Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 SCURTĂ ISTORIE 

Scurtă istorie a Episcopiei Romano-Catolice de Iași

2. Catolicii din Moldova la sfârșitul secolului al XIX-lea

2.1. Contextul politic și problema catolicilor

Sistemul vieții politice a avut ca bază un regim democratic inaugurat prin Legea fundamentală din 1866. Democratizarea societății românești a avut loc însă foarte lent, deoarece limitele reformei agrare din 1864 au dat naștere unor grave probleme sociale. Puterea politică era împărțită între marii proprietari industriali (liberalii) și funciari (conservatorii). Orientarea liberală a criticat vechiul regim politic, dar a fost prudentă față de tendința de radicalizare a cadrului democratic. Prin alternanța la putere a Partidului Național Liberal și a celui Conservator, regele și-a păstrat rolul de arbitru în viața politică.

Fiind un rege constituțional, Carol I (1866-1914) a acționat ca un factor de mediere în viața politică. El a fost favorabil catolicilor, întreținând numeroase relații cu episcopii de București și de Iași. Domnia lui a marcat o etapă de mari progrese ale României în plan economic, social, administrativ, politic, cultural etc. Sistemul de guvernare stabilit prin Constituția din 1866 și-a dovedit viabilitatea, iar regimul politic a evoluat pe o linie democratică. Așadar, contextul politic favoriza trăirea pașnică a catolicilor din Moldova.

2.2. Contextul social-economic al catolicilor din Moldova

Pe fondul revoluției social-economice ce a bântuit întreaga țară s-au observat importante mutații pe plan social. Populația Moldovei se află într-o continuă mișcare, amintind și creșterea demografică ce a caracterizat sfârșitul secolului trecut. Majoritatea populației trăia la sate (aprox. 82%). Dar, pe seama sărăciei populației rurale, în condițiile divizării loturilor de pământ, a concentrării lor în mari gospodării și a industrializării, a crescut și numărul locuitorilor de la orașe. În ciuda revoluției industriale, țărănimea a continuat să reprezinte pătura socială cea mai însemnată în societate. În această pătură socială se încadrează și cea mai mare parte a catolicilor din Moldova de la sfârșitul secolului al-XIX-lea.

Legea împroprietăririi rurale din anul 1864 stabilea ca să se dea fiecărui preot câte opt fălci și jumătate de pământ, în raport cu numărul credincioșilor. La bisericile mari puteau fi 3-4 preoți. Apoi guvernul D.A. Sturza a intervenit în clarificarea acestei probleme, hotărând să se ia plusul de pământ de la bisericile care nu aveau numărul de preoți stabilit în 1864. Pentru țărani, Constituția din 1866 a adus câteva lucruri bune: în comune se alcătuiește un consiliu comunal autonom care avea un primar ales, precum și un notar, care ținea la zi registrele și evidența dărilor. Repartizarea impozitului și strângerea lui a fost încredințate unui perceptor ambulant. Evidența stării civile a fost luată din grija preotului și încredințată notarului. Preotul era de acum înainte numai preot, nu mai era și judecătorul satului, educatorul și conducătorul lui. Prin această Constituție preotul și-a pierdut mult din autoritatea pe care o reprezenta în sat. Totuși preotul, alături de învățătorul satului, se bucura de o stimă deosebită, fiind considerat ca făcând parte dintr-o grupare socială de elită.

În ceea ce privește numărul locuitorilor din Moldova credem că sunt bine venite datele culese dintr-un raport al episcopului Camilli, trimis în 1890 binefăcătorilor Seminarului din Bruxelles. În Moldova erau aproximativ 65.000 de catolici, care trăiau într-un teritoriu vast ce cuprindea aproximativ 2.000.000 de locuitori. Dintre aceștia erau: 300.000 de evrei, 40.000 de protestanți, iar restul ortodocși. Pentru acești catolici, dispersați și separați de distanțe mari, erau 26 de parohii cu 23 de preoți, dintre care unii erau bătrâni sau bolnavi; patru parohii fiind vacante. Printre catolicii din Moldova nu se găseau nici aristocrați, nici burghezi, nici din clasele înalte ale societății. O mare parte dintre catolici trăiau fără îngrijire spirituală, fără preoți. În Moldova era nevoie de mai mulți preoți, trebuiau create noi parohii, fondate școli noi, unul sau mai multe colegii etc. Dar din cauza sărăciei acestea nu se puteau realiza. Pentru aceeași perioadă, dintr-un jurnal al părinților iezuiți, se rețin următoarele cifre: numărul catolicilor din toată Moldova se ridica la aproximativ 63.000 - dintre care vreo 55.000 de localnici și vreo 10.000 de peregrini; ei erau deserviți de 30 de preoți din Ordinul Franciscanilor Minori Conventuali, majoritatea fiind străini, trei născându-se în Moldova; în Moldova erau 26 de parohii cu 37 de biserici de piatră, 60 din lemn și 15 capele.

2.3. Nivelul de cultură al catolicilor

În contextul dezvoltării generale a României un rol important l-a avut și cultura. Înflorirea ei, începută la mijlocul secolului al XIX-lea, a fost concretizată în perioada pe care o analizăm prin preocuparea constantă pentru cultură, dar și prin personalitățile de vază care au ilustrat-o: Vasile Alecsandri, Theodor Aman, Mihail Kogălniceanu, Ion Ghica, Alexandru Odobescu, Nicolae Iorga etc.

Un rol important în creșterea nivelului de cultură al catolicilor din Moldova l-a jucat Legea învățământului din 1864 prin care învățământul primar de patru ani a devenit obligatoriu și gratuit. Catolicii beneficiau și de aportul pe care l-au dat misionarii și dascălii care îi conduceau. Însă, în ciuda acestor avantaje, mulți au rămas analfabeți pentru că nu voiau să meargă la școală. Grija pământului îi preocupa mai mult. Ministerul Învățământului va admite predarea religiei în școli, ceea ce ușura munca de educare religioasă a copiilor, care era de multe ori neglijată de părinți. După învățământul primar se putea urma învățământul secundar de șapte ani și cel universitar de trei ani. Lipsa de școli și de cadre didactice a făcut imposibilă aplicarea practică a legii din 1864. În această perioadă s-au fondat și primele forme de învățământ superior din Moldova, așa-zisele școli științifice de prestigiu. Însă copiii catolicilor, de cele mai multe ori provenind din medii foarte sărace, nu puteau beneficia de aceste roade ale dezvoltării învățământului din România. Tot în această perioadă a avut loc și o puternică mișcare artistică. Arhitectura, pictura, sculptura, muzica și teatrul trec printr-un proces de definire a marilor direcții care vor reliefa specificul național în artă. Pe plan național se consolidează un stil artistic românesc. Din păcate, așa cum ne atestă mărturiile catolice, nu s-au evidențiat asemenea artiști din rândul catolicilor moldavi. Bisericile erau proiectate și pictate de artiști străini, de cele mai multe ori italieni, probabil sub influența misionarilor catolici din Moldova. Un rol, de asemenea, foarte important îl joacă în această perioadă și presa. Apar numeroase cotidiene și reviste. Cele catolice își vor face apariția abia în ultima decadă a acestui secol.

O statistică privind structura intelectuală românească de la sfârșitul secolului al XIX-lea ne prezintă cum clerul constituia 18,9% din totalul intelectualilor, situându-se pe treapta a treia a statisticii, după profesori (46,1%) și juriști (22,8%). Calificativul de "intelectual" era dat de studiile superioare urmate de aceștia. Paralel cu aceasta se arată că cea mai mare parte din intelectuali aparțineau categoriei sociale a boierilor și burghezilor, în timp ce din rândul țărănimii se ridicau foarte rar asemenea intelectuali. Se poate constata că la nivel general țăranii, la sfârșitul secolului trecut, nu puteau beneficia de un nivel de cultură foarte înalt. Mulți erau analfabeți, iar unii se mulțumeau doar cu clasele elementare.

În ceea ce privește nivelul de cultură al catolicilor din Moldova ne sunt de folos constatările misionarilor iezuiți care au activat în Vicariatul Apostolic de Iași și mai apoi în Dieceza de Iași. În ceea ce privește institutele școlare: erau două colegii pentru fete aparținând surorilor sioniene, unul la Iași și unul la Galați, erau trei școli grădințe, două școli pentru lucrări manuale feminine etc. Viața catolicilor era împiedicată mult, deoarece trăiau între schismatici și iudei.

Din raportul episcopului Camilli din 1890, din care am spicuit mai sus, vedem necesitatea de a se înființa școli pentru copii, un pension pentru tinerii mai abili etc., ei iubind modul preoților de a-i educa. Pentru tinerele fete se găseau două pensioane (școli cu internat) îngrijite de surorile franciscane și surorile din Congregația "Notre Dame de Sion", cele pentru băieți lipsind cu desăvârșire.

continuare...

Pr. Alois Moraru



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat