Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Predici la Liturghia transmisă la Radio Iași

Anul C
Duminica a 30-a de peste an

Sir 35,15b-17.20-22a; Ps 33; 2Tim 4,6-8.16-18; Lc 18,9-14

În sfânta evanghelie de astăzi ne este prezentată o temă de importanță maximă pentru viața noastră creștină. Este Isus Cristos însuși cel care ne oferă o învățătură explicită despre rugăciune. Ca un adevărat pedagog se folosește și de parabole pentru a ne face să înțelegem cât mai bine care trebuie să fie atitudinea noastră în rugăciune, care trebuie să fie conținutul rugăciunii noastre. În parabola pe care am ascultat-o Cristos ne prezintă două modalități de rugăciune, două modalități de a se prezenta în fața lui Dumnezeu, de a se adresa lui Dumnezeu, de a se închina lui Dumnezeu, două modalități diametral opuse între ele. Este vorba de doi oameni care intră în templu ca să se roage. Pe de o parte un fariseu, unul care face parte din categoria cea mai stimată și influentă a societății, unul care respectă Legea cu scrupulozitate, unul care este considerat de opinia publică model de pietate și de sfințenie. Pe de altă parte un vameș, adică un încasator de taxe în slujba romanilor, unul care face parte din categoria oamenilor considerați exploatatori, urâți de toți și considerați păcătoși publici. Isus descrie modul lor de a se ruga. Din anumite puncte de vedere, rugăciunea fariseului pare să fie ireproșabilă, exemplară: făcută în picioare, începută prin a-i mulțumi lui Dumnezeu după modelul multor psalmi. Însă în realitate, sub această devoțiune aparentă, rugăciunea sa pierde orice valoare în fața lui Dumnezeu pentru că fariseul folosește acest moment de dialog cu Dumnezeu pentru propria-i imagine, pentru propria-i mărire. Centrul atenției sale nu este Dumnezeu, ci el însuși. De la Dumnezeu nu așteaptă nimic. Nu are nevoie de Dumnezeu. Nu cere nimic de la Dumnezeu. Este convins că respectă toate normele Legii, ba chiar face mai mult decât este necesar. Iar pentru a se înălța și mai mult pe sine însuși, simte nevoia de a-i disprețui pe alții: "Dumnezeule îți mulțumesc că nu sunt ca ceilalți oameni, hrăpăreți, nedrepți, adulteri, sau chiar ca vameșul acesta. Eu postesc de două ori pe săptămână, dau zeciuială din toate veniturile". În felul acesta se ruga fariseul, preamărindu-se pe sine, judecând pe alții pentru păcatele lor, fără să se gândească la păcatele proprii, fără să-și dea seama că chiar în momentul rugăciunii se făcea vinovat de un mare păcat și anume păcatul mândriei.

Însă în templu era și un vameș care a îndrăznit să se prezinte în fața lui Dumnezeu, dar care a rămas undeva în spate, într-un loc discret, făcându-și rugăciunea cu multă umilință, cu capul plecat de rușine, bătându-și pieptul în semn de căință și repetând: "Dumnezeul meu, îndură-te de mine păcătosul!". Este profund conștient de situația sa imorală, îi pare rău din toată inima de păcatele sale împotriva lui Dumnezeu și împotriva aproapelui și este convins că salvarea sa este numai la Dumnezeu, de aceea apelează cu multă umilință la bunătatea și la îndurarea lui Dumnezeu care nu vrea moartea păcătosului, ci ca să se întoarcă și să fie viu, căci mai mare bucurie este în cer pentru un păcătos care se convertește decât pentru 99 de drepți care n-au trebuință de pocăință. Pe tot dreptul Isus care cunoaște toate gândurile și secretele inimii omului conclude exemplul de astăzi cu sentința clară: "Vă spun că s-a întors acasă îndreptățit vameșul și nu fariseul; căci oricine se înalță va fi umilit și oricine se umilește va fi înălțat".

Iată cât de diferită este rugăciunea celor doi din parabolă. Fariseul se bazează în rugăciunea sa pe sine însuși, pe practicile sale externe îndeplinite cu mare publicitate pentru propria-i mărire, pe când vameșul se bazează în rugăciunea sa numai pe Dumnezeu, pe iubirea și îndurarea sa imensă. Unul se mândrește și nu are nevoie de Dumnezeu, celălalt se umilește și-și pune toată speranța în milostivirea divină. Unul se ridică deasupra altora descoperindu-le păcatele, fără să se gândească la cele personale, fără să-și vadă bârna din ochiul propriu, celălalt nu se gândește decât la păcatele sale și la îndurarea lui Dumnezeu. În sfârșit fariseul se crede drept și în realitate nu este, considerând pe vameș ca un mare păcătos și condamnat pe veci, pe când tocmai vameșul datorită umilinței, căinței și încrederii sale în milostivirea divină este iertat și îndreptățit de Dumnezeu.

Iată importanța smereniei în rugăciune, smerenie datorită căreia atunci când ne rugăm vom recunoaște toate păcatele noastre, vom cere iertare pentru ele de la Dumnezeu, vom recunoaște dependența noastră totală față de Dumnezeu și-l vom preamări pe el mai presus de toate pentru marea sa milostivire față de noi păcătoșii, pentru iubirea sa imensă față de noi, pentru tot binele pe care ni l-a făcut, pentru că tot ceea ce suntem și tot ceea ce avem este darul său.

Exemplu de smerenie în rugăciune ne este însuși Isus Cristos care s-a umilit pe sine până la moartea pe cruce și l-a preamărit pe Tatăl ceresc, îndeplinind în toate voința sa și i-a iertat pe păcătoși, rugându-se pentru ei că nu știu ce fac și și-a dat viața pentru răscumpărarea tuturor păcătoșilor. În același timp Isus ne-a învățat cea mai frumoasă rugăciune, rugăciunea domnească, rugăciunea Tatăl nostru, rugăciune în care atenția noastră nu este îndreptată spre persoana noastră proprie, spre preamărirea proprie, ci spre preamărirea lui Dumnezeu, spre sfințirea numelui său, pentru venirea împărăției sale, pentru îndeplinirea voinței sale, pentru a primi de la el pâinea cea de toate zilele, pentru a ne ierta greșelile așa cum și noi iertăm greșiților noștri, pentru a nu ceda în fața ispitelor și pentru a ne mântui de Cel Rău.

Conștientă de importanța smereniei în rugăciune, sfânta Biserică începe majoritatea celebrărilor liturgice cu acte penitențiale. Sfânta Liturghie o începem de fiecare dată cu atitudinea vameșului, cu recunoașterea păcatelor noastre, cu cererea de iertare și îndurare din partea lui Dumnezeu, bătându-ne pieptul și repetând de trei ori mea culpa, din vina mea și implorând tot de atâtea ori Kyrie eleison, Doamne îndură-te de noi pentru ca apoi să-i mulțumim și să-l preamărim pe Dumnezeu în cântările și rugăciunile noastre căci a lui este împărăția și puterea și mărirea în veci. Amin.

28 octombrie 2007, Radio Iași

Pr. Alois Bișoc

[ index ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat