Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Predici la Liturghia transmisă la Radio Iași

Anul C
Duminica a 17-a de peste an
Gen 18,20-32; Ps 137; Col 2,12-14; Lc 11,1-13

Una dintre cele mai importante caracteristici ale vieții creștinului este rugăciunea.

Ne aflăm în perioada vacanțelor, a concediilor, timp în care ne străduim să ne reîmprospătăm forțele, să ne odihnim. Lecturile din această duminică ne îndreaptă atenția spre rugăciune, nu numai spre a redescoperi sensul ei dar mai ales pentru a o practica, pentru a regăsi pacea, odihna interioară pe care o aduce dialogul cu Dumnezeu.

Prima lectură din cartea Genezei prezintă deja modul în care patriarhul Abraham dialoga cu Dumnezeu, felul în care el adresa rugăciunea sa lui Dumnezeu: "Oare îl vei nimici pe cel drept împreună cu cel păcătos?". Patriarhul, chiar dacă cetățile Sodoma și Gomora nu erau locuite de oameni din seminția sa, mijlocește în favoarea lor. Principiul asupra căruia crede că poate insista este fundamental: dacă Dumnezeu trebuie să pedepsească pe păcătoși nu poate să abată pedeapsa sa și asupra celor drepți. Observăm însă că în realitatea vieții omului se abat catastrofe naturale sau provocate și acestea lovesc oameni buni și oameni răi, drepți și nedrepți. Fiecare dintre noi ar putea da multe exemple de acest fel: oameni de lângă noi sau de departe care părăsesc această lume de obicei când mai puțin ne gândeam la aceasta. Vedem așadar cum modul de a acționa al lui Dumnezeu scapă deseori omului. Patriarhul Abraham crezând că va ridica o problemă dificilă în fața lui Dumnezeu, descoperă dimpotrivă că e o problemă și mai mare nerezolvată în viața sa proprie. Dumnezeu nu judecă în funcție de cantitate, dar de calitate. Astfel rugăciunea de mijlocire este supusă voinței drepte și iubitoare a lui Dumnezeu.

Sfântul apostol Paul în a doua lectură ne amintește și nouă, ca odinioară colosenilor, că Dumnezeu ne-a dat viață împreună cu Cristos prin botez. În această postură adresăm rugăciunea noastră lui Dumnezeu Tatăl. Pentru aceasta rugăciunea nu este o simplă formulă care ar trebui să producă automat un efect; nu e nici o metodă fabricată de noi prin care cerem Domnului să o ducă la îndeplinire, dar e modul celui botezat de a se adresa lui Dumnezeu Tatăl, pentru că a crezut în puterea lui Dumnezeu care l-a înviat pe Isus din morți.

Evanghelia pe care am ascultat-o nu ne prezintă vreo abordare teoretică a rugăciunii, dar modul concret de a ne ruga. Isus este surprins de mai multe ori în rugăciune. La sfântul evanghelist Luca, Isus petrece nopți întregi în rugăciune. În rugăciune, în dialogul cu Tatăl, Cristos a căutat răspunsul la situațiile pe care le-a întâlnit în viață. În rugăciune a căutat soluția la drama crucii pe Calvar.

Rugăciunea "Tatăl nostru" e o rugăciune de cerere, dar nu de cereri egoiste, pentru sine, ci ne aduce în comuniune chiar și atunci când suntem pe patul de suferință, uitați de ceilalți. Isus invită la rugăciune și pentru hrana zilnică dar și pentru venirea împărăției lui Dumnezeu. Legătura noastră cu Dumnezeu se măsoară în funcție de legătura pe care o avem cu oamenii. Nu se poate să fim în acord cu Dumnezeu când nu suntem în regulă cu proprii frați. Proba pe care Isus o dă referindu-se la modul său de a acționa e simplă, dar realizarea ei e dificilă. De aceea e necesar să intervină harul lui Dumnezeu, puterea Duhului Sfânt care să ne călăuzească la tot adevărul. Și parabola despre prietenul care ajunge în miez de noapte și cea care face apel la atitudinea unui tată față de fiii săi ilustrează atitudinea milostivă a lui Dumnezeu față de cel ce se roagă. Dar este de subliniat același lucru: omul are nevoie să fie călăuzit, însoțit de Duhul lui Dumnezeu pentru a nu rătăci pe drumul său și a nu se abate de la misiunea sa pe calea mântuirii.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Liturghia de azi ne pune în față o întrebare fundamentală : Ce înseamnă pentru mine, pentru noi, a ne ruga? Ce însemnătate ar putea avea rugăciunea în viața creștinului de astăzi? Cum se poate introduce și menține rugăciunea în viața creștinului aruncat astăzi în atâtea ocupații și datorii?

Știm din învățătura Bisericii că sfinții numeau rugăciunea respirația inimii, respirația creștinului, semnul autenticității lui, al comuniunii sale cu Dumnezeu. Știm de asemenea că nu întotdeauna sunt rezolvate sau se pot rezolva situațiile incomode pe care omul le întâlnește în existența sa. De câte ori nu ne-am rugat descurajat pretinzând că Dumnezeu nu ne-a ascultat rugăciunea!

Marele teolog Karl Rahner îi răspunde unui tânăr creștin care îi adresează o scrisoare, expunându-i dificultățile pe care le întâmpină atunci când intenționează să se roage, scriindu-i astfel: "Așa cum nu se poate învăța numai prin lecții teoretice să folosești schiurile, dar este necesar să schiezi, pentru a învăța și cum e nevoie să se ia de la capăt fiecare manevră, să te ridici de fiecare dată când cazi, la fel este și cu rugăciunea: a te ruga se învață numai rugându-te".

Isus ne învață în evanghelia de astăzi că rugăciunea ne dobândește deprinderea de a fi mereu deschiși în fața lui Dumnezeu Creatorul, ne arată că rugăciunea ne dă forța de a asculta cu docilitate care este planul lui Dumnezeu. Nu putem să pretindem schimbarea planului lui Dumnezeu după punctul nostru de vedere, după propria noastră viziune. Putem în schimb să acordăm voința noastră cu voința divină.

Ernesto Oliviero, un laic creștin din zilele noastre, a simțit încă din tinerețe dorința de a deschide un centru al păcii exact în locul în care altădată se turnau armele pentru ucidere în război. Astfel se prezintă la primarul orașului Torino și cere să-i încredințeze fosta fabrică de arme, pe care să o transforme într-un arsenal al păcii. Deoarece primarul se împotrivește, Ernesto Oliviero organizează o santinelă de rugăciune timp de mai multe săptămâni, în fiecare zi existând în fața fabricii rămase în ruină un voluntar care se ruga fără să fie știut de nimeni, pentru planul măreț pe care acest laic, plin de credință, înțelesese de la Dumnezeu că trebuie să-l înfăptuiască. După un timp, este chemat de primarul orașului și îi este încredințată această fabrică, care acum a devenit o oază de rugăciune și de pace pentru mulți tineri, copii și adulți, iar acolo unde altădată era cuptorul ce topea metalul pentru armament, acum tronează tabernacolul unde Cristos rămâne spre adorația sutelor de creștini care sunt însetați de el .

Dumnezeu este singurul care știe care este cel mai mare bine pentru creatura sa. Aceasta nu trebuie să-i amintim lui Dumnezeu pentru că el știe foarte bine. Trebuie însă ca omul să vorbească cu Dumnezeu, să-l asculte pentru a înțelege tot ceea ce el vrea să-i transmită. Deseori însă omul, aflându-se într-o situație dificilă, se simte singur, abandonat. Rugăciunea este cea care îl poartă la comuniune cu frații, îl scoate din singurătatea sa și îi redă speranța pierdută. În activitatea mea de 12 ani de preoție, am învățat să mă rog și eu pentru problemele celor pe care, atunci când își expuneau necazul lor, îi invitam la rugăciune. Asigurându-l de susținere în rugăciune se realiza comuniunea creștină care atrage harul lui Dumnezeu: "Unde doi sau trei se adună în numele meu, acolo sunt și eu în mijlocul lor".

Căutarea voinței lui Dumnezeu, conformarea cu planul său este cel mai mare confort pe care cel care se roagă îl poate primi și experimenta. Să tindem mereu spre acest confort spiritual în rugăciune și să-i cerem și noi lui Cristos care trimite de la Tatăl ceresc pe Duhul Sfânt acelora care i-l cer: "Doamne învață-ne să ne rugăm!". Amin.

29 iulie 2007, Radio Iași

Pr. Egidiu Condac

[ index ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat