Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 29-a de peste an

Ex 17,8-13; Ps 120; 2Tim 3,14-4,2; Lc 18,1-8

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Liturgia duminicii de astăzi are ca temă centrală rugăciunea, viața creștină fiind de neconceput fără rugăciunea, așa cum viața naturală, biologică, ar fi de neconceput fără respirație, fără oxigen. De altfel, așa a și fost definită rugăciunea: "respirația sufletului".

Prima lectură a Liturghiei ne îndreaptă privirea spre Moise, în rugăciune, pe munte, în timp ce poporul lupta în vale cu amaleciții. E o rugăciune solemnă și dramatică. Poporul de abia ieșise din Egipt. În drum spre Țara Făgăduită el a cunoscut nenumărate obstacole, dificultăți, împotriviri. Textul de azi ne prezintă primul conflict cu amaleciții, dușmanii dintotdeauna ai evreilor. De fapt, nu este vorba numai de amaleciți, ci e vorba de o federație de triburi din pustiul Sinai, din care mai făceau parte madianiții și semiții. Erau războaie pe viață și pe moarte, duse în preajma oazelor, căci de apa din aceste oaze depindea supraviețuirea locuitorilor din pustiu și a turmelor lor. Moise a stat pe vârful dealului cu toiagul lui Dumnezeu în mână. Când își ridica Moise mâna, era mai tare Israelul. Și când lăsa mâna în jos, erau mai tari amaleciți. Remarcați! Când era Israelul mai tare? Nu când își ridica Moise mâinile spre cer, ci când își ridica mâna în care ținea toiagul.

E adevărat că ridicarea mâinilor spre cer este o poziție frecventă pe care o iau oamenii la rugăciune. Dar, aici, atenția ne este îndreptată nu spre mâinile lui Moise, ci spre toiagul din mâna lui. Toiagul era steagul, drapelul de chemare la luptă. Pentru noi, steagul e bucata de pânză colorată. Pentru popoarele antice, drapelul, steagul era toiagul sau lancea, de care se prinde pânza pe care noi acum o numim steag. A înălța un toiag pe un deal era gestul de chemare la arme, de mobilizare a tuturor luptătorilor din regiune, semnalul de pornire la război. Prin ridicarea toiagului, Moise îl chema pe Dumnezeu la arme. Dumnezeu era chemat să vină, să lupte alături de poporul său.

Dacă textul citit la Liturghia de azi s-ar fi prelungit cu două versete, am fi citit aceste cuvinte: "Moise a zidit acolo un altar și i-a pus numele Domnul este steagul meu". Întreaga tradiție creștină a dat acestui text o interpretare spirituală. Amalec este simbolul forțelor ostile, al răului, al păcatului, al lumii care se împotrivește poporului lui Dumnezeu în călătoria sa spre patria cerească. Creștinul dacă se roagă e mai tare decât răul din el și din jurul lui. Este mai mult decât învingător, căci Dumnezeu luptă alături de el. Dacă nu se roagă este un învins.

Textul evanghelic de azi reia tema din prima lectură: "Trebuie să vă rugați neîncetat și să nu obosiți, să nu vă descurajați". Cum să ne rugăm neîncetat, fără a obosi? Tot Isus ne învață: "Voi când vă rugați să spuneți așa: «Tatăl nostru»". Tradus exact, cuvântul Abba, pe care l-a folosit Isus în aramaică este Tăticul, Tăticul nostru. Aceste două cuvinte definesc rugăciunea ucenicului lui Isus și atitudinea lui la rugăciune. Nu o atitudine de sclav, care se adresează stăpânului, ci o atitudine de om liber, de copil, care se adresează tatălui său fără complexe, cu sinceritate, cu o încredere totală. Apostolul Paul le scrie romanilor: "Voi nu ați primit un duh al sclaviei, ca să mai aveți frică, ci ați primit un duh al înfierii, care ne face să strigăm Abba, adică Tată".

"O mare nenorocire era gata să se abată asupra poporului evreu. Știi ce a revocat hotărârea cerească ce trebuia să provoace o mare catastrofă pentru poporul nostru?", îl întreabă Ba Al Șel pe rabbi Nahma. Îți voi spune eu: "Nici tu, nici eu, nici înțelepții, nici marii șefi spirituali. Litaniile și posturile noastre nu au avut niciun efect. E o femeie! O femeie din popor care ne-a salvat. Și iată cum. A venit la sinagogă și a început să plângă și să se tânguiască: «Stăpâne al universului, oare nu ești tu Tatăl nostru? De ce nu îți asculți copiii care te imploră? Vezi, eu sunt mamă, am cinci copii și când îi văd vărsând o lacrimă mi se rupe inima de milă. Dar, tu, Tată, ai mulți copii. Toți oamenii sunt copiii tăi, și toți plâng. Chiar dacă inima ți-ar fi de piatră cum poți să rămâi indiferent». Și Dumnezeu i-a dat dreptate".

Libertatea de copii ai lui Dumnezeu la rugăciune, face posibil ca noi să ne rugăm fără încetare, fără a obosi. Libertatea la rugăciune înseamnă a nu ne lăsa neapărat legați de anumite formule, de rugăciuni gata făcute, învățate pe de rost sau citite din carte. E adevărat că sunt unele rugăciuni gata făcute, precum Tatăl nostru, Bucură-te, Marie, Slavă Tatălui, rugăciunile comunitare la celebrările liturgice; sunt rugăciuni sublime, care nu pot fi abandonate. Dar, pe lângă acestea, e necesară rugăciunea personală, care să izvorască, cum spune Isus, ex abundantia cordis, din preaplinul inimii, nu numai din memorie, rugăciuni spontane spuse cu cuvintele noastre sau chiar fără cuvinte, spuse numai cu inima. Ce ar fi ca un copil când vrea să-i vorbească Tatălui i-ar vorbi numai în formule pregătite de mai înainte sau s-ar prezenta cu o foaie de hârtie pe care a scris ce vrea să-i spună.

În al doilea rând, libertatea de copii ai lui Dumnezeu la rugăciune înseamnă a nu fi legați doar de anumite locuri. Să nu ne rugăm doar în biserică sau la anumite sanctuare sau la picioarele patului. Femeii samaritence care îl întreba "Unde trebuie să ne închinăm lui Dumnezeu?", Isus îi răspunde că nu trebuie să mergem nici la Ierusalim, nici pe muntele Garizim, deoarece Dumnezeu, duh fiind, este pretutindeni. Trebuie să ne închinăm lui în duh și adevăr. Zicea sfântul Augustin: "Intră în tine însuți, căci înăuntrul tău locuiește cel care este adevărul". Ne putem ruga, așadar, pretutindeni, și în mașină, și în tramvai, și în autobuz, și pe străzile aglomerate ale orașului, și la locul de muncă. Nu e nevoie să ne rugăm cu glas tare și nici să dăm din buze. Spune iarăși marele sfânt Augustin: "A te ruga fără încetare nu înseamnă a te ruga tot timpul în genunchi sau cu brațele ridicate. Este și o altă rugăciune, aceea interioară, aceea a dorinței inimii. Dacă neîntreruptă este dorința ta, neîntreruptă este și rugăciunea ta. Cine îl dorește pe Dumnezeu și fericirea în Dumnezeu, chiar dacă tace cu limba, cântă și se roagă cu inima. Cine nu simte dorința în inimă, poate să strige cât vrea, dar pentru Dumnezeu el este mut".

În sfârșit, libertatea de copii ai lui Dumnezeu înseamnă a nu fi legați doar de anumite timpuri fixe la rugăciune. Să nu ne rugăm doar la sculare și la culcare, înainte și după masă. Dacă ne rugăm numai în aceste momente, cum împlinim porunca lui Isus de a ne ruga fără încetare? Dumnezeu nu este ca oamenii importanți, care acordă audiențe de la ora cutare la ora cutare sau ca funcționarii care au afișat la ghișeu programul cu orele în care lucrează cu clientul. Dumnezeu e Tatăl nostru, iar un tată poate fi deranjat de copiii săi la orice oră din zi și din noapte. Scrie psalmistul: "Gura mea te laudă cu strigăte de bucurie, când îmi aduc aminte de tine în așternutul meu și când mă gândesc la tine în timpul vegherilor de noapte".

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Evanghelia duminicii de astăzi se încheie cu o întrebare misterioasă și tulburătoare, pe care o pune Mântuitorul: "Când va veni Fiul Omului, va mai găsi el credință pe pământ?". Întrebarea ar mai putea să sune și așa: Când va veni Fiul Omului va mai găsi el rugăciune pe pământ? Căci rugăciunea încetează atunci când încetează credința. Cui să te adresezi în rugăciune, dacă Dumnezeu nu există, dacă nici sfinții, nici îngerii nu există? Când credința și rugăciunea vor dispărea în lume e semn sigur că sfârșitul bate la ușă.

Scria marele gânditor spaniol Juan Donoso Cortes: "Cei care se roagă ajută lumea mai mult decât cei care luptă. Pentru ca societatea să trăiască în pace e necesar un anumit echilibru între rugăciune și fapte, pe care numai Dumnezeu îl cunoaște. Dacă ar exista o singură oră și o singură zi în care de pe pământ nu s-ar înălța nicio rugăciune, acea zi și acea oră ar fi ultima zi și ultima oră a universului". Există și un tablou celebru intitulat Ultima Liturghie a lumii, care ilustrează această realitate. Tabloul îl reprezintă pe un preot care săvârșește ultima Liturghie din istoria lumii. Îngerii stau deja pregătiți cu trâmbițele la gură pentru a vesti sfârșitul lumii și învierea morților. Dar Dumnezeu îi oprește să dea semnalul până când ultima Liturghie nu se va fi încheiat.

Rugăciunea cea mai bună pe care o putem spune acum la sfârșitul acestei reflecții despre rugăciune este aceea pe care într-o zi ucenicii i-au adresat-o Mântuitorului: "Doamne, învață-ne să ne rugăm!". Amin.

17 octombrie 2010

Pr. Claudiu Dumea


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
475 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 29-a de peste an:

Anul C
21 octombrie 2007 - Pr. Claudiu Iștoc
20 octombrie 2013 - Pr. Florin-Petru Sescu
16 octombrie 2016 - Pr. Cornel Cadar

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat