Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 6-a de peste an

Sir 15,15-20; Ps 118; 1Cor 2,6-10; Mt 5,17-3

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

De ce simt atât de dureros instinctele acestea, agresivitatea, sexualitatea? De ce vreau să fac răul? Întrebarea aceasta a fost pusă de mulți căutători ai adevărului. De ce fac lucrul pe care îl urăsc? Sau poate că întrebarea este mult mai elementară. Dacă păcatul mă desparte de Dumnezeu, de ce Dumnezeu nu mă desparte de păcat? De ce nu înlătură din mine opțiunea de a păcătui, ca să nu-mi mai spună: "Ați auzit că s-a spus... eu însă vă spun...".

Ca să putem răspunde la această întrebare trebuie să ne întoarcem în timp, până la începuturi, și să vă invit să intrăm în grădina Edenului și să vedem cum Dumnezeu i-a dat omului libertatea de a alege. Nimic nu l-a obligat să o facă, dar așa a ales. El cunoștea prețul; a văzut implicațiile; era conștient de consecințe; știa că ne puteam îndepărta de planul original al Creatorului. Nu știm când a luat această decizie, nu numai pentru că noi nu am fost de față, ci pentru că nici timpul nu a fost de față. A ales să creeze. "La început Dumnezeu a creat". Din nimic a răsărit lumina; din lumină s-a înfiripat ziua. Apoi a apărut cerul și pământul și pe pământ o mână puternică a început să lucreze. A dăltuit Cheile Bicazului, a săpat oceane, a format munții, a zvârlit pe cer stele și cerul a început să scânteieze. Soarele nostru era unul dintre milioanele de alți sori. Galaxia noastră era doar una dintre miile de alte galaxii existente. Planetele legate cu fire invizibile de propriul soare, se rostogoleau în spațiu cu viteze amețitoare. Stelele ardeau cu o temperatură care puteau topi planeta noastră. Mâna din spatele tuturor acestora era puternică. Dumnezeu este puternic și folosindu-și puterea de a crea, a creat cu același firesc cu care pasărea cântă și peștele înoată. El este Creatorul prin excelență. Din paleta artistului veșnic au ieșit splendori fără egal. Încă înainte de a exista un om care să vadă, creația era deja plină de minuni. Florile nu numai creșteau, ci și înfloreau; puii nu doar ieșeau din găoace, ci și cloceau; somnii nu doar înotau, ci și săltau. În universul creat nu exista loc pentru obișnuit, pentru banal. Lui Dumnezeu trebuie să-i fi plăcut enorm noua lui activitate, cei ce creează se desfată în ceea ce creează. Sunt sigur că poruncile lui au fost plăcute. Hipopotamule, tu nu o să mergi normal, tu o să mergi clătinându-te! Vino aici girafo, să-ți întindem puțin gâtul! Și a ținut-o tot așa. Norilor le-a dat puful, oceanelor le-a dat albastrul, copacilor le-a dat balansul, broaștelor le-a dat saltul și orăcăitul. Măreția s-a ivit cu creativitatea împreună și s-a născut universul. Dumnezeu era puternic și creativ. Dar mai era în plus și iubire. Mai mare decât puterea și mai profundă decât creativitatea era o altă caracteristică a lui atotmistuitoare: iubirea. Explorează-i fiecare colțișor, cercetează-i fiecare ungher și tot ce vei găsi în el este numai iubire. Mergi la începutul tuturor deciziilor pe care le-a luat vreodată și-o vei găsi. Mergi la sfârșitul fiecărei istorii pe care a spus-o și o vei vedea acolo. Iubirea, fără amărăciune, fără umbră de rău, fără cruzime, numai iubire, iubire fără cusur, plină de pasiune, pură și imensă. El este iubire. Și pentru că Dumnezeu este cine este, el a făcut ceea ce a făcut. A creat un paradis, un sanctuar fără păcat, un refugiu în fața fricii, un cămin mai înainte să fi existat un om pe care să-l locuiască. Pe când nu exista încă timp, nici moarte, nici suferință, un dar special din partea lui Dumnezeu pentru cununa creației sale și când și-a încheiat lucrarea de zidire a știut că toate erau bune. Dar nu era de ajuns. Lucrarea lui cea mai măreață nu era creată. Mai era necesară o ultimă capodoperă înainte de a se opri.

Dacă te uiți la Cheile Bicazului vezi splendoarea lui Dumnezeu, dacă atingi florile descoperi delicatețea lui, dacă asculți tunetul înțelegi puterea lui. Dar privește cu atenție apogeul creației sale și le vei vedea pe toate trei și multe altele. Imaginează-ți împreună cu mine ce s-a întâmplat în ziua aceea. A pus un căuș de lut peste altul până a avut în fața sa pe pământ o formă fără viață. Toți locuitorii grădinii s-au oprit pentru a fi martorii evenimentului. Natură, mă vei iubi, spune Dumnezeu, căci așa te-am făcut! Universule, mi te vei supune pentru că așa ai fost făcut pentru a mi te supune! Cerurilor, veți reflecta gloria mea pentru că la aceasta ați fost chemate! Dar creatura aceasta, omul, va fi ca mine, căci va putea să aleagă. Iar astăzi vedem că omul alege; omul face jurăminte; omul alege să ucidă, să se mânie; spune: prostule, nebunule; comite adulter, alege divorțul distrugând familii, transformă femeia într-o marfă.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Isus vrea să ne arate cum ar trebui să trăiască această creatură, numită om, dacă ar urma planul pe care Dumnezeu creatorul și începe cu o declarație foarte importantă: "Să nu credeți că am venit să desființez Legea sau profeții, nu am venit să desființez, ci să împlinesc". Cum să înțelegem această împlinire? Ea va consta în a-i ajuta pe ucenici să descopere sufletul întregii legi, în orice poruncă a sa, care este sufletul lui Dumnezeu și iubirea față de aproapele. El a venit să aducă la perfecțiunea ei această iubire, la culmea sa, făcându-ne să descoperim și ajutându-ne să realizăm toate potențialitățile pe care le cuprind fiecare poruncă în vederea atingerii acestei perfecțiuni în iubire. Isus îl cheamă pe ucenicul său să tindă la sfințenie. Îi cere o mentalitate nouă, o mentalitate deschisă, deci capabilă să răspundă la această chemare la desăvârșire în iubire. Isus cere deci o depășire radicală a acelei mentalități formaliste, cazuistice care era foarte răspândită în societatea timpului său.

Urmează apoi un prim grup de cuvinte ale lui Isus, trei contrapoziții având scopul de a ne ilustra depășirea legii iudaice după spiritul ei.

Prima contrapoziție depășește instinctul agresivității. "Ați auzit că s-a spus celor din vechime să nu ucizi. Dacă cineva comite o crimă va fi condamnat la judecată, dar eu vă spun că oricine se mânie pe fratele său va fi condamnat la judecată". Pentru Isus nu este suficient să evităm expresiile cele mai grave ale agresivității și ale mâniei, adică crima, ci și pe acelea mai ușoare, cea mai mică izbucnire de mânie, cuvinte ofensatoare sau nepoliticoase. Nu este de ajuns apoi să nu avem sentimente de ranchiună față de aproapele, ci trebuie să restabilim armonia cu el chiar și-n caz că lipsa acestei armonii ar depinde de celălalt. Și tot la fel trebuie să spunem despre controversa juridică ce ar putea să apară cu un semen; și aici Isus cere să ne punem de acord cu el clarificând lucrurile în duh de pace înainte de a aduce controversa aceasta în fața judecătorului. Este clar că deja aici Isus cere o schimbare radicală în ucenicul său.

A doua contrapoziție privește controlul instinctului sexual. "Ați auzit că s-a spus să nu comiți adulter, eu însă vă spun că oricine privește o femeie dorind-o a și comis adulter cu ea în inima lui". Pentru Isus în această problemă nu este suficient să evităm actul păcătos exterior, ci trebuie să evităm și actele interne ale gândului și dorinței. Dorința de a comite păcatul echivalează cu păcatul comis efectiv. Apoi nu este suficient să evităm păcatul, dar și toate ocaziile de păcat: "Dacă ochiul tău drept te duce la păcat scoate-l și aruncă-l de la tine, dacă mâna ta dreaptă te duce la păcat tai-o și arunc-o de la tine". E ca și cum am spune că dacă un lucru, o situație, o persoană dragă ție ar deveni pentru tine ocazie de păcat ar trebui să te lipsești de ele sau să le îndepărtezi cu curaj și hotărâre. A nu o face înseamnă să nu fii sincer cu Dumnezeu. Referitor la adulter, Isus a spus: "Oricine își lasă femeia o face să comită adulter și oricine se însoară cu una lăsată comite adulter". Isus anulează legea mozaică ce-i permitea bărbatului să-și lase propria soție și proclamă indisolubilitatea Căsătoriei. Aceasta nu poate fi desfăcută decât de moarte. Pentru Isus divorțul este echivalent cu adulterul pentru că expune la adulter și este cauză de adulter. Isus cere controlul instinctului acestuia din respect față de femeie și față de planul divin cu privire la Căsătorie. Cere acest respect față de persoane atât în afara Căsătoriei, cât și în interiorul ei. Atât dorința păcătoasă în afara Căsătoriei cât și divorțul sunt incompatibile cu acea iubire și cu acea curăție a inimii pe care Isus o cere de la ucenicul său și în câmpul acesta.

A treia contrapoziție privește folosirea greșită a cuvântului. "Ați mai auzit că s-a spus celor din vechime să nu faci jurământ fals, eu însă vă spun să nu juri deloc. Cuvântul vostru să fie da da, nu nu". Isus aici nu se limitează să condamne minciuna și sperjurul, ci condamnă și jurământul când este folosit pentru a confirma adevărul, deoarece și-n acest caz ar fi contrar acelei simplități și acelei transparențe de limbaj pe care Isus le cere de la ucenicul său. Pentru Isus folosirea cuvântului ar trebui să excludă orice duplicitate, complicație, ipocrizie, ar trebui să fie atât de transparent încât să nu mai fie nevoie de recurgerea la confirmări din partea lui Dumnezeu.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

În aceste cuvinte ale predicii de pe munte, așadar, prin exemple foarte concrete, Isus ne explică foarte clar cum înțelege împlinirea legii și prima condiție pentru a o realiza. El cere de la ucenicul său o inimă nouă, o inimă curată în sensul cel mai amplu și profund al termenului, o inimă iubitoare de pace, blândă, simplă, transparentă și liberă de orice concupiscență și tendință egoistă. Aici Isus nu ne pune în fața unor norme, legi, porunci taxative, ci ne prezintă un ideal, o țintă de atins în timp cu iubire, efort personal și ajutorul harului său pe care ni-l asigură. Isus ne invită în interiorul nostru, să coborâm în intimitatea inimii noastre pentru a vedea dacă în ea este acea dorință de bine, acea tensiune spre iubirea adevărată care este condiția de bază și punctul de plecare pentru atingerea acelei desăvârșiri, a acelui "mai mult" pe care el îl cere de la ucenicul său.

Dar oare nu cere prea mult de la noi?

Un băiețel a intrat într-un magazin de animale de companie în căutarea unui cățeluș. Proprietarul magazinului i-a arătat într-o cutie niște pui abia născuți. Băiatul s-a uitat la cățeluși, i-a luat pe rând în brațe, i-a cercetat și i-a așezat apoi în cutie. După câteva minute s-a întors spre proprietar și i-a spus: "Am ales unul, cât costă?" Proprietarul i-a comunicat prețul și băiatul a promis că va reveni peste câteva zile cu banii. "Să nu întârzii prea mult", l-a avertizat proprietarul. "Cățelușii de soiul acesta se vând repede". Băiatul s-a întors și a zâmbit cu subînțeles. "Nu-mi fac griji - a spus el - al meu o să fie tot aici". Și băiatul s-a pus pe muncă: a smuls buruieni, a șters ferestre, a făcut curățenie prin curțile oamenilor, a muncit din greu și a economisit banii necesari. Când a strâns suficienți bani pentru cățeluș s-a întors la magazin, s-a apropiat de tejghea și a întins proprietarului un pumn de monede și bancnote mototolite. Acesta a sortat banii și apoi i-a numărat. După ce a verificat suma, a zâmbit către băiat și i-a spus: "E în ordine băiete, poți să te duci să-ți iei cățelul". Băiatul a introdus mâna în cutie, a scos de acolo un cățel slăbănog, cu un picior paralizat și a pornit către ieșire. Proprietarul l-a oprit: "Nu lua cățelul acela, e olog, nu poate să se joace, nu o să alerge niciodată cu tine, nu poate să prindă și să aducă obiecte. I-a unul dintre cățeii sănătoși". "Nu, mulțumesc domnule - a răspuns băiatul - acesta este cățelul pe care îl căutam". Cum s-a întors să plece, proprietarul magazinului a dat să mai spună ceva, dar a rămas cu vorbele pe buze. Brusc, a înțeles. Din pantalonii băiatului ieșea o proteză, o proteză ce susținea piciorul olog al copilului. De ce și-a dorit băiatul tocmai acel cățeluș? Pentru că știa cum se simte și știa că e foarte special.

Ce anume din ce a știut Isus i-a dat puterea să spună ceea ce a spus și să facă ceea ce a făcut? El știa ce simt oamenii, știa că sunt speciali, dar mai știa și cum ar trebui să fie, de aceea ne-a spus ceea ce ar trebui să facem. Isus știe ce simți. Te simți în bătaia puștii la serviciu? Isus știe foarte bine ce simți. Ai mai multe de făcut decât este omenește posibil? Și el la fel. Ai copii care fac din masa de seară un balamuc? Isus știe cum e. Oamenii mai mult iau de la tine decât îți oferă? Isus înțelege. Copiii tăi adolescenți nu vor să te asculte? Elevii nu fac niciun efort să învețe? Angajații îți întorc priviri inexpresive când le atribui anumite sarcini? Te mânii ușor? Ești ispitit împotriva fidelității în Căsătorie. Crede-mă, Isus te cunoaște. Isus știe ce simți. Tu ești prețios pentru el. Ești atât de prețios pentru el încât a devenit ca tine, ca tu să fii ca el. El te înțelege cu compasiunea băiețelului olog. Luptă chiar și cu puterile iadului ca să te protejeze și asemenea băiatului, el a plătit un preț imens să te aducă acasă, moartea pe cruce. Deci, nu numai că știe ce simți și cum ești, el știe cum ar trebui să fii: "Ați auzit că s-a spus... eu însă vă spun...". Omul trebuie să aleagă iubirea și când e vorba de agresivitate, de sexualitate și de jurăminte. Amin

13 februarie 2011

Pr. Cristinel Fodor


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
572 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 6-a de peste an:

Anul A
16 februarie 2014 - Pr. Claudiu Dumea
12 februarie 2017 - Pr. Egidiu Condac

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat