Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Predici la Liturghia transmisă la Radio Iași

Anul C
Duminica a 13-a de peste an

1Rg 19,16.19-21; Gal 5,1.13.18; Lc 9,51-62

Iubiți credincioși, dragi ascultători,

Ne-am adunat astăzi în casa Domnului pentru a celebra și pentru a participa la jertfa răscumpărătoare a lui Cristos, care se înfăptuiește pe altar. Din lecturile proclamate, ne-am putut da seama de tema centrală a acestei duminici, care e "chemarea" sau "vocația". Fiecare om, fiecare creștin în parte, are o vocație specifică, fiecare este chemat să realizeze și să ocupe un loc deosebit în societate și în planul lui Dumnezeu. De altfel, fiecare dintre noi are o vocație extraordinară: unii sunt chemați la viața de apostolat, alții sunt chemați la viața consacrată, iar alții sunt chemați la viața de familie. Însă toți suntem chemați la o viață de slujire, atât a lui Dumnezeu, cât și a aproapelui.

De multe ori, la iubire omul răspunde prin refuz, refuz pe care unii oameni l-au practicat și față de Cristos, de când a apărut el și până astăzi. E refuzat la Betleem - nu mai era loc la han; e refuzat la Nazaret de concetățenii săi, care vor să-l arunce într-o prăpastie. E refuzat, mai târziu, la Ierusalim de către cărturari și farisei, care îl vor trimite la moarte. Lucrul acesta e confirmat și de primul capitol al Evangheliei după sfântul Ioan, unde se spune că "el - adică Isus - era în lume și lumea a fost făcută prin el, dar lumea nu l-a cunoscut. Între ai săi a venit și ai săi nu l-au primit".

Iată că și astăzi în evanghelie îl vedem pe Isus refuzat de samariteni; refuzat tocmai pentru că merge direct la Ierusalim. Văzând aceasta, fiii tunetului (Iacob și Ioan) îi zic Mântuitorului: "Doamne, fă să coboare foc din cer!" Însă refuzul nu va fi plătit cu pedeapsa: este respinsă cu fermitate propunerea celor doi frați atât de războinici, și aceasta pentru că Mântuitorul nu vrea să fie primit cu forța. Iată că Isus Cristos poate fi refuzat sau acceptat atât de om cât și de societate, căci ne-a creat liberi. De aceea, ne oferă posibilitatea de a acționa în mod liber. Nu ne forțează să-l primim, pentru că el știe foarte bine că ceea ce face prin forță nu valorează nici doi bani. Dar dacă va fi refuzat, Isus Cristos va merge să bată la alte porți, se va refugia într-o grotă, va pribegi pe pământ.

Însă cine-l refuză, nu mai trebuie pedepsit de alții; se pedepsește singur pe sine însuși, deoarece se lipsește de Isus Cristos. Și pe cine îl va pune în locul lui Cristos? Mulți au încercat să-l înlocuiască pe Isus Cristos, dar fără nici un rezultat: "Înainte de a vă lepăda de creștinism, spunea părintele Orione, vedeți cu ce veți umple un gol de 2000 de ani".

Iubiți credincioși, dragi ascultători,

Liturgia cuvântului de astăzi atinge tocmai această temă: Cristos este refuzat, dar, cu toate acestea, el este cuceritor. Așa este Isus: mâna sa este catifelată și plăcută ca o mână de mamă, în special față de păcătoși, bolnavi, copii, dar aceeași mână pare aspră, ca și cremenea, în alte situații când este respins.

Nimeni nu a mai spus cuvinte ca acestea: "Cine-l iubește pe tatăl său și pe mama sa mai mult decât pe mine, nu este vrednic de mine... Sunt eunuci care s-au făcut ei singuri eunuci pentru împărăția cerurilor. Cine vrea să înțeleagă, să înțeleagă", spune Mântuitorul.

Cine a mai adresat vreodată o asemenea invitație? Și totuși, ofertele dure și tăioase ale lui Cristos au fost acceptate de milioane de oameni. Cine sau ce i-a determinat oare să o facă? Este întrebarea care se pune deseori cu privire la preoți, călugări și misionari.

Un membru al unei comisii guvernamentale trimise la începutul secolului XX, în plină climă anticlericală, într-un mediu francez, să controleze munca surorilor și să găsească motive pentru a le scoate afară, la ieșirea dintr-un așezământ plin de mizerie și miros respingător - cum erau toate spitalele în acea epocă - s-a întors spre o soră medicală și a întrebat-o: "De cât timp lucrați aici?" "De 18 ani", răspunse sora. "Eu n-aș rămâne aici nici 18 zile", a spus cel din corpul de control. La care sora replică: "Eu n-aș rămâne nici 18 ore". "Și atunci pentru ce stați?" a întrebat mirat acel domn. "Pentru el", a răspuns sora, arătând un crucifix.

Iubiți credincioși, dragi ascultători,

Dacă preoții și călugării renunță la lume o fac pentru el, pentru Mântuitorul. Noi știm că Isus nu mai este astăzi pe pământ, așa cum era acum 2000 de ani. Dar îl putem refuza în persoana semenilor noștri, îl putem refuza, printre altele, și prin ură. "Doamne, vrei să cerem să cadă foc din cer ca să-i distrugă pe cei care nu te-au primit?", spuneau Iacob și Ioan. Și vorbeau astfel pentru că o dorință aprigă de răzbunare cuprinsese inimile lor. Cristos, auzindu-i, i-a dojenit cu asprime, ne spune mai departe sfânta evanghelie de astăzi.

De câte ori nu ne lăsăm și noi stăpâniți de aceeași aprigă dorință de răzbunare, ca și cei doi ucenici? Una dintre formulele cele mai obișnuite de blestem care iese și din gura creștinilor este tocmai aceasta: "Ardă-te-ar focul!"

Un scriitor aducea următoarea asemănare: O albină, când se înfurie, se apropie de om și, ca să se răzbune, își înfige acul în el. Răul cel mai mare și-l face însă sieși, nu omului, căci dușmanul albinei (omul) nu moare din cauza acestei înțepături, dar albina întotdeauna. Așa este și cu cel răzbunător. Răul cel mai mare și-l face în primul rând sieși, atrăgând numai nenorocire asupra sa, astfel încât dușmanii noștri cei mai mari nu sunt în afara noastră, ci dușmanul cel mai mare se află chiar în inima noastră; e ura, e dorința de răzbunare din noi. Și l-am auzit iarăși pe sfântul Paul spunând: "Toată legea se cuprinde într-un singur cuvânt: iubește pe aproapele tău ca pe tine însuți". Iar marele gânditor Mahatma Gandhi spunea prin anul 1920 că legea fundamentală în lume este iubirea; de aceea, popoarele nu pot fi civilizate decât în măsura în care se supun acestei legi. Iată deci că civilizație înseamnă iubire. Mulți își închipuie că civilizația constă în a nu umbla în opinci, a avea mașină la scară, apartament la oraș și vilă la țară. Dar de fapt nu aceasta este civilizația adevărată. Când oamenii nu se iubesc între ei, când se ceartă, se răzbună unul pe altul, dau dovadă de înapoiere și barbarie spirituală.

Iubiți credincioși, dragi ascultători,

Omenirea e dornică de o transformare, de o schimbare pe care însă nu o vor aduce nici revoluțiile, nici armamentul, nici războaiele, nici dezlănțuirea urii și a răzbunării, ci numai iubirea și iertarea.

Comunistul francez Andre Gide spunea că dacă fiecare creștin ar avea în venele sale numai o picătură din sângele sfântului Francisc de Assisi lumea ar fi schimbată. Iată deci că numai prin iubire și iertare putem schimba lumea.

În timpul cumplitei prigoane comuniste împotriva Bisericii Catolice din Mexic din 1927, Pro, unul dintre preoții iezuiți care a căzut martir în acest timp, într-o zi este urmărit pe bicicletă de un agent secret, cu numele Ruiz. După o alergare disperată, la un moment dat, agentul cade și se rănește grav. Părintele Pro se oprește și se întoarce, îl ridică pe urmăritor, îl pansează, oprește un taxi și-i plătește șoferului să-l ducă la spital. Acest gest de iertare și iubire a fost de ajuns să-l întoarcă pe prigonitor la Dumnezeu. Iată, așadar, un model de creștin care și-a trăit chemarea, iubindu-l chiar și pe dușmanul său.

Prin evanghelia de astăzi, și nouă ne-a fost reînnoită chemarea: "Vino după mine!" Isus ne cheamă, iar noi nu trebuie să-l facem să aștepte în zadar răspunsul nostru. A nu răspunde chemării lui Cristos înseamnă a renunța la fericire.

Să-l rugăm pe Cristos să ne ajute să răspundem chemării sale, să ne trăim chemarea, să-l facem cunoscut în lume, să-l iubim pe el mai presus de toate, chiar și în cei săraci, bolnavi și părăsiți și astfel, la sfârșitul vieții, să putem cânta împreună cu psalmistul: "Doamne, tu ești fericirea și bucuria mea!" (Ps 15,5a). Amin.

27 iunie 2010, Radio Iași

Pr. Alois Farțadi

[ index ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat