Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Predici la Liturghia transmisă la Radio Iași

Anul B
Duminica a 7-a de peste an

Is 43,18-19.21-22.24b-25; Ps 40; 2Cor 1,18-22; Mc 2,1-12

Iubiți credincioși, dragi radio-ascultători,
Cine citește cu atenție sfintele evanghelii, constată cu ușurință că Isus a fost mereu înconjurat de oameni. De multe ori, pentru a rămâne doar în compania apostolilor, sau pentru a-și crea momente de intimitate cu Tatăl său în rugăciune, trebuia să caute locuri lăturalnice, să traverseze lacul Genezaret cu barca pe celălalt mal, sau să se urce pe munte. Așa s-a întâmplat și după episodul vindecării leprosului, despre care ne-a relatat evanghelia duminicii trecute, care s-a încheiat cu aceste cuvinte: "Isus nu mai putea să se arate în public în nici o cetate; era obligat să rămână în locuri pustii, dar și aici oamenii veneau la el de pretutindeni".

Și astăzi evanghelia îl prezintă pe Isus, asaltat de oameni: "Isus era din nou în Cafarnaum. Răspândindu-se vestea că se afla într-o casă, s-a adunat acolo atâta lume, încât nu mai era loc nici în fața ușii".

Este uimitor ce se întâmplă: mulțimi imense se îmbulzesc pentru a asculta cuvântul lui Dumnezeu vestit cu autoritate, nu de un învățător al Legii, ci de profetul din Nazaret. Așa cum nu de mult oamenii se îmbulzeau pe malurile Iordanului pentru a asculta predica lui Ioan Botezătorul, la fel acum îl asaltează pe Isus. Și așa cum predica lui Ioan a trezit suspiciuni în rândul autorităților religioase de la templu, la fel se întâmplă și în cazul lui Cristos. Printre ascultătorii lui se aflau și câțiva cărturari.

În această atmosferă aglomerată, dar calmă, are loc un episod inedit. Patru bărbați vor să ajute un paralitic și caută o posibilitate să ajungă cu el la Isus. Cine este paraliticul? Cum îl cheamă? De cât timp suferă? Dacă era dorința lui de a ajunge la Isus? Nu știm. Evanghelia nu ne oferă astfel de detalii. Ea ne vorbește doar de un om aflat în imposibilitatea de a se mișca și poate chiar de a vorbi. El nu scoate nici o vorbă. Nu cere să fie vindecat și nici nu mulțumește după ce a fost vindecat.

Strădania acestor patru oameni inimoși părea sortită eșecului. Din versetul 2 al evangheliei am aflat deja că s-a adunat atâta lume încât nu mai era loc nici măcar în fața ușii. Foarte probabil și curtea era plină. Ce să facă acum? Să renunțe? Nu, ei caută noi posibilități, mai îndrăznețe. Ne putem închipui că s-au cățărat pe gard, de acolo pe casă și prin acoperiș, l-au coborât direct în fața lui Isus. A fost o nebunie din partea lor, am spune noi. Cristos însă, nu vede o nebunie în gestul lor ci o mare credință.

Dar credința se vede? Sigur că da. Credința se vede prin fapte. Despre acest lucru ne vorbește sfântul Iacob în scrisoarea sa. "Credința fără fapte este moartă". Credința celor patru bărbați din evanghelia de astăzi este evidentă:
- de aceea au pornit la drum cu paraliticul după ei;
- de aceea nici nu s-au descurajat văzând atâta aglomerație;
- și apoi însuși Cristos a apreciat gestul lor drept credință.

Dar și necredința se vede. Dacă în fața minunii vindecării paraliticului, unii din cei prezenți "îl preamăreau pe Dumnezeu", cărturarii în schimb s-au scandalizat. Au refuzat să recunoască în profetul din Nazaret pe Fiul lui Dumnezeu, deși Cristos a săvârșit minunea, tocmai, ca ei să vadă și să creadă "că Fiul Omului are puterea de a ierta păcatele pe pământ". Și aceasta a fost principala misiune a lui Cristos pe pământ: eliberarea omului de păcat, mântuirea sufletului.

Pentru un om care s-a născut pentru a se mișca, pentru a munci, o boală paralizantă, care face din el un trup inert, care doar privește și respiră, constituie nenorocirea cea mai teribilă. De aceea noi spunem de multe ori că cea mai mare comoară a omului este sănătatea, să nu te doară nimic. Și așa este.

Acest lucru îl știu și cei patru prieteni care l-au adus pe acel paralitic la Isus. Numai că Isus știe mai mult decât atât. În ochii săi, care pătrund până în cele mai ascunse fibre ale inimii omenești, starea de păcat, paralizia sufletului, este o nenorocire și mai groaznică. În ochii lui Isus este mult mai nenorocit un om sănătos tun, dar care are sufletul plin de păcate, decât un om bolnav, dar care are sufletul curat.

Ce folos aduc niște picioare sănătoase dacă ele poartă tot trupul pe drumul păcatului? Ce folos de brațul puternic dacă el culege trandafirii plăcerilor păcătoase? Ce folos de o inimă sănătoasă dacă ea pulsează sânge otrăvit?

Din aceste motive lui Isus i-a fost milă, în primul rând de nenorocirea sufletească a celui paralizat. Isus nu vrea să facă un lucru pe jumătate. Ce folos să redea paraliticului doar sănătatea trupească fără tămăduirea sufletească? De aceea Isus îi spune paraliticului, în primul rând: "Fiule, ți se iartă păcatele!". Și a putut spune acest lucru pentru că "Fiul Omului are pe pământ puterea de a ierta păcatele". "Puterea de a ierta păcatele este un bine atât de mare - scrie cineva - încât dacă nu ar exista sacramentul iertării, el ar trebui inventat". De aceea înainte de a se înălța la cer Isus a lăsat puterea de a ierta păcatele apostolilor și urmașilor lor, pentru că atâta timp cât vor exista oameni pe pământ, vor exista și păcate de iertat. De aceea în scaunul de spovadă preoții, învestiți de Dumnezeu cu puterea de a ierta păcatele, continuă și astăzi misiunea lui Cristos de a ierta păcatele oamenilor, de a le tămădui bolile sufletului.

Despre acest lucru vorbește și astăzi un crucifix dintr-o biserică spaniolă. Poziția lui Isus pe acest crucifix este absolut unică. Ambele brațe sunt desprinse de pe cruce. Brațul stâng parcă îmbrățișează prietenește pe cineva; iar degetul arătător de la mâna dreaptă este în poziție de amenințare.

Legenda spune că odată un penitent s-a acuzat la spovadă de niște păcate foarte grave care l-au cam îngrozit pe duhovnicul care-i asculta mărturisirea. În cele din urmă i-a acordat dezlegarea de păcate, dar l-a sfătuit părintește ca astfel de păcate să nu mai săvârșească în viața vieții lui. Penitentul a plecat și a promis că se va îndrepta. O bună bucată de vreme a reușit să-și respecte hotărârea luată la spovadă. Mai târziu a recăzut în vechile păcate și, cu frica în sân, s-a întors iar la spovadă. Ezitând, preotul l-a dezlegat din nou dar l-a amenințat că este pentru ultima dată când primește dezlegare pentru acele păcate. Omul nostru a promis, din nou, că se va întoarce la Dumnezeu și a plecat. Din păcate însă, într-un moment de slăbiciune, a căzut din nou, iar la spovada următoare n-a mai primit dezlegare. Atunci s-a întâmplat un lucru cutremurător: trupul lui Cristos, de pe crucifixul din scaunul de spovadă, s-a însuflețit. Cu brațul stâng l-a îmbrățișat pe păcătos, iar cu celălalt braț arătând spre duhovnic a spus aceste cuvinte: "Nu tu ți-ai vărsat sângele pentru iertarea păcatelor lui!".

Din evanghelia duminicii de astăzi, să reținem trei idei:
1. Acea mulțime de oameni doritoare de a-l asculte pe Cristos, să trezească și în noi interes față de cuvântul lui Dumnezeu.
2. Asemenea celor patru bărbați, a căror credință a fost lăudată de Cristos, să aducem și noi pe alții la Isus.
3. Să ne îngrijim de sănătatea sufletul nostru, cel puțin în aceeași măsură, în care ne îngrijim de sănătatea trupului nostru.

22 februarie 2009, Radio Iași

Pr. Viorel Ababei

[ index ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat