Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 34-a de peste an. Cristos, Regele Universului

Ez 34,11-12.15-17; Ps 22; 1Cor 15,20-26.28; Mt 25,31-46

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

În calendarul Bisericii Romano-Catolice, astăzi apare sărbătoarea intitulată "Cristos, Regele Universului". Care este semnificația acestei sărbători și care este mesajul lecturilor biblice de astăzi? Dacă apare cuvântul "rege", se vorbește cumva despre un monarh? Sau despre o monarhie? Și da și nu. Da, se vorbește despre un monarh, dar în sens biblic și nu în sens laic. În Dicționarul explicativ al Limbii Române la cuvântul "rege" găsim următoarea definiție: "Regele este suveranul unui regat, persoana care deține puterea supremă într-un regat, monarhul", sau, un alt înțeles: "Regele este numele piesei principale de la jocul de șah, a cărei pierdere aduce înfrângerea jucătorului". Mai există și un sens figurat, însă dicționarul nu face nicio referință la sensul sacru al regelui. Pe acesta îl putem descoperi, de exemplu, în Dicționarul Latin, unde zeitățile sunt numite "rex", "rex aquarum", de exemplu, Neptun, zeul mării; sau "rex umbrarum", Pluton, zeul infernului; sau "rex deorum et hominum", Jupiter, și așa mai departe.

Noi, cei de astăzi, ce percepție avem despre un rege sau despre un regat? De exemplu, pentru copii, cuvântul rege le aduce în minte diferite personaje pe care le-a întâlnit în desene animate sau filme, cum ar fi Regele junglei, Stăpânul inelelor, Regele Arthur, și așa mai departe. Ahtiații de fotbal se vor gândi, probabil, la regii fotbalului românesc și internațional. Sau, cei mai în vârstă, care au trăit timpurile monarhiei la noi în țară, își vor aminti și vor vorbi cu mare respect despre rege. Sau, anglofonii, vor exalta imaginea reginei și a monarhiei britanice. Și așa mai departe.

Pe care dintre regii enumerați mai înainte îl sărbătorește astăzi Biserica? Pe niciunul. Cristos este un rege atipic. În calitate de Dumnezeu, el este rege și domn a toate și a tuturor. Însă el va fi perceput ca atare numai de către cei care cred în el. În liturgia catolică, toate rugăciunile oficiale se încheie cu formula "Prin Cristos, Domnul nostru", sau, "Prin Domnul nostru, Isus Cristos". Regele, așadar, regele Cristos, este Domnul nostru.

Toate formele de răzvrătire umană din decursul istoriei s-au bazat pe înlăturarea unei puteri și a unor dominatori. Omul, fiind creat și înzestrat cu libertate din partea lui Dumnezeu, poartă cu el această dorință, dar de multe ori o percepe în mod greșit. Astfel, putem vedea cum copilul vrea să aibă jucăriile lui și să fie cât mai puțin controlat de părinți. Tânărul aspiră după libertate, răzvrătindu-se de multe ori împotriva părinților, uneori chiar fugind de acasă. Mulți muncitori visează să-și deschidă o afacere și să aibă la rândul lor subordonați. Cei de sub o dictatură așteaptă momentul prăbușirii ei, și așa mai departe. Într-un fel sau altul, toți fug de un asupritor și de un dominator.

Cristos, regele universului, este un dominator, este un asupritor? Se poate plânge cineva că Dumnezeu i-a invadat libertatea? Sau că i-a impus alegeri greșite? Sau că l-a asuprit și l-a tratat ca pe o slugă? Este adevărat că evanghelia de azi îl prezintă pe Cristos și în calitate de judecător al oamenilor. Dar, înainte de a fi judecător, el este un Dumnezeu iubitor de oameni.

În istoria omenirii, Cristos este personajul care a avut, și are, cei mai mulți alegători. Oare cum i-a cucerit și-i cucerește pe oameni? Simplu. Strategia sa și-a expus-o prin două maniere: modelul personal, desăvârșit cu jertfa de pe cruce și învățătura sa, legată de atitudinea față de om. Redau doar câteva puncte din această învățătură: "Cei puternici ai lumii își fac simțită puterea, dar între voi să nu fie așa. Cel mai mare dintre voi, să fie slujitorul vostru". Sau, după ce le-a spălat picioarele apostolilor, s-a așezat la masă și i-a întrebat: "Înțelegeți ce am făcut? Voi mă numiți învățător și domn, și bine spuneți. Deci, dacă eu, Domnul și Învățătorul vostru, v-am spălat picioarele, și voi sunteți datori să vă spălați unii altora picioarele". Sau, în alt loc: "S-a zis în vechime: «Dinte pentru dinte, ochi pentru ochi», eu, însă, vă spun: «Dacă cineva te lovește peste obrazul drept, întoarce-i-l și pe celălalt»". Sau: "Iertați și vi se va ierta"; "Dați și vi se va da"; "Nu osândiți și nu veți fi osândiți". Și exemplele ar putea continua. Acestea sunt doar câteva învățături ale lui Cristos. De aceea Cristos domnește și pe el îl urmează tot mai mulți, pentru că înainte de a domni peste oameni, el îi slujește.

În evanghelia de astăzi, Cristos apare și ca judecător. Lui i s-a încredințat judecata oamenilor și o va face pentru a da răsplată fiecăruia. Dreptatea divină este milostivire, dar nu este slăbiciune. Asemenea stăpânului, care a angajat muncitori la diferite ore din zi și i-a plătit în funcție de calitatea muncii lor, la fel și Cristos, când vom apărea în fața lui, va oferi răsplata pe care o merităm, în funcție de calitatea trăirii și a faptelor noastre, nu în funcție de cantitate.

Este totuși interesant cum evanghelia, în care se vorbește despre judecată, nu aduce niciodată un termen din vocabularul justiției. Am auzit astăzi evanghelia care pune accent deosebit de mare pe faptele de milostenie. Nu vorbește nicicum de: "Ești pedepsit sau răsplătit pentru atâtea infracțiuni comise", sau, "Ești judecat pentru atâtea legi nerespectate sau pentru atâtea rugăciuni omise sau pentru atâtea și atâtea". Judecata vieții omului se bazează pe faptele bune pe care le-a făcut sau pe care putea să le facă și nu le-a făcut: "Am fost flămând și voi mi-ați dat să mănânc", sau "Nu mi-ați dat"; "Am fost gol și voi m-ați îmbrăcat"; "Am fost bolnav și voi m-ați vizitat", sau "Nu m-ați vizitat"; "Am fost în închisoare și voi ați venit la mine".

Este impresionant cât de mult pune accent evanghelia pe faptele bune. De ce? Pentru că ele au la bază învățătura centrală a creștinismului: iubirea de Dumnezeu și de aproapele, din care decurge comportamentul uman. Celebrul dicton creștin "Iubește și fă ce vrei", de fapt, se traduce prin: Iubește și vei fi conștient că nu poți face chiar ce vrei. Cristos, Domnul nostru, cel sărbătorit astăzi, este regele universului, judecătorul suprem al celor vii și al celor morți. Ascultând de el și urmând exemplul și învățătura sa, vom fi siguri de mântuirea noastră și vom sta liniștiți în momentul sentinței date de el.

Aș dori să închei cu câteva versuri din poetul Ștefan Augustin Doinaș:

Doamne, aș vrea să-ți spun Tu
Așa cum i-aș spune celui ce-mi pune povara lui groaznică în spate.
Doamne, dezbracă-te în ceruri de soare, leapădă-ți luna și stelele.
Vino să batem pe jos amândoi, în sudoare, țara aceasta de cântec și jale.
Un rege nu-și stăpânește aievea regatul,
decât dacă-și conduce pe cel din urmă supus în sala regală.

23 noiembrie 2008

Pr. Florin Spătariu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
494 accesări.


Alte predici pentru Cristos, Regele Universului:

Anul A
20 noiembrie 2011 - Pr. Cătălin Farcaș
23 noiembrie 2014 - Pr. Iosif Antili
26 noiembrie 2017 - Pr. Felician Tiba

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat