Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Predici la Liturghia transmisă la Radio Iași

Anul A
Duminica a 22-a de peste an

Ier 20,7-9; Ps 62; Rom 12,1-2; Mt 16,21-27

Iubiți credincioși, dragi ascultători
Lecturile acestei duminici ne fac să simțim într-un mod deosebit ceea ce sfântul Ieronim exprimase în vremea sa atât de sugestiv: "Când te apropii de Sfânta Scriptură tu nu citești o carte, ci asculți mirele care-ți vorbește". Într-adevăr, cuvântul Domnului adresat nouă astăzi nu poate fi înțeles decât ca un cuvânt venit din partea unui mire, pentru că ne vorbește despre două lucruri ce nu pot fi înțelese decât de cei îndrăgostiți. Cele două lucruri sunt: iubirea și lăsarea.

Și tocmai această asociere dintre iubire și lăsare ne arată deosebirea dintre felul lui Dumnezeu de a iubi și felul oamenilor, deosebire care ne uimește ori de câte ori o descoperim concret, în viața noastră, așa cum a făcut-o Ieremia.

Profetul Vechiului Testament nu vorbește astăzi explicit despre "iubire", ci despre "seducție: "Tu m-ai sedus, Doamne, și eu m-am lăsat sedus".
Or, tocmai alegerea acestui cuvânt trădează teama omului, bărbat sau femeie, de a nu fi lăsat după ce a fost cucerit în iubire. Cu toții cunoaștem expresia amar-ironică: "sedusă și abandonată" și din păcate nu doar din auzite ci din experiențe dureroase, trăite la persoana întâi. Iar apoi, cum să nu evocăm în același context, cântecul sfâșietor al Mariei Tănase:

Păi cine iubește și lasă,
Dumnezeu să-i dea pedeapsă,
Târâișul șarpelui
Și pasul gândacului,
Vâjâitul vântului,
Pulberea pământului,

Că furnica de-i furnică,
La trup mare, la cap mică,
Și la mijloc subțirică
De umblă pe sub pământ,
Tot se ține de cuvânt,
Tot se ține de cuvânt.

Hai, dar noi oameni botezați,
Dar noi oameni botezați,
De cuvânt suntem lăsați,
De cuvânt suntem lăsați.

Că cine iubește și lasă
Dumnezeu să-i dea pedeapsă
Târâișul șarpelui
Și pasul gândacului,
Vâjâitul vântului,
Pulberea pământului.

Da, infidelitățile noastre de toate felurile ne fac să ne temem la rândul nostru că vom fi abandonați după ce am fost seduși, ne este frică să nu fim trădați așa cum trădăm noi pe alții... Însă uimirea profetului Ieremia constă tocmai în descoperirea faptului că Dumnezeu nu-l părăsește pe om după ce i-a cucerit inima, ci dimpotrivă, este cu el în toate greutățile, în așa fel încât sentimentul prezenței dumnezeiești este mai puternic decât orice piedică, decât orice infidelitate omenească!

Numai că Dumnezeu, care ne-a creat după chipul și asemănarea sa, dorește ca și noi să iubim asemenea lui, adică să iubim fără să lăsăm, să iubim cu fidelitate. Or, aceasta este greutatea lui Petru din evanghelia de azi și aceasta este și dificultatea noastră: în iubire, ca să nu-l lăsăm pe cel iubit, ni se cere să lăsăm de la noi, iar iubirea lui Dumnezeu cere renunțarea la iubirea propriului "eu". Sfântul Ioan Scărarul deplângea pe cei care nu înțelegeau acest lucru prin cuvintele: "Vai ție, iubire de sine, a toate urâtoare!". Nu există în acest sens, iubire fără lepădare de sine, iar în context creștin, a alege între iubire și renunțare echivalează cu o "erezie!".

La rândul ei, sfânta Liturghie ne permite să concretizăm iubirea de Dumnezeu prin trei "lăsări de sine":

Întâi de toate, ne cere să lăsăm cuvântul lui Dumnezeu să ne vorbească; altfel spus ne cere să încetăm grăirea noastră în deșert pentru a face loc cuvântului său în viețile noastre. Această cea dintâi "lăsare" este semnificată și împlinită de sfânta Euharistie prin liturgia cuvântului.

Apoi, ofertoriul este momentul liturgic când lăsăm ceva de la noi prin oferirea darurilor, conștientizând tocmai prin gestul renunțării că totul este dar în viețile noastre.

Dar lăsarea sau lepădarea cea mai radicală este semnificată și împlinită prin sfânta Împărtășanie, atunci când nu mai lăsăm doar ceva din ce avem, ci ne lăsăm cu totul, fiind chemați să spunem și noi împreună cu sfântul Paul că: "Nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine" (Gal 2,20).

Cristos în noi... Înțelegem noi oare că, astfel, creștinii sunt oamenii cei mai bogați din lume, nu în mod material, ci în modul cel mai real cu putință? Credem noi că Dumnezeu ne-a dăruit în Fiul său nu doar o parte din ce are, ci ni s-a dăruit cu totul, fără rest? Atunci să ne amintim și de cuvântul său care spune: "Cui i s-a dat mult, mult i se va cere" (Lc 12,48) și să înțelegem că dacă am primit totul de la Dumnezeu, nu ni se va cere mai puțin din partea noastră: harul lui Dumnezeu este gratis, dar nu ieftin! Amin.

31 august 2008, Radio Iași

Pr. Marius Taloș, SJ

[ index ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat