Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 27-a de peste an

Hab 1,2-3;2,2-4; Ps 94; 2Tim 1,6-8.13-14; Lc 17,5-10

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Voi începe această predică cu un fapt povestit de A. J. Cronin. Într-o zi întunecată și înnorată de toamnă, scriitorul intră într-o biserică din Viena. La un moment dat aude în spatele lui zgomot de pași. Se întoarce și vede un bărbat care poartă în brațe o fetiță paralizată. Bărbatul se apropie de altar, aprinde o lumânare, ridică fetița până în dreptul flăcării și rămâne câteva clipe în rugăciune. Scriitorul, emoționat, se apropie de bărbat și îl întreabă de ce face acest lucru. "Vin aici în fiecare zi pentru a împiedica să se stingă credința în inimile noastre", răspunde bărbatul, după care iese din biserică, își așază copila într-un cărucior și se îndreaptă spre casă.

Tema centrală a cuvântului lui Dumnezeu din Liturghia duminicii de azi este credința; mai exact, este suferința care amenință să stingă flacăra credinței în inimile noastre; suferința pe care mintea noastră nu poate să o înțeleagă: pentru ce o îngăduie Dumnezeu? Pentru ce îngăduie Dumnezeu să sufere copiii nevinovați?

În prima lectură, într-un context istoric dramatic, profetul Habacuc îi pune lui Dumnezeu două întrebări pe un ton de reproș: prima întrebare: De ce, Doamne? De ce tu, care ești drept, îngădui atâta nedreptate, atâta răutate? De ce nelegiuiții își fac de cap, sunt prosperi, o duc bine, iar cei drepți sunt călcați în picioare, au parte numai de suferință și nenorocire? De ce a trebuit să moară în mod tragic bunul și evlaviosul rege Iosia ca să-i ia locul Ioiachim, un rege nelegiuit care îl aruncă în temniță și-l amenință cu moartea pe profetul Ieremia care nu are altă vină decât aceea că spune adevărul? Legea este fără putere și dreptatea nu se vede. Și a doua întrebare: Până când, Doamne? Până când voi striga către tine, Doamne, fără să mă asculți? Până când vei rămâne surd și mut la tânguirile mele, fără să intervii, fără să-mi vii în ajutor?

Răspunsul Domnului e prompt: "Ai răbdare; va veni o zi când se va face dreptate; cel nelegiuit va fi pedepsit; dar cel drept va trăi prin credința lui; prin credință va supraviețui, se va salva de la disperare și de la sinucidere".

În a doua lectură a Liturghiei găsim o situație asemănătoare. Primele comunități creștine erau lovite de încercări grele, de persecuții. Apostolul neamurilor care își cheltuise viața, energiile, sănătatea, își riscase de atâtea ori viața vestind evanghelia, zăcea în temniță, în lanțuri. Creștinii convertiți de el, tulburați, se întrebau descumpăniți: de ce permite Dumnezeu așa ceva? Apostolul, din închisoare, îi încurajează, să nu se demoralizeze, să nu se clatine în credință în fața unor situații pe care mintea lor nu le poate înțelege; logica lui Dumnezeu nu este logica oamenilor: "Dumnezeu nu ne-a dat un duh de frică, ci de putere, de iubire și de înțelepciune, aceea înțelepciune de nepătruns a lui Dumnezeu, care pentru mintea oamenilor este nebunie.

Evanghelia Liturghiei începe cu o rugăciune spontană pe care apostolii au adresat-o lui Isus: "Doamne, sporește-ne credința!". Evanghelistul nu ne spune motivul pentru care apostolii au scos acest strigăt, dar putem bănui ușor. Apostolii se aflau într-o situație dramatică, traversau o criză dureroasă de credință. Îl însoțeau pe Isus în ultima sa călătorie la Ierusalim. La plecarea din Galileea, Isus le-a spus: "Mergem la Ierusalim!". "Foarte bine, Doamne, au spus apostolii. Mergem. Era și cazul. Lumea te așteaptă. Acolo vei urca pe tron, vei fi încoronat rege iar nouă ne vei da funcțiile cele mai importante". "Nu, nu, răspunde Isus. Acolo Fiul Omului va fi dat pe mâinile păgânilor care îl vor batjocori, îl vor scuipa, îl vor biciui și îl vor omorî". Vestea a căzut ca un trăsnet peste capul apostolilor. Numai la așa ceva nu se așteptau. Isus mergea la Ierusalim să fie încoronat, dar nu cu o coroană de aur, ci cu una de spini; mergea să urce pe tron, iar tronul avea să fie o cruce. Apostolii nu mai înțelegeau nimic. mintea li s-a blocat. Speranțele lor de a face carieră politică s-au spulberat. Evanghelistul Luca chiar notează: "Ei nu au înțeles nimic din aceste lucruri, căci vorbirea aceasta era ascunsă pentru ei și nu pricepeau ce le spunea Isus" (Lc 18,31-34). Complet demoralizați, apostolii continuă să meargă alături de Isus, nu-l abandonează; mintea le era blocată, nu înțelegeau nimic; numai credința îi făcea să meargă mai departe; însă simțeau că e slabă credința lor; de unde strigătul: "Doamne, sporește-ne credința!" Și Domnul a zis: "Dacă ați avea credință cât un grăunte de muștar ați zice acestui sicomor: «Dezrădăcinează-te și sădește-te în mare», și v-ar asculta". Rabinii timpului afirmau că sicomorul este copacul cel mai greu de dezrădăcinat. Cine a vizitat Țara Sfântă a putut să vadă ce rădăcini groase și adânci are sicomorul lui Zaheu la Ierihon. E un copac care, practic, nu poate fi dezrădăcinat.

Reiau afirmația pe care am făcut-o la începutul predicii: răul, suferința este marele dușman al credinței. E o constatare pe care o face și Conciliul al II-lea din Vatican care ne spune că "adeseori ateismul se naște dintr-un protest violent împotriva răului din lume" (GS 19). Când ne lovește suferința, Ispititorul ne șoptește la ureche: Cum poți să crezi în Dumnezeu? Cum poate fi Dumnezeu bun și drept, dacă te lasă să suferi atât de mult, nevinovat fiind? Ieri am sărbătorit-o pe sfânta Tereza a Pruncului Isus. Ea mărturisește că marile suferințe în ultimele luni ale vieții nu au fost cele fizice, care erau cumplite: avea tuberculoză, se sufoca. Pe vremea ei nu se inventaseră antibioticele. Marea suferință au fost ispitele împotriva credinței. Se plângea Tereza pe patul de moarte: "Diavolul se învârte în jurul meu; nu-l văd dar îl simt... îmi sporește suferințele ca să mă împingă la disperare... Duhul întunericului îmi spune: bătându-și joc e mine: "Tu visezi lumina, o patrie înmiresmată, visezi să-l posezi veșnic pe Creatorul atâtor minunății, crezi că vei ieși într-o zi din ceața în care putrezești? Haide, haide, bucură-te de moartea care îți va da nu ce speri tu, ci îți va da o noapte și mai adâncă, noaptea neantului..." Am spus mai multe acte de credință de un an încoace decât în întreaga mea viață. Alergam la Isus și-i spuneam: "Isuse, eu cred, cred că există paradisul. Cred că tu ești bun și că mă iubești chiar dacă mă lași să sufăr atât de mult".

Credința și numai credința ne dă curaj și putere ca să nu ne prăbușim când suferințele ne lovesc. Ea ne asigură că suferința nu e absurdă, nu e inutilă; că suferința, suportată cu iubire, are o valoare infinită de mântuire. Ea nu e un "salt în irațional", cum scrie filozoful ateu Albert Camus, ci este un salt în brațele lui Dumnezeu, Tatăl care ne iubește. Și atunci când suferim, și mai ales, atunci când suferim.

Conștienți fiind că e atât de slabă credința noastră, să ne rugăm mereu cu apostolii: "Doamne, sporește-ne credința!".

2 octombrie 2016

Pr. Claudiu Dumea


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
477 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 27-a de peste an:

Anul C
7 octombrie, Viisoara 2007 - ÎPS Jean-Claude Perisset
3 octombrie 2010 - Pr. Mihai Budău
6 octombrie 2013 - Pr. Cristinel Fodor

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat