Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Predici la Liturghia transmisă la Radio Iași

Anul B
Duminica a 15-a de peste an

Am 7,12-15; Ps 84; Ef 1,3-14; Mc 6,7-13

Iubiți credincioși, dragi ascultători,

Lecturile proclamate la Liturghia din duminica a 15-a de peste an ne amintesc că Dumnezeu dorește ca omul să fie un instrument prin care Cuvântul său divin să fie răspândit în lume. Și pentru că acest Cuvânt divin este viu, eficace și mereu actual, suntem invitați și noi astăzi să ne redescoperim chemarea de a fi misionari, purtători ai lui Dumnezeu în cotidianul vieții noastre normale.

"Pleacă de aici", am auzit ca i s-a spus în prima lectură lui Amos din partea capului preoților regelui. Acești preoți îi spuneau regelui numai ceea ce el dorea să audă și își trădau astfel misiunea, ajungând să fie simpli oameni ai puterii. Amos, în schimb era un păstor și cultivator de sicomori care în jurul anului 750 î.C. a fost chemat de Domnul să îi fie mesager, profet. Amazia, capul preoților, îi spune lui Amos că trebuie să renunțe la chemarea sa, să se retragă. Dar Amos răspunde cu un nu clar și ferm pentru că el știe că misiunea sa i-a fost încredințată de însuși Dumnezeu, care i-a schimbat astfel viața. "Domnul m-a luat de la turmă și mi-a zis: Du-te și vorbește ca profet poporului meu Israel". Din fidelitate față de chemarea lui Dumnezeu, Amos alege să continue să nu ia în seamă amenințarea primită și să anunțe legea iubirii lui Dumnezeu, denunțând în același timp corupția din societatea sa.

Și în viața noastră se poate întâmpla să fim înaintea unei asemenea alegeri, atunci când suntem în fața unei răscruci: să rămânem fideli identității, a chemării noastre, a credinței noastre, și din fidelitate să spunem și nu atunci când e cazul, sau să preferăm o mai mare liniște a vieții fără ca să ne angajăm în alegeri ce par radicale, chiar dacă prețul pentru această aparentă liniște este trădarea a ceea ce credem în interiorul ființei noastre. Amos a ales în mod clar calea fidelității, a autenticității. Noi ce alegem? Dacă optăm pentru a rămâne fideli în orice situație credinței noastre și iubirii lui Dumnezeu atunci vom înțelege ce înseamnă a fi misionari, a da mărturie despre Dumnezeu.

Despre misiune ne vorbește și Evanghelia duminicii căci ea se deschide cu trimiterea în misiune a celor doisprezece apostoli: "Isus i-a chemat pe cei doisprezece și, pentru prima oară, i-a trimis doi câte doi". Discipolii care până acum l-au însoțit pe Isus, ascultându-i predica și fiind părtași la minunile sale, iată că din acest moment sunt făcuți părtași la misiunea și puterile lui Isus. Apoi Mântuitorul arată care trebuie să fie și stilul acestor misionari: cel al sărăciei, deci al esențialității, și al curajului. Aceste indicații ale lui Isus sunt valabile pentru toți trimișii din toate timpurile: pentru succesorii apostolilor (papa, episcopi și preoți) dar și pentru toți creștinii. Aici este un adevăr pe care cu toții trebuie să îl conștientizăm mai mult: prin Botez suntem chemați să împărtășim credința, să anunțăm Vestea cea Bună a iubirii lui Dumnezeu pentru oameni, să-i ajutăm pe alții să îl cunoască mai bine pe Isus. Aceasta este misiunea noastră, a tuturor. Oare dacă am fi mai fideli acestei misiuni nu ar fi mai puține blocaje în transmiterea credinței de la o generație la alta? Oare atmosfera de la locul de muncă, sau relația cu vecinii, nu ar fi mai "umană" dacă noi ne-am simți și ne-am comporta drept misionari, trimiși ai iubirii Domnului?

Dar care este conținutul mesajului pe care noi, trimișii săi, trebuie să îl dăruim celorlalți? Este iubirea lui Dumnezeu care ne copleșește cu binecuvântarea sa și ne alege să fim purificați și mântuiți prin dragoste, așa cum ne spune chiar sfântul Paul în cea de-a doua lectură din această duminică: "Tatăl Domnului nostru Isus Cristos ne-a binecuvântat cu toată binecuvântarea spirituală în ceruri, întru Cristos. În el, Dumnezeu ne-a ales înainte de întemeierea lumii, ca să fim sfinți și fără prihană în fața lui, în dragoste". Iată darul pe care noi l-am primit și pe care dorim să-l primească fiecare om la care suntem trimiși: dragostea lui Dumnezeu, comuniunea cu El și între oameni.

Astfel putem înțelege și de ce Isus îi trimite pe apostoli "doi câte doi". Atunci când sunt doi mărturia pe care o oferă este mai eficace, dragostea lor frățească este vizibilă pentru că trăiesc în comuniune. Astfel ceea ce se anunță, adică realitatea tainică a lui Dumnezeu care este Iubire și familie trinitară, devine o realitate vizibilă prin comuniunea dintre cei trimiși. Iubirea, comuniunea este conținutul anunțului, dar, în același timp, iubirea, comuniunea este și metoda prin care se dăruiește acest anunț, vestea cea bună. Sfântul Grigore cel Mare spunea că mărturia iubirii reciproce este prima și cea mai importantă propovăduire pe care ucenicii lui Isus sunt chemați să o dăruiască.

Se spune că într-o zi sfântul Francisc de Assisi ieșind din mănăstire l-a întâlnit pe fratele Leon. Chiar dacă era un frate foarte simplu și fără multă experiență în arta oratoriei, sfântul Francisc i-a spus: "Frate Leon, vino, hai să mergem să predicăm". "Părintele meu, îi spuse, știi că sunt nepregătit. Cum aș putea vorbi lumii?" Dar pentru că sfântul Francisc continua să insiste, fratele Leon a încuviințat. Au început să meargă pe străzile orașului rugându-se în tăcere pentru toți cei care lucrau în ateliere sau în grădini, pentru cei pe care îi întâlneau. Văzând niște copii mai săraci, le-au dăruit cuvântul lor bun și mai ales un zâmbet. Au stat puțin de vorbă și cu bătrânii care nu lucrau. După ce au traversat astfel de mai multe ori cetatea, sfântul Francisc i-a zis: "Frate Leon, este timpul să ne întoarcem la mănăstire". "Și predica noastră?" a reacționat fratele, "Am făcut-o deja," i-a răspunsul sfântul zâmbind. Care a fost predica acestor doi oameni? În primul rând faptul că se rugau împreună, că respirau între ei aerul dragostei frățești pe care apoi au și dăruit-o celor pe care i-au întâlnit prin gesturi simple, pline de bunătate.

Trimițându-ne doi câte doi, adică făuritori de comuniune, Isus ne dăruiește în același timp puterea asupra duhului rău. Diavolul, după cum indică și originea grecească a cuvântului, este cel care divide, care desparte, și tocmai de aceea puterea comunicată nouă, celor trimiși, este de a uni prin împărtășirea credinței, a dragostei primite de la Dumnezeu. Există și un alt cuvânt al Mântuitorului care ne arată motivația profundă a faptului că ne trimite doi câte doi: "unde doi sau trei se adună în numele meu, acolo sunt și eu prezent în mijlocul lor". Ceea noi transmitem nu este așadar o doctrină abstractă sau o formulă magică, ci este o persoană, persoana lui Cristos. El este prezent atunci când există comuniune între ucenici. De aceea, papa Ioan Paul al II-lea de fericită amintire, spunea: "Nu ne va salva o formulă, ci o Persoană, Isus Cristos". Iar aici, din nou suntem chemați să reflectăm dacă nu cumva slaba noastră conștiință misionară se datorează faptului că trăim credința numai ca un fapt privat, în mod individual, pentru că ceilalți ne deranjează sau pentru că nu vrem să deranjăm pe alții. Oare nu riscăm să săvârșim gesturile și semnele credinței fără ca să ne atașăm cu adevărat de persoana lui Isus? Ne trăim viața de credință cu deschidere față de ceilalți, sau am uitat cât de îmbietoare este buna mireasmă a lui Cristos pe care o emanăm atunci când doi sau trei suntem adunați în numele lui? Iată o altă dorință născută în noi de evanghelia acestei duminici: să respirăm și noi parfumul prezenței lui Cristos atunci când suntem uniți de dragostea lui.

Această dragoste, prezența lui Cristos este și unica noastră bogăție și siguranță. În acest sens putem înțelege și cuvintele Domnului în ceea ce privește stilul misiunii: "le-a poruncit să nu ia nimic pe drum, decât doar un baston". Bagajul celor trimiși trebuie să se reducă la esențial: ajung bastonul și sandalele pentru că trebuie să fie liberi în fața lucrurilor acestei lumi și să fie dedicați cu totul misiunii. Evanghelia este într-adevăr comoara noastră cea mai mare, Evanghelia pe care noi în primul rând încercăm în fiecare zi să o asimilăm și să o aprofundăm pentru că ea conține cuvintele iubirii lui Dumnezeu pentru fiecare om. De aceea siguranța și încrederea noastră nu stau în mijloacele externe, ci în puterea mesajului pe care dorim să-l transmitem și în providența Tatălui ceresc. Isus ne arată că sărăcia, adică libertatea interioară față de bunuri, este condiția pentru a iubi: într-adevăr atunci când ai lucruri, dăruiești lucruri, dar atunci când nu ai nimic, te dăruiești pe tine însuți. Numai atunci iubești cu adevărat pentru că poți să împărtășești altora bucuria de a iubi. Această lecție au învățat-o foarte bine sfinții apostoli Petru și Ioan, atunci când au săvârșit prima lor minune, făcându-l să meargă pe cerșetorul olog prin cuvintele: "Argint și aur nu am, însă ceea ce am, aceea îți dau: în numele lui Isus Nazarineanul, ridică-te și umblă!". Ei i-au dăruit acestui olog pe Isus cu puterea sa vindecătoarea pentru că El era singura lor bogăție. Noi am descoperit această bogăție? Ne bucurăm de ea? O dăruim celorlalți?

Mântuitorul ne spune însă că trebuie să luăm în calcul și posibilitatea refuzului din partea unora: "dacă într-o localitate nu vă vor primi și nu vă vor asculta, plecați mai departe scuturând praful de pe picioarele voastre ca o mărturie pentru ei". Gestul de a scutura praful îl făcea orice evreu în mod simbolic atunci când se reîntorcea în patrie dintr-o țară străină, pentru a elimina astfel orice urmă a impurității pe care ar fi contactat-o în teritoriul păgân. Iar cei trimiși trebuie să facă același gest ca o "mărturie" pentru cei care refuză mesajul. De ce acest gest? Tocmai pentru a-i invita să mediteze asupra gravei responsabilități pe care și-o asumă spunând nu misionarilor și mesajului lor. Nu este un lucru indiferent a primi sau a refuza Evanghelia, ci este o alegere dramatică, ale cărei consecințe marchează întreaga viață, și nu numai viața pământească. A scutura praful pentru oamenii antichității e ca și cum ar fi declarat: eu mă distanțez clar de alegerea ta de a refuza credința, iubirea lui Dumnezeu. Și în societatea noastră vedem cum își face loc relativismul religios și moral atunci când credința e considerată drept ceva opțional, facultativ și nu o decizie fundamentală a vieții, sau când o alegere se face nu între bine și rău ci între ceea ce-mi place și ceea ce nu-mi place, ceea ce-mi este comod și ce îmi deranjează egoismul. În fața acestor situații trebuie să indicăm responsabilitatea gravă a fiecăruia dintre noi în ceea ce privește primirea sau respingerea Evangheliei, a binelui. A săvârși astfel de gesturi nu trebuie considerat ca o judecată a aproapelui, ci, dimpotrivă, ca un act fundamental de iubire față de celălalt; un act de iubire care provoacă la asumarea unei responsabilități, la a căuta adevărul propriei vieți în Isus. Și în acest mod suntem misionari, purtători ai iubirii lui Dumnezeu și ai adevărului său.

Iubiți credincioși, dragi ascultători: la sfârșitul fiecărei sfinte Liturghii, preotul ni se adresează în numele lui Isus: "Liturghia s-a sfârșit. Mergeți în pace". Nu este un îndemn ce se referă pur și simplu la faptul de a părăsi biserica și a merge acasă pentru a se odihni duminica, ci este vorba de un adevărat îndemn, mandat misionar. Ca și în Evanghelie, Isus ne trimite astăzi să-i dăm mărturie prin viața și cuvintele noastre. Pentru ca bucuria întâlnirii cu Domnul să nu se stingă în noi înșine, trebuie să o comunicăm și să o împărtășim fraților. Așadar când vom răspunde "Mulțumim lui Dumnezeu" să-i oferim cu adevărat disponibilitatea noastră de a fi creștini care predică prin viața lor adevărul iubirii lui Dumnezeu, care oferă celorlalți prezența vie a persoanei lui Cristos. Amin.

12 iulie 2009, Radio Iași

Pr. Daniel Iacobuț

[ index ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat