Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica a 5-a de peste an

Iob 7,1-4.6-7; Ps 146; 1Cor 9,16-19.22-23; Mc 1,29-39

Iubiți frați și surori în Cristos, dragi persoane consacrate, iubiți radioascultători,

Și anul acesta, la 2 februarie, de sărbătoarea Întâmpinarea Domnului, în lumea întreagă, ca și în dieceza noastră, toate ordinele, societățile de viață apostolică și congregațiile călugărești au celebrat Cea de-a XVI-a Zi Mondială a Vieții Consacrate, voită, instituită și celebrată pentru prima data de papa Ioan Paul al II-lea în 1997. Așa cum deja ne-am obișnuit, în dieceza noastră, în primele duminici după Prezentarea Domnului la Templu, la nivel zonal persoanele consacrate se adună pentru a se ruga împreună, pentru a medita, pentru a trăi momente de comuniune fraternă, pentru a-și împărtăși bucuriile, experiențele și planurile pastorale integrate în programele diecezane. Așa va face azi zona Bacău la Parohia "Sfânta Cruce" din Bacău, așa va proceda zona Roman la Roman în Parohia "Sfânta Tereza", aceeași experiență o vor trăi la 12 februarie la Oituz persoanele consacrate din zona Onești și la Rădăuți, zona Bucovina, iar la 19 februarie în catedrala "Sfânta Fecioară Maria, Regină" s-au adunat persoanele consacrate din Iași și împrejurimi. Pentru aceste întâlniri, comisia diecezană a propus următoarea temă: "Rolul persoanelor consacrate în perspectiva apropierii familiei de Biserică". E o dorință, e un proiect, e o angajare. Vom reuși alături de celelalte structuri diecezane să ducem la îndeplinire acest lucru? După cum cunoaștem seriozitatea, modul de acțiune și efortul plin de responsabilitate, generos și continuu al persoanelor consacrate din dieceză, ajutați de harul divin, suntem siguri că ceva se va schimba în familiile noastre în felul de a privi, înțelege și trăi viața de credință în cadrul actual al Bisericii.

În cele ce urmează, plecând de la textele proclamate la sfânta Liturghie, aș dori să scot în evidență faptul că noi creștinii și mai ales persoanele consacrate trebuie să poată spune cu sfântul Paul că vestirea evangheliei nu trebuie făcută pentru motive personale, materiale și egoiste ori spre lauda proprie, ci din conștiința unei chemări speciale, a unei obligații încredințate de Domnul. Apostolul nu concepe viața și fericirea sa în afara vestirii cuvântului lui Dumnezeu: "Vai mie dacă nu vestesc evanghelia". Pentru a reuși în împlinirea acestei obligații, Paul spune: Omnia omnibus factus sum. "M-am făcut sluga tuturor ca să pot câștiga pe cât mai mulți; să-i mântuiesc cu orice preț: toate le fac pentru evanghelie ca să am și eu parte de mântuire". Și în alte scrisori spunea: "Fiți imitatorii mei, așa cum și eu sunt al lui Cristos!" (1Cor 11,1) sau: "M-am răstignit împreună cu Cristos; și nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine. Și viața de acum, în trup, o trăiesc în credința în Fiul lui Dumnezeu, care m-a iubit și s-a dat pe sine însuși pentru mine" (Gal 2,20). În Scrisoarea către Filipeni (1,21), Paul spunea: mihi vivere, Christus est, et mori, lucrum (pentru mine viața înseamnă a trăi în Cristos, iar moartea o aștept ca pe o favoare).

Prin urmare, Paul privind la chemarea sa, nu o poate concepe și înțelege decât fiind legat de Cristos, împreună cu Cristos, asemănător în toate cu Cristos.

În 1961, în primele zile după intrarea în seminar, regretatul pr. Ioan Jicmon ne repeta des și insista la meditațiile de dimineață asupra înțelesului a trei cuvinte: sacerdos alter Christus, adică, preotul este un alt Cristos. Noi, seminariștii, eram impresionați de modul în care părintele argumenta acest dicton și, desigur, în ardoarea copilăriei noastre ne făceam tot felul de planuri de viitor, știind că dacă-l vom întruchipa pe Cristos, apostolatul nostru va fi rodnic. Abia mai târziu aveam să descoperim că, de fapt, dictonul sacerdos alter Christus era doar o adaptare a lui christianus alter Christus (creștinul este un alt Cristos), cuvinte rostite pentru prima dată de sfântul Ciprian, inspirat din tradiția Bisericii din Antiohia, unde deja în anul 43 d.C. cei care au îmbrățișat doctrina lui Cristos au început să fie numiți creștini, adică iubitori și urmași ai lui Cristos. A fi creștin nu înseamnă doar numai a purta numele de creștin, a fi înscris în condicile parohiale și a beneficia de diferite servicii religioase; dar a fi creștin înseamnă a-l accepta integral pe Cristos, a-i sorbi cuvântul de învățătură, a însuși total această învățătură, a o trăi în mod practic și entuziasmați de ea și de Cristos, a deveni apostolul lui, a trăi ca și el pentru alții, propovăduind mântuirea și făcând ucenici pentru împărăția cerurilor. Creștinul autentic trăiește conform îndemnului sfântului papă Leon cel Mare: "Recunoaște-ți, creștinule, demnitatea ta și, pentru că ești făcut părtaș la natura divină, să nu degenerezi printr-o conduită nedemnă, întorcându-te la nemernicia de mai înainte. Amintește-ți cărui cap îi aparții și al cărui trup ești membru. Amintește-ți că ai fost smuls din puterea întunericului, ca să fii transferat în lumina și împărăția lui Dumnezeu" (Predica 1 la Nașterea Domnului, 3,2: CCL 138,88). Creștinul și persoana consacrată, pentru a-și putea împlini misiunea și chemarea proprie, trebuie să-și amintească mereu, zi de zi, ca și Paul, că nu există împlinire, fericire, mântuire, decât dacă merge pe urmele lui Cristos, decât dacă se aseamănă cu Învățătorul, permițându-i să locuiască în ei, lăsându-și viața luminată de el, adică devenind ei înșiși un alter Christus, un alt Cristos.

Analizând fragmentul evanghelic de azi din sfântul Marcu (1,29-39), rămânem uimiți de figura și personalitatea lui Isus. Reținem din duminicile trecute cum Isus își începuse activitatea pe malurile Iordanului invitând lumea la pocăință și convertire. După moartea violentă a lui Ioan Botezătorul, Isus, însoțit de primii apostoli abia chemați, se transferă în Galileea, unde predică și săvârșește multe minuni, lumea rămânând înmărmurită, iar faima lui răspândindu-se pretutindeni, pentru că el aducea o nouă învățătură vestită cu autoritate și săvârșea multe semne și minuni. Cum ne spune evanghelia de azi, după vindecarea soacrei lui Petru și a tuturor bolnavilor aduși la el, după ce a alungat mulți diavoli, toată cetatea s-a adunat în fața porții casei lui Simon. Toți erau fascinați de el, toți îl căutau, voiau să-l vadă și să-l audă. S-a creat astfel un consens extraordinar în jurul persoanei lui Isus. Verbul de origine greacă zetein, a căuta, îl găsim de 10 ori în Evanghelia lui Marcu și arată o atitudine constantă a oamenilor care-l urmăresc și-l urmează pe Isus și care, cu interes major, își îndreaptă toată atenția spre el. De ce această extraordinară popularitate a lui Isus? Căuta el cumva această baie de mulțime? Nu, nu-l putem acuza de așa ceva, ci intenția lui Isus, interesul primar al lui, era de a fi aproape de oameni, pentru a vedea și analiza situația în care se află fiecare, pentru a găsi pentru fiecare individ soluția optimă de a-i fi de folos, de a-i veni în ajutor; de fapt, în limba greacă verbul terapeuein nu înseamnă numai a face terapie, ci și a se îngriji, a avea grijă de cineva, a sluji pe cineva cu milostivire. Iar mulțimea care a simțit că Isus avea aceste calități și le folosea în mod dezinteresat, se îmbulzea în jurul lui și-l asculta cu plăcere.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

În istoria bimilenară a creștinismului găsim nenumărate exemple de creștini obișnuiți și de persoane consacrate care au înțeles ce înseamnă a fi un alt Cristos și care și-au asimilat modul de viață și comportamentul maestrului lor; s-au lăsat pătrunși de iubirea lui și imitându-l au dat dovadă de eroism și au făcut minuni în ambientul în care și-au desfășurat activitatea. Aș vrea să vă ofer un astfel de model și, desigur, vă veți mira că nu prezint un catolic cum ar putea să fie don Alois Scrossopi, don Guanella, don Calabria, don Bosco, episcopul martir Durcovici, parintele Maximilian Kolbe, Maica Tereza de Calcutta. Creștinismul, în toate formele sale confesionale, a avut și are eroii săi. Un astfel de erou a fost Eric Liddell, scoțian născut în China, unde părinții săi erau misionari protestanți. Deja la 15 ani era unul dintre cei mai buni la cricket și rugby. După studii strălucite, s-a dedicat activităților sportive de atletism și a câștigat numeroase premii. În anul 1924 a fost selecționat pentru Olimpiadele de la Paris. Trebuia să participe la cursa de 100 metri, dar aflând că această cursă se ținea duminica, spre mirarea tuturor, el a refuzat, pentru că, spunea, duminica este pentru Dumnezeu și pentru suflet. A început antrenamentele pentru cursa de 200 și 400 metri, unde nimeni nu-i dădea nici o șansă, întrucât avea adversari mult mai puternici decât el. Eric s-a încrezut în Domnul și la 200 metri a luat medalia de bronz, iar pe cea de aur la 400 metri cu un record de 47,9. În anul 1932 este sfințit pastor misionar și merge în China, unde îl predică pe Cristos și-l mărturisește prin faptele sale alături de soția sa Florența și de cei trei copii. În cadrul conflictului chino-japonez, Eric este luat prizonier. Cu ocazia unui schimb de prizonieri, este selectat pentru a fi eliberat, dată fiind faima sa de atlet mondial însă el renunță și din dragoste creștină îi oferă această șansă unei femei însărcinate. Iată, dragi credincioși și iubiți radioascultători, cum atașamentul de Cristos și trăirea evangheliei uimește și devine model de imitat.

Cu mult drag și cu multă prețuire, aș vrea să vă îndrept atenția asupra vieții jertfelnice și a activității responsabile și generoase a persoanelor consacrate din lume, care totalizează un număr de peste 875.000. De ce aceste persoane s-au angajat cu atâta zel și mărinimie în slujba Domnului și a aproapelui? Le-a determinat cumva dorința de profit material, de putere sau vază? Sau poate o dezamăgire afectivă, un dezechilibru fizic ori psihic? Nu, desigur că nu! Femei și bărbați, persoane absolut normale, multe dintre ele poate cu multe perspective strălucite în viață, simțind ca și apostolii chemarea lui Cristos, au dorit să fie instrumente prețioase în mâna Domnului, au ales calea sfaturilor evanghelice ale curăției, ascultării și sărăciei, pentru a se putea oferi total lui Dumnezeu și aproapelui. Tocmai în societatea de azi, când secularismul, tendința de excludere a lui Dumnezeu din lume, individualismul și egoismul încearcă să se impună cu forța, prin mărturia lor evanghelică, prin prezența lor carismatică, prin slujirea Bisericii și a fraților, persoanele consacrate sunt un semn profetic și escatologic demn de luat în seamă. Dintotdeauna viața consacrată a fost laboratorul unui nou umanism, cenacolul de cultură care a fecundat literatura, arta, muzica, economia și științele. Nenumărate au fost și sunt operele sociale, caritative, culturale și educative, unde aceste persoane sunt protagoniste recunoscute național sau internațional. Cu mijloace financiare modeste, reușesc să rezolve cu brio multe probleme, unde alte instituții similare care cheltuiesc triplu sau chiar mai mult dau faliment ori au rezultate mai puțin evidente. Care este motivul acestei diferențe? Motivația consacraților este aceeași ca și a lui Paul: omnia omnibus factus sum (m-am făcut tuturor toate), scio cui credidi, (știu de ce și în cine am crezut). Cuvântul lui Cristos locuiește în ei (cf. Col 3,16) și orice fac pentru aproapele, cu cuvântul sau cu fapta, totul fac în numele Domnului (cf. Col 3,17), sau, cum ar spune iezuiții, omnia ad majorem Dei gloriam (toate spre mai marea slavă a lui Dumnezeu). Și atunci când lucrezi pentru Dumnezeu și în numele lui Dumnezeu nu poți să n-o faci cum trebuie, din toată inima, cu spirit de răspundere, cu bucurie, cu disponibilitate și generozitate maximă. De aceea, persoanele consacrate sunt demne de atenția și considerația noastră, merită să fie încurajate și susținute. În mesajul adresat recent de PS Petru persoanelor consacrate, se accentuează tocmai acest aspect: "Vă prezint cu respect mulțumirea și recunoștința mea și a cucernicilor părinți parohi și vicari pentru slujirea oferită în folosul copiilor, tinerilor, bolnavilor, persoanelor în vârstă și al familiilor printre care vă desfășurați activitatea...; vă dorim pace și lumină de la Cristos cel care v-a ales și v-a chemat, ocrotire de la Maica Sfântă, curaj pe drumul de slujire și multă bucurie în familiile voastre și între voi spre binele Bisericii și al credincioșilor noștri; continuați fără încetare oferta și slujirea voastră lui Isus și oamenilor".

Permiteți-mi, iubiți credincioși, să vă amintesc dumneavoastră, și mai ales persoanelor consacrate, un verset din evanghelia de azi: "Dimineața următoare, pe când era încă întuneric, Isus s-a sculat și s-a dus într-un loc retras, să se roage" (Mc 1,35). Ne amintim și invitația adresată apostolilor când aceștia s-au întors din prima lor misiune: "Veniți într-un loc retras ca să fim singuri și odihniți-vă puțin" (Mc 6,31). Isus a simțit necesitatea retragerii în liniște, necesitatea convorbirii, a unui dialog cu Tatăl în rugăciune. Dacă vrem să fim statornici pe calea mântuirii, dacă vrem să fim lumină pentru cei din jurul nostru, dacă în cadrul activității noastre dorim să avem rezultatele scontate și așteptate de Dumnezeu și de lumea de azi, este necesar să căutăm momente de reculegere, de întărire fizică, spirituală și morală, e necesar să recurgem la izvorul harului, al luminii și al puterii, acordând suficient timp rugăciunii personale, meditației, reflecției asupra cuvântului lui Dumnezeu. Întâlnirea cu Dumnezeu, dialogul filial purtat cu el, deschiderea sufletului și a inimii noastre în fața infinitelor posibilități pe care le are Domnul de a lucra în noi și prin noi ne vor ajuta pe noi toți, creștini laici sau persoane consacrate, să înțelegem ce înseamnă christianus alter Christus (creștinul este un alt Cristos), și, înțelegând aceasta, ne vom strădui să ne însușim caracteristicile lui Isus, care ne vor permite să ne schimbăm mentalitatea și viața și, astfel, să acționăm în lume prin Dumnezeu și în numele lui Dumnezeu. În felul acesta oamenii din jurul nostru, cei cărora le vom aduce slujirea noastră, vor simți prezența lui Dumnezeu, vor fi dispuși să-l primească în viața lor, iar modul lor de a gândi și de a trăi se va schimba în bine. Să ne ajute preacurata Fecioara Maria să realizăm această dorință de a fi și de a trăi ca un alt Cristos. Amin.

5 februarie 2012

Pr. Alois Fechet


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
385 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 5-a de peste an:

Anul B
8 februarie 2009 - Pr. Claudiu Dumea
8 februarie 2015 - Pr. Eugen Robu
4 februarie 2018 - Pr. Lucian Farcaș

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat