Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Predici la Liturghia transmisă la Radio Iași

Anul A
Sfințirea Bazilicii din Lateran

Ez 47,1-9.12; Ps 45; 1Cor 3,9b-11.16-17; In 2,13-22

Astăzi, rugăciunile și lecturile de la sfânta Liturghie ne invită să căutăm a înțelege ce înseamnă cuvântul "biserică". Fără prea mult efort, observăm îndată că primul lucru pe care ni-l indică acest cuvânt este construcția din piatră, cărămidă și ciment, pe care noi o numim în mod obișnuit biserică.

Într-adevăr, în fiecare sat, în fiecare comunitate găsim o biserică și spunem că este biserică acea construcție în interiorul căreia are loc întâlnirea credincioșilor între ei și cu Dumnezeu, în cadrul sfintei Liturghii, pentru rugăciunea particulară și comunitară, sau pentru adorația sfântului sacrament.

Există biserici sau catedrale foarte frumoase; alte biserici sunt mai modeste, mai sărăcăcioase, dar toate împreună și fiecare în parte reprezintă "casa" lui Dumnezeu. Frații și surorile noastre în credință s-au străduit să ne lase drept moștenire adevărate și frumoase "case" ale lui Dumnezeu.

Se spune despre papa Paul al VI-lea că, după un cutremur care a avut loc în nordul Italiei prin anii 1970, s-a adresat parohilor din acea regiune, în momentul în care se refăceau bisericile, cu îndemnul de a construi "biserici pe măsura locuitorilor", adică simple sau în așa fel încât să oglindească sărăcia în care trăiau majoritatea credincioșilor.

Totuși, dacă prin cuvântul "biserică" înțelegem "locul de întâlnire cu Dumnezeu", atunci multe locuri pot să fie "biserică"; de exemplu familia, care mai este numită "biserica domestică", școala, piața publică a orașelor, ba chiar și locul de muncă.

Ceea ce este important e ca locul respectiv să oglindească prezența lui Dumnezeu Tatăl. În sensul acesta, piețele din acest oraș sau din alte orașe și sate ale țării în care s-a celebrat Liturghia în aer liber, sub umbrelă, ori sub acoperișuri improvizate sunt locuri ale prezenței lui Dumnezeu cu oamenii, adică biserici.

Astăzi, sfântul Paul merge mai departe și spune despre noi că "suntem zidirea lui Dumnezeu". "După harul lui Dumnezeu care mi-a fost dat, ca un arhitect înțelept, eu am pus temelia, iar un altul construiește deasupra, dar fiecare să aibă grijă cum construiește. Căci nimeni nu poate să pună o altă temelie în afară de cea existentă, care este Isus Cristos". (...) "Nu știți că voi sunteți templul lui Dumnezeu și că Duhul lui Dumnezeu locuiește în voi? Dacă cineva distruge templul lui Dumnezeu, și Dumnezeu îl va distruge pe el. Căci templul lui Dumnezeu, care sunteți voi, este sfânt" (1Cor 3, 9-17).

Sfânta Liturghie a duminicii de astăzi focalizează atenția noastră pe sărbătorea "Sfințirii Bazilicii de la Lateran". Această bazilică a fost construită de împăratul Constantin, pe dealurile Lateranului din Roma (Italia) și a fost consacrată în ziua de 9 noiembrie a anului 324. Drept dovadă e faptul că sărbătoarea se celebra în această zi și în secolul al XII-lea.

La început a fost o sărbătoare doar pentru orașul Roma. Mai târziu celebrarea s-a extins la toate bisericile din Roma și din lumea întreagă, ca semn de iubire și unitate cu Biserica păstorită de urmașul sfântului Petru care, potrivit afirmației sfântului Ignațiu de la Antiohia, "este în fruntea tuturor prin caritate".

Apartenența noastră la Biserică începe în ziua de Botez, o adevărată "a doua naștere" pentru fiecare creștin. Biserica ne-a crescut cu hrana spirituală a Spovezii și a Euharistiei dar, de fapt, ne-a acceptat și ne-a recunoscut ca atare când am primit sacramentul Mirului, o taină ce conștientizează în noi calitatea de "martori ai credinței". În fine, tot în Biserică, cei mai mulți dintre noi și-au început drumul chemării specifice prin celebrarea sacramentului Căsătoriei, a Preoției sau a altei forme de consacrare.

În felul acesta Biserica este sau ar trebui să fie casa în care orice creștin își începe pelerinajul spre Biserica cerească, care este viața cu Dumnezeu unul și întreit în paradis. Dar, oare așa este Biserica pentru noi? Nu cumva avem alte păreri despre ea, păreri ce îi știrbesc frumusețea?

Biserica e casa lui Dumnezeu cu noi și casa noastră cu Dumnezeu. Așa este? Spuneți dumneavoastră, vă simțiți în această biserică, sau în altă biserică creștină ca acasă?

Dă de gândit faptul că, de ceva vreme încoace, unii creștini nu mai consideră biserica drept casa oamenilor cu Dumnezeu, ci o casă fără Dumnezeu și fără oameni, o casă cu multe rele pe care nu le putem numi acum.

În Biserică, Dumnezeu ne unește ca într-o singură familie care se iubește pe sine și crește împreună cu el în caritate.

În afara Bisericii există riscul unor prietenii sau tovărășii false, care dăunează frumuseții vieții noastre interioare, distrug "casa lui Dumnezeu", care suntem noi.

Când eram paroh și îi invitam pe credincioși să vină la sfânta Liturghie și, apoi, vedeam că biserica e plină de lume, vă dați seama, ce bucurie era în inima mea. Vedeam cu ochii mei cum se zidește templul lui Dumnezeu a cărui piatră unghiulară e Cristos. Amintirea acelor duminici a rămas imprimată adânc în sufletul meu.

Papa Paul al VI-lea spunea, fără să-și piardă optimismul: "Viața modernă pare să fie îndreptată împotriva lui Dumnezeu, prin necredința pe care o mărturisește, prin iluzia suficienței pe care o creează în om, prin laicism și prin ateism. La toate acestea se adaugă abandonarea (...) sfintelor și sublimelor tradiții religioase, care ar trebui să constituie cea mai prețioasă și geloasă moștenire a vremurilor noastre. Pe de altă parte, printre fenomenele demne de remarcat, sunt și acelea care ilustrează o puternică vitalitate a Bisericii care, deși lipsită de ajutoare și privilegii pământești, scoate din interiorul ei puterea de a se apăra și de a crește. Este revărsarea Spiritului Sfânt, care invadează membrele Bisericii și le întărește. Este suflul Rusaliilor, care suflă în pânzele bărcii mistice și, de aceea, ea nu se teme de amenințarea furtunilor. Iar sub aspectul vizibil și social, așteptăm colaborarea articulată între laicii catolici și apostolatul ierarhic. Trăim acum un moment sublim, pentru că credincioșii catolicii pot să-și croiască viața ca răspuns la chemarea divină, ca pe ceva demn, favorabil, nobil" (Discurs, 9 iunie 1967).

Dar, deși știm că biserica este templul lui Dumnezeu, un edificiu destinat celebrărilor sacre, un loc al apropierii de Dumnezeu, care cere un respect deosebit, ne comportăm într-un mod străin de natura adevărată a Bisericii.

În urmă cu vreo 160 de ani, fericitul Antonio Rosmini a scris o carte intitulată: "Cele cinci răni ale sfintei Biserici". Pe atunci, mulți credincioși și ierarhi nu au înțeles despre ce este vorba; totuși, cele cinci răni ale Bisericii descrise de fericitul Rosmini au constituit un izvor de inspirație pentru episcopii adunați la Cel de-al II-lea Conciliu de la Vatican.

Acestea sunt rănile Bisericii văzute de fericitul Antonio Rosmini:

1) rana din mâna stângă a sfintei Biserici este separarea dintre laici și clerici în celebrarea cultului public;

2) rana din mâna dreaptă a sfintei Biserici este educația insuficientă a clerului;

3) rana din coasta sfintei Biserici este slăbirea unității dintre episcopi;

4) rana din piciorul drept al sfintei Biserici este numirea episcopilor sub influența puterii politice;

5) rana din piciorul stâng al sfintei Biserici este servitutea sau dependența față de bunurile temporale.

Pentru fericitul Antonio Rosmini, a medita asupra relelor ce se găsesc în Biserică nu este ceva condamnabil, nici dacă e vorba de clerici, nici dacă e vorba de laici, cu condiția ca, în această acțiune, meditația să fie susținută de gândul cel bun, de zelul pentru binele Bisericii și gloria lui Dumnezeu.

Ca să fim sinceri, la aceste lucruri s-au gândit creștinii sfinți, de ieri și de azi; ei au știut sau știu încă să promoveze binele Bisericii. Din acest punct de vedere, sfântul Paul ne aduce aminte că și noi suntem casa lui Dumnezeu... templul lui Dumnezeu și că Spiritul sfânt locuiește în noi. Ce mare demnitate!

"Da, în această calitate - spune don Tonino Bello - noi suntem poporul care trece prin mijlocul acestei lumi pentru a vesti că Domnul a înviat și rămâne cu noi de-a lungul istoriei". În această calitate de popor al Domnului înviat, "trebuie să fim slujitori ai lumii, să nu ne fie frică de a ne apleca și de a spăla picioarele lumii. Să nu fim o Biserică populistă; să nu acceptăm să ne comportăm ca niște sclavi. (...) Ar trebui ca Biserica să-i spună lumii cam așa: de azi înainte, bucuriile tale vor fi și bucuriile mele; voi împărți cu tine pâinea amară a acelorași supărări; voi împărtăși speranțele tale, iar neliniștile tale mă vor face să simt și eu același nod în gât.

Noi, fiii tăi, îți spunem: îți mulțumim, Biserică, pentru că ne ajuți să ne fixăm corturile în tabăra oamenilor".

Să-i cerem Duhului Sfânt bucuria de a trăi harul de a fi și de a rămâne "casa" lui Dumnezeu și "templul" pe care el și l-a ales drept locuință.

9 noiembrie 2008, Radio Iași

Pr. Wilhelm Dancă

[ index ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat