Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 6-a de peste an

Sir 15,15-20; Ps 118; 1Cor 2,6-10; Mt 5,17-3

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Textele biblice ale Liturghiei de astăzi ne propun spre reflecție câteva probleme de mai mare importanță pentru viața creștină.

Textul primei lecturi luat din Cartea lui Ben Sirah este foarte vechi, e scris în jurul anului 180 î.C., și totuși el este un text mereu modern și actual. Cuvântul cheie al acestui text este cuvântul libertate. Un cuvânt care astăzi este pe buzele tuturor folosit de cele mai multe ori în mod greșit și abuziv, libertatea fiind tot una cu libertinajul, cu dreptul de a face ce vrei, fără nicio îngrădire, ceea ce este contrariul libertății, căci duce la cele mai urâte forme de sclavie. Cuvântul libertate la singular spune mai mult decât la plural - libertăți. Libertatea este posibilitatea omului de a alege între bine și rău, căci Dumnezeu a creat oameni, ființe libere, nu roboți: "Am pus înaintea ta focul și apa, răul și binele; întinde mâna și alege ce vrei (...) înaintea oamenilor este viața și moartea și orice le va plăcea vor avea". În această libertate de voință stă toată măreția și toată tragedia omului. Căci din libertatea de voință se naște responsabilitatea faptelor sale. De alegerile pe care le face depinde fericirea sau nefericirea sa, succesul sau falimentul în această viață și în veșnicie. Toate alegerile rele au în ele germenul morții, toate alegerile bune au în ele germenul vieții. Pun înaintea ta focul și apa, întinde mâna și alege ce vrei. Poți alege focul, dar te frigi. Focul înseamnă distrugere, moarte. Apa înseamnă viață, rodnicie. Spuneam că în libertatea omului de a alege între bine și rău stă toată măreția și toată tragedia omului. Omul e singura ființă din univers chemată să-și construiască împreună cu Dumnezeu propriul destin veșnic, fericit sau nefericit. Sfântul Augustin spunea: "Ille Deus qui creavit te sine te, non salvabit te sine te" ("Dumnezeu care te-a creat pe tine fără de tine, nu te va mântui pe tine fără de tine"). Omul se află în întregime în mâinile lui Dumnezeu, și în întregime în propriile sale mâini.

Dacă în prima lectură a Liturghiei accentul cade pe contribuția, pe responsabilitatea omului la propria lucrare de mântuire, în a doua lectură luată din Prima scrisoare a sfântului apostol Paul către Corinteni accentul cade pe rolul pe care îl are Dumnezeu. Corintenii erau foarte influențați de cultura, de filozofia greacă. Grecii se făleau, și pe bună dreptate, cu tradiția lor filozofică multiseculară și cu gânditorii lor celebri. Apostolul nu disprețuiește cultura, filozofia greacă. El însuși poseda toată filozofia și toată cultura, căci a crescut și a fost educat în mediu elenist, și a urmat cele mai înalte școli ale timpului. Apostolul neamurilor încearcă să demonteze mitul omului care crede că se poate realiza, se poate mântui cu propriile sale capacități intelectuale.

Mântuirea nu vine de la geniul speculativ, de la filozofia greacă, ci de la Isus Cristos care ne dezvăluie o înțelepciune divină în fața căreia înțelepciunea greacă și orice înțelepciune pălește, devine "sărmana înțelepciune omenească". Acest mit a pătruns în timpurile moderne în Europa odată cu anumite curente filozofice, cu raționalismul, cu pozitivismul științific care pretind că omul se poate realiza, poate deveni bun prin știință, prin școală, prin educație, făcând abstracție de Dumnezeu, de religie. În secolul al XIX-lea marele scriitor francez Victor Hugo spunea: "Unde nu intră preotul intră știința, unde intră știința dispare delincvența; și unde dispare delincvența dispar închisorile. Așadar, să deschidem peste tot școli laice". Căci când se deschide o școală, se închide o pușcărie. Și ce constatăm după o sută de ani de când Hugo a făcut această profeție? Vechile pușcării au devenit neîncăpătoare, s-au construit altele noi. Este o deosebire totuși între pușcăriile de pe vremea lui Hugo și cele de azi; pe vremea lui, pușcăriile erau pline cu delincvenți analfabeți, pușcăriile de azi sunt pline cu delincvenți care știu carte (Oare marii corupți de care e plină societatea nu au făcut școală? Nu știu carte? Și totuși sunt corupți). Acest mit e prezent și în societatea noastră. Sunt glasuri care protestează: de ce se construiesc atâtea biserici și nu se construiesc școli? Școli nu se construiesc sau se închid pentru că se construiesc biserici? Nu, ci fiindcă nu mai sunt copii; tineretul a plecat în străinătate la muncă; și pentru că nu se mai ține cont de ce se spune în biserici cu privire la viața copiilor care trebuie să se nască.

Înțelepciunea divină despre care le vorbește apostolul corintenilor se reflectă foarte bine în textul evangheliei de azi. Este vorba de radicalismul moralei creștine. Cuvântul radicalism, radical, vine de la latinescul "radix" care înseamnă "rădăcină": "Dacă dreptatea voastră nu o va întrece cu mult pe cea a cărturarilor și a fariseilor, nu veți intra în împărăția cerurilor". Cărturarii și fariseii fac faptele lor în exterior, de ochii oamenilor, dar în interior, inima lor e plină de răutate și putreziciune; morminte spoite; ei care spală paharul numai pe dinafară. Isus coboară la rădăcinile păcatelor care se află în inima omului: odată extirpate rădăcinile, nu au cum să mai iasă păcatele în afară. Isus nu a venit ca să desființeze Legea lui Moise, ci a venit ca să o radicalizeze, să smulgă rădăcinile păcatului. S-a spus în Legea lui Moise: să nu ucizi. Eu însă vă spun: cine ține ură, mânie în inima lui e vinovat. Legea lui Moise spune: să nu săvârșești adulter. Eu însă vă spun că oricine privește o femeie, dorind-o, a și săvârșit adulter cu ea în inima lui. Smulgeți ura, mânia din inimă și nu vor mai fi crime în lume. Smulgeți gândurile, dorințele rușinoase din inimă și nu vor mai fi în lume adultere. În al doilea rând, învățătura morală a lui Isus este radicală, în sensul că este extrem de exigentă; nu admite compromisuri, jumătăți de măsură; cere eroism. Despre divorț nu mai poate fi vorba. "Dacă ochiul te duce la păcat, scoate-l și aruncă-l. Dacă piciorul te duce la păcat, taie-l și aruncă-l. Dacă mâna te duce la păcat, tai-o și arunc-o. Expresii șocante. Într-un limbaj metaforic, Isus vrea să ne spună că în lupta cu păcatul trebuie să fim dispuși la orice sacrificiu, când e cazul, chiar la sacrificiul suprem, la vărsarea sângelui.

Era în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Polonia era ocupată de naziști. Într-o noapte, în subsolul unei case conspirative din Cracovia, se ținea o adunare a unui grup de tineri din rezistență. Grupul era condus de studentul Karol Wojtyla, viitorul papă Ioan Paul al II-lea. La un moment dat ușa se deschide și intră un soldat german care supraveghea zona. Tânărul Karol îi iese în întâmpinare, își întinde mâinile spre el, îl îmbrățișează și îi vorbește cu atâta însuflețire despre iubirea lui Dumnezeu, încât soldatul german nu numai că nu arestează grupul, ci promite cu jurământ că, dacă i se va ordona să omoare oameni nevinovați, nu va executa ordinul. Și așa s-a întâmplat. Peste puțină vreme i s-a dat ordin să împuște în piața publică două femei: mama și fiica. A refuzat. A fost împușcat el pe loc. Mai târziu, ajungând arhiepiscop de Cracovia, Karol Wojtyla a ridicat un monument în memoria soldatului german pe locul unde a fost împușcat punând să se scrie aceste cuvinte: "Nu toți vom fi eroi, dar toți suntem chemați la eroism". Nu toți creștinii vor fi eroi, martiri, dar toți sunt chemați la eroism. Ca într-un război: nu toți soldații mor eroi pe câmpul de luptă, dar toți sunt chemați să-și dea viața pentru patrie.

Iată eu pun astăzi înaintea ta apa și focul, viața și moartea, binele și răul. Întinde mâna și alege. Noi ce alegem? În acest moment Mântuitorul așteaptă de la noi un răspuns personal, sincer și direct la această întrebare.

16 februarie 2014

Pr. Claudiu Dumea


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
553 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 6-a de peste an:

Anul A
13 februarie 2011 - Pr. Cristinel Fodor
12 februarie 2017 - Pr. Egidiu Condac

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat