Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica a 5-a de peste an

Iob 7,1-4.6-7; Ps 146; 1Cor 9,16-19.22-23; Mc 1,29-39

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

În evanghelia care tocmai a fost proclamată, îl întâlnim pe Isus Cristos, am putea spune îmbrăcat în misterul misiunii sale. Isus are conștiința unei misiuni cu totul și cu totul aparte și ceea ce se proclamă și s-a proclamat duminica trecută face parte dintr-un program al unei zile în viața lui Isus. În Evanghelia după Marcu, acest pasaj de la Cafarnaum se și cheamă Ziua de la Cafarnaum, o zi foarte încărcată, o agendă plină. Și se pune întrebarea dacă Isus, și la nivel fizic, a avut o activitate atât de încărcată într-o zi sau, mai degrabă, este autorul, este evanghelistul Marcu cel care sintetizează activitatea lui Isus sau o parte din activitatea lui într-o zi, într-o zi de sâmbătă, ziua de la Cafarnaum.

În această duminică evanghelia ne mărturisește, ne proclamă, activitatea lui Isus care nu mai era strict în spațiul public, ci era în casa soacrei lui Petru. Isus se retrage spre seară cu ucenicii săi în casa lui Petru, unde soacra lui era bolnavă.

În fața bolii, Isus arată puterea lui Dumnezeu, care este putere plină de mângâiere, așa cum am putut înțelege și din prima lectură, unde Iob, greu încercat de suferință, înalță o rugăciune dramatică către Dumnezeu. Și am văzut concluzia acestei lecturi în psalmul responsorial, care îl proclamă pe Dumnezeu, care este mângâiere în orice încercare, în orice strâmtorare.

La fel, vedem această prezență plină de mângâiere în a doua lectură, în care apostolul Petru încearcă să aducă împăcare, să aducă mângâiere în comunitatea - și ea, încercată de diferite probleme. Este Dumnezeu mângâiere? Cum ne situăm în fața suferinței? Ne aduce credința noastră ceva suplimentar în confruntarea cu suferința, cu durerea?

Mai întâi trebuie să precizăm că nu suntem de acord cu acea observație ironică: "De ce l-a trădat Isus pe Petru?", interpretând ironic evanghelia de astăzi, pentru că i-a vindecat soacra. O altă variantă este: "De ce s-a îmbolnăvit soacra lui Petru de febră? Pentru că Isus i-a luat ginerele, cel care asigura mersul casei, mersul familiei. Urmându-l pe Isus, Petru nu mai avea timp să pescuiască, să câștige cele necesare pentru familie". Le dăm deoparte și încercăm să aprofundăm mai mult mesajul evangheliei de astăzi.

Nu punem întrebarea: "Suferința, boala, încercarea are vreun rost?". Vă relatez o experiență în care mi-am pus întrebarea: "În ce condiții suferința îndepărtează de Dumnezeu, în ce circumstanțe tot suferința apropie de Dumnezeu?". Eram în Germania și rămânând singur - părintele paroh era în concediu - am avut într-o zi două cazuri de deces, de înmormântare; înmormântarea avea loc una după alta, dar Sfânta Liturghie se celebra pentru ambii decedați. Între decedați, o tânără doamnă care a făcut Școala Catolică, condusă de surori, de măicuțe, care a avut parte de învățătura credinței, de trăirea credinței, de sacramente, dar care, la un moment dat, fiind greu încercată de suferință, a ajuns și dependentă de alcool și s-a prăpădit de tânără, s-a prăpădit fără credință în Dumnezeu. Al doilea caz, un domn în vârstă. În perioada Celui de-al Doilea Război Mondial, necredincios, fără Dumnezeu, ateu convins, ajunge prizonier în Siberia, încercat de multe suferințe și de boli, dar a ajuns la credință, a ajuns la Dumnezeu, a ajuns să se bucure de sfintele sacramente. Unde este logica suferinței? Care suferință și în ce împrejurări îndepărtează de Dumnezeu și care suferință în ce împrejurări apropie de Dumnezeu?

Înainte de a găsi un răspuns, să recunoaștem cu sinceritate că nu este ușor să te confrunți cu suferința. În evanghelia care a fost proclamată nu se fac comentarii asupra suferinței. Isus nu ne prezintă o învățătură sistematică și, cu atât mai puțin, nu ne prezintă o îndrumare, o orientare ideologică în fața suferinței. Nu ne spune dacă este orânduită de soartă, dacă este hotărâtă de zei, dacă este lucrarea lui Dumnezeu, dacă are vreun sens și așa mai departe. În fața suferinței, Isus intervine direct, fără comentarii, intervine cu acea forță care singură poate să biruiască suferința. Răspunsul lui Isus la suferință nu sunt cuvinte, ci sunt fapte mântuitoare.

Așa este și situația dreptului Iob, cum am auzit în prima lectură. Deja au venit prieteni de-ai săi, experți în credință, în teologie, ca să-l mângâie, dar de fapt mângâierea prietenilor însemna mai degrabă o căutare neliniștită a răspunsului în fața suferinței. O posibilă cauză a suferinței - și de aceea obligația de asumare a suferinței - era faptul că nu se poate ca cineva să sufere, să îndure încercări atât de grele, fără să fi păcătuit - măcar un păcat mic - și tot a săvârșit în fața suferințelor pe care le îndură. Iob nu poate accepta mângâierea prietenilor săi. Este un răspuns insuficient la suferința pe care el o îndură și, de aceea, se îndreaptă într-o rugăciune formulată dramatic, existențial, spre Dumnezeu. Își recunoaște condiția dar nu capitulează în fața suferinței. Și așa cum știm mai departe, din Cartea lui Iob, Iob nu-și pierde speranța în Dumnezeu, pentru că Dumnezeu, așa cum a proclamat psalmul responsorial de astăzi, este mângâierea, singura mângâiere în orice strâmtorare, în orice suferință a omului.

Apostolul Paul se regăsește în comunitatea din Corint și, aflat în fața unor probleme, unor neînțelegeri, precizează misiunea lui, și anume, puțin formulat în spiritul Codului Muncii: apostolul Paul nu vestește evanghelia lui Isus în baza unui contract de muncă unde este și trebuie să fie un echilibru între drepturi și obligații. El vestește evanghelia, nu pentru că are o datorie față de un contract, ci depășește contractul: mai mult decât un contract, este chemarea pe care o simte ca pe o obligație, o constrângere internă, să vestească evanghelia și să aducă pe cât mai mulți la mântuire.

Noi cum ne regăsim în fața suferinței? Cât de mult am fost încercați până acum în viața noastră personală, dar și în situații de familie, încercați de suferință? Ne-a îndepărtat suferința de Dumnezeu sau ne-a apropiat?

Închei aceste gânduri cu o reflecție frumoasă, în formă de rugăciune:

Doamne, este importantă rana, dar mai important este omul care poartă o rană.
Doamne, este importantă boala, dar mai important este omul care suferă de această boală.
Dă-mi ochi, ca să am privire clară în fața suferinței.
Dă-mi urechi, care să audă, să asculte în fața suferinței celuilalt.

4 februarie 2018

Pr. Lucian Farcaș


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
417 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 5-a de peste an:

Anul B
8 februarie 2009 - Pr. Claudiu Dumea
5 februarie 2012 - Pr. Alois Fechet
8 februarie 2015 - Pr. Eugen Robu

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat