decât el.

Nu a iubit. Acesta a fost păcatul lui și pentru aceasta a și fost condamnat. El a ținut mai mult la ceea ce avea decât la ceea ce era, decât la sufletul său, decât la omul sărac care a murit de foame și mizerie la ușa lui.

Și păcatul de omisiune este chiar atât de grav încât să ajungi în iad pentru veșnicie? Gândindu-ne la cuvintele lui Isus, "tot ce nu ați făcut unuia dintre aceștia mici, mie nu mi-ați făcut"; gândindu-ne cum s-a comportat fericita Tereza de Calcutta cu cei săraci, flămânzi și bolnavi și ce spunea ea, despre aceștia, "Dumnezeu sălășluiește în cel sărac în rănile săracului", da, chiar este un păcat deosebit de grav.

Bogatul s-o fi apărat în fața judecății lui Dumnezeu.

- Am mâinile curate, nu mi le-am pătat cu sângele săracului! Nu am făcut nimic!

- Într-adevăr, i-o fi răspuns Dumnezeu, tocmai de aceea te condamn, pentru că nu ai făcut nimic! Ai mâinile curate, dar... goale.

Teribile cuvinte!

Iubiți credincioși, dragi radioascultători, în așa fel să trăim aici pe pământ, încât să nu trebuiască să le auzim și noi din gura lui Dumnezeu, când vom ajunge la porțile veșniciei.

26 septembrie 2010, Radio Iași

Pr. Viorel Ababei

[ index ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat