Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Predici la Liturghia transmisă la Radio Iași

Anul C
Duminica a 24-a de peste an

Ex 32,7-11.13-14; Ps 50; 1Tim 1,12-17; Lc 15,1-32

Este o mare șansă să poți vorbi despre iubirea lui Dumnezeu și este o mare bucurie pentru cel care o experimentează. Îi mulțumesc astăzi lui Dumnezeu care, prin darul preoției, îmi dă această șansă, de a vorbi despre iubirea lui, o iubire care, în cazul lecturilor de astăzi, în mod special a evangheliei, devine pe rând generozitate, toleranță, răbdare, milostivire și în cele din urmă devine viață veșnică, în împărăția lui.

Așadar, voi încerca să trec direct la subiect. Atunci când este vorba de Dumnezeu, cu toții ne așteptăm ca, cel puțin în jurul lui, să avem de-a face cu o lume perfectă.

În cazul primei lecturi, omenește vorbind, ne-am fi așteptat ca poporul ales, scos din Egipt prin atotputernicia lui Dumnezeu, să-i fie fidel pentru veșnicie. Să nu se închine niciodată altui zeu, așa cum a făcut-o prin construirea și închinarea la vițelul de aur.

În prima parte a celei de-a doua lecturi, și apostolul Paul vorbește despre momentele în care "nu știa decât să hulească, să prigonească și să batjocorească". Iar evanghelia, se pare că abundă de astfel de oameni, printre ei, fariseii și cărturarii, care nu scapă nici un moment pentru a murmura, pentru a-l invidia pe Isus pentru ceea ce face și de ce nu, pentru a-i cere cont.

Avem de-a face aici cu două categorii total diferite, pe de-o parte Dumnezeu, perfecțiunea desăvârșită și omul, limitat, imperfect, păcătos, dar prin Cristos, chemat la mântuire.

Fără harul lui Dumnezeu, omul, e cât se poate de clar, nu are acces la mântuire, dar cu harul său, poate ajunge pe culmi ale sfințeniei greu de pătruns și greu de bănuit. Mărturie ne stau atâția sfinți ai Bisericii.

Ca răspuns la murmurările fariseilor și ale cărturarilor, care vedeau cu ochi răi faptul că Isus a venit pentru a-i salva pe cei păcătoși, Isus le răspunde cu aceste trei parabole pe care tocmai le-am auzit proclamate în evanghelie: parabola oii pierdute, a drahmei pierdute și, așa cum ne-am obișnuit deja să o numim, parabola fiului risipitor.

Poate pare paradoxal, dar astăzi trebuie să mulțumim fariseilor și cărturarilor, pentru că, probabil, fără murmurările lor, omenirea ar fi fost lipsită de aceste minunate parabole și în special de parabola fiului risipitor. Dumnezeu știe să scrie drept și pe rânduri strâmbe!

Spuneam că ne-am aștepta ca în jurul lui Dumnezeu și a tot ceea ce ține de Dumnezeu să avem de-a face cu o lume perfectă; să nu mai fie nici un om care să păcătuiască, să nu mai fie invidie, ură, gelozie, să nu mai fie războaie, să nu mai fie corupție și lista ar putea continua. Am vrea ca totul să fie perfect.

Dumnezeu însă, prin parabolele de astăzi, spuse de Isus, în special prin parabola fiului risipitor, ne dă o lecție extraordinară prin care ne amintește că suntem oameni limitați și că fără harul său nu putem avea acces la darurile sale.

Parabola este atât de simplă! Un fiu, din proprie inițiativă, alege să plece din casa tatălui. Înainte de a pleca însă, își cere partea din avere, care, conform uzanțelor vremii, i se cuvenea, adună totul și pleacă într-o țară îndepărtată. Aici cheltuie totul și ajunge să ducă lipsă până și de cel mai elementar dar, care este hrana. Flămând și umilit, lipsit de bani și de prieteni, alege să se întoarcă în casa tatălui, de acolo de unde plecase plin de sine.

Pe noi, ca și creștini ne interesează în mod special întoarcerea lui, că de plecat, oricare dintre noi poate pleca oricând. Am putea să-l judecăm, am putea chiar să aruncăm cu piatra în el, putem să-l și răstignim, dar cui folosește? Nu a spus Isus: "Nu judecați și nu veți fi judecați?". Dacă nu l-a judecat și nu l-a pedepsit tatăl din parabolă, care este Dumnezeu, s-o facem noi?

Secretul acestei parabole este iertarea. Iertarea este medicamentul de care omenirea a avut și are nevoie, de la prima cădere a primilor oameni în păcat, până la venirea a doua a lui Isus, până la sfârșitul lumii. Dacă astăzi omenirea suferă de vreo boală, aceasta este lipsa de iertare. Și toate parcă sunt trecătoare, dar a nu fi iertat de cel căruia i-ai grești, sau a nu ști să cerem iertare, aceasta este cea mai mare suferință, pot să spun, mai mare decât orice boală care îi ține pe mulți țintuiți la pat.

Dar să revenim la parabola fiului risipitor.

Fiul mai mic, într-o primă fază își ignoră propriile limite. Se vrea liber. Nu-l interesează relațiile cu cei din jur. Se vrea liber și atât! Un om fără limite, vrea totul, vrea deodată! El vrea și atât! Și ce face tatăl între timp? Se supără? Înjură? Blestemă? Bârfește? Ar fi putut să le facă pe toate, dar el alege să tacă. Este tăcerea lui Dumnezeu care, deși ar fi putut să ne distrugă de la primul păcat pe care l-am comis, el ne așteaptă, iar așteptarea, la Dumnezeu, devine tăcere iubitoare. Acolo, în tăcerea lui Dumnezeu, el ne pregătește deja întoarcerea, se pregătește de sărbătoare.

Isus ne spune că, ajuns în țara îndepărtată, fără bani și umilit, flămând și la porci, nimeni nu-i dădea nici măcar câteva roșcove. Nimeni nu vrea să-l ajute, iar neajutându-l, în acea situație, însemna de fapt, a-l condamna la o moarte sigură. Îi găsesc imediat o vină, căreia îi anexează o condamnare. De ce a plecat din casa tatălui? Așa îi trebuie! Nu-i dăm nimic!

Harul lui Dumnezeu însă este mai puternic decât modul de a vedea și de a judeca al oamenilor, iar fiul, simțind foamea în trupul său, vrea să se întoarcă acasă, la tatăl. Întoarcerea în acest caz, convertirea este motivată de foame, de lipsa hranei, dar Dumnezeu știe să se folosească de orice împrejurare, numai să-i întoarcă pe oameni la el, fie și de situații care înseamnă suferință, calamități, accidente, moartea cuiva și altele.

Tatăl, ne spune parabola, deși bătrân, pe când fiul era încă departe, îl vede, i se face milă de el, aleargă spre el, îl îmbrățișează și îl sărută. Cum l-a văzut tatăl de departe dacă era bătrân și privirea de acum îi era slabă? Cum a alergat dacă era bătrân și picioarele și ele slăbesc? Și mai ales, cum, deși știa că a fost alegerea lui să plece, îl îmbrățișează și îl sărută? Din nou avem de-a face cu un mister, ca și în cazul tăcerii de la început.

Iubiți credincioși, dragi ascultători, aceasta este pedagogia lui Dumnezeu. De multe ori se pare că ne-a abandonat, dar de fapt noi suntem cei care îl abandonăm, iar el, în tăcere, privește spre noi și așteaptă să ne maturizăm în credința noastră. Vrea ca toți să fim adulți în credință, nu oameni care se plâng toată ziua, iar această maturizare vine prin intermediul a tot ceea ce permite el pentru noi; de la bucurii la decepții, de la o sănătate de fier la cea mai cruntă boală, de la încercări în credință și în viață, până la fericirea și pacea pe care o dă întâlnirea cu el.

Dumnezeu știe că nu suntem perfecți, știe că putem fi în orice moment fiii risipitori care alegem să plecăm din casa lui sau fiii risipitori care aleg să risipească iubirea lui acasă, așa cum a făcut fiul lui mare. Cine se crede perfect, sfârșește prin a-i condamna pe ceilalți din jur, ori, aceasta înseamnă lipsă de iubire. De unde știa fiul lui mare că fratele lui a cheltuit averea cu femeile desfrânate? Doar el, nu fusese cu fratele său! El rămăsese fiul fidel din casa tatălui! Știa pentru că el le avea în cap, le avea în minte și așa ar fi făcut și el dacă era în locul fratelui mai mic. Nici măcar tatăl care iese să-l înduioșeze nu poate să-i transforme ura în iubire. De el va depinde totul, de modul său de a înțelege situația, de gradul său de maturitate!

Dacă vreți, minunea care se produce în parabola fiului risipitor, nu este atât faptul că tatăl îl iartă pe fiul care alege să se întoarcă, dar că are înțelegere pentru un om atât de dur, cum este fratele mai mare cu fratele mai mic și îl numește "Fiule... atunci când îi spune: toate ale mele sunt ale tale", dar toate, inclusiv iertarea sa. Era el însă capabil să realizeze ce însemna: toate ale mele sunt ale tale?

Să nu uităm cine l-a determinat pe Isus să spună această parabolă: fariseii și cărturarii, pe care, cine îi oprea să se bucure de darurile lui Dumnezeu și în special, de darul prin excelență care era Isus Cristos, Mântuitorul? Ei însă au ales atitudinea fiului mai mare!

Cum v-a trebui să reacționăm, dragi credincioși, stimați ascultători?

E ușor să arătăm cu degetul, să aruncăm cu pietre în cei care greșesc, să condamnăm, să stigmatizăm, să facem diferențe între noi și ceilalți, care nu sunt ca noi. E simplu să mă cred perfect, în timp ce ceilalți sunt atât de departe de perfecțiune! Rugăciunea mea, atitudinea mea față de Dumnezeu și față de aproapele, toate sunt caracterizate de corectitudine, de promtitudine, chiar de sacrificii, dar sunt ele însoțite de o iubire sinceră și necondiționată care să nu excludă și posibilitatea căderii?

Poate că, ascultând parabola fiului risipitor, avem impresia că în lume sunt două categorii de oameni: păcătoși, care aleg să plece din casa tatălui și drepți, care, asemenea fiului mai mare, aleg să rămână. E greșit să credem astfel!

În lume există o singură categorie de oameni și aceștia, pentru că sunt creați de Dumnezeu, cu toții sunt buni. Dacă ei, în libertatea lor aleg să risipească iubirea tatălui, fie într-o țară îndepărtată, departe de casa tatălui, fie în casă, lângă tatăl, dar fără el, peste toți este Tatăl care, în tăcere așteaptă, care, chiar dacă este plin de zile, are vedere bună și poate privi departe, chiar dacă e bătrân are picioare bune și poate alerga în întâmpinarea noastră și mai ales, are brațe atât de lungi încât să ne îmbrățișeze pe toți.

Închei spunând: "Nu judecați și nu veți fi judecați, iertați și vi se va ierta. Imitați iubirea și iertarea necondiționată a Tatălui și faceți din viața dumneavoastră o adevărată sărbătoare.

16 septembrie 2007, Radio Iași

Pr. Felician Tiba

[ index ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat