Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Predici la Liturghia transmisă la Radio Iași

Anul C
Duminica a 20-a de peste an

Ier 38,4-7.9-10; Ps 39; Evr 12,1-4; Lc 12,49-53

Iubiți credincioși, dragi ascultători,
Sfintele lecturi pe care Biserica ni le propune astăzi spre meditare ne transmit un mesaj provocator, un mesaj care ne cheamă să facem o evaluare calitativă a vieții noastre creștine, a felului în care ne mărturisim credința.

Imaginea lui Isus propusă de textul evanghelic al sfântului Luca, text pe care tocmai l-am ascultat, este o imagine diferită de cea care, poate, suntem obișnuiți. Cristos ne transmite un mesaj radical, exigent: "Am venit să aduc foc pe pământ și cât aș vrea ca el să fie deja aprins" și "Credeți că am venit să aduc pacea în lume? Vă spun, nu, ci mai degrabă dezbinarea!". Aceste cuvinte ne amintesc de momentul în care Isus a fost prezentat în templul din Ierusalim; atunci bătrânul Simeon a spus: "Acest copil este pus spre căderea și spre ridicarea multora: va fi semn de contradicție pentru a descoperi gândurile ascunse ale inimii". În evanghelia de astăzi Cristos însuși se prezintă ca cel ce aduce focul și dezbinarea pe pământ. Despre ce "foc" și despre ce "dezbinare" este vorba?

"Focul" este asociat de obicei cu ideea de purificare: astfel, cuvintele lui Cristos ne amintesc de acțiunea dumnezeiască de curățire, de purificare a inimilor noastre. Mai mult, Isus ne vorbește de focul Duhului Sfânt care transformă: creștinul care primește acest foc devine un mărturisitor fidel și asiduu al cuvântului care mântuiește.

Din nefericire nu toți cei care ascultă cuvântul Mântuitorului se lasă transformați de focul Duhului Sfânt: de aici și dezbinarea adusă de Cristos în lume.

Nu este ușor să-l prezinți pe Cristos ca pe unul care dezbină; totuși, evanghelistul Luca ne pune în față astăzi radicalismul, exigențele care provin din credință; așa cum Cristos este motiv de dezbinare, la fel, orice creștin care trăiește și mărturisește credința va fi motiv de scandal și de dezbinare.

Prin mesajul său radical și exigent, prin descoperirea gândurilor ascunse ale inimilor, Isus a adus dezbinare printre concetățenii lui: unii l-au urmat, alții s-au îndoit de cuvintele sale, alții i s-au împotrivit cu toate forțele. Să nu uităm că "pacea lui Dumnezeu" este diferită de "pacea oamenilor": pacea lui Dumnezeu înseamnă împlinirea voinței sale, înseamnă trăirea evangheliei. Astfel creștinul, ca om al păcii, nu are ca scop pacea lumească, nu are ca scop pacea în sine, ci instaurarea voinței și împărăției lui Dumnezeu. În felul acesta produce creștinul dezbinare: se opune mentalității egoiste a lumii, se opune falselor valori pe care aceasta adesea le predică.

Un creștin care caută o pace a compromisurilor, un creștin care vrea pace ignorând adevărul, este un dezastru: pacea adevărată, pacea care este Cristos, nu lasă loc la compromisuri. Credința cere exigență, credința cere coerență între ceea ce spunem și ceea ce facem, credința cere fermitate și luare de atitudine. A căuta armonia cu cei din jur lăsând la o parte exigențe ale credinței care ni se par "problematice", a întoarce și celălalt obraz ignorând nedreptatea, înseamnă a accepta mentalitatea unui laicism modern, atât de prezent astăzi, care ne spune să trăim credința doar în privat, doar la noi acasă unde nu ne vede nimeni: în public suntem toți la fel! Este o mare eroare, este o mare păcăleală! Asta pentru că cine este creștin este creștin și acasă, și pe stradă, și la școală și la serviciu; ori suntem creștini peste tot, ori nu suntem deloc! Credința nu face reduceri!

Cu siguranță nu este ușor să fii creștin astăzi, nu este ușor să te ridici împotriva mentalității lumii actuale, pentru că este o mentalitate vicleană și perfidă. Să luăm exemplul nostru, al românilor. De 18 ani proclamăm o libertate religioasă, ne bucurăm că ne putem mărturisi liber credința, spunem că nu mai suntem oropsiți, constrânși de un regim, așa cum a fost comunismul. Și totuși suntem atacați, suntem constrânși tot mai mult de o mentalitate tot mai potrivnică. În numele unei false democrații și a unei aparente tentative de standardizare europeană, apar tot mai multe piedici, tot mai multe constrângeri ale mărturisirii noastre de credință. Amintesc doar două exemple: știm cu toții discuțiile aprinse pe tema prezenței icoanelor în școli și în locurile publice: iată că icoana, în loc să fie instrument de relaționare cu Dumnezeu, devine, pentru unii, motiv de scandal și dezbinare. Al doilea exemplu este mai recent: acum câteva zile, a fost depusă la Societatea Română de Radiodifuziune o petiție în care se cere interzicerea rugăciunii "Tatăl nostru" la postul de radio public: iată că și "Tatăl nostru" deranjează...!

Nu este ușor, spuneam, să fii creștin astăzi. Totuși cine se hotărăște să-l urmeze pe Cristos va trebui să accepte și această luptă. A fi creștin nu înseamnă a alege o viață comodă, liniștită; a fi creștin înseamnă a merge în întâmpinarea persecuțiilor, a accepta ostilitatea celor care nu cred. Așa s-a întâmplat și cu profetul Ieremia, cum ne relatează prima lectură: pentru că a prezentat care este voința lui Dumnezeu a avut de suferit din partea oamenilor.

A fi creștin înseamnă a accepta toate exigențele credinței și a merge împotriva curentului. Pentru ca acest lucru să fie posibil, lectura a doua de astăzi, luată din Scrisoarea către Evrei, ne îndeamnă: "Să ne debarasăm de tot ceea ce ne împovărează, mai întâi de păcatul care ne înlănțuie... Să avem ochii fixați asupra lui Isus, care este autorul și ținta credinței noastre". Doar privind la Cristos, doar trăindu-i cuvântul, vom putea trăi și împlini chemarea și misiunea noastră de creștini. Cuvântul lui Cristos trebuie să producă o dezbinare și în inima noastră: dezbinare între pornirile trupului și cele ale sufletului, o separare între omul vechi și omul nou. Focul Duhului Sfânt adus de Cristos să se aprindă și în inimile noastre pentru a le purifica.

În încheiere aș vrea să amintesc un moment din viața cunoscutului biolog Louis Pasteur. Spre sfârșitul secolului al XIX-lea, în două regiuni ale Franței, se întâmpla un lucru ciudat: pe câteva câmpii, animalele care pășteau mureau în număr foarte mare. Nimeni nu știa de ce, astfel că oamenii locului numeau acele câmpii "câmpii malefice" sau "blestemate". A fost chemat Pasteur și acesta a descoperit că nu era nimic malefic; era vorba de faptul că în acele câmpii au fost îngropate foarte multe animale moarte din cauza unei boli contagioase. Viermii care au devorat acele animale au purtat la suprafață boala și astfel, păscând, și celelalte animale erau infestate și mureau. Ce era de făcut? Pasteur a indicat un remediu sigur: din acel moment toate animalele moarte nu mai trebuiau îngropate, ci arse, pentru a distruge microbii. Așa s-a întâmplat și problema a fost rezolvată.

La fel trebuie să se întâmple și în viața spirituală a creștinului: trebuie să se descopere cauzele păcatelor, dar, în același timp, păcatele trebuie distruse; focul de care vorbește Cristos în evanghelie poate face acest lucru. Este focul iubirii lui Dumnezeu. Acest foc arde în noi egoismul și ne face să ardem de iubire față de Dumnezeu și față de aproapele. Să lăsăm acest foc să lucreze în noi!

19 august 2007, Radio Iași

Pr. Iulian Valerian Ianuș

[ index ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat