Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 4-a din Advent

Mih 5,2-5a; Ps 79; Evr 10,5-10; Lc 1,39-45

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

În perioada Adventului sunt trei personaje care ne îndrumă pașii și ne pregătesc pentru sărbătoarea Nașterii Domnului. E vorba de Isaia, de Ioan Botezătorul și de Fecioara Maria: În duminicile trecute profetul Isaia îl vede pe Mântuitorul de departe coborând ca roua în lâna moale. Ioan Botezătorul îl vede de aproape pe Mântuitorul și îi pregătește calea în pustiu. Astăzi, în ultima duminică a Adventului, e rândul Maicii Domnului: ea ne pregătește pentru sosirea proximă a Domnului. Ea îl poartă pe Fiul lui Dumnezeu în sânul ei curat. Ce sentimente trăiește în inima ei Maria, acum când așteaptă să aducă pe lume copilul? Aceleași sentimente pe care le trăiește orice mămică atunci când i se apropie ceasul să nască: iubire, nerăbdare, înfrigurare, dorință arzătoare să vadă cum arată la chip copilul ei, speranță că va fi copilul cel mai frumos din lume. Maria i se adresa probabil copilului pe care îl purta cu cuvintele pe care le-am cântat la Psalmul responsorial: "Fă să strălucească fața ta și mântuiește-ne, Doamne! Arată-ți fața, Copile!".

Evanghelia Liturghiei de azi ne relatează vizita Mariei la verișoara sa Elisabeta. Se întâlnesc două mame, purtând fiecare în sân un copil: Elisabeta pe Ioan, Maria pe Isus. Elisabeta, bătrână și sterilă, reprezintă și poartă în ea chipul Vechiului Testament, cu toate suferințele, așteptările, aspirațiile omenirii. Maria, tânără, reprezintă Noul Testament și poartă în ea împlinirea tuturor așteptărilor omenirii. În momentul în care Maria intră în casa lui Zaharia e o explozie de bucurie. E cuprinsă de bucurie și e fericită bătrâna Elisabeta care exclamă: "De unde mie fericirea aceasta, să vină la mine mama Domnului meu? Căci, iată, cum mi-a ajuns la urechi glasul salutului tău a săltat pruncul în sânul meu de bucurie". Traducerea exactă din originalul grec nu este "a săltat", ci a "dansat" de bucurie în sânul meu. În bucuria pruncului care a dansat, avem o aluzie la bucuria regelui David, care a dansat atunci când a sosit la Ierusalim Arca Alianței, semnul prezenței lui Dumnezeu (cf. 2Sam 6). Ioan dansează de bucurie în sânul mamei sale când sosește Maria, arca sfântă și vie care îl poartă în ea pe Domnul.

Se bucură apoi Maria, care, intrând în casa Elisabetei, intonează cel mai sublim imn al bucuriei din toate câte există în literatura tuturor timpurilor: "Sufletul meu îl preamărește pe Domnul și Duhul meu tresaltă de bucurie în Dumnezeu, Mântuitorul meu!" Ce a provocat explozia de bucurie în casa Elisabetei? Sosirea lui Isus, izvorul bucuriei, pe care Maria îl purta în sânul ei. Maria nu putea să țină numai pentru ea marea bucurie; a simțit nevoia să o împărtășească și altora. Elisabeta o elogiază pe Maria și o proclamă fericită pentru credința ei: "Fericită ești tu pentru că ai crezut că se vor împlini cele spuse ție de Domnul. Ai crezut că vei zămisli de la Duhul Sfânt".

Comentând acest elogiu adus Mariei, sfântul Augustin afirmă că, de fapt, e vorba de o dublă concepere, de o dublă zămislire: Maria prius concepit mente quam corpore: prin credință, Maria l-a zămislit pe Fiul lui Dumnezeu în sufletul ei mai înainte de a-l zămisli în sânul ei: și ar fi fost imposibil să-l zămislească în sânul ei dacă nu l-ar fi zămislit mai înainte în sufletul ei, dacă nu ar fi crezut că poate să zămislească și să rămână totuși fecioară.

Un alt Părinte al Bisericii merge mai departe și afirmă că i-a plăcut lui Dumnezeu mai mult credința Mariei decât fecioria ei, iar fecioria ei nu ar fi avut nicio valoare dacă nu ar fi avut credință. Nota dominantă a Liturghiei din această duminică este bucuria. Liturghia vrea să ne pregătească astfel pentru sărbătoarea Crăciunului de care ne mai despart doar câteva zile, iar sărbătoarea Crăciunului este sărbătoarea bucuriei prin excelență. Vom auzi în noaptea Crăciunului glasul îngerului: "Bucurie mare vă vestesc vouă, o bucurie care va fi pentru tot poporul. Motivul bucuriei? Ni-l spune, în continuare, îngerul: Astăzi, în cetatea lui David, vi s-a născut Mântuitorul. Bucuria vine acolo unde se naște Mântuitorul, acolo unde este prezent Cristos.

Așa cum Maria a fost Cristoforă, adică purtătoare de Cristos, tot astfel creștinii sunt Cristofori, adică purtători de Cristos. La sfântul Botez, odată cu harul sfințitor pe care îl primește, creștinul devine locuința, templul viu al lui Cristos, asemenea Sfintei Fecioare. Nu e literatură, nu e poezie ce spun. E un mare mister al credinței creștine, e o realitate căci ne spune Cristos în evanghelie: "Dacă cineva mă iubește, va păzi poruncile mele, Tatăl meu îl va iubi, vom veni la el și vom face locuință la el". Dacă noi nu-l purtăm pe Cristos în sufletul nostru, dacă nu-l readucem în sufletul nostru prin taina spovezii, noi nu sărbătorim nașterea lui Cristos, Crăciunul nu poate fi sărbătoarea bucuriei adevărate.

Se întreabă marele Origene: "La ce-mi folosește nașterea lui Cristos, dacă el nu se naște în mine, în ieslea inimii mele?" Iar misticul Angelo Silesio scrie: "De s-ar fi născut Cristos de o mie de ori la Betleem, dacă nu s-a născut în tine, continuăm să rămânem pierduți pentru veșnicie". Cu tristețe constatăm că pentru mulți creștini Crăciunul, în felul în care îl sărbătoresc, nu mai are nicio legătură cu nașterea lui Cristos. Nici nu știu ce sărbătoresc. Sunt ca acei copii de clasa a doua pe care învățătorul i-a întrebat la școală: "Copii, știți voi ce e Crăciunul?" Răspunsurile au fost variate: "Crăciunul e atunci când primim vacanță", răspunde unul. "Crăciunul e atunci când vine Moș Crăciun și aduce daruri", răspunde altul. Iar altul: "Crăciunul e atunci când taie tata porcul" ș.a.m.d.

Unul singur a răspuns: "Crăciunul este atunci când sărbătorim nașterea lui Isus". În ultimele decenii Crăciunul și-a pierdut în mod accelerat caracterul de sărbătoare creștină religioasă. A devenit o sărbătoare laicizată, fără identitate și fără conținut. A devenit un produs comercial, de consum: mâncare, băutură, distracție, mahmureală, brad împodobit, colinde care ne înduioșează până la lacrimi. Și atât. Apostolul neamurilor ne atrage atenția că nașterea Domnului nu e îmbuibare. Le scrie romanilor: "Împărăția lui Dumnezeu nu este mâncare și băutură, ci nevinovăție, pace și bucurie în Duhul Sfânt..." (Rom 14,17) fraților, "este ceasul să vă treziți, în sfârșit din somn... Să trăim frumos ca în timpul zilei, nu în chefuri și beții, nu în destrăbălări și fapte rușinoase... ci îmbrăcați-vă în Domnul Isus Cristos" (Rom 13,11-14).

Poetul Costache Ioanid descrie foarte bine tristețea unui Crăciun petrecut fără Cristos în poezia sa O, sfânt locaș... din care reproduc câteva strofe:

O, sfânt locaș de îndurare,
Din nou la ieslea ta ne-alini.
Pământu-ntreg e-n sărbătoare...
Podoabe, cântece, lumini...

Se-aprind făclii... E masa plină.
Tradiția își face vad.
Încep colindători să vină.
Se strâng copiii lângă brad.

Petrece lumea... râde, cântă...
și toți un strai mai bun și-au pus.
E doar Crăciun, e noaptea sfântă!
Dar unde, unde e Isus?...

O, sfânt locaș de umilință,
Când toți din tine-un basm își fac,
Câți mai păstrează cu credință
Mesajul Pruncului sărac?

A ta e clipa! Sus paharul!
Chemați taraful cel mai bun!
Să cânte la urechi cobzarul!
Că doar... e noapte de Crăciun!

O, sfânt locaș! E sărbătoare.
Și toți un strai mai bun și-au pus.
Se cântă... se ciocnesc pahare...

Dar unde, unde e Isus?

Asemenea Fecioarei Maria, fericiți vom fi și noi cei care am crezut, deoarece, ne spune sfântul Ambroziu, orice suflet care crede îl zămislește și îl naște pe Fiul lui Dumnezeu. Acesta este adevăratul nostru Crăciun. Dacă avem credință, atunci și celelalte lucruri frumoase care însoțesc sărbătoarea Crăciunului vor căpăta sens, vor alimenta și vor spori bucuria noastră.

20 decembrie 2015

Pr. Claudiu Dumea


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
340 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 4-a din Advent:

Anul C
24 decembrie 2006 - Pr. Iosif Dorcu
20 decembrie 2009 - Pr. Cristinel Farcaș
23 decembrie 2012 - Pr. Adrian Blăjuță
23 decembrie 2018 - Pr. Adrian Blăjuță

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat