Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Predici la Liturghia transmisă la Radio Iași

Anul B
Duminica a 31-a de peste an

Dt 6,2-6; Ps 17; Evr 7,23-28; Mc 12,28b-34

Iubiți credincioși, dragi ascultători,
Reflectând cu atenție asupra conținutului evangheliei din această duminică, a 31-a de peste an, putem înțelege fără mare dificultate că între iudaism și creștinism nu ar fi trebuit să se ajungă la nici o discordie, la nici o neînțelegere fundamentală. Între cele două religii există o continuitate, o unitate în ceea ce privește cea mai mare poruncă, aceea a iubirii totale a lui Dumnezeu; există o continuitate și în ceea ce privește porunca iubirii aproapelui, ca pe tine însuți. Ca o întărire a acestei idei, vine și afirmația lui Isus despre fariseul cu care discută, și despre care afirmă că "nu este departe de împărăția lui Dumnezeu". Și însuși fariseul confirmă spusele lui Isus, afirmând că a iubi pe Dumnezeu și pe aproapele valorează mai mult decât toate jertfele și decât toate sacrificiile.

În felul acesta, iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele este pusă clar și fără echivoc în viața creștinului deasupra oricărei venerări cultuale a lui Dumnezeu. De fapt, această superioritate a iubirii totale izvorâtă din inima omului o găsim deja în profetul Osea, care ne spune că Dumnezeu vrea milă, îndurare și nu sacrificii (cf. Os 6, 6; Mt 12,7).

În pofida acestei duble porunci fundamentale pentru Vechiul Testament și pentru Noul Testament, între iudaism și creștinism rămâne totuși o distanță enormă: sacrificiile Legii vechi decad, încetează odată cu Cristos, și aceasta pentru că Fiul lui Dumnezeu, jertfindu-se pe Calvar și în Euharistie lui Dumnezeu Tatăl și din iubire față de omenirea întreagă, a unit în aceste gesturi de ascultare și iubire totală, atât iubirea față de Dumnezeu cât și sacrificiul cultual. În felul acesta, iubirea lui Isus Cristos față de Tatăl și față de lume ajunge la niște dimensiuni și la o atare intensitate pe care Vechiul Testament nu le putea nici măcar concepe.

Nu vrem prin aceasta să negăm valoarea deosebit de mare pe care poporul Vechiului Legământ a acordat-o iubirii față de Dumnezeul lui Israel. Vrem doar să afirmăm cu tărie că nimeni până la Isus Cristos nu a putut să iubească așa cum a iubit Fiul lui Dumnezeu Tatăl, "până la sfârșit" (In 13,1).

În prima lectură din cartea Deuteronomului este enunțată în toată splendoarea ei identitatea lui Yahve, ca Dumnezeu al poporului său, și ca singurul Dumnezeu, în afara căruia nu există alți dumnezei. Și doar acest Dumnezeu trebuie adorat și iubit, și doar lui trebuie să i te închini.

Multe divinități împart inima omului și cultul pe care acesta îl aduce. Unicul Dumnezeu, în schimb, cere inima omului în totalitate, cu toate forțele și capacitatea ei de iubire și de venerare cultuală. Din acest motiv, între iubirea totală a lui Dumnezeu pentru lume și iubirea inimii omului nu trebuie să existe nici un dualism. Iubirea și cultul adus lui Dumnezeu nu sunt impuse, nu pot veni din afară, sau de deasupra inimii omului, ci trebuie să izvorască din adâncul inimii omului. Acolo, în profundul ființei umane trebuie să fie scrise toate aceste cuvinte ale lui Dumnezeu. Cu alte cuvinte, iubirea față de Dumnezeu cere întreaga inimă a omului și conlucrarea tuturor forțelor sale vitale. Iubirea reprezintă supremul angajament al omului, ca răspuns la iubirea divină față de el, creatura sa predilectă.

A doua lectură de astăzi subliniază cu claritate superioritatea sacrificiului lui Cristos și caracterul esențial al preoției lui, care nu mai oferă sacrificii cultuale în templu, așa cum făceau preoții Vechiului Legământ pentru păcatele lor și pentru cele ale poporului, dar se oferă pe sine însuși Tatălui, ca Mielul fără pată, oferire necesară pentru ca noi să dobândim iertare de la Dumnezeu Tatăl și să ne împăcăm cu el tocmai prin dăruirea totală a lui Cristos, Fiul său. Și deoarece Isus Cristos rămâne în veci preot, altar și miel de jertfă, sacrificiul său pe cruce nu e ceva ce aparține trecutului. Cristos are o preoție ce nu apune niciodată, nu se ofilește nici o clipă; el este mereu viu și actual și mijlocește continuu pentru noi în fața Tatălui ceresc. În sacrificiul euharistic pe care îl celebrăm și la care participăm acum se realizează mântuirea noastră, prin Cristos, marele și veșnicul preot, la a cărui preoție am fost chemați cu toții prin botezul primit. Să ne rugăm la această sfântă Liturghie ca Mântuitorul și fratele nostru mai mare, Cristos, să ne facă vrednici de a lua parte la celebrarea acestor mistere mântuitoare, nu atât prin meritele noastre, ci din belșugul îndurării sale. Amin!

5 noiembrie 2006, Radio Iași

Pr. Emil Dumea

[ index ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat