Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 14-a de peste an

Zah 9,9-10; Ps 144; Rom 8,9.11-13; Mt 11, 25-30

Iubiți credincioși, dragi ascultători,

Jurnalistul Andreas English, care a avut privilegiul să-l însoțească pe papa Ioan Paul al II-lea în multe din cele peste 100 de călătorii apostolice scria în 2004: Mi-aș dori ca într-o zi să se gândească despre Ioan Paul al II-lea ca despre cel care a reușit să pună pe gânduri omul modern. El a călătorit în lumea întreagă în numele Domnului și a fost întâmpinat de milioane de oameni care îl întrebau cu uimire: Cine este Cel care te trimite de fapt în orice colț al acestei lumi? Cine este Domnul în numele căruia te-ai lăsat trimis?

În fața acestei uimiri pe care o provoca nu putem decât să constatăm că această forță interioară pe care o regăseau oamenii în marele papă provenea din viața sa de comuniune profundă cu Dumnezeu, alimentată de rugăciune și meditație.

Despre modul în care suntem chemați să descoperim această lume interioară și în viața noastră ne vorbesc lecturile din această duminică. Ele ne trezesc dorința de a pătrunde în castelul interior al nostru, așa cum denumea sufletul sfânta Tereza de Avila.

Pasajul evangheliei de astăzi ne introduce mai întâi în atmosfera de rugăciune de laudă și preamărire adresată de Isus lui Dumnezeu-Tatăl, pentru că a privit la cei mici, umili: În acel timp, Isus a luat cuvântul și a zis: "Te preamăresc Tată, Domn al cerului și al pământului, pentru că ai ascuns acestea celor înțelepți și învățați și le-ai revelat celor mici". (Mt 11,25).

Această rugăciune pe care Fiul o înalță către Tatăl este o recunoaștere pe care o face Cristos în numele nostru a faptului că tot ceea ce există este darul lui Dumnezeu. Toți oamenii primesc darul lui Dumnezeu dar nu toți sunt capabili să- l descopere. Noi am primit cu toții Duhul lui Dumnezeu la botez, mulți dintre noi și în sacramentul mirului. Acest Duh ne poate inspira modul de viață, de gândire, de acțiune. Este ca o lumină pe care o avem în interiorul nostru și care arde pentru că e aprinsă de Dumnezeu. Misiunea noastră este de a lupta ca această lumină să nu fie acoperită, să nu fie înăbușită de atitudinile noastre. Din rugăciunea Domnului aflăm că doar cei mici au capacitatea de a permite să se manifeste prezența lui Dumnezeu în ei, de a face vizibile misterele împărăției lui Dumnezeu în lume. De ce oare sunt preferați cei mici, cei neînsemnați în ochii lumii?

Noi observăm dimpotrivă că în societatea noastră consumistă ceea ce contează este deseori succesul în toate formele și culorile sale. Restul nu are mare importanță. Oamenii sunt dispuși să facă orice numai să devină importanți, să ajungă mai vizibili, să ocupe o poziție cât mai bună. Umilința într-o astfel de lume este considerată slăbiciune, în timp ce acela care ajunge să dețină puterea este considerat un învingător.

Din perspectiva lui Dumnezeu însă lucrurile nu stau deloc astfel. El ne propune o altă ierarhie a valorilor în care cea mai râvnită atitudine nu este aceea de a desemna pe alții care să ne servească dar aceea de a sluji noi înșine, de a fi noi înșine la dispoziția celorlalți pentru a-i ajuta.

Deja din Vechiul Testament, după cum am auzit în prima lectură din cartea profetului Zaharia, ne-a fost prezentat modul în care era prevestită venirea regelui, a lui Mesia, în umilință. Puterea Sa se descoperă prin umilință. Pacea va fi restabilită nu prin războaie răsunătoare și însângerate dar prin îndepărtarea acelor ocazii, situații de conflict și prin apelarea la un limbaj, la un dialog plin de pace.

În continuare evanghelia ne prezintă 2 căi pentru a îngriji și a întări castelul interior al sufletului nostru:
- prima este de a veni la El pentru a ne odihni, a primi odihna Sa;
- a doua este propunerea Sa de a purta jugul său plăcut și povara sa ușoară (cf. Mt 11, 30).

A purta povara și jugul Domnului

Noi oamenii ne temem în general de poveri, de greutăți, de situații dificile, complicate. Povara pe care ne invită Isus să o purtăm se referă însă la datoria noastră, la misiunea noastră. Trebuie oare ea evitată? Să ne închipuim situația următoare: pentru ca o macara să lucreze cât mai eficient la mare înălțime, trebuie să fie prevăzută cu multe greutăți la bază, care să o stabilizeze. Atunci când este rezolvată această stabilitate, utilajul poate lucra bine la înălțime. Nu este în pericol de a se prăbuși. Se pot construi cu ajutorul ei turnuri, poduri, blocuri și multe alte edificii. La fel putem spune și despre om, că dacă are greutatea potrivită, poate lucra frumos la înălțimea misiunii sale. Dacă își asumă o datorie în viață, o responsabilitate, pe care o onorează cu stăruință, va putea aduce roade benefice. Povara nu este pentru a îngreuna dar pentru a stabiliza, pentru a ancora, a fixa reperele cât mai bine.

De aceea,

1. A lua jugul său asupra noastră înseamnă să ne angajăm de fapt la aceeași lucrare pe care însuși Domnul o face. Înseamnă a nu încerca să mergem singuri, să rezolvăm singuri, să înaintăm singuri în viață, dar cu El.

2. Prin această invitație Isus ne consiliază să nu luăm alte juguri care ne pot îndrepta spre direcții greșite irosindu-ne energiile, dar să vedem mai degrabă care sunt problemele cu adevărat ale noastre, în care suntem chemați să ne implicăm.

3. A lua jugul presupune o alegere. Isus nu ne forțează. El ne invită. Doar diavolul subjugă. Doar păcatul înrobește. Dar a refuza jugul lui Cristos înseamnă a ne lăsa subjugați de păcat, de diavol. Alegerea deci nu este între nesubjugare și jugul lui Cristos dar între jugul păcatului și cel al Domnului.

4. A purta jugul, povara lui Cristos, înseamnă a ne încredința în mâinile Domnului. Noi putem să devenim la un moment dat apăsați, împovărați de tot felul de temeri: teama că ne va lipsi strictul necesar pentru ziua de mâine, teama că vom pierde locul de muncă, sănătatea, prietenii. Povara lui Cristos ne poartă spre îndepărtarea oricărei temeri și spre a ne încrede în El, în harul Său, care poate suplini orice lipsă care ne provoacă teamă.

De ce să nu ne lăsăm atunci călăuziți de El? Câte lucruri minunate nu ar putea realiza Dumnezeu prin noi! Din nefericire prea ușor ne lăsăm pradă iluziei de a ne ține prea mult la noi înșine, afectând în acest fel soarta altor semeni de-ai noștri. Haideți să recunoaștem, iubiți credincioși: De câte ori nu suntem tentați să ne facem o viață cât mai comodă, căutând un loc de muncă unde să muncim cât mai puțin; sau să lăsăm pe umerii celorlalți membri din casă treburile, căutând să ne revină nouă cât mai puține de făcut; De câte ori nu suntem preocupați să obținem cât mai multe avantaje personale cu un efort cât mai mic; sau chiar să căutăm să facem numai ceea ce ne place, nu ceea ce este cu adevărat necesar și important, devenind noi înșine povară pentru alții!

Dar dacă am purta povara lui Cristos nu ne-am elibera de tot acest zbucium fără rost, în care ni se pare doar că avem de câștigat ceva dar în realitate pierdem? Purtând jugul dulce al lui Cristos nu am afla o mai mare liniște și libertate interioară?

A primi odihna Domnului

Iubiți credincioși, dragi ascultători,

Astăzi ne este dat să vedem cum timpurile în care trăim sunt marcate în mod deosebit de stres. Cu 25 de ani în urmă, când auzeam diferiți oaspeți veniți din țările occidentale că sunt stresați, nu înțelegeam ce vor să spună, nu cunoșteam această stare, acest grad de uzură. Astăzi a pătruns din plin această boală postmodernă și în societatea noastră. Stilul de viață bazat pe consum, pe planificări și evaluări tehnice, pe formalism, a introdus stresul și în comunitățile noastre. La orice pas întâlnim persoane stresate: copii stresați din cauza școlii dar și din cauza atâtor jocuri pe calculator; tineri stresați de gândul la viitor; adulți stresați de griji, bătrâni stresați de boli și de necazuri.

Odată depistată starea de stres, nu au întârziat să se afirme și căile de ieșire din această stare prin propunerea unor programe de deconectare, plimbări, excursii, vacanțe în locuri tot mai exotice. Dar se constată deseori că și aceste programe provoacă un altfel de stres, altfel decât datorită muncii excesive. Ne aflăm tocmai în perioada de vară în care de obicei mulți sunt deja în concediu sau în vacanță. Rolul acestor zile de răgaz este de a ne odihni, de a ne reface forțele. Și cât de mare nevoie simțim de a ne odihni! Pe acest fundal, în acest context, biserica vrea să ne orienteze spre odihna benefică pe care ne-o poate aduce Domnul. Ne deschide spre a recunoaște grija lui Dumnezeu pentru om, protecția pe care El o poate asigura pentru noi. Această atitudine divină ne oferă un sentiment de siguranță, de pace, ne dă liniște, echilibru pentru că știm că suntem ocrotiți.

Odihna pe care ne-o promite Domnul este pusă în directă legătură cu acceptarea poverii în numele Lui. Să fie oare odihna doar o răsplată pe care ne-o oferă Cristos pentru faptul că am acceptat să luăm jugul și povara Sa? Este doar o recompensă? Nu. Povara purtată cu Domnul conține în ea însăși forța de a ne reconforta. Aduce ușurare. Este soluția de a ieși din toropeală, din oboseală. În numele Domnului putea să lucreze parohul din Ars, sfântul Ioan Vianney ca și confesor ore în șir primind energie pe măsură ce era apăsat de povara cozilor interminabile de la confesional pentru că era harul lui Dumnezeu care îi dădea forță. Mergând cu Domnul chiar și când suntem obosiți, striviți de ocupațiile zilnice, vom găsi odihna sufletească. Trăind comuniunea cu Isus vom descoperi că odihna în Domnul ne va umple mereu de zel tot mai mare și vom constata cum focul iubirii se aprinde tot mai mult în noi.

De aceea, iubiți credincioși, redescoperind în noi dorința fierbinte de a ne preocupa mai mult de viața interioară unde lucrează mereu Cristos să răspundem și mai mult începând de astăzi la invitația Lui. Să nu ne lăsăm răpuși de oboseală fără a alerga imediat la odihna harului revărsat într-un chip deosebit prin rugăciune, prin iertare și prin primirea sfintei împărtășanii. Să nu ne fie frică, jenă sau greu să ne îndeplinim datoria zilnică de creștini, cu umilință și încredere totală în Domnul, singurul care ne poate dărui adevărata odihnă și pace sufletească. Amin.

9 iulie 2017

Pr. Egidiu Condac


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
469 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 14-a de peste an:

Anul A
6 iulie 2008 - Pr. Iosif Comorașu
3 iulie 2011 - Pr. Ionuț-Eremia Imbrișcă
6 iulie 2014 - Pr. Corneliu Berea, SVD

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat