Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Predici la Liturghia transmisă la Radio Iași

Anul C
Cristos, Regele Universului

2Sam 5,1-3; Col 1, 12-20; Lc 23,35-43

Tema "regalității" poate părea că nu se înscrie în sensibilitatea oamenilor de astăzi pentru că ea evocă realități a unor timpuri deja trecute în care figura regelui însemna "deținătorul puterii, al bogăției și al gloriei". Mai mult, lumea de astăzi, care dorește un lider complet, un conducător implicat prin responsabilități sociale care să apere și să garanteze libertatea și bunăstarea individului, este deseori dezamăgită de figuri de "suverani" de care nu dorește să mai audă.

Este absolut sigur că, în cazul lui Cristos, termenul "rege" nu-și însușește sensul politic ci exprimă relația cu împărăția lui Dumnezeu, adică societatea desăvârșită. Cristos este unicul rege care nu rănește niciodată speranțele noastre! Cred că despre un astfel de rege, omul de astăzi vrea să audă, vrea să cunoască și, mai ales, vrea să-l găsească.

Ce fel de regalitate este aceea a lui Cristos?

În prima lectură de astăzi este relatat unul dintre evenimentele importante ale poporului israelit. David este uns rege și recunoscut ca atare de toate cele 12 triburi ale lui Israel, împlinindu-se astfel cuvântul lui Dumnezeu: el este regele și păstorul poporului ales, însă, regalitatea lui David prefigurează regalitatea lui Cristos care nu se restrânge doar asupra poporului ales, ci se răsfrânge asupra noului popor al lui Dumnezeu, asupra celor răscumpărați, asupra întregii umanități. Atunci când arhanghelul Gabriel îi vestește sfintei Fecioare Maria că-l va naște pe Mesia, pe Mântuitorul (Lc 1,32-33) indică apartenența lui Isus, ca moștenitor al stirpei regale a lui David. Isus aparține dinastiei davidice, dinastie istorică dar care prin el va stăpâni lumea și nu se va stinge niciodată. Iată deci, că regalitatea lui Cristos este veșnică și universală!

Evanghelia după sfântul Luca, pe care am proclamat-o mai înainte, vorbește despre inscripția de pe cruce care anunța motivul condamnării la moarte a lui Isus, inscripție prezentată în trei limbi, grecește, latinește și evreiește, pentru ca toată lumea să înțeleagă: "Acesta este regele iudeilor!" (Lc 23,28). Titlul de rege este acela care l-a însoțit mereu pe Isus în viața sa publică, pământească și iată că nu îl părăsește nici aici pe cruce.

Acest titlu a fost spre scandalul unora, însă spre edificarea altora.

Venirea în lume a lui Isus a fost anunțată în univers prin steaua care i-a călăuzit pe cei trei magi la Betleem și care prevestea nașterea unui rege puternic. Acest eveniment îl determină pe Irod să acționeze, și, din teama de a nu-și pierde tronul dispune uciderea tuturor pruncilor de parte bărbătească, mai mici de doi ani, care se născuseră la Betleem și în vecinătate. Dorea să stârpească, astfel, numele noului rege și o dată cu numele lui și autoritatea domniei sale. Sau atunci când pe malul mării Tiberiadei mulțimea de peste 5.000 de oameni dorește să-l proclame rege pe Isus doar pentru că au fost săturați cu cinci pâini și doi pești, sau atunci când redă vederea orbilor sau îl învie pe Lazăr? Lumea avea și are nevoie de un astfel de rege dar așa cum ei nu au înțeles că de fapt regalitatea lui Cristos nu este una pământească, socială, la fel și noi ne aflăm de multe ori în situația de a nu-l accepta pe Cristos ca adevăratul salvator al omului. Aceeași mulțime care proclamă regalitatea davidică a lui Isus la intrarea triumfală în Ierusalim călare pe un măgăruș, la doar câteva zile recunoaște în pretoriul palatului guvernatorului Pilat că singurul rege pe care îl recunoaște este doar Cezarul. Tristă dualitate a omului între adevăr și minciună!

Pe cruce, Cristos a fost ispitit pentru ultima oară de cei pentru care venise în lume: poporul, căpeteniile, soldații, până și tâlharul din stânga sa l-au sfidat indicându-i, în accepțiunea lor, adevărata cale a mântuirii: "Dacă ești rege, dă-te jos de pe cruce și vom crede!". Este cea mai provocatoare ispitire și cea mai josnică de care este capabilă umanitatea. Dacă vrei să cred în tine Doamne, fă ceea ce eu îți spun! De câte ori nu se regăsesc și pe buzele noastre aceste cuvinte. Creatura își sfidează Creatorul. Ce folos ar fi adus întregii creații răscumpărate de moartea lui Cristos pe cruce credința satisfăcută a unei singure generații? Sacrificiul lui Cristos nu s-ar fi înfăptuit. Orbirea omului nu a fost capabilă să vadă că Cristos coborâse deja o dată. Din înălțimea tronului ceresc al slavei, Cristos a coborât în realitatea coruptă de păcat a omului pentru ca mai apoi, de bună voie și din ascultare față de Tatăl ceresc să urce pe tronul crucii. Ce motivație mai puternică decât aceasta ar putea fortifica credința noastră.

Se povestește că într-o țară îndepărtată, o vrăjitoare a turnat otravă în fântâna din care beau apă locuitorii acelui ținut. Din acest motiv, au înnebunit toți, în afară de rege și de familia sa, care aveau o fântână separată. În această situație, regele a încercat să ia unele măsuri, însă toți supușii săi au început să-l considere pe el nebun, deoarece ei vedeau lucrurile cu totul altfel. Soluția pe care a ales-o regele a fost ca el și familia lui să bea din fântâna otrăvită.

Așa cum acest rege a renunțat la sine, la sănătatea sa pentru a fi alături de poporul său, la fel, Regele Cristos a renunțat la măreția sa pentru a ne salva de la moarte. El s-a umilit, a luat firea robului, a trecut prin suferință și moarte pentru ca noi toți să găsim calea deschisă spre împărăția veșnică.

Tâlharul căit recunoaște nevinovăția lui Isus și-i adresează o rugăciune sublimă prin simplitatea și umilința sa adresându-i-se pe nume lui Isus, caz unic în evanghelie: "Isuse amintește-ți de mine când vei intra în împărăția ta!" (Lc 23.42). Sfântul Ioan Crizostomul comentează acest fragment spunând că: "Acest tâlhar a furat până și paradisul. Văzându-l pe Cristos țintuit în cuie pe o cruce l-a implorat ca și cum ar fi fost pe un tron. Îl vede condamnat, însă îi cere această favoare ca și unui rege". Iată, cum, regalitatea lui Cristos este una care salvează omul, este o regalitatea mântuitoare. Este acea regalitate care îl ridică pe om la demnitatea din care decăzuse datorită păcatului.

La fel, regalitatea lui Cristos este una divină după cum spune sfântul Paul în Scrisoarea către Coloseni pentru că "Cristos este imaginea Dumnezeului celui nevăzut" (Col 1,15). Dacă și noi la rândul nostru suntem asemenea imaginii lui Cristos înseamnă că ne facem părtași de regalitatea sa divină și suntem chemați să ne bucurăm de demnitatea de fii ai lui Dumnezeu. Ne facem părtași de calitățile specifice suveranilor atunci când ne trăim viața fără a o denatura în demnitatea sa. Suntem și noi suverani atunci când luăm deciziile corecte și alegem binele în locul răului sau atunci când alegem un bine mai mare în defavoarea binelui mai mic. Într-o zi, Mahatma Gandhi și-a pierdut un pantof atunci când alerga să prindă un tren. Ajuns în vagon s-a descălțat și de celălalt pantof și l-a aruncat în urma trenului cât mai aproape de cel pierdut. Atunci când cei din jurul său l-au întrebat mirați de ce a făcut gestul acesta el a răspuns: "Ce putea să facă cu un singur pantof cel care l-ar fi găsit, însă acum când știu că va găsi o pereche sunt sigur că va știi ce să facă cu ea". Ceilalți se uitau cu admirație la el pentru că așa cum era, cu picioarele goale era ca un rege, era liber iar ei cu pantofii în picioare erau sclavi, erau sclavii lor înșiși încătușați de propriile prejudecăți și obișnuințe, tributari convențiilor sociale în care trăiau, le lipsea curajul de a lua decizia cea mai bună.

Și noi putem fi suverani atunci când cu libertate și conștienți alegem să trăim dincolo de greutățile, boala sau necazurile noastre, sau atunci când ne este greu să înțelegem suferința, singurătatea, sau ne este greu să iertăm. Și noi putem fi suverani, părtași de regalitatea divină atunci când alegem să trăim departe de o lume în care domnește ura și violența, corupția, legile absurde, indiferența și individualismul, o lume în care fericirea nu-și găsește locul. Suntem suverani atunci când alegem să trăim ca adevărați supuși ai regelui dumnezeiesc în a cărui împărăție domnește legea iubirii și a cărui împărăție este cea a adevărului, a vieții, a sfințeniei, a harului, a dreptății și a păcii. Oare există vreun om care nu și-ar dori aceasta? Amin.

25 noiembrie 2007, Radio Iași

Pr. Cristinel Farcaș

[ index ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat