Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 14-a de peste an

Zah 9,9-10; Ps 144; Rom 8,9.11-13; Mt 11,25-30

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

În Confesiunile sfântului Augustin găsim scrise următoarele cuvinte: "Pentru tine ne-ai creat, Doamne, și neliniștit este sufletul nostru până când nu se va odihni în tine!" Aceste cuvinte ale sfântului Augustin descriu foarte bine situația noastră. De-a lungul vieții suntem neliniștiți și împovărați cu diferite griji și neplăceri. În această stare de nevoie apăsătoare, Isus ne adresează invitația: "Veniți la mine toți cei osteniți și împovărați și eu vă voi da odihnă" (Mt 11,28).

Liturgia cuvântului din această duminică, a 14-a din timpul de peste an, are ca mesaj central tema bucuriei. Prima lectură luată din Cartea profetului Zaharia redă o profeție mesianică, profeție care începe cu o invitație la bucurie: "Bucură-te din toată inima, fiica Sionului" că regele intră triumfător în Ierusalim. Regele Mesia va intra călare pe un măgar, arătând prin aceasta smerenia sa în fața tuturor. Cu toate acestea, el va fi un rege mare care va depăși granițele Israelului.

Fragmentul evanghelic din această duminică începe și el cu o rugăciune de laudă, plină de bucurie, pe care Cristos o înalță spre bunul Dumnezeu: "Te preamăresc pe tine, Părinte, stăpânul cerului și al pământului". Evreii erau educați să-l binecuvânteze pe Domnul, să-i aducă laudă și preamărire. Să ne gândim doar cât de des apare tema mulțumirii în psalmi. Evreii îi aduceau laudă și preamărire lui Dumnezeu pentru creație, pentru salvarea din robia Egiptului, pentru darul vieții, pentru țara promisă și pentru nenumărate alte motive. Ceea ce a atras atenția la rugăciunea pe care Isus a făcut-o a fost faptul că Isus Cristos se adresa lui Dumnezeu numindu-l Tată (Abba). În mediul lui Isus, copiii erau cei care se adresau tatălui lor numindu-l "Abba", care, în limba română, înseamnă mai degrabă "tăticule". Acesta este un cuvânt al încrederii, al încredințării de bunăvoie. Astfel a vorbit Isus despre Dumnezeu și i-a îndemnat pe semenii săi să vorbească la fel despre Dumnezeu. Așa să vă rugați, "Tatăl nostru", îndeamnă Isus. Dar Isus nu doar l-a predicat pe acest Dumnezeu - Abba -, ci l-a și făcut vizibil, l-a făcut simțit prin semnele și minunile sale.

"Te preamăresc pe tine, Părinte, pentru că ai lăsat ascunse acestea celor înțelepți și pricepuți și le-ai descoperit celor mici". Înțelepții și pricepuții, precum și bogații și puternicii din orice timp, resping noutatea evangheliei pentru că au pretenția de a ști deja cine este Dumnezeu; iar bunăstarea lor socială și economică le dă iluzia că sunt autosuficienți, că nu au nevoie să își schimbe viața și, astfel, nici harul și iertarea lui Dumnezeu nu le sunt necesare. Cei care primesc cuvântul lui Dumnezeu, în schimb, sunt cei simpli, cei săraci cu duhul, cei păcătoși, cei care primeau cu bucurie vestea cea bună a împărăției lui Dumnezeu.

Isus se adresează astăzi în evanghelie celor care se simt obosiți și copleșiți de sarcinile pe care trebuie să le poarte. Isus are în vedere, mai presus de toate, poporul obosit și epuizat de greutatea purtării jugului reprezentat de legea lui Moise. Acest jug, care în zilele noastre pare a fi reprezentat de altceva. De ce anume? De stres. Stresul a devenit însoțitorul și sperietoarea tuturor, rezultat clar al logicii dominante din lumea de astăzi, ghidată în permanență de dorința de a produce, de a concura, de a reuși, de a câștiga, de a consuma.

După câte se pare, în lumea modernă, viața devine pe zi ce trece tot mai complicată. În ciuda tuturor "cuceririlor noastre de libertate", poate că niciodată ca astăzi nu a existat în realitate atâta lume obosită și trudită. Desigur că odinioară, viața era mai dură și mai obositoare decât astăzi (cel puțin pentru marea majoritate a lumii), dar era o trudă care provenea "din afară", o trudă suportabilă. Astăzi există multă lume care se simte obosită și apăsată "dinăuntru"; chiar dacă în extern avem multe lucruri și ne bucurăm de multe "libertăți" pe care generațiile trecute nu le aveau.

În fața acestei industrii înfloritoare de divertisment omul simte o nevoie urgentă să se relaxeze, să se bucure. Și atunci el caută tehnici de relaxare, de călătorie, de cumpărături, locuri fabuloase, cluburi, săli de gimnastică, experiențe noi și așa mai departe. Dar oare acestea îl ajută pe om să se relaxeze, să-și găsească odihna, să se bucure? Oare toate acestea nu-l împing pe om într-un stres și mai mare și îl înhamă la un jug și mai greu? Plăcerea este clipă trecătoare. Bucuria în schimb este strălucirea ființei divine. Numai bucuria care vine din interior, din inimă, poate să-l transforme, să-l schimbe pe om. O inimă înțepenită în tristețe nu poate să fie transformată de plăcerile exterioare, așa cum nici soarele, cu lumina sa, nu este în măsură să topească o stâncă. Bucuria nu se poate nici cumpăra, dar nici nu se poate consuma pe bandă rulantă. Pentru bucurie trebuie să ne facem pur și simplu timp. De multe ori noi nu mai permitem bucuriei să lucreze în noi. Alergăm de la o distracție la alta, ca și cum viața ar fi o autostradă, pe care trebuie să ne prindem unii pe alții. Pentru a fi fericit și pentru a avea un colț de rai pe pământ, trebuie să te împaci cu viața. Trebuie să faci pace cu limitele portofelului tău, cu chipul tău, pe care nu tu ți l-ai ales.

Să nu uităm că în lumea de azi își face apariția, din ce în ce mai mult, rațiunea rece, ideea de succes și performanță, legea planificării și a raționalizării. În ambianța de beton și sticlă, de asfalt și oțel, ne lipsește sentimentul de siguranță. Într-o atare situație, omul simte mai mult ca niciodată pierderea "căldurii" de care are nevoie să trăiască. Este planul tainic făurit de dușmanul lui Dumnezeu, care vrea să ridice o împărăție rece a nepăsării și a insensibilității. Din nefericire, se constată că într-o mare măsură acest plan s-a împlinit. "Crima abominabilă" a milioanelor de avorturi, crudele abuzuri făcute asupra copiilor, îndepărtarea bătrânilor și a bolnavilor, crescânda agresivitate și brutalitate, dar și multe altele, toate acestea vorbesc de la sine.

Într-un atare context, Cristos ne adresează invitația de a veni la el și de a purta jugul pe care îl poartă el. "Veniți la mine toți cei osteniți și împovărați și eu vă voi da odihnă. Luați jugul meu asupra voastră și învățați de la mine, căci eu sunt blând și smerit cu inima". Ne place sau nu, trebuie să admitem că toți oamenii poartă un jug în lumea aceasta. Unul, mai greu, altul, mai ușor. Putem distinge cu ușurință din evanghelia din această duminică faptul că sunt trei tipuri de jug pe care oamenii le pot purta.

Primul este jugul păcatului, al robiei. Acest jug este purtat, din nefericire, de o mare mulțime de oameni. Este un jug atât de plăcut și atât de ușor încât nici nu-l simți. Dar cu cât este mai ușor, cu atât este mai periculos, deoarece acest jug emană o mireasmă care înseamnă moarte. Cu cât omul îl poartă mai mult cu atât se intoxică mai mult și se otrăvește. Omul, în general, refuză să creadă că poartă un jug. Cum să port eu un jug? Eu nu port niciun jug. Dar omul nu știe că în astfel de cazuri la capătul jugului stă Cel Rău care îi condiționează viața. Omul, de multe ori, crede că el își conduce singur viața și nu știe că jugul pe care îl poartă este legat cu niște funii, iar la capătul acestor funii stă Cel Rău care îl trage ori la dreapta, ori la stânga.

Al doilea este jugul legii. Dumnezeu a lăsat acest jug să-l ajute pe om și să-l conducă la mântuire. Însă, de-a lungul anilor și secolelor, poporul evreu a îngreunat acest jug și a adunat un număr impresionant de porunci pe care trebuia să le respecte. În timpul lui Isus erau 248 de legi pozitive și 365 de legi negative, pe care orice evreu pios trebuia să le respecte. Cum s-ar putea respira cu un așa mare număr de legi? Foarte greu. Și Isus știe acest lucru, de aceea el ia atitudine.

Al treilea jug este cel purtat de Cristos: "Luați jugul meu asupra voastră și învățați de la mine, căci eu sunt blând și smerit cu inima". Cristos însuși a purtat un jug, un jug al ascultării, al împlinirii voinței lui Dumnezeu. Ce înseamnă să porți acest jug? Înseamnă supunere totală voinței lui Cristos. Lăsați-mă pe mine să vă conduc, pare să ne spună Cristos. Faceți tot ce vă va spune Cristos și veți vedea că viața voastră este ușoară. Suntem noi, oare, gata să ne plecăm sub jugul lui Cristos?

Și Isus Cristos continuă invitația sa: "Învățați de la mine căci eu sunt blând și smerit cu inima". Ce înseamnă a fi blând și smerit? În ziua de azi pentru mulți a fi blând înseamnă a fi bleg, fără coloană vertebrală, fără inițiativă. Oare este adevărat? Cu siguranță că nu, deoarece a fi blând înseamnă a fi foarte puternic și această putere este ținută sub control de jugul ascultării. Domnul Cristos a fost blând și smerit cu inima pentru că a ascultat întru totul de voința Tatălui. "Facă-se voia ta în toate, Doamne", se roagă Cristos în momentele grele dinaintea pătimirii sale. Cristos, blând și smerit cu inima, nu unul fără opinie sau fără inițiativă, ci unul puternic, care poartă un jug al ascultării de voința Tatălui. Supunerea față de voia Tatălui... De aceea sunt importante cuvintele Scripturii: "Nu tot cel ce-mi zice «Doamne, Doamne», va intra în împărăția cerului, dar acela care împlinește voința Tatălui meu care este în ceruri".

Dacă am pornit pe calea aceasta, să ne ajute bunul Dumnezeu să rămânem pe calea mântuirii, purtând jugul lui Cristos, ascultând de Tatăl, supunându-ne Fiului, fiind călăuziți de lumina Duhului Sfânt. Amin.

3 iulie 2011

Pr. Ionuț-Eremia Imbrișcă


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
503 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 14-a de peste an:

Anul A
6 iulie 2008 - Pr. Iosif Comorașu
6 iulie 2014 - Pr. Corneliu Berea, SVD
9 iulie 2017 - Pr. Egidiu Condac

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat