Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Predici la Liturghia transmisă la Radio Iași

Anul B
Botezul Domnului

Is 55,1-11; Ps Is 12; 1In 5,1-9; Mc 1,7-11

Iubiți frați și surori în Cristos,
La Laudele din solemnitatea Epifaniei, antifona de la "Benedictus" ne îndemna să cântăm astfel: "Astăzi Biserica se unește cu Mirele său ceresc pentru că în Iordan Cristos i-a spălat păcatele; magii aleargă cu daruri la nunta regească, iar oaspeții se veselesc de apa preschimbată în vin". La rândul ei, antifona de la "Magnificat" proclama: "Cinstim o zi sfântă, împodobită cu trei minuni: astăzi steaua i-a călăuzit pe magi la pruncul din iesle; astăzi apa a fost preschimbată în vin, pentru nuntă; astăzi Cristos a voit să fie botezat de Ioan în Iordan, pentru mântuirea noastră".

În aceste două minunate antifone este cuprins întregul mesaj teologic al misterului Epifaniei, adică al manifestării sau al revelației celebrate în solemnitatea pe care am avut-o pe 6 ianuarie, vizita magilor, dar și în cea de azi, precum și în cea a nunții din Cana, relatată de Evanghelia după Ioan. Este vorba de un unic mister, și anume, cel al manifestării lui Isus care a avut loc în trei momente paradigmatice ale vieții sale. Într-adevăr, Liturgia, după ce a celebrat la Crăciun nașterea Domnului Isus Cristos în peștera tăcută a Betleemului (adevărat început al kenozei sale), imediat după aceea celebrează manifestarea sa în trei momente epifanice: vizita magilor care prin darurile lor proclamă dumnezeirea în umanitatea lui Isus; teofania botezului lui Isus în râul Iordan, când Tatăl îl proclamă Fiul său și asupra lui coboară Duhul Sfânt; în sfârșit, în primul "semn" săvârșit de Isus la începutul vieții sale publice, în fața primilor ucenici, la nunta din Cana. Sunt trei momente care descoperă prezența dumnezeirii în umanitatea lui Isus.

La prima vedere, ar părea să fie un contrast între Liturgia pe care am trăit-o cu câteva zile în urmă, când l-am văzut pe Isus încă prunc, adorat de persoane importante ca magii, și Liturgia de azi care ni-l prezintă pe Isus adult și în compania unor persoane mai puțin respectabile. Contrastul este totuși aparent, deoarece găsim un cuvânt care leagă toate aceste evenimente, și anume, verbul a merge. Este vorba de un drum ce este parcurs și care se încheie cu recunoașterea lui Isus. Păstorii au mers la grota din Betleem îndemnați de un înger al Domnului; magii au pornit la drum deoarece, scrutând cerurile, au văzut o stea; cei care merg la Ioan ca să-i boteze, o fac pentru că, privind în ei înșiși, au văzut că le lipsește steaua călăuzitoare. Îmi place această mișcare, legată de conștiința propriului păcat, legată de sentimentul că suntem inegali față de Dumnezeu și față de frați. Ori de câte ori ne descoperim sedentari (și este un mare har al Domnului să ne descoperim sedentari, pentru că de cele mai multe ori credem că suntem în mișcare) este pentru că ne-am așezat foarte bine în siguranțele noastre: în raport cu Dumnezeu, deoarece avem devoțiunile noastre, și în raport cu frații și surorile noastre, deoarece, nu-i așa, cei care greșesc sunt întotdeauna ceilalți, care nu ne înțeleg, care au ceva cu noi, și de aceea, preferăm să rămânem pe loc, să nu mergem în întâmpinarea lor. Câte stele nu sunt aprinse în interiorul meu... steaua relației, steaua ospitalității, steaua solidarității, steaua compătimirii, cu alte cuvinte, steaua mersului spre ceilalți. Numai acest sentiment de neîmplinire interioară ne pune în mișcare pentru a ne schimba, pentru a ne converti. Fără a scandaliza pe cineva, vreau să spun că numai atunci când cineva se simte rănit de propria mizerie morală începe să caute un drum care să-l ducă spre noi spații de libertate, spre o viață nouă, diferită. Și noi, așadar, putem să ne așezăm astăzi la rând, ca să-i cerem lui Dumnezeu o nouă naștere, conștienți de faptul că steaua lipsește din inima noastră și că vrem ca ea să fie aprinsă. Și cerurile care se deschid deasupra Fiului, Dumnezeu vrea să fie deschise și pentru noi, ca să putem asculta vocea Tatălui care ajunge în inima noastră: "Și în tine am pus iubirea mea, și tu ești preaiubitul/preaiubita mea, în ochii mei ești unic/unică... nimic nu va putea să schimbe iubirea pe care o am față de tine".

Iată, iubiți credincioși, un prim gând pe care îl putem desprinde din sărbătoarea de astăzi: în taina Botezului lui Isus în Iordan este ascuns un adevăr minunat. Suntem cu toții cufundați într-o situație de mizerie și de întuneric (ne lipsește steaua), dar deasupra noastră strălucește lumina unui Dumnezeu care ca Tată ne iubește cu încăpățânare. Să nu uităm un lucru, și anume, că această lumină înnobilează nu doar viața noastră, ci, în mod tainic, și viața celui de lângă noi pe care ne-am obișnuit să-l vedem în starea de păcătos sau despre care credem că are ceva cu noi, ori nu ne înțelege. Dumnezeu îl vede altfel, pentru că el, așa cum se exprimă profetul Isaia, "nu zdrobește trestia frântă și nu stinge fitilul care fumegă". Este un Dumnezeu care pune în valoare pe oricine, chiar și pe cei care par să se frângă ori să se stingă, criteriile sale nu corespund principiului eficacității, ci al respectului față de cel care este slab și al ajutorului față de cel care este în nevoi. Am impresia că acest respect, care nu înseamnă altceva decât simțul solidarității și al "condiviziunii", lipsește adesea, mai mult, sunt unii care se bucură de dificultățile altora, afișându-le în față succesele și victoriile lor... Însă toate acestea nu au nimic de-a face cu evanghelia. Cine îl iubește pe Dumnezeu nu poate face altceva decât să-și însușească această pasiune divină a mizericordiei și a milostivirii.

Se spune că, într-o zi, un călugăr mai tânăr îl privea cu mult interes pe un confrate mai în vârstă, cufundat în rugăciune în fața tabernacolului. Mânat de curiozitate, fratele mai tânăr se apropie de el și îl întreabă: "Părinte, ce simțiți în momentul în care vă rugați?". Confratele mai în vârstă i-a răspuns: "Ceea ce simțim noi nu este important. Mai important este să te gândești la ce simte Cristos din tabernacol pentru tine atunci când te așezi în fața lui în rugăciune".

Iubiți frați și surori în Cristos, ne-am obișnuit să privim toate faptele și evenimentele din punctul nostru de vedere, și rareori încercăm să vedem realitatea și cu ochii celuilalt. Nici nu ne dăm seama cât pierdem. Ca atunci când mergem la munte și, oprindu-ne la poalele lui, îl privim de jos în sus. Am avea parte de o experiență extraordinară dacă am avea curajul să urcăm sus pe munte și să privim lumea de sus în jos, de pe vârful muntelui. Același lucru îl putem spune și despre sărbătoarea de astăzi. Am privit Botezul Domnului din perspectiva noastră, ce semnificație are ea pentru noi. Să încercăm în continuare să privim acest eveniment și din perspectiva lui Dumnezeu, să vedem ce semnificație are pentru el.

Botezul Domnului ne descoperă că întruparea nu s-a încheiat cu ziua în care Maria l-a născut pe Fiul ei unul-născut și l-a înfășat și culcat în ieslea din Betleem, ci a continuat la Nazaret, unde copilul a crescut în înțelepciune, statură și har. Acolo a învățat pe propria piele greaua meserie de om: să muncească cu mâini de om, să gândească cu minte de om, să acționeze cu voință de om, să iubească cu inimă de om.

Însă în acea zi la Iordan, în al 15-lea al domniei împăratului Tiberiu Cezar, când lemnarul din Nazaret avea 30 de ani, întruparea Cuvântului a cunoscut o nouă "coborâre". Alegând să fie botezat de Ioan, Isus arată că nu vrea să se îndepărteze de masa coruptă și corupătoare a păcătoșilor, ci se amestecă cu ea, deși este conștient de propria origine divină și de totala nevinovăție personală. Pentru Fiul lui Dumnezeu, întruparea nu înseamnă doar a se face om, ci a se cufunda complet în pasta stricată a omenirii păcătoase. Sigur, identitatea lui Isus din Nazaret era deja definită și completă din prima clipă a existenței sale umane, în sânul Fecioarei mame. Ar fi fost același chiar și în cazul în care Cuvântul lui Dumnezeu ar fi asumat natura umană în forma unui mare preot sau a unui împărat sau a unui faimos VIP din timpul său. În schimb, "el trebuia să se facă în toate asemenea fraților... ca să ispășească păcatele poporului". De aceea nu i-a fost suficient să se facă om, nu i-au fost îndeajuns cei 30 de ani în care a învățat să fie om, ci "s-a despuiat pe sine luând firea sclavului".

Cu alte cuvinte, Isus "coboară din ceruri", intră în lumea noastră, o găsește bolnavă și stricată, și ce face? Ar putea să invoce focul judecății divine ca să ardă putregaiul atâtor rele, mizerii și răutăți, așa cum a făcut Ioan Botezătorul, dar n-o face. Ar putea să deschidă o școală la Ierusalim, ca rabbi Hillel sau rabbi Gamaliel, ca să-i învețe pe alții legea lui Dumnezeu, dar n-o face. Ar putea să arate calea Ni rvanei ucenicilor și care apoi vor trebui să meargă singuri pe acest drum, asemenea lui Siddarta Gautama, Buddha, Iluminatul, dar n-o face. Ar putea să dea semnalul războiului sfânt ca să-i elimine pe toți cei necredincioși, ca Muhammad, profetul, dar n-o face.

Nu, el alege să se facă tovarășul tuturor păcătoșilor, până la a-și strica reputația și să fie considerat "un mâncăcios și un băutor de vin". Ia asupra sa, ca mielul nevinovat, păcatul lumii și doar cu forța iubirii Tatălui începe să străbată căile vieții, făcând bine și vindecând pe câți erau stăpâniți de rău. Merge în întâmpinarea oricărui fel de mizerie spirituală și materială, vindecând bolnavi și leproși, primind femei și copii, iertând pe vameși și pe păcătoși, înviind morți, proclamând vestea cea bună săracilor. Vestește așadar lumea nouă a împărăției cerurilor, o împărăție care are drept fundament bunătatea milostivă a Tatălui, drept condiție libertatea fiilor lui Dumnezeu, drept statut legea iubirii.

Aceasta este alegerea mesianică a lui Isus, o alegere pe care Tatăl o aprobă, confirmând în mod solemn și public complăcerea sa: "Tu ești Fiul meu preaiubit, în tine îmi aflu toată bucuria". Astfel se împlinește profeția lui Isaia: "O dacă ai rupe cerurile și te-ai coborî!". Și cerul se sfâșie cu adevărat, așa cum se va întâmpla cu vălul templului în momentul morții sale. Și Duhul Sfânt coboară sub forma unui porumbel, pentru a arăta că "eternul naufragiu al lumii a luat sfârșit". Într-adevăr, o dată cu Botezul lui Isus începe o nouă primăvară a istoriei.

Iubiți credincioși, dragi ascultători, un scriitor de la începuturile Bisericii, Hippolit din Roma, scria: "Gândește-te, dragul meu, câte și ce mari bunuri am fi pierdut, dacă Domnul nu ar fi primit Botezul. Înainte de acest eveniment, porțile cerului erau închise și locurile de sus erau inaccesibile. Puteam să mergem mai în jos, dar nu puteam să urcăm mai în sus... În acel moment cerurile s-au deschis, au fost vindecate bolile pământului și au fost revelate adevăruri misterioase".

În numele lui Isus Mesia - binecuvântat fie numele lui - am fost botezați și noi, ne-a dăruit și nouă Duhul său. Nu ne putem plânge: cum să facem să mergem pe urmele sale, să urmăm exemplul lui, el era Fiul lui Dumnezeu, dar noi suntem niște bieți oameni? Nu, și noi suntem cu adevărat fii ai lui Dumnezeu! Prin sfântul Botez am fost altoiți în Cristos, și el trăiește în noi. Noi putem săvârși faptele sale, ba chiar să facem și mai mari, așa cum ne-a promis el însuși. Tocmai de aceea ne-a pus la dispoziție acel motor mobil, chiar foarte mobil, care este Duhul Sfânt.

Și noi putem deschide un colț de cer în casa noastră, sau la locul nostru de muncă. Cum? Răspândind speranță împotriva oricărei speranțe, învingând răul cu bine, bucurându-ne cu cei care se bucură și plângând cu cei plâng, ducând bucurie acolo unde este tristețe și iertare acolo unde este ofensă.

"Domnul nostru - scria Origene - nu a coborât până pe pământ, ci până în adâncul pământului, și acolo ne-a găsit înghițiți și așezați la umbra morții. Scoțându-ne afară, ne pregătește un loc, nu pe pământ, de teamă să nu fim din nou înghițiți, ci în împărăția cerurilor". Am putea exprima mai bine semnificația Botezului lui Isus și, totodată, esența și valoarea Botezului nostru?

11 ianuarie 2009, Radio Iași

Pr. Ștefan Lupu

[ index ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat