Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Predici la Liturghia transmisă la Radio Iași

Anul A
Duminica a 4-a din Advent

Is 35,1-6a.10; Ps 145; Iac 5,7-10; Mt 11,2-11

Iubiți credincioși, dragi ascultători,

De trei săptămâni, parcurgem împreună postul Crăciunului, Adventul, și cel mai mare învățător pe care l-am avut în aceste zile a fost cu siguranță profetul Isaia, care ne prezintă timpurile lui Cristos, ca și cum ar fi fost contemporan cu Mântuitorul, deși Isaia a trăit cu 750 de ani înainte de Cristos.

Pe de altă parte, găsim în tot Vechiul Testament o anunțare permanentă a lui Mesia. Profeții au avut tocmai acest rol de a anunța, de a încuraja și de a promite poporului că Mântuitorul cu siguranță va veni. Mesia, Emanuel, trebuie să vină. Așa se face că găsim astăzi în prima lectură un fragment pe care îl citim foarte des. Când e vorba de o sărbătoare a Mariei e posibil să apară tocmai acest fragment din profetul Isaia care spune: "Iată Fecioara va zămisli și va naște un fiu și-i vor pune numele Emanuel". Este un fragment, este un verset care ne place nouă tuturor, mai ales celor care ne gândim, când citim acest verset, la preasfânta Fecioara Maria.

De fapt, trebuie să spun că astăzi avem două "cupluri", patru personaje, care ne ajută să înțelegem mai bine atitudinea noastră față de Dumnezeu, atitudinea noastră în fața planului lui Dumnezeu.

Avem în prima lectură pe Isaia și Ahaz, un rege al Ierusalimului; avem în evanghelie un alt cuplu, Iosif și îngerul.

Mai întâi de toate, vorbim puțin despre acest rege, Ahaz, care ne dă impresia că este un rege care nu vrea să ceară nimic de la Dumnezeu, adică nu vrea să ispitească pe Dumnezeu. Dar ca să înțelegem bine în ce context Isaia ne spune sau ne profețește că Fecioara va zămisli și va naște un fiu, iată puțin acest, dacă vreți, loc istoric sau ambient în care apare această afirmație. Avem de a face, atunci, în jurul anului 635 înainte de Isus Cristos, cu una dintre cele mai dramatice situații din istoria poporului Israel. Vechiul regat al lui David, care murise de 200 de ani, era de acum divizat. Avea o istorie aparte de când regatul mare era împărțit în Regatul de Nord, cu capitala la Samaria, și Regatul de Sud, unde era acest Ahaz. Erau și două capitale. La Ierusalim, era, desigur, dinastia lui David, care a continuat după aceea cu Solomon și toți ceilalți urmași. Din această seminție a lui David, noi știm, și tot poporul lui Israel știa, că trebuie să se nască Mesia. Pe tronul lui David, iată că apare acest rege tânăr, de doar 20 de ani, Ahaz. Imediat după încoronare, nici n-au terminat bine de tras trâmbițele de la sărbătoarea încoronării, că trebuie să ia niște decizii foarte importante. În mod normal, pentru a lua decizii bune, un rege, așa cum a făcut și Solomon, se încrede în Dumnezeu, are credință că Dumnezeu trebuie să îl ajute, și doar Dumnezeu a promis că dinastia lui David nu se va sfârși, își va ține promisiunea și nu va părăsi poporul. Ahaz trebuia să știe lucrul acesta. Profetul Isaia e sigur de asta și vine și are un dialog cu el.

Mai întâi de toate să spun că situația politică era foarte grea atunci. De ce? Micul regat al Ierusalimului se afla între două mari puteri. Pe de o parte, era Regatul asirian, foarte puternic, cu capitala la Ninive (în Irakul de astăzi, localitatea Mosul). Acest regat al asirienilor, cucerise deja de acum și Damascul, deci Siria, și Samaria.

Acești regi din Siria și Samaria au devenit vasali regelui din Ninive. Pe de altă parte, era la mijloc Ahaz. Regii ocupați ar fi vrut să îl dea jos pe Ahaz de pe tron pentru ca să aducă un rege de-al lor ca să se alieze cu ei în lupta contra asirienilor. Așadar, Ahaz era în mare pericol. Pe de altă parte, el trebuia acum, să ceară ajutorul lui Dumnezeu, dar nu face acest lucru. Isaia vine și spune: "Cere un semn de la Domnul", adică prin asta spunând: "Încrede-te în Dumnezeu, ai încredere în Dumnezeu, cere ajutorul său", la care aici greșește regele Ahaz. N-are nevoie de Dumnezeu, el apelează la alte mijloace. De exemplu, se închină pentru a cere ajutor zeilor străini, ceea ce nu era nicidecum permis unui rege evreu, care era un rege din seminția lui David. Pe de altă parte, ajunge și mai departe, ceea ce este oribil, săvârșește o crimă. Își sacrifică propriul său copil jertfindu-l idolilor, și de aceea Isaia vine și-i spune: "Nu ajunge că obosiți pe oameni prin politica voastră - vrând să spună - prin reacțiile voastre, că îl ispitiți și pe Dumnezeu". Deci Isaia vine și îl dojenește pe acest rege, care trebuia dojenit la vremea respectivă, greșind enorm. Dar totuși Isaia, profetul cel mare, profetul mesianic, vine în cele din urmă, ați văzut, și aduce o confirmare că Dumnezeu își va păstra totdeauna fidelitatea sa.

Iată, cu toate câte ai făcut tu, parcă vrea să spună: Fecioara va zămisli și va naște un fiu și-i vor pune numele Emanuel.

Vedeți și dumneavoastră cât de importantă este promisiunea lui Dumnezeu. Și această lectură la care am insistat mai mult, ne dă acest curaj. Chiar dacă noi greșim, dacă rămânem în planul lui Dumnezeu, el își împlinește promisiunile sale. Dar Isaia vine tocmai cu această învățătură, Isaia este profetul pe care încă vi-l propun să-l mai citiți în aceste zile, este cel care ne spune clar despre prezența și venirea lui Mesia, despre faptul că Dumnezeu rămâne fidel alianței sale.

Pe de altă parte, al doilea cuplu de care vorbeam la început este acela al lui Iosif și a îngerului. Evanghelia deja începe să ne vorbească despre nașterea lui Isus Cristos. Noi ne-am obișnuit deja: nașterea lui Isus Cristos, ieslea, totul e frumos, totul e culoare, totul e lumină, parcă este ceva de basm, totul.

Ori, venirea lui Isus Cristos în lume n-a fost simplă nici pentru Maria, care știți că a pus întrebări atunci îngerului, deși după aceea vine acel frumos: "Fie mie după cuvântul tău", dar și pentru Iosif a fost o încercare foarte grea. Să nu credeți că a lua asemenea decizie este ușor, să devină soțul unei tinere deja însărcinate. Așa se face că Iosif are această tendință, are acest gând, i-aș spune aproape tentație, să o lase pe Maria în ascuns.

Evanghelistul este foarte concret aici, spune: fiind drept. Sigur că fiind drept, înseamnă că Iosif știa să asculte de Lege. El era un foarte practicant evreu, știa multe lucruri pe de rost, știa multe lucruri din Vechiul Testament și cunoștea, așa cum ați văzut și în evanghelie, foarte bine și acest verset din Is 7,14: "Iată Fecioara va zămisli și va naște un fiu". Și Dumnezeu se folosește de un mijloc, am spune banal aproape, în somn vine un înger și îl încurajează.

Aș vrea să vă imaginați puțin această căutare, neliniște a lui Iosif. Ce să facă, cum să rezolve? El vrea să fie și drept, vrea să fie și corect, vrea să fie și cu Maria. Și de aceea vă spuneam că a fost greu pentru el să ia o decizie. Dar atunci când el rămâne încă sub voința lui Dumnezeu, Dumnezeu își împlinește minunat atribuțiile sale: trimite un înger care îl încurajează, și cuvintele sunt de-a dreptul încurajatoare: "Nu te teme să o iei la tine pe Maria, ceea ce se va naște din ea este de la Duhul Sfânt".

Nu te teme știți că apare, se spune, de foarte multe ori în Biblie.

De fapt oamenii, de multe ori, suferă de frică, o frică imaginară, o frică pe care nici ei nu și-o explică.

Ori, prin credință, la foarte multă lume, și puteți vedea și dumneavoastră, poate aveți experiențe personale, încrezându-ne în Dumnezeu dispare acest nu te teme.

De ce ne temem oare? Avem multe lucruri de care să ne temem: de viitor, de boală, de situațiile care ne înconjoară, de vecini, de moarte poate. Dar prin credință, de fapt aceste temeri, aceste frici dispar cu siguranță. Așa a fost și cu Iosif, încrezându-se în Dumnezeu i-a dispărut această teamă și de fapt a continuat mai departe să intre în planul lui Dumnezeu.

Foarte mulți oameni, atunci când se tem, se tem de viitor, refuză proiectul lui Dumnezeu. Mă gândesc acum la un seminarist, de exemplu, care pornește pe drumul preoției, dar la un moment spune: "Mă tem, mi-e frică", și rămâne deoparte de planul lui Dumnezeu. Și poate mulți, de exemplu, dintre noi, am primit în momente grele un mesager a lui Dumnezeu, un mod de a vorbi a lui Dumnezeu, care ne-a încurajat. Poate am întâlnit o carte, un prieten, o suferință sau cine știe altceva care ne-a încurajat să pornim mai departe în planul lui Dumnezeu.

Poate multe familii, câteodată, dând de greu, vor să părăsească planul lui Dumnezeu, spun: "Nu mai putem, este imposibil, trebuie să rupem căsătoria noastră". Ori atunci intervine cineva și spune: "Nu vă temeți, voi sunteți familie sfântă, voi sunteți familie creștină, nu trebuie să părăsiți planul lui Dumnezeu".

Cred că Iosif astăzi este unul dintre cele mai frumoase modele de a împlini, cu toată seriozitatea, cu toată voința și cu toată credința planul lui Dumnezeu.

Iată de ce spuneam că avem învățători astăzi și pe Isaia, care știe și crede în promisiunile lui Dumnezeu, și pe Iosif, care aplică în viața sa planul lui Dumnezeu.

Pe de altă parte, sigur, spunem de acum că e deja Crăciunul și este o sărbătoare a comuniunii. Ahaz, de exemplu, a greșit că a rupt comuniunea cu Dumnezeu și cu cei din jurul său. N-a ascultat nici de popor, nici de Isaia, nici de Dumnezeu. A greșit aici, a rupt comuniunea. Iosif, în schimb, câștigă enorm pentru că creează și rămâne în comuniune și cu Maria, și cu Dumnezeu.

Vedeți ce înseamnă comuniunea? Tocmai de aceea spun: Crăciunul este o sărbătoare a comuniunii prin excelență. Mai întâi de toate, a revenirii noastre la Dumnezeu. Și Crăciunul ne aduce în fața lui Dumnezeu prin Spovadă, prin Împărtășanie, prin sărbătoarea ca atare ne aduce în fața lui Dumnezeu.

Apoi, Crăciunul trebuie să fie o sărbătoare a comuniunii în familie. Mulți se reunesc, mulți își oferă cadouri, crezând că creează astfel comuniune. Poate o creează, poate nu. Dar e nevoie de această întâlnire între oameni, e nevoie de această iubire adevărată creștină.

Aș spune un exemplu, sigur, care ne dă de gândit tuturor ce importantă este comuniunea. Într-o perioadă, într-o eră, aș spune eu, de acum digitală, informatică, când lumea comunică doar prin internet sau pe alte căi, telefon, e nevoie de comuniunea inimii.

Dacă se spune că există multe crize pe fața pământului: criză economică, criză energetică, criză politică, criză socială, de care vreți, credem că există și o criză care se cheamă criză de iubire.

Crăciunul ar trebui să fie adevărata sursă de iubire.

Și închei cu o scurtă povestioară, care ne va ajuta să înțelegem ce înseamnă să se iubească oamenii între ei, ba chiar și cei mai apropiați:

Se spune că într-o zi, un copilaș cu voce timidă și ochii plini de așteptare, privește la tatăl său, care se uita la televizor, și îl întreabă: "Tăticule, cât câștigi pe oră la serviciu?". Tatăl, cu un zâmbet sever, răspunde: "Auzi fiule, nu ți le spun nici ție, nici mamei tale". Copilul insistă: "Dar, tăticule, spune-mi cât câștigi pe oră?". Reacția tatălui a fost mai severă, răspunde: "Cinci dolari pe oră". Atunci, copilul întreabă: "Tată, poți să-mi dai și mie doi dolari?". Tatăl s-a supărat și nervos îi spuse: "Acesta este motivul pentru care ai vrut să știi cât câștig pe oră? Du-te, deja trebuia să dormi, și să nu mă mai deranjezi, copil profitor".

Un pic mai târziu, tatăl reflectă asupra problemei, se simte vinovat și nu mai poate urmări programele TV. Se gândea că poate copilul avea nevoie de bani ca să cumpere ceva de mare interes pentru el, așadar, se ridică și plecă spre camera copilului.

Cu o voce înceată întreabă: "Dormi, fiule?". "Nu tată, încă nu!". "Ascultă fiule: ai aici doi dolari, pe care i-ai cerut". "Mulțumesc, tăticule", spuse copilul și băgând mânuțele sub pernă, mai scoase trei dolari. Atunci spuse: "Tăticule, acum sunt fericit, am deja cinci dolari". "Bine, fiule, acum spune-mi pentru ce aveai nevoie de bani?". Copilul răspunde: "Tăticule, ai putea să-mi vinzi o oră din timpul tău ca să stai cu mine?".

Iubiți credincioși, se apropie Crăciunul. Avem nevoie de iubire. Tocmai de aceea, să o căutăm acolo unde există ea. În ieslea din Betleem vom găsi izvorul cel mai mare de iubire și de comuniune, o vom găsi în Biserică, unde este Cristos, o vom găsi atunci când noi toți ne vom iubi cu adevărat creștinește între noi. Amin.

23 decembrie 2007, Radio Iași

Pr. Iosif Dorcu

[ index ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat