Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Predici la Liturghia transmisă la Radio Iași

Anul B
Duminica a 16-a de peste an

Ier 23,1-6; Ps 22; Ef 2,13-18; Mc 6,30-34

Iubiți frați, dragi ascultători,

Duminica trecută la evanghelie l-am văzut pe Isus Cristos alegându-i pe cei 12 discipoli ai săi pe care i-a constituit apostoli și pe care i-a trimis ca să predice vestea cea bună. Între timp, sfântul Marcu ne relatează moartea, martiriul lui Ioan Botezătorul pentru a sublinia gravitatea misiunii pe care el o încredințează vestitorilor evangheliei. Astăzi, îi vedem pe cei 12 că se adună în jurul lui Isus întorcându-se din misiunea care le-a fost încredințată și povestesc cu bucurie tot ceea ce au făcut și tot ceea ce au învățat. Dar sunt și ei oameni, au și ei nevoie de odihnă fizică și de odihnă spirituală și de aceea Isus vrea să-i cruțe de tumultul care se crease în jurul lui, pentru că erau atâția care plecau și veneau - ne spune sfântul Marcu - încât ei nu aveau timp nici măcar să mănânce; și le-a propus Isus apostolilor săi să meargă undeva într-un loc retras. S-au urcat în barcă și au plecat spre acel ținut. Dar, iată că mulțimea care îl urmărea a intuit că ei au plecat, "i-au recunoscut" spune sfântul Marcu, și au alergat pe jos și au ajuns acolo înainte. Isus nu se arată deranjat că planul său este dat peste cap, ci, dimpotrivă, ne spune sfântul Marcu, "i s-a făcut milă de aceea mulțime care era ca o turmă fără păstor". Și s-a așezat și a început să-i învețe îndelung.

Este în această istorisire pe care ne-o propune sfântul Marcu astăzi la evanghelie un semn că timpul așteptărilor Vechiului Testament s-a împlinit. Este un semn că ceea ce am ascultat, ca prevestire, la prima lectură din Cartea profetului Ieremia, este deja în act. Fragmentul pe care l-am ascultat la prima lectură face parte dintr-un context mai larg, în care profetul îi admonestează pe urmașii regelui Iosia. Acesta a încercat să reformeze societatea și preocuparea lui principală a fost aceea a reformei religioase. Dar, în anul 612 înainte de Cristos, a murit pe neașteptate. Cei care au venit după el s-au arătat nevrednici de predecesorul lor. Și, de aceea, profetul rostește o serie întreagă de oracole împotriva tuturor acelora care se vor succede pe tronul lui David până în anul 587, atunci când Ierusalimul va fi cucerit și populația va fi deportată în Babilon.

Concluzia acestor oracole este judecata severă pe care o rostește profetul astăzi, cuprinzându-i în vizor pe toți acești regi de după Iosia. "Vai de păstorii care fac oile mele să piară și să se împrăștie! spune Domnul. Pentru că voi n-ați avut grijă de oile mele, voi avea eu grijă de voi și vă voi pedepsi pentru toate păcatele voastre", și apoi oracolul profetului se îndreaptă către cei care sunt împrăștiați. Este un cuvânt de mângâiere și de speranță pentru că însuși Domnul este acela care spune că îi va aduna pe toți aceia care au fost împrăștiați în diferite națiuni și îi va aduce la pășunea lor.

Iată, Domnul se va îngriji pentru ca ei să aibă păstori care să se ocupe de oile sale, în așa fel încât acestea să nu mai fie împrăștiate și să nu mai fie speriate. Ba, mai mult, continuă oracolul profetului Ieremia, Domnul va face aceasta rămânând fidel față de promisiunea pe care i-a făcut-o lui David, iubitul său. Va ridica o odraslă pentru David care se va comporta ca un adevărat rege, care va domni cu înțelepciune, care îi va stabili dreptul și îi va conduce cu dreptate, iar numele lui va fi un nume simbolic, adică "Dumnezeu este dreptatea noastră".

Lectura a doua pe care am ascultat-o, din Scrisoarea sfântului apostol Paul către Efeseni, vine și precizează că acest promis care este pacea noastră și dreptatea noastră este Isus Cristos. Sfântul Paul scrie această scrisoare în timp ce era în detenție la Roma, în anul 61 d.C. Cunoștea bine comunitatea din Efes, în care stătuse aproape trei ani. Acum au venit la el discipolii săi, Epafras și Onesim, și îi povestesc de riscurile pe care le întâlnește această comunitate care este supusă presiunilor comunității din jur și este predispusă să se întoarcă la cultul păgân. Și de aceea Paul le scrie această scrisoare în care le aduce aminte de planul minunat al lui Dumnezeu, care l-a constituit pe Isus Cristos, Fiul său, stăpân deasupra tuturor puterilor, domniilor și stăpânirilor. Și aplicând această suveranitate a lui Cristos asupra tuturor și asupra a toate, sfântul Paul aplică această realitate la credincioșii din Efes. Și le aduce aminte, înainte de toate, de situația în care s-au aflat ei mai înainte când erau departe de Domnul Dumnezeul legământului.

Dar acum, prin sângele lui Cristos, au devenit apropiații lui. Pentru că Isus Cristos prin crucea sa a dărâmat zidul urii care-i despărțea pe păgâni de iudei, îndepărtând obligativitatea Legii lui Moise și făcând din păgâni și din iudei un singur popor, ba o mulțime de oameni și aceștia constituie în el, în persoana lui, un singur om, pentru că el este pacea noastră, pentru că în trupul său el a ucis ura.

Și în felul acesta, și noi, fie că suntem de departe, fie că suntem de aproape, avem posibilitatea să ne apropiem de Dumnezeu Tatăl în același Duh. Este fundamentul teologic prin care sfânta Biserică ne îndeamnă astăzi să răspundem cuvântului lui Dumnezeu care a fost proclamat recitând Psalmul 23, care a fost proclamat după prima lectură. Este un psalm de o încredere totală, absolută, de o liniște deosebită.

Henry Bergson, marele filozof francez, de origine evreiască, cel care a insistat mult asupra cunoașterii intuitive și care a creat platforma, suportul pentru teoria relativității, spunea că în miile de cărți pe care le-a citit nu a găsit nicăieri atâta pace ca în aceste versete ale Psalmului 23, care începe cu această profesiune de credință: "Domnul este păstorul meu, nu voi duce lipsă de nimic, el mă conduce la pășuni verzi și mă duce la ape liniștite, la ape de odihnă".

Imaginați-vă sub fondul geografic în care rostește poetul aceste cuvinte. Stepa arsă de soare a Israelului, pământul acela pârlit, și în această atmosferă aridă și arsă, iată că autorul îl vede pe Domnul ca pe un păstor care știe drumurile ce se îndreaptă spre prospețime, spre apă și spre verdeață; și în această situație "chiar dacă ar fi să umblu prin valea întunecată a morții - spune autorul psalmului - nu mă tem de nici un rău, căci tu ești cu mine". Este suficient acest lucru: "căci tu ești cu mine". Și atunci, "chiar dacă ar fi să trec prin valea întunecată a morții, nu mă tem de nici un rău; toiagul și nuiaua ta mă apără". Toiagul și nuiaua sunt semnul bastonului păstorului care conduce turma, dar același cuvânt este folosit în limba ebraică și pentru sceptrul regelui care conduce cu dreptate poporul său, așa că vedem în acest psalm realizată profeția din prima lectură.

Și folosește autorul psalmului o a doua imagine: Dumnezeu este locul de refugiu, este cel care oferă adăpost celui care este persecutat de dușmani, și această ospeție a lui Dumnezeu față de cel credincios al său este reprezentată prin abundența mesei pe care Domnul o ridică în pofida dușmanilor, în fața dușmanilor, provocându-i pe dușmanii celui pe care Dumnezeu îl iubește: "Tu îmi întinzi masă în fața potrivnicilor mei, îmi ungi capul cu untdelemn", semnul consacrării, al alegerii, al confortului, al binecuvântării, "și paharul meu este plin de se revarsă" este paharul care alină setea și paharul care dă bucuria. "De aceea îl voi lăuda pe Domnul și voi locui în casa lui până la sfârșitul zilelor mele". Este învățătura mângâietoare cu care începe această duminică pe care spuneam că Sfântul Părinte papa ne cere să o închinăm în rugăciune și în jertfă pentru realizarea păcii în Orientul Mijlociu, în Orientul Apropiat. Ne solidarizăm cu toată lumea de pe acest pământ pentru ca într-adevăr Cristos, care este pacea noastră, să doboare zidul urii și să facă din toți un singur popor care să fie conștient că "Domnul este păstorul meu, el este cu mine".

23 iulie 2006, Radio Iași

Pr. Alois Bulai

[ index ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat