Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 4-a din Advent

Mih 5,2-5a; Ps 79; Evr 10,5-10; Lc 1,39-45

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Timpul așteptării, specific perioadei Adventului, se apropie de sfârșit. În jurul nostru, pregătirile pentru sărbătoarea Nașterii Domnului se desfășoară cu repeziciune. Multă agitație, luminițe și colinde la tot pasul. În această atmosferă, frumoasă de altfel, vă propun să ne oprim puțin și să medităm la ceea ce va da cu adevărat sens sărbătorii pe care, doar peste câteva zile, o vom celebra.

Una dintre provocările de acest moment ar trebui să fie modul în care suntem pregătiți sufletește să-l primim pe Cuvântul făcut trup în viețile noastre. Ar trebui să ne întrebăm cu seriozitate despre ce fel de loc va găsi el aici, la noi, în mine?!

Un pictor prestigios, Holman Hunt terminase de puțin timp una dintre operele sale. Tabloul îl reprezenta pe Isus în fața unei uși. Înainte să-l expună, cunoscutul pictor a dorit să audă părerea unor prieteni de-ai săi. Toți au admirat frumusețea figurii divine a lui Isus, solemnă și respectuoasă în fața unei uși întunecate. Nimeni nu găsea vreo greșeală însă unul dintre ei a observat ceva neobișnuit: "Maestre mi se pare că lipsește ceva la ușa casei. Cum se poate intra dacă nu există clanță?" Pictorul a răspuns: "Prietene, ai dreptate, nu am pictat clanță la ușa casei. Însă, amintește-ți că ușa la care bate Isus se poate deschide numai din interior!"

Iată, iubiți credincioși și dragi radioascultători, aceasta este provocarea la care trebuie să răspundem: care este atitudinea noastră în fața lui Dumnezeu care vine, în fața lui Dumnezeu care dorește să viziteze pe poporul său, în fața lui Dumnezeu care dorește să împlinească așteptarea și speranțele noastre?

Răspunsul la această întrebare constituie cheia de interpretare a celor trei lecturi pe care Biserica le propune pentru Liturghia de astăzi.

Profetul Miheia, care a trăit cu 800 de ani înainte de Cristos, spune că eliberatorul lui Israel se va naște în Betleem. În sens istoric, Mesia se va naște din vechea dinastie a lui David însă originea lui este din veșnicie. După perioada sclaviei babilonice, însuși Dumnezeu, care nu și-a părăsit niciodată poporul, va interveni pentru a-l elibera. Profetul Miheia vorbește despre distrugerea regatelor din nord și din sud ca pedeapsă a păcatelor. Orice păcat este o nerecunoștință față de Dumnezeu. Orice păcat îl supără pe Dumnezeu însă păcatul nerecunoștinței îl supără cel mai mult, de aceea profetul ține să specifice că pedeapsa va dura până când aceea care trebuie să nască va naște. Îl va naște pe acela care va fi Euharistie, adică aducere de mulțumire. Cel ce se naște din cea mai mică dintre cetățile lui Iuda, va fi mic în iesle și în pâinea euharistică, smerit, dar va deveni mare prin jertfa de mulțumire. El va fi mulțumirea noastră veșnică adusă Tatălui ceresc în care își va găsi toată bucuria, fiindcă măreția lui se va extinde cu pace până la marginile pământului. Betleem înseamnă casa pâinii. Stăpânitorul care se va naște aici este pâinea coborâtă din cer (cf. In 6,26-70) menită să dea sens vieții noastre de pe pământ spre a dobândi învierea și viața veșnică, făcând din pâinea noastră cea de toate zilele trupul său euharistic spre a fi mulțumirea noastră veșnică în fața Tatălui ceresc.

În cea de-a doua lectură, luată din Scrisoarea către Evrei, avem cuvântul lui Dumnezeu de pe buzele unui israelit pios din Psalmul 40 care ne asigură că lui Dumnezeu nu-i mai sunt pe plac jertfele Vechiului Testament. Aflând acest lucru, israelitul îi mulțumește lui Dumnezeu fiindcă l-a eliberat într-un mod plăcut de neplăcerile proprii. Acest om și-a dat seama că mijlocul cel mai bun de a-i mulțumi lui Dumnezeu constă într-o dăruire personală, totală, făcută cu toată generozitatea. Psalmul vorbește despre Cel care trebuie să vină. Cine este acesta? Desigur: Mesia. Fiindcă, ceea ce este în planul lui Dumnezeu este mai mult decât sigur, Mesia îi mulțumește lui Dumnezeu pentru că i-a pregătit un trup. Fiul veșnic al Tatălui - în care sunt ascunse toate comorile infinite ale dumnezeirii (cf. Col 2,3) - mulțumește pentru trupul de carne care nu valorează nimic singur. Desigur, fiindcă deși este mic, mult mai mic decât Betleemul, îi dă posibilitatea lui Isus să ia forma celui care slujește (Fil 2,7) și se supune total voinței Tatălui, din iubire față de oameni. Mulțumirea lui Isus față de Tatăl, pentru că i-a pregătit un trup, cuprinde trupul euharistic, dar și trupul mistic, adică Biserica. Pentru aceasta ne îndeamnă autorul Scrisorii către Evrei să-i aducem mulțumiri lui Dumnezeu "fiindcă noi am fost sfințiți prin jertfa trupului lui Isus Cristos, adusă o dată pentru totdeauna".

Dacă am fost sfințiți prin jertfa lui Cristos în sânul trupului său mistic, în Biserică, atunci, unde este bucuria trăirii noastre în viața cea nouă? Unde este binecuvântarea și mulțumirea noastră față de el? Răspunsul îl găsim în evanghelie, uitându-ne la Maria. Ea este modelul de disponibilitate, este cea care ne învață ce înseamnă să fim cu adevărat disponibili pentru fericirea noastră. Îl duce pe Mântuitorul la Elisabeta, este tabernacolul viu, este misionară a Cuvântului întrupat, este calea regală prin care Dumnezeu a ales să ni-l trimită pe Isus Cristos. Să o contemplăm pe Maria: mică, umilă, anonimă, devine regină, însă, înainte de toate ea este mamă, născătoare de Dumnezeu.

Mai bună decât orice scenă pur istorică, mai bună decât orice discurs cu caracter teologic apare în acest cadru vizita pe care sfânta Fecioară Maria o face verișoarei sale Elisabeta, o vizită de mulțumire și de laudă adusă lui Dumnezeu pentru destinul lui Israel și al tuturor neamurilor. Rudenia este reflexul unirii celor două căi reprezentate prin intermediul Elisabetei și al lui Ioan. Elisabeta preamărește măreția Mariei, a ființei dedicate total aducerii de mulțumire; Ioan preamărește venirea lui Mesia tresăltând de fericire. Deși toți sunt oameni, ei inaugurează împărăția lui Cristos în care singura ocupație a moștenitorilor va fi binecuvântarea lui Dumnezeu.

Elisabeta mai este și simbolul Vechiului Testament care și-a încheiat drumul. Despre ea, ca de altfel despre multe alte mame ale poporului său, se spune că era sterilă și bătrână (Lc 1,6-7). Închisă în posibilitățile sale, istoria lumii este aridă, sterilă, îmbătrânită... Dumnezeu intervine și o face rodnică, o întinerește mereu. Omenirea este incapabilă să schimbe acest hotar al vieții naturale, dar contribuie prin aducere de mulțumire. Prin zămislirea lui Isus în sânul feciorelnic al Mariei prin puterea Duhului Sfânt, calea dumnezeirii se intersectează cu calea omenirii și viața capătă un nou sens: supranatural, al harului. Maria este binecuvântată între femei fiindcă în ea, rodnicia întregii noastre istorii, reflectată în rodnicia femeii, este asumată în însăși "rodnicia lui Dumnezeu care dă naștere Fiului în formă umană".

Maria nu a primit o listă, o serie întreagă de propuneri ori de adevăruri, nu a primit o doctrină. Ea s-a angajat numai față de un cuvânt, numai de un simplu cuvânt, fără mărturii convingătoare, un cuvânt care nu i-a prezentat nici un fel de certitudini, și a obligat-o de a face o lungă călătorie pentru a descoperi imprevizibilul așa cum este el. Maria a crezut în împlinirea cuvintelor Domnului. Sfânta Fecioară nu este o făptură care "știe", ci o făptură care "crede". Ea crede, nu cere explicații. Nu are la îndemână răspunsurile pentru toate întrebările. Se încrede mai mult în Dumnezeu, care ajută întotdeauna pe acela care își pune toată speranța în el. Această comportare este cuprinsă sub numele de credință. Ceea ce din punct de vedere omenesc este limitat, atunci când intervine Dumnezeu toate sunt cu putință.

În felul acesta, Maria devine icoana Bisericii care, în credință, îl primește pe Mântuitorul. Maria este imaginea a ceea ce noi înșine trebuie să fim, iar bucuria ei trebuie să fie și a noastră, deoarece această bucurie este caracteristica vieții mesianice, pentru că ea, bucuria, semnalează apropierea "Celui care va veni", așa cum cântăm la novena de pregătire pentru sărbătoarea Crăciunului.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Sfânta Fecioară Maria este calea regească prin care a venit la noi Mântuitorul și, așa cum spunea și sfântul Bernard, noi înșine trebuie să căutăm să mergem spre Mântuitorul nostru, pe aceeași cale pe care el a venit la noi. Amin.

20 decembrie 2009

Pr. Cristinel Farcaș


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
357 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 4-a din Advent:

Anul C
24 decembrie 2006 - Pr. Iosif Dorcu
23 decembrie 2012 - Pr. Adrian Blăjuță
20 decembrie 2015 - Pr. Claudiu Dumea
23 decembrie 2018 - Pr. Adrian Blăjuță

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat