Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 4-a din Advent

Is 35,1-6a.10; Ps 145; Iac 5,7-10; Mt 11,2-11

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Liturgia cuvântului din această duminică începe cu celebra profeție a lui Isaia: "Iată, fecioara va rămâne însărcinată, va naște un fiu și-i va pune numele Emanuel, adică Dumnezeu este cu noi". Evanghelia Liturghiei de azi ne descrie împlinirea acestei profeții. Cu aceste două texte ale Scripturii, sfânta Biserică ne introduce deja în inima misterului Crăciunului. Iar misterul Crăciunului este acesta: În Isus Cristos, Dumnezeu s-a făcut Emanuel, adică Dumnezeu este cu noi. Din Dumnezeu cel Preaînalt a devenit un Dumnezeu apropiat, unul de-ai noștri. Acesta e numele cu care de acum va fi cunoscut: Emanuel, Dumnezeu este cu noi.

De fapt, de la creație Dumnezeu a fost cu omul. El a întreținut un dialog cu omul, însă un dialog de la distanță, prin intermediul profeților. Dar în Isus Cristos, Dumnezeu a intrat în dialog personal și direct cu omenirea. El, cum scrie sfântul Ioan, și-a așezat cortul în mijlocul oamenilor. Să înțelegem bine acest cuvânt, Emanuel, care conține în esență întreaga noastră credință creștină. Cuvântul ebraic Emanuel e format din două cuvinte: Emanu și el. Emanu înseamnă "cu noi", ceea ce vrea să spună că în Isus Cristos, Dumnezeu a luat firea omenească, a devenit om în toate asemenea nouă, afară de păcat. A devenit fratele nostru, născut din seminția lui David, în ceea ce privește trupul, cum se exprimă apostolul în a doua lectură a Liturghiei de astăzi. Dar Isus Cristos este și el, adică Dumnezeu. Cuvântul ebraic el înseamnă Dumnezeu. Isus Cristos este Emanu și el, Fiul Omului și, totodată, Fiul lui Dumnezeu. Dacă Isus Cristos ar fi fost numai emanu, adică numai om, și nu ar fi fost și el, adică Dumnezeu, nu ar fi putut să ne mântuiască. Dacă ar fi fost numai el, adică Dumnezeu, și nu ar fi fost și emanu, adică om între oameni, ar fi rămas un Dumnezeu îndepărtat, inaccesibil, necunoscut, și nu știm cum ar fi putut să ne mântuiască.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Se pune întrebarea: Isus Cristos a fost Emanuel, Dumnezeu cu noi, numai în scurta perioadă de 30 de ani, adică de la nașterea sa la Betleem din Fecioarei Maria și până la moartea sa pe cruce? Sau este și astăzi Emanuel? Da, este și astăzi, căci a spus înaintea de înălțarea la cer: "Iată, eu sunt cu voi până la sfârșitul lumii". Odată cu învierea sa, Isus a inaugurat un nou mod de a fi în lume, unul spiritual, sacramental, invizibil, dar absolut real. Isus este prezent mai întâi în sufletul nostru prin harul său sfințitor, căci ne spune în evanghelie: "Dacă cineva mă iubește, va păzi poruncile mele, Tatăl meu îl va iubi, vom veni la el și vom face lăcaș la el".

El este prezent, apoi, în mijlocul nostru în sfintele Taine, în special în Sfânta Euharistie. El este prezent în tabernacolul bisericilor noastre. El își are cortul în mijlocul oamenilor. Cuvântul latin tabernaculum înseamnă cort. Isus este contemporanul nostru, așadar. Dumnezeu este cu noi. Dar noi suntem cu Dumnezeu? Din nefericire, noi putem să îi întoarcem spatele lui Cristos, pentru a trăi ca și cum nici nu ar fi venit în lume. Zicea sfântul Leon cel Mare: "Putea Cristos să ne nască de o mie de ori la Betleem, dacă el nu s-a născut în inima ta, pentru tine nu s-a născut Cristos".

În primele pagini ale Bibliei se aude întrebarea tulburătoare a lui Dumnezeu: "Adame, unde ești?". Omul, chiar de la început, a învățat să spună Nu lui Dumnezeu, să refuze întâlnirea, dialogul cu Dumnezeu, să refuze iubirea, prietenia cu Dumnezeu. Acesta este păcatul.

"Unde este Dumnezeu?", îi întreabă într-o zi un rabin înțelept pe elevii săi. "Cum, unde este Dumnezeu, învățătorule?", răspund mirați copiii. Și citează din Scriptură: "Cerul și pământul sunt pline de mărirea lui". "Nu!", răspunde bătrânul rabin. "Dumnezeu este acolo unde este lăsat să intre".

"Iată, eu stau la ușă și bat", spune Mântuitorul în Apocalipsă. "Dacă cineva îmi deschide voi intra la el și voi sta cu el la masă și el cu mine". Isus bate la ușa inimii noastre, bate și așteaptă să i se deschidă dinăuntru. El nu forțează ușa. Numai infractorii sparg ușa și intră în casă prin efracție. Isus bate și așteaptă.

Cuvântul advent înseamnă așteptare. Nenumărate generații au trăit în așteptarea lui Mesia, au trăit un lung advent. Și noi petrecem acum adventul, timp de așteptare sărbătorii nașterii Domnului. Dar are și Dumnezeu un advent, un timp de așteptare și de speranță.

Observă un poet modern că atâta vreme cât creația și întreaga omenire aștepta nașterea Domnului, era ușor pentru Dumnezeu să spere în noi. Dar acum, spune poetul, că totul s-a împlinit, totul rămâne de sperat.

Tu ești un Dumnezeu care speră, ești un cerșetor necunoscut, care așteaptă încrederea oamenilor, iubirea oamenilor. Tu ai dăruit totul. Ne-ai dăruit vocea Fiului tău și ochii săi, și mâinile sale, ca să trezească pământul, ca să încălzească inimile, ca să rupă lanțurile lumii vechi. Iar, tu, Doamne, ai intrat pe timpul de așteptare, ai intrat, Doamne, în timpul Adventului.

Numai câteva zile, fraților, ne mai despart de sărbătoarea Crăciunului. Toată lumea se află în febra pregătirilor. Dar ce înseamnă pentru cei mai mulți creștini Crăciunul? O sărbătoare a lui Cristos, a lui Emanuel, Dumnezeu prezent în sufletul lor, în casa lor, în viața lor? Nu! E mai degrabă sărbătoarea lui Moș Crăciun. Iau ei în zilele acestea cu asalt scaunele de spovadă, ca să se împace cu Dumnezeu și să se nască în sufletul lor Cristos? Iau ei cu asalt bisericile ca să-l primească pe Cristos în Sfânta Împărtășanie? Nu! Ei iau cu asalt mall-urile, magazinile; brad împodobit, cadouri, mâncare, băutură, distracție, show-uri, tradiții, datini străbune, folclor, emoții, sentimentalism steril. Asta e tot! Mai poate fi numit Crăciunul acesta o sărbătoare creștină, Crăciunul trăit fără Cristos?

E o realitate tristă pe care o descrie Costache Ioanid într-una din poeziile sale, din care reproduc câteva strofe în încheiere:

O, sfânt locaș de îndurare,
din nou la ieslea ta ne-alini.
Pământu-ntreg e-n sărbătoare...
Podoabe, cântece, lumini...

Se-aprind făclii... E masa plină.
Tradiția își face vad.
Încep colindători să vină.
Se strâng copiii lângă brad.

Petrece lumea... râde, cântă...
și toți un strai mai bun și-au pus.
E doar Crăciun, e noaptea sfântă!
Dar unde, unde e Isus?...

O, sfânt locaș de umilință,
când toți din tine-un basm își fac,
câți mai păstrează cu credință
mesajul Pruncului sărac?

O, sfânt locaș! Ce dulce-ți clatini
al amintirii viers de sus.
Cât farmec au aceste datini!
Dar unde, unde e Isus?...

A ta e clipa! Sus paharul!
Chemați taraful cel mai bun!
Să cânte la urechi cobzarul!
Că doar... e noapte de Crăciun!

O, sfânt locaș! E sărbătoare.
Și toți un strai mai bun și-au pus.
Se cântă... se ciocnesc pahare...
Dar unde, unde e Isus?

22 decembrie 2013

Pr. Claudiu Dumea


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
494 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 4-a din Advent:

Anul A
23 decembrie 2007 - Pr. Iosif Dorcu
19 decembrie 2010 - Pr. Eduard Soare
18 decembrie 2016 - Pr. Cristian Bîrnat

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat