Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Predici la Liturghia transmisă la Radio Iași

Duminica a 33-a de peste an
Prov 31,10-13.19-20.30-31; Ps 127; 1Tes 5,1-6; Mt 25,13-30

Iubiți credincioși, dragi ascultători,
În sfânta evanghelie pe care tocmai am proclamat-o și ascultat-o, Isus ne prezintă parabola talanților, adică a acelor daruri pe care noi le-am primit de la Dumnezeu și pe care trebuie să le facem rodnice în viața, în faptele noastre bune. Fiecare dintre noi am primit, ca și acei servitori de la stăpânul lor, diferiți talanți, diferite daruri și capacități, față de care suntem responsabili. De fapt, întreaga noastră viață reprezintă un dar al lui Dumnezeu făcut nouă prin părinții noștri. Respectul său și încrederea pentru darurile pe care le-a sădit în noi sunt imense. În acest sens, noi avem libertatea de a lua orice inițiativă cu aceste daruri, de a le folosi spre binele nostru și al altora, de a le multiplica, pentru ca ele să rodească cât mai mult. Iar Dumnezeu nu intervine cu forța, nici pentru a ne constrânge să facem mai mult bine, nici pentru a ne împiedica să facem răul, atunci când ne folosim greșit de darurile Lui.

Parabola ne spune că "unuia i-a dat cinci talanți, altuia doi și altuia unul: fiecăruia după puterea lui. Apoi a plecat". În vremea lui Isus, un "talant" era un lingou din argint sau din aur care valora șase mii de dinari. Un singur talant era deci o mică avere: echivalentul salariului pentru șase mii de zile de muncă, adică a 16 ani și jumătate de muncă (cf. Mt 20,2). Isus vrea să ne ajute să ne facem o idee asupra generozității fără margini a lui Dumnezeu, Creatorul, față de noi, creaturile sale. El are încredere în noi: "ne-a încredințat bunurile sale!". Este vorba deci despre o "gestiune": aici pe pământ, avem de administrat bunuri care nu sunt ale noastre, ci ale Creatorului. Astfel, sensul profund al parabolei nu este mai întâi referitor la folosirea bună a "darurilor noastre personale" (chiar dacă această aplicație morală poate fi utilă). Este vorba mai cu seamă de cooperarea noastră activă la împărăția lui Dumnezeu: el ne-a încredințat împărăția sa, bunurile sale, haruri pe care trebuie să le facem să aducă roade...

Parabola continuă: "Îndată, cel care a primit cinci talanți a mers în grabă, i-a valorificat și a câștigat încă cinci talanți. La fel și cel care primise doi talanți a câștigat cu ei încă doi. Iar cel care a primit un talant s-a dus, a săpat o groapă în pământ și a ascuns în ea talantul stăpânului său".

Ce înțelegem din acest text? Reflectând puțin, înțelegem că fiecare primește un anumit număr, o anumită măsură a darurilor dumnezeiești, ceea ce ne spune că nu trebuie să ne comparăm cu alții. Nu trebuie să fim geloși dacă altul are mai mult decât noi. Trebuie să rezistăm în fața ispitei de a ne compara cu alții. Parabola ne spune că aici nu este vorba de talanții altora. Este vorba de propria mea responsabilitate, de această împărăție pe care mi-a încredințat-o, desigur, prin "darurile pe care le-am primit". Fiecare își are locul "său" și responsabilitatea "sa": "Darurile Duhului sunt felurite... unuia îi este dat un cuvânt de înțelepciune, altuia un cuvânt de știință, altuia discernământul spiritului... așa cum și trupul are mai multe mădulare, dar este unul singur" (1Cor 12,4-12). Cred că este bine să ne întrebăm fiecare dintre noi: care este rolul meu unic, care sunt talanții pe care numai eu singur îi pot face să rodească? Sunt de neînlocuit, în ochii lui Dumnezeu, pentru sarcina care este a mea, cu aptitudinile, calitățile, harurile pe care el mi le-a dat. Le voi "face să aducă un câștig" ca servitorii cei buni, sau le voi "îngropa" ca servitorul cel rău?

Parabola continuă, spunând că stăpânul a absentat multă vreme. Timpul absenței stăpânului este îndelungat, iar în toată această perioadă noi trebuie să-i rămânem fideli, ca un soț sau soție care rămâne fidel(ă) tot timpul cât celălalt este plecat la muncă în altă parte, în altă țară. Timpul fidelității noastre este un timp de încercare. Putem, ajungând la limită, să ne închipuim că Dumnezeu "nu se va mai întoarce", că "a murit", că nu există. Putem începe să ne organizăm întreaga viață "ca și cum Dumnezeu n-ar exista".

Să nu uităm niciodată ce ne spune parabola, și anume că "Stăpânul s-a întors și a cerut cont servitorilor săi". Isus ne spune din nou că nu trebuie să adormim în această iluzie că Dumnezeu nu există. Fie că vrem fie că nu... aceasta nu depinde de noi!

De altfel, nimic nu ar fi mai rău decât să fim "iresponsabili". Dumnezeu ne face cinstea să ne "ceară cont", ca unor ființe adulte responsabile.

Cel care primise cinci talanți, a adus alți cinci talanți și a zis: "Doamne, mi-ai încredințat cinci talanți; iată am mai câștigat alți cinci cu ei". Stăpânul i-a spus: "Bine, servitor bun și credincios! Ai folosit bine puținul care ți-a fost încredințat, mult îți voi încredința de acum; ia parte la bucuria stăpânului tău!". A venit și cel cu doi talanți și a spus: "Doamne, mi-ai încredințat doi talanți, iată am mai câștigat alți doi cu ei". Stăpânul i-a spus: "Bine, servitor bun și credincios, ai folosit bine puținul care ți-a fost încredințat, mult îți voi încredința de acum; intră în bucuria stăpânului tău".

Stilul textului este în mod voit solemn. Nu este vorba de un stăpân obișnuit: este numit "Stăpân" (cu majusculă)... și, timpul administrării talanților fiind încheiat, servitorii sunt introduși "în bucuria Stăpânului lor", ca și fecioarele înțelepte din parabola precedentă (Mt 25,1-13), care intraseră în sala de nuntă împreună "cu mirele". Însă, suntem curioși să știm ce se va întâmpla cu servitorul al treilea, despre care știm deja că a "îngropat" talantul stăpânului său? La urma urmei, este în regulă: aparent nu i se poate reproșa nimic... nu a furat talantul primit, l-a "păstrat" total. Tâlcul povestirii, lecția principală a parabolei, este tocmai ceea ce se va întâmpla cu al treilea servitor, și ce îi va spune stăpânul.

Să ascultăm din nou cu atenție ce ne spune povestitorul, Isus, despre acest servitor: "Venind, apoi, și cel care primise un talant, a spus: Doamne, știam că ești un om aspru, care seceri unde n-ai semănat și culegi de unde n-ai împrăștiat sămânța...". Iată, după Isus, cel mai rău păcat: a denatura imaginea lui Dumnezeu... a-l considera pe Dumnezeu ca un tiran inaccesibil și periculos! Întreaga relație cu Dumnezeu este falsificată când începem să nu avem încredere în el: aceasta era deja ispita cea mare a lui Adam și a Evei pe care le-o sugerase șarpele (cf. Gen 3,1-5). Recunoaștem bine ispita noastră fundamentală, originară am putea spune: de a nu-l considera pe Dumnezeu ca un "tată" plin de iubire, ca un Dumnezeu care "face alianță"... ci de a-l considera ca un concurent de temut care nu se gândește decât la sine și care se teme ca nu cumva omul să fie fericit!

Servitorul continuă, spunând: "De teamă, m-am dus și am ascuns talantul tău în pământ; iată, ai ce este al tău!". El și-a făcut despre Dumnezeu o idee falsă, complet diferită de ceea ce este el în realitate: "i-a fost teamă" de Dumnezeu... și s-a pus în "raport strict de dreptate" cu el. De fapt, acestui om "plin de teamă" îi lipsește esențialul: nu-l iubește pe stăpânul lui, chiar sub pretenția că are dreptatea de partea lui. Recunoaștem bine atitudinea fariseilor și a cărturarilor, care se considerau drepți în fața lui Dumnezeu, prin dreptatea faptelor și a vieții lor, și uitau esențialul: iubirea totală, dezinteresată, generoasă, prin care să facă să rodească cunoștințele și întreaga lor știință, și tot ceea ce primiseră de la Dumnezeu. Să avem mare grijă să nu cădem în ispita și mentalitatea acestui ultim servitor, ci cu spirit de umilință, dar și de generozitate și angajare totală să facem rodnic tot ceea ce este bun în noi, spre slava lui Dumnezeu, spre mântuirea noastră și binele tuturor semenilor noștri.

16 noiembrie 2008, Radio Iași

Pr. Emil Dumea

[ index ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat