Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Predici la Liturghia transmisă la Radio Iași

Anul B
Duminica a 24-a de peste an

Is 50,5-9a; Ps 114; Iac 2,14-18; Mc 8,27-35

Iubiți creștini, stimați ascultători,
Cred că nu este altă satisfacție mai mare pentru un învățător decât aceea de a ști că învățăceii săi, elevii săi au înțeles corect lecția pe care le-a predat-o și că și-au însușit-o cât mai bine. Pentru a se convinge de acest lucru, de obicei, învățătorul recurge la ascultarea și notarea elevilor.

Isus Cristos, divinul învățător, în fragmentul evanghelic pe care l-am ascultat la această sfântă Liturghie, nu face altceva decât să verifice dacă discipolii săi au fost atenți, au învățat și au înțeles corect tot ceea ce el le-a predat, adică dacă și-au format o părere justă, corectă despre persoana lui.

Lecțiile pe care le predase Isus nu au fost ținute într-o școală specială, într-o aulă anume, rezervată doar pentru apostoli. Așa cum va declara în timpul pătimirii, el a învățat totdeauna în public, în sinagogă și în templu, în așa fel încât oricine putea să-l asculte. Ca atare, în loc de introducere, cu scopul de a-i pregăti pe apostoli pentru răspunsul pe care aveau să-l dea, Cristos, la început, se arată interesat să afle "cine spune lumea că este el?"

Părerea pe care și-o formase lumea despre Cristos nu le era străină apostolilor, precum cred că nu-i era străină nici lui Cristos, dar o dată spartă gheața, Cristos nu se îndoiește o clipă că va putea afla și impactul pe care persoana sa l-a avut asupra apropiaților săi, apostolii. Doar tocmai lor le-a fost dat să cunoască tainele împărăției cerului, așa cum se va exprima Cristos cu ocazia explicațiilor pe care le dă, la cererea apostolilor, pe marginea parabolei semănătorului.

Pentru a ne pregăti să înțelegem mai bine răspunsul pe care sfântul Petru l-a dat în numele tuturor apostolilor v-aș ruga să facem referință la prima prezentare a lui Isus Cristos pe care o face discipolilor săi chiar verișorul său mai mare, sfântul Ioan Botezătorul, atunci când, arătându-l pe Isus care se apropia de locul unde boteza el pe malul râului Iordan, spune: "Iată Mielul lui Dumnezeu care ia asupra sa păcatele lumii!"

Această prezentare a lui Isus ca Miel al lui Dumnezeu care e capabil să ia asupra sa păcatele lumii l-a șocat, l-a impresionat atât de mult pe sfântul Andrei, unul dintre discipolii sfântul Ioan Botezătorul, prezent la acea scenă, încât acesta numaidecât îl anunță pe fratele său Petru că l-a aflat pe Mesia.

Ținând cont de această informație furnizată de sfântul Andrei, am putea spune că sfântul Petru știa foarte bine încă de la început cine este Isus. Da, teoretic el știa că Isus este Mesia.

Însă răspunsul pe care sfântul Petru îl dă în fragmentul evanghelic de azi la întrebarea lui Isus: "Dar voi cine spuneți că sunt eu?" deși este identic: "Tu ești Mesia", totuși el este la un nivel superior. Răspunsul său, "pe care nici carnea și nici sângele nu i l-a descoperit", se bazează pe experiența faptelor pe care Cristos le-a săvârșit înaintea apostolilor și a întregii mulțimi adunate în jurul lui Isus.

Minunile prezise încă de profetul Isaia că vor avea loc atunci când va veni Mesia erau prezente și se întâmplau la tot pasul în fața ochilor tuturor. Tocmai aceste minuni săvârșite de Isus îl fac pe sfântul Petru, ca în numele tuturor apostolilor să declare cu fermitate, fără nici o reținere că Isus este Mesia cel așteptat.

Nimic mai simplu și mai logic până în acest punct: dacă Isus face pe orbi să vadă, pe surzi să audă, pe cei șchiopi să umple, adică face tot ceea ce profetul Isaia și atâția alți profeți au prezis că va face Mesia, înseamnă că Isus este Mesia.

Cu acest răspuns sfântul Petru nu face altceva decât să dea dovadă de faptul că știe Scripturile, că le interpretează logic, că și-a însușit lecțiile practice ale învățătorului său Cristos, dar în mod trunchiat, incomplet. Pe sfântul Petru, ca și pe ceilalți apostoli îi păștea un mare pericol, acela de a-l reduce pe Cristos la un simplu taumaturg, la un om înzestrat cu puteri suprafirești, paranormale și atât. Cristos putea să rămână pentru ei toți ca unul care poruncește vântului și mării și acestea i se supun, unul care poruncește duhurilor necurate și acestea ascultă de etc.

Diferența enormă dintre un Cristos puternic prin forță, prin poruncă și un Cristos care învinge prin suferință, prin umilință și supunere ne este sugerată de prima lectură de astăzi din cartea profetului Isaia, care ne vorbește despre așa numitul Ebed Iahve, servitorul suferind, cel care "și-a dat spatele spre a fi lovit, obrajii spre a fi pălmuiți și fața spre a fi batjocorită și scuipată".

Când Cristos, în fragmentul evanghelic de azi, satisfăcut de modul în care apostolii în frunte cu Petru și-au însușit prima parte a lecției, își continuă învățătura cu partea a doua, vorbind despre tot ceea ce avea să sufere Fiul Omului, sfântul Petru se scandalizează, se smintește și-l crede pe Isus ieșit din minți, fapt ce explică atitudinea sa grăbită și grijulie de a-l trage pe Isus deoparte și de a-l certa pentru că a luat-o razna.

Isus nu-i dă explicații lui Petru. Iubirea nu se explică. Ea se trăiește. Expresia: " pleacă din fața mea Satană!" adresată de Isus lui Petru ne vorbește despre fermitatea chemării lui Cristos, prin parcurgerea celor trei etape necesare: renunțarea la sine însuși, luarea crucii și urmarea lui Cristos.

Iubiți frați și surori în Cristos, mintea omului are limitele ei naturale, rațiunea omului se simte neputincioasă în fața misterelor divine. Doar luminat de credință omul poate să depășească limitele umane și să accepte misterul lui Cristos. Iar misterul pe care Cristos, Dumnezeu adevărat, a venit să ni-l descopere este că el, Dumnezeu fiind, s-a făcut om ca să ia asupra sa păcatele noastre și să sufere, dovedindu-ne astfel cât ne iubește.

De câte ori n-ar trebui să recunoaștem că mintea noastră ne lasă, că puterile rațiunii noastre slăbesc. De câte ori n-ar trebui să spunem și noi ca și sfântul Petru la sfârșitul discursului lui Isus despre pâinea vieții: "Doamne, la cine am putea să mergem? Tu singur ai cuvintele vieții veșnice!"

În asemenea momente mintea, rațiunea noastră ar trebui să cedeze locul credinței, a acelei credințe dovedită prin fapte, așa cum ne învață sfântul Iacob în ce-a de-a doua lectură de azi.

În încheiere, dragi creștini și stimați ascultători, îl rugăm pe Dumnezeu să ne ajute să creștem mereu în credință și să aducem cât mai multe roade. Amin.

17 septembrie 2006, Radio Iași

Pr. Pavel Chelaru

[ index ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat