Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Predici la Liturghia transmisă la Radio Iași

Anul B
Duminica a 21-a de peste an

Ios 24,1-2a.15-17.18b; Ps 33; Ef 5,21-32; In 6,60-69

Iubiți credincioși, dragi radioascultători

Luminați și animați de Duhul Sfânt suntem în casa Domnului pentru ca asemenea primilor creștini să stăruim în rugăciune, în unire frățiască, în frângerea pâinii și în ascultarea cuvântului lui Dumnezeu. Lecturile Liturghiei duminicii de astăzi proclamă necesitatea și importanța credinței în slujirea lui Dumnezeu, împlinirea legilor divine, respectarea sacralității căsătoriei și primirii cu venerație a misterului sfintei Euharistii.

Totodată vedem cum credința, fiind un act personal, responsabil, presupune libertate deplină conform cu demnitatea persoanei umane.

Dumnezeu se propune, dar nu se impune, el nu refuză pe nimeni, oferă gratuit germenul credinței, care apoi prin aportul personal trebuie să crească, să-l transforme și să-l facă apt să influențeze în bine pe semeni și să le transmită o nouă speranță.

Sfânta Fecioară Maria, celebrată în aceste zile de august, ne este un model deosebit în practicarea virtuții credinței și în alegerile noastre decisive și dificile. Este o perfectă analogie între cuvintele ei: "Fie mie după cuvântul tău" și cuvântul amin, spus de credincioși la primirea trupului lui Cristos. Mariei i s-a cerut să creadă că cel pe care îl va naște este fiul lui Dumnezeu, nouă ni se cere să credem că în Euharistie același fiu al Tatălui veșnic și al Mariei se actualizează și ni se oferă cu toată ființa umano-divină sub speciile sacramentale.

Prima lectură surprinde un moment din istoria evreilor, când la Sichem se naște noul popor istraelit format din cei întorși din exilul egiptean și cei din neamul lui Esau de pe muntele Seir. Ajunși acum într-o viață sedentară, cvasi-statală, ei vin în contact cu probleme noi, definitorii pentru identitatea lor cultuală. Conducătorul Iosua îi provoacă la o alegere hotărâtoare. Alegeți-l astăzi pe acela căruia vreți să îi slujiți, pe zeii popoarelor vecine sau pe Domnul. El le declară alegerea sa - eu și casa mea vrem să îi slujim Domnului. Considerând binefacerile primite de la Domnul și știind că el singur e Dumnezeul lor, ei mărturisesc cu convingere și hotărât: "mai bine moartea decât să-l părăsim pe Domnul și să slujim altor zei". Se angajează să-l slujească cu încredere și supunere, abandonându-se în mâinile lui.

Asemenea istraeliților, și noi la Botez am hotărât prin voința părinților și nașilor să-i slujim Domnului, dar în vicisitudinile vieții am devenit șovăitori și ezitanți. Alternăm în această slujire. Zilnic avem situații de a face alegeri între virtute și viciu, credință și necredință, între Domnezeu și patimi. Trebuie să ne delimităm în alegeri, căci nimeni nu poate sluji la doi stăpâni.

Drama necredinței îl încearcă mai ales pe omul evului modern prin contrastele sale. Trebuie să recunoștem progresul în toate domeniile spre binele omului, dar trebuie să vedem și aspectele negative care atentează la demnitatea umană, cum ar fi, indiferentismul religios, raționalismul absolut, care exclude misterul și revelația divină, exaltarea libertății fără încorsetări ale moralei, care duce la o permisivitate absolută.

Apoi, nu puțini sunt adoratorii idolilor moderni, ca vraja demențială a banului, profitul maxim prin orice mijloc, mistica orientală, înstrăinarea de sine, cauzată de zgomot și senzațional, apetența obsedantă carnală, consumismul opulent, euforia aburilor bahici sau a drogurilor. Toate acestea sunt ca niște rachete cosmice care îl scot pe om din sfera de gravitație din jurul lui Dumnezeu. Se aude ecoul cuvintelor sfântului Paul: "mulți se arată ca dușmani ai crucii, Dumnezeul lor este stomacul" sau sfântul Ioan când zice "tot ce e în lume e pofta ochilor, pofta inimii și mândria vieții". Omul trebuie să aleagă, așadar, între Dumnezeul adevărat și această pleiadă de idoli care îi zâmbesc îmbietor.

Pentru a-l alege pe Dumnezeu trebuie să-l caute acolo și așa cum a hotărât el. Exegetul Lagrange relatează despre scriitorul Pierre Leti care, după ce a ajuns la apogeul succesului, a găsit notorietatea pe primele pagini ale publicațiilor, a decis să îl caute și pe Dumnezeu, dar nu în liniștea rugăciunii, a meditației sau a Spovezii, ci într-un stil spectacular. Printr-o scrisoare l-a invitat pe Dumnezeu la o întâlnire. A stabilit și locul, muntele Sinai, unde Dumnezeu s-a revelat lui Moise. În zadar a așteptat scriitorul, Dumnezeu nu s-a prezentat la întâlnire.

Magnetul nu-și exercită proprietatea asupra oricărei materii. Dumnezeu nu se prezintă în fața celui care se abate de la adevăr, a cărei voință e paralizată de mândrie si alte patimi, de indiferență față de cele spirituale. Cristos zice: "Nimeni nu poate veni la mine dacă nu-i este dat de Tatăl".

Fragmentul evangheliei de astăzi încheie discursul lui Isus despre Eucharistie, discurs care urmează o spirală ascendentă. Pornește de la înmulțirea pâinii materiale, urcă la pâinea vieții coborâte din cer, pentru ca la apogeu să declare surprinzător: "Eu sunt pâinea vieții, cine mănâncă trupul meu are viață veșnică!"

Astfel Isus îi pune pe discipoli și pe fiecare dintre noi în fața unei alegeri radicale de credință.

Ce este această pâine?, întreba sfântul Ioan Gură de Aur. Este trupul lui Cristos. Ce devin cei ce o primesc? Trupul lui Cristos, nu mai multe, ci unul singur.

Suntem așadar în fața misterului credinței, care ne cere încredere în cuvântul infailibil al lui Cristos și ascultare plină de adorație. Filozoful Epictet spunea: Dumnezeu ne-a dat o limbă, dar urechi două ca să acultăm de două ori mai mult decât vorbim. Acest lucru îl cere acest mister venerabil.

Cuvintele lui Cristos au provocat o totală deziluzie și amăgire în sufletele ascultătorilor, care le luau în derizoriu și spuneau: "Cine poate sa le înțeleagă?"

Înmulțirea pâinilor în pustiu le-a dat speranța de a-l vedea pe Mesia așa cum și-l imaginau ei, un eliberator și un erou național. Acum așteptau de la el belșug de pâine materială, el însă le propune o pâine cerească. Le bulversează total așteptările. Ei nu înțeleg că Isus vrea să le dea mai mult decât așteptau ei. Ce greșeală impardonabilă!

Văzându-i pe ucenici îndepărtându-se, Cristos nu retractează, nici nu atenuează cuvintele, dar îi întampină: "- Vreți oare să plecați și voi?" Petru, luminat nu de carne și sânge, dar de Tatăl veșnic, răspunde: "- La cine să mergem, Doamne, numai tu ai cuvintele vieții veșnice; noi am crezut că tu ești Fiul lui Dumnezeu!"

Cristos stă și astăzi în fața lumii moderne și se prezintă ca adevăr, cale, lumină, sens al vieții; căci zice: "Eu pentru aceasta m-am născut și am venit în lume ca să dau mărturie despre adevăr, tot cel ce este din adevăr ascultă glasul meu, am venit să aibă viață și să o aibă din plin".

Dar așa cum a fost atunci se repetă și acum, că nu puțini îl părăsesc și renunță la el, așa cum pasionații muzicii moderne închid alergic radioul când aud operele lui Bach, Motzart, Bethowen.

Obișnuiți cu reclama atâtor mâncaruri și băuturi ușoare și halucinante, ancorați în prejudecăți se îndepartează de Cristos și pierd ocazia de a-și converti inima, de a gusta darurile sale surprinzătoare. Însă eliminându-l nu rămâne decât întuneric și teroare, dacă-l părăsim nu mai găsim decât disperarea, golul, absurdul, mizeria patimilor, nonsensul suferinței și al vieții.

Dag Hammerkjold, fost secretar O.N.U, afirma: Dumnezeu nu moare în ziua în care noi încetăm a crede în el. Noi însă încetăm de a mai trăi cu adevărat în ceasul în care existența noastră nu mai e luminată de darul acelei minunate reînoiri a credinței, al cărei izvor este dincolo de hotarele rațiunii.

Cine însă are forța să spuna cu Petru, "La cine să mergem, Doamne?"; cine îl alege cu bucurie și speranță se unește intim sufletește cu el. Trăiește viața dumnezeiască dupa cuvântul lui Cristos: "rămâne în mine și eu în el"!

Pentru a zugrăvi această realitate de unire sfântul Paul folosește în lectura a doua termeni matrimoniali. Unirea dintre soți devine o imagine sacramentală a unirii dintre Cristos și Biserică. Conciliul Vatican II declară: "Misterul dragostei lui Dumnezeu față de credincioși își găsește expresia sensibilă și vizibilă în comuniunea de iubire dintre soți".

Lecturile de astăzi ne provoacă cu diferite întrebări: Cui vrei să-i slujești? Poți spune cu Iosua: eu și casa mea vrem să îi slujim Domnului, mai curând moartea decât să-l părăsim pe Domnul? Știi ce idol vrea să își facă pedestal în inima ta? Este pentru tine căsătoria un lucru sacru? Se regăsesc în ea principiile trasate de sfântul Paul? Consideri că găsești pacea sufletească și răspunsuri la întrebările tale în altă parte decât în Cristos? Pe cine și ce alegi zilnic în faptele tale? Amin.

23 august 2009,

Pr. Mihai Enășel

[ index ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat