Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 5-a din Postul Mare

Ez 37,12-14; Ps 129; Rom 8,8-11; In 11,1-45 (In 11,3-7.17.20-27.33b-45)

Lăudat să fie Isus Cristos!

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Am celebrat până acum duminicile Postului Mare, dobândind treptat o cunoaștere din ce în ce mai profundă a persoanei și a misterului lui Isus Cristos. Astăzi, în duminica a 5-a a Postului, acest drum de cunoaștere a lui Isus trăiește un moment foarte intens. Isus se revelează pe sine într-un mod solemn: "Eu sunt învierea și viața. Cine crede în mine, chiar dacă moare, va trăi, iar cel care trăiește și crede în mine, acela nu va muri în veci".

Astăzi Isus ne spune ceva important despre el. Toate gesturile pe care Isus le-a făcut în timpul vieții sale, toate minunile pe care le-a săvârșit sunt adevărate evenimente care ne vorbesc despre el. Astăzi, însă, este Isus însuși cel care dă mărturie despre sine. Isus ne spune nu doar că el este viața, ne spune că este și învierea, adică este viață și pentru acela care din punct de vedere fizic este mort.

Nu e întâmplător că Isus intervine cu învățătura sa, referindu-se la o temă care a frământat omul din toate timpurile: tema vieții și a morții. Ce este moartea? Ce se întâmplă după moarte? Cine are ultimul cuvânt, viața sau moartea? Unde se sfârșește universul nostru ca persoană? Câteva întrebări pe care omul de ieri și de astăzi și le-a pus și continuă să și le pună, privind la cel care l-au precedat.

Dar ce înseamnă moartea? Dacă deschidem Sfânta Scriptură, observăm că moartea este zugrăvită diferit. Moartea înseamnă violență, ca în cazul lui Abel, ucis de fratele său. Moartea este asociată cu sfârșitul lumii, ceea ce se întâmplă în zilele potopului. Moartea are și o față senină, este văzută și ca o realitate pacifică. Despre Abraham se spune că a murit bătrân, sătul de zile, mulțumit că a reușit să împlinească voința Domnului. Sensul dramatic al morții apare și în vestirea morții lui Iosif, fiul lui Iacob. Tatăl său crezând că fiul său este mort exclamă: "Nu mai are rost să trăiesc!". Tot drumul poporului ales din exil până în țara promisă este descris având la bază acest binom: viață-moarte. Moise pune înaintea poporului eliberat cuvântul lui Dumnezeu pentru a alege binele sau răul, viața sau moartea.

Moartea, însă, este privită și din altă perspectivă decât cea fizică. Și un exemplu îl avem în prima lectură de astăzi, în care profetul Ezechiel nu vorbește despre moartea fizică a persoanelor, ci de moartea poporului aflat în exil. Și pentru a descrie această stare jalnică a poporului, Ezechiel folosește două imagini sugestive: imaginea oaselor uscate și imaginea unei văi cu morminte pline. Poporul, resemnat de acum în condiția sa de sclavie, primește o veste bună de la Dumnezeu: "Voi deschide mormintele voastre. Vă voi scoate din ele și veți trăi".

Așadar, de la moarte la viață. De la deznădejde, la speranță. De la întuneric, la lumină. Acesta este drumul pe care îl parcurge Mântuitorul. El merge către Ierusalim, acolo unde își va trăi ceasul de lumină, ceasul său de glorie. Însă, cu puțin timp înainte de a-și începe patima sa, Isus este înștiințat că un prieten a murit. El însuși se îndreaptă spre patimă, se îndreaptă spre moarte. Și în timp ce ucenicii și rudele lui Lazăr sunt întristați de moartea fizică, Isus ne învață că există o moarte diferită de cea fizică, o moarte pe care lumea o ignoră. El o numește cu un nume ciudat, o numește viață. Și proclamă un adevăr atât de puternic, încât este în stare să treacă dincolo de limitele unui mormânt rece: Cel care moare, va trăi. Cel care crede, chiar dacă moare, va trăi, căci eu nu sunt numai viață, eu sunt Învierea care conduce la adevărata viață.

Este interesant să observăm drumul pe care îl parcurge Marta în pagina evanghelică de astăzi. Întâlnindu-se cu Isus, ea spune la început: "Știu că fratele meu va învia, în ziua de apoi". Dar când Isus îi revelează misterul persoanei sale, spunându-i: "Eu sunt învierea și viața", Marta afirmă: "Eu cred că tu ești Cristos, Fiul lui Dumnezeu, care ai venit în lume", mărturisind adevărul cel mai curat al credinței creștine. Prezența Fiului lui Dumnezeu în lume este cu adevărat noutatea absolută, căci ea aduce cu sine adevărata viață. Nu există mântuire, nu există viață în afara persoanei lui Isus Cristos. Credința în el, credința în Isus, ne face să intrăm în posesia unei vieți care nu poate fi consumată, nu poate fi distrusă de moartea fizică, o viață care continuă veșnic. Chiar dacă cel care crede este privat pentru un timp de trupul său, chiar dacă acest trup este supus morții și descompunerii, el va trăi cu Cristos pentru credința pe care a avut-o în el.

Isus proclamă astăzi acest adevăr, nu numai cu cuvintele, o face și printr-un fapt: "Lazăr, vino afară!". El face să iasă viu din mormânt un cadavru care zăcea acolo de patru zile, astfel încât învierea lui Lazăr este un fapt, dar este și un semn. Este un fapt, și l-am auzit relatat în evanghelie, dar este și un semn care va deveni realitate pentru fiecare dintre noi. Fiecare dintre noi va fi chemat să iasă din mormântul propriu la cuvântul dătător de viață al Mântuitorului.

Pentru mine, creștinul mileniului al treilea, există multe morminte care mă țin închis, de câteva zile, de câțiva ani. Există pietre mari, bolovani care blochează calea mea către lumină, către adevărata viață. Neajunsurile vieții sunt un mormânt. Neînțelegerile de care am parte sunt un mormânt. Emigrația, exilul sunt un mormânt. Dezbinările sunt un mormânt. Însă, în întunericul rece și apăsător în care mă descopăr, se aude acest glas care mă interpelează: Eu sunt adevărata viață. Crezi tu aceasta? O întrebare care concentrează toată reflecția noastră despre moarte, despre înviere și mai ales despre viață. Este întrebarea finală, dialogul extrem, centrul focal al oricărei trăiri creștine. Crezi tu aceasta?

Dacă noi, ca oameni, mergem spre viitor cu resursele naturii noastre, să încercăm de astăzi să ne trăim viața și să ne-o proiectăm cu puterea divină a Duhului lui Dumnezeu. El locuiește în noi, el însuflețește, el dă speranță, el dă curaj, el dă tărie, el dă pace și liniște sufletească.

Sfântul Paul, în a doua lectură de astăzi ne invită să ne lăsăm stăpâniți de acest duh, cel care conduce la viață, cel care locuiește deja în inimile noastre, cel care într-o zi va învia și trupurile noastre muritoare.

6 aprilie 2014

Pr. Eduard Soare


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
445 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 5-a din Postul Mare:

Anul A
9 martie 2008 - Pr. Claudiu Dumea
10 aprilie 2011 - Pr. Vasile Petrișor
2 aprilie 2017 - Pr. Felician Tiba

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat