Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 3-a din Postul Mare

Ex 3,1-8.13-15; 1Cor 10,1-6.10-12; Lc 13,1-9

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

În duminicile Postului Mare care ne-au mai rămas până la sărbătoarea Paștelui, Isus ne adresează cu insistență unul și același mesaj: convertiți-vă, renunțați la păcatele voastre, întoarceți-vă la Dumnezeu care este bun și vă iartă. Astfel duminica viitoare vom asculta parabola fiului risipitor care renunță la viața sa păcătoasă și se întoarce la tatăl său care-l primește cu brațele deschise și dă un ospăț în cinstea lui. Peste două duminici vom asculta istoria iertării femeii prinse în adulter pe care Isus o iartă, o scapă de la pedeapsa lapidării și o îndeamnă să nu mai păcătuiască. Astăzi am ascultat parabola scurtă dar plină de învățăminte a smochinului neroditor.

Evanghelistul prefațează această parabolă cu două întâmplări tragice care se petrecuseră nu demult și în urma cărora mai mulți oameni nevinovați își pierduseră viața. Este vorba despre un grup de evrei din regiunea Galileei care venind la templu pentru a oferi jertfele prescrise de lege, au fost implicați într-un act de revoltă împotriva romanilor. Pilat, recunoscut pentru cruzimea și intransigența sa, nu a tolerat această tentativă de revoltă și a ordonat înăbușirea ei în sânge chiar pe locul unde ea a avut loc, adică în templu. O faptă brutală și sacrilegă, o ofensă adusă lui Dumnezeu, o provocare adresată poporului israelit care considera templul ca fiind casa sfântă a lui Dumnezeu. Întrebarea era pentru ce Dumnezeu a permis o astfel de nenorocire? Fariseii aveau un unic răspuns. Ei afirmau că nu există pedeapsă fără vină. Așadar, dacă acei galileeni au murit măcelăriți de săbiile romanilor, înseamnă că erau plini de păcate și Dumnezeu i-a pedepsit. Dar cum să accepți o astfel de explicație? Păcătosul în acest caz era Pilat iar criminalii erau soldații romani. Prezentându-i lui Isus această situație toți se așteptau ca el să condamne nelegiuirile săvârșite de invadatorii romani. În fața unei astfel de crime nu poți să îndemni la răbdare și iertare.

Ca de obicei, însă, Isus își surprinde interlocutorii agitați și gata de răzbunare și le răspunde calm, fără a lăsa să-i scape cuvinte și sentințe necontrolate. Înainte de toate exclude orice relație între moartea acestor oameni și eventualele lor păcate. Ei nu au murit pentru că ar fi fost mai păcătoși decât alții. Apoi, îi invită pe toți să tragă o învățătură din groaznicul eveniment: această tragedie, spune Isus, este o chemare la convertire. Și pentru a clarifica și mai mult aceasta, Isus le amintește o altă întâmplare tristă: moartea a 18 persoane peste care s-a dărâmat un turn. Acestea nu au fost mai păcătoase decât altele; ceea ce s-a întâmplat a fost o nenorocire și nu o urgie trimisă de Dumnezeu pentru a-i pedepsi pe acei oameni. În locul lor puteau fi foarte bine alții. Cei care așteptau ca Isus să se folosească de această ocazie și să declare un război sfânt împotriva romanilor au rămas deziluzionați. Isus le spune că răzbunarea și violența nu sunt sentimentele lui Dumnezeu, ele nu rezolvă problema. Adevăratele revoluții nu sunt cele care se petrec în stradă și care produc vărsare de sânge dar acelea care au loc în inimă și produc convertirea, întoarcerea la Dumnezeu. Situația unui popor nu se modifică în bine schimbând un guvern cu altul, un conducător cu altul, ci schimbând mentalitatea, modul de a gândi. Iată de ce Isus nu aderă la răbufnirea colectivă împotriva lui Pilat ci le strigă tuturor: convertiți-vă! Numai oamenii noi cu o inimă nouă pot construi o lume nou, mai bună decât cea în care trăim.

Chemarea lui Isus este la fel de actuală și astăzi. În fața nenorocirilor și a tragediilor personale sau comunitare, a morții și a suferinței fără leac, ridicăm vocea către Dumnezeu și îi reproșăm: "Cum poți, Doamne, să permiți așa ceva? De ce nu intervii pentru a pune capăt sărăciei, bolilor și nedreptății?". Iar Dumnezeu ne răspunde prin vocea Fiului său: "Convertiți-vă!". De altfel, ce tupeu avem noi să-i cerem lui Dumnezeu să intervină? L-am scos pe Dumnezeu din școlile noastre, din spitalele noastre, din guvernul nostru ba chiar din casele noastre; încălcăm sistematic poruncile lui și alegem din învățătura lui numai ceea ce ne convine; îi cerem cu insistență să-i aducă el pe drumul cel bun pe copiii noștri pe care noi nu am știut sau nu am vrut să-i aducem pe drumul care poartă spre Biserică. Vrem oare cu adevărat să facă dreptate și în cazul nostru? Nu este oare mai bine să ascultăm de vocea lui Isus care lasă de o parte trecutul întunecat și îndreptându-ne privirile spre viitor ne îndeamnă: convertiți-vă!

Când trebuie să ne convertim? Pentru a răspunde la această întrebare Isus ne povestește parabola smochinului neroditor. Stăpânul vine să caute fructe în copacul său și negăsindu-le se decide să-l taie pentru a nu umbri degeaba pământul. Grădinarul însă intervine pe lângă stăpân pentru acest pom neroditor și obține încă un an de grație. Mesajul parabolei este clar: din partea celor care au ascultat mesajul evanghelic, Dumnezeu așteaptă fructe delicioase, așteaptă o recoltă îmbelșugată. Stăpânul din parabolă nu spune că pomul era uscat, dar nu era mulțumit să vadă în el numai frunze și flori, voia să vadă fructe, voia să vadă roade. Dumnezeu nu vrea de la noi numai o aparență de creștin, numai împlinirea unor practici religioase externe; el vrea ca aceste practici să fie însoțite de fapte creștinești. și așa cum floarea unui pom se transformă în fruct, la fel rugăciunea creștinului trebuie să se transforme în fapte de bunătate, de răbdare, de iertare, de generozitate, de milostenie trupească și sufletească, așa cum ne îndeamnă și Biserica în acest an sfânt al milostivirii.

Deci, când trebuie să ne convertim? Răbdarea lui Dumnezeu nu trebuie înțeleasă ca indiferență în fața păcatului nostru, nu trebuie înțeleasă ca o aprobare a neglijenței, a dezinteresului, a superficialității noastre. Parabola smochinului este o chemare de a considera acest Post Mare ca un "nou an" pe care Dumnezeu ni-l acordă pentru a aduce rod. Așadar "acum este momentul potrivit, acum este ziua mântuirii" (2Cor 6,2).

28 februarie 2016

Mons. Benone Farcaș


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
357 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 3-a din Postul Mare:

Anul C
11 martie 2007 - Pr. Anton Săboanu
7 martie 2010 - Pr. Claudiu Dumea
3 martie 2013 - Pr. Cristinel Fodor
24 martie 2019 - Pr. Ciprian Bulai

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat