Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Predici la Liturghia transmisă la Radio Iași

Anul B
Duminica a 24-a de peste an

Is 50,5-9a; Ps 114; Iac 2,14-18; Mc 8,27-35

Iubiți frați și surori în Cristos, ascultători dragi

Sfânta Liturghie din această duminică are un caracter penitențial deosebit, întrucât ne vorbește despre Cristos pe care nu l-am cunoscut, despre Cristos pe care am refuzat să-l recunoaștem și despre Cristos pe care nu am avut curajul să-l mărturisim. Instinctiv, atunci când suntem puși în fața unei asemenea acuzații, ne vine să ne apărăm invocând taina de necuprins a celui care este Dumnezeu adevărat și om adevărat. Într-adevăr, cine poate să-l cunoască pe Dumnezeu în sine? Cine poate pătrunde adâncul bogăției, înțelepciunii și științei sale, așa cum se minunează sfântul Paul în Scrisoarea către Romani? Da, recunoaștem că nimeni nu poate face acest lucru, după cum nimeni nu poate bea toată apa dintr-un râu! Dar la fel de adevărat este că dacă nimeni nu poate bea până să golească albia unui râu, tot așa nimeni nu poate trăi fără să bea apă! Ori, a-l cunoaște și pe Isus Cristos în viața noatră este chiar mai vital decât apa și aerul: "fără mine nimic nu puteți face!" (In 15,5).

Dar atunci de ce ne vine atât de greu să-l cunoaștem? Toate lecturile de astăzi răspund la unison, arătând că nu-l cunoaștem pe Cristos, atâta vreme cât nu-l mărturisim așa cum ni s-a arătat, așa cum a trăit printre noi, așa cum continuă să rămână prezent în zilele noastre. Prima lectură ne spune că nu-l recunoaștem în încercări, mai ales în prigoană. Nu-l recunoaștem pentru că nu vrem să trecem prin ce a trecut el, uitând că trecerea sa este paștele nostru! Întâi de toate, nu vrem să ascultăm așa cum el a ascultat, împlinind cuvântul din profeția lui Isaia: "Domnul Dumnezeu mi-a deschis urechea, iar eu nu m-am împotrivit, nici nu m-am dat înapoi" (Is 50,5). Apoi, nu vrem să ne dăm obrajii spre a fi pălmuiți (cf. Is 50,6), ci vrem să ne "salvăm fața", să facem "bella figura", cum spun italienii... Cu greu ne lăsăm pălmuiți peste un obraz, uitând că Mântuitorul ne-a cerut să-l întoarcem și pe celălalt. Obrazul drept este fața văzută a faptelor bune, în timp ce obrazul stâng reprezintă fărădelegile noastre: suntem chemați să dăm socoteală cu umilință și de unele, și de altele, neputând uita astfel cine suntem cu adevărat: niște păcătoși iertați! Mai departe, nu ne facem fața de cremene în fața compromisurilor, așa cum a făcut Isus în drum spre Ierusalim: "Când s-a apropiat vremea în care avea să fie luat în cer, Isus și-a îndreptat fața hotărât să meargă la Ierusalim" (Lc 9,51). Isus și-a întărit fața pentru a-și păstra inima de carne, pe când noi ne schimonosim chipurile, având în înăuntrul nostru o inimă de piatră... Dar, mai ales, nu putem spune că "Apărătorul meu este aproape" (cf. Is 50,7), fiindcă nu trăim în Duh: nimeni nu poate spune că Isus este Cristos fără Duhul Sfânt!

Lectura a doua ne arată orbirea care ne împiedică să-l recunoaștem pe Cristos în aproapele. Sfântul apostol Iacob ne spune că nu putem avea credință fără fapte, și cu atât mai puțin fără fapte de milostenie. Iar lucrul acesta se înțelege cel mai bine dacă ne amintim de unde vine cuvântul "a crede" în limba română. Acesta traduce latinescul credere, care la rândul său provine din îngemănarea a două cuvinte cor-dare, care înseamnă literal a dărui inima. Dar cum putem avea inima dăruită, cu alte cuvinte, cum este cu putință să credem fără dărnicia concretă care se poate realiza prin cinci moduri: daruri, cuvinte, gesturi, servicii, timp (cf. Gary Chapman, "Cele cinci limbaje ale iubirii")?

Ajungem așadar la evanghelie, acolo unde Mântuitorul însuși ne întreabă: Cine spune lumea că sunt eu? Este o întrebare al cărei răspuns ne arată că nu-l putem cunoaște cu adevărat pe Isus Cristos decât mărturisindu-l în viață și, la limită, chiar cu viața. De fapt, numai căutând adevărul lui în viața noastră ne putem descoperi cu adevărat și cine suntem. Așadar, ce spune acest fragment evanghelic despre Isus și despre noi? Întâi de toate să luăm aminte în ce context ne adresează această întrebare. Noi ne punem de obicei astfel de întrebări în campanie electorală sau înaintea unei ocazii de promovare (interviuri de angajare sau chiar examene școlare), însă Isus întreba aceasta înaintea pătimirii sale! Si aici se întâmplă un lucru de neînchipuit pentru noi. Cere ucenicilor să tacă; tocmai lucrul cel mai important care poate fi cunoscut și spus despre el: el este "Cristos"! Noi de multe ori suntem tentați și chiar sfătuiți să susținem despre noi în interviuri și CV-uri afirmații chiar peste competențele noastre, când Isus trece sub tăcere... am putea spune adevărul său cel mai profund. De ce? Tocmai pentru că nu-l putem cunoaște cu adevărat cine este dacă nu trăim viața lui, dacă nu ne facem părtași ai misterului crucii sale în așteptarea învierii!

Pentru moment, sfântul Pentru nu este în stare să facă trecerea de la afirmația: "Tu ești Cristos" la o mărturisire dincolo de cuvinte. Este momentul când piatra de temelie este încă piatra de poticnire: "Atunci Petru l-a luat deoparte și a început să-i facă reproșuri vii" (Mc 8,32). Este momentul care l-a făcut Pascal să constate cu ironie amară: "Dumnezeu l-a creat pe om după chipul și asemănarea sa, iar omul s-a simțit obligat să-i întoarcă complimentul" căutând să-l reducă pe Dumnezeu în cadrul îngust al așteptărilor și intereselor omenești, mult prea omenești. Sfântul Petru va fi în stare de această trecere "pascală" de la afirmație la mărturie abia după învierea lui Isus, când va fi gata "să dea socoteală de speranța" care era în el (cf. 1Pt 3,15). Și a făcut-o fără rest, până la capăt.

Greutatea mărturisirii este de fapt greutatea crucii: "Dacă vrea cineva să vină după mine să renunțe la el însuși, să-și ia crucea și să mă urmeze" (Mc 8,34). De cele mai multe ori vedem în cruce un simplu instrument decorativ, câteodată suntem dispuși să recunoaștem instrumentul prin care am fost mântuiți, dar de câte ori acceptăm că aceeași cruce ne arată și un stil de viață creștină, în urmarea lui Cristos? De câte ori nu simțim tentația de separa crucea de Cristos, uitând că nu există binecuvântare fără semnul sfintei cruci, dar nici cruce fără binecuvântare?

Legătura aceasta este una vitală, și ultimele cuvinte ale evangheliei de astăzi insistă tocmai asupra ei: "Căci cel care vrea să-și salveze viața o va pierde; dar cel care-și va pierde viața pentru mine și pentru evanghelie o va salva" (Mc 8,35). În original, acolo noi unde citim "viață" se spune de fapt "suflare" și atunci înțelegem că dacă încercăm să ne ținem respirația, nu avem nici o șansă să trăim! Adevărul vieții biologice devine și mai evident în viața spirituală: nu este cu putință "viața ca o pradă" (Marin Preda), ci numai viața ca dar!

Iubiți credincioși, am subliniat la început caracterul penitențial al acestor lecturi pentru a descoperi în cele din urmă dimensiunea lor harică, euharistică. De aceea, profit de comemorarea sfântului Ioan Gură de Aur pentru a aminti minunata mărturisire de credință din Liturghia care-i poartă numele și care se spune înainte de Împărtășanie:

Cred, Doamne și mărturisesc, că tu ești Hristos, Fiul lui Dumnezeu celui viu, care ai venit în lume să mântuiești pe cei păcătoși, dintre care cel(-a) dintâi sunt eu. Cred că ce iau este cu adevărat însuși preacurat trupul tău și însuși preacinstit sângele tău. Deci mă rog ție: miluiește-mă și-mi iartă greșelile, cele de voie și cele fără de voie, pe care le-am făcut cu cuvântul sau cu lucrul, cu știința și cu neștiința; și mă învrednicește, fără de osândă să mă împărtășesc cu preacuratele tale taine, spre iertarea păcatelor și spre viața de veci. Amin.

Cinei tale celei de taină, astăzi, Fiule al lui Dumnezeu, părtaș primește-mă: că nu voi spune dușmanilor tăi taina ta, nici sărutare-ți voi da, ca Iuda, ci ca tâlharul mărturisind, strig către tine: Pomenește-mă, Doamne, întru împărăția ta.

Nu spre judecată sau spre osândă să-mi fie împărtășirea sfintelor tale taine, Doamne, ci spre vindecarea sufletului și a trupului. Amin.

13 septembrie 2009

Pr. Marius Taloș, SJ

[ index ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat