Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Predici la Liturghia transmisă la Radio Iași

Anul C
Duminica a 17-a de peste an

Gen 18,20-32; Ps 137; Col 2,12-14; Lc 11,1-13

"Dacă voi, care sunteți răi, știți să dați lucruri bune copiilor voștri, cu cât mai mult nu-l va da Tatăl ceresc pe Duhul Sfânt acelora care i-l cer?"

Cu aceste cuvinte concluzive, pe plan uman, relatate de sfântul evanghelist Luca, pedagogul dumnezeiesc, Isus îi învață pe ucenicii săi cum să se roage.

Vrednice de luat în seamă sunt primele opt cuvinte (versetul 1) din textul evanghelic (Lc 11,1-13) alocat liturgiei cuvântului din această duminică, a 17-a de peste an, din anul C.

Evanghelistul notează scurt și cuprinzător: "Într-o zi, Isus se afla în rugăciune". Este atitudinea ideală a unui pedagog care vrea să-i învețe pe elevii săi ceva esențial, rugăciunea, pe care o practică mai întâi el însuși. Așa face Isus, Fiul lui Dumnezeu întrupat.

Ce înseamnă pentru Isus rugăciunea?

Înseamnă a vorbi cu Tatăl, a-l mărturisi pe Tatăl, a face voia Tatălui, a-l arăta pe Tatăl, a se întoarce la Tatăl și a-l trimite pe Mângâietorul, Duhul adevărului, de la Tatăl.

De aceea, în momentul în care unul dintre ucenicii săi îi cere să-i învețe cum să se roage, Isus le îndreaptă atenția asupra aceluiași Tată ceresc care le spune tuturor, totdeauna și pretutindeni: "Sfinți veți fi, pentru că eu, Domnul Dumnezeul vostru sunt sfânt" ( Lev 11,44).

Învățându-i să spună " Vie împărăția ta" (v. 2), Isus le amintește de toate câte le-a spus în parabolele sale despre împărăția lui Dumnezeu (parabola semănătorului, a tezaurului descoperit într-un ogor, a năvodului aruncat pentru pescuit, ș.a.) care, de fapt, este împărăția adevărului și a vieții, împărăția sfințeniei și a harului, împărăția dreptății, a iubirii și a păcii.

Sfântul apostol și evanghelist Matei a reținut și un al treilea obiectiv în rugăciunea domnească, și anume: "Facă-se voia ta, precum în cer așa și pe pământ" (6,10b). Fără îndoială, voința lui Dumnezeu este ca toți copiii săi (oamenii) să fie sfinți. În acest sens, ne-au fost date poruncile, ca expresie a voinței Tatălui ceresc, îndeosebi a celei dintâi, care le cuprinde pe toate celelalte: " Să-l iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot sufletul tău, din toată puterea ta și din tot cugetul tău, și pe aproapele tău ca pe tine însuți" (Dt 6,4-7).

Pentru oricine caută mai întâi împărăția lui Dumnezeu și dreptatea lui, toate cele necesare traiului i se vor adăuga (cf. Mt 6,25-34 ). Într-adevăr, Isus ne învață să-i cerem Tatălui ceresc "pâinea de care avem nevoie în fiecare zi" (v. 3). Același Învățător dumnezeiesc, în iubirea sa nemărginită, a binevoit să ne dea "pâinea vieții", pe el însuși, Trupul și Sângele său, în taina sfintei Euharistii.

Pentru că suntem păcătoși, ne-a învățat să cerem să ni se ierte păcatele, căci și noi iertăm oricui ne-a greșit. O, dacă am conștientiza bine și permanent iertarea semenilor, chiar și a dușmanilor, ce liberi am fi și rodnici în viața noastră creștinească!

Iar ultimul obiectiv al rugăciunii, "și nu ne duce pe noi în ispită" (v. 4b), vrem să-l înțelegem cât se poate de bine, și anume ca atotputernicul și milostivul Dumnezeu să ne dea lumină și putere de a învinge ispitele, de a evita pericolele care duc la păcat. Doamne, nu vrem să fim fraierii Celui Rău! Și asta, în duh de smerenie, conștienți de fragilitatea naturii umane decăzute și că fără ajutorul lui nu putem face nimic bun, nici măcar să spunem "Abba, Părinte!"

Așa cum făcea oricând învăța mulțimile și pe ucenicii săi apropiați, folosindu-se de asemănări, pentru o mai lesne înțelegere, la fel face și în această împrejurare, dându-le pilda prietenului inoportun care, în miez de noapte, merge la un semen al său pentru a-i cere pâine cu împrumut, și primește datorită insistenței sale. Concluzia parabolei, universal valabile, plină de curaj, este vrednică de reținut și de aplicat: "Cereți și vi se va da, căutați și veți afla, bateți și vi se va deschide!"

În prima lectură a liturgiei cuvântului acestei duminici, din cartea Genezei, capitolul al 18-lea, versetele 20-32, este evidențiată insistența lui Abraham cu privire la cruțarea cetăților nelegiuite, Sodoma și Gomora, având în vedere prezența în ele a barem 50 de drepți. Pare o negociere între Abraham și Dumnezeu. Răspunsurile Domnului sunt cât se poate de conciliante: "pentru cei zece drepți (ipotetic), nu voi distruge cetatea Sodoma". Din păcate, nu s-au găsit nici atâția, astfel că dreptatea divină s-a coborât asupra cetății păcătoase. Este un avertisment și pentru postmodernitatea noastră!

Lectura a doua, două versete din Scrisoarea sfântului apostol Paul către Coloseni (2,12-14), face apel la conștiința noastră creștină, la Botezul prin care am fost înmormântați cu Cristos și am înviat împreună cu el. Eram morți din cauza păcatelor noastre, dar Dumnezeu ne-a iertat păcatele, dându-ne viață împreună cu Cristos.

Și copiii pot să ne spună cum trebuie să ne adresăm lui Dumnezeu.

Odată, un grup de copii vorbeau despre Dumnezeu. La un moment dat, unul dintre copii a zis: "- Iată, fiecare dintre noi are două nume, unul de familie și altul primit la Botez. Dumnezeu de ce are numai un nume? Haideți să-i mai găsim un nume, ca să aibă și el două". Și fiecare și-a dat cu părerea ce nume să mai poarte Dumnezeu. "- Eu zic să se cheme Dumnezeu Soare, a spus unul, pentru că soarele ne dă lumină și căldură, și alungă noaptea". Un al doilea copil a spus: "- Eu zic să se cheme Dumnezeu Apă, pentru că fără apă, nimic nu poate trăi pe pământ". Un al treilea copil a spus: "- Eu zic să se cheme Dumnezeu Pământ pentru că pământul ne dă tuturor de mâncare". Al patrulea copil a spus: "- Eu zic să se cheme Dumnezeu Aer, pentru că fără aer nu putem trăi". În acel moment, trecea pe lângă ei un tată cu un copil mic în brațe. Îl legăna, îl dezmierda și din când în când îl săruta. Văzându-l, ultimul copil a spus: "- Eu zic să se cheme Dumnezeu Tatăl. Și toți au căzut de acord că acesta este numele cel mai frumos care i se poate da lui Dumnezeu.

Tată din cer, Dumnezeule, îndură-te de noi!

Fiule, Răscumpărătorul lumii, Dumnezeule, îndură-te de noi!

Sfântule Duh, Dumnezeule, îndură-te de noi!

Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, roagă-te pentru noi!

25 iulie 2010, Radio Iași

Pr. Anton Despinescu

[ index ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat