Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 CARTEA SINODALĂ 

PARTEA ÎNTÂI

BISERICA ROMANO-CATOLICĂ DIN MOLDOVA.

IDENTITATE ȘI MISIUNE

Capitolul I

TRANSMITEREA CREDINȚEI: EVANGHELIZAREA ȘI CATEHIZAREA

INTRODUCERE

26. Prioritatea evanghelizării în Biserica noastră locală

§ 1. Biserica există pentru a evangheliza, adică "pentru a duce Vestea cea Bună în toate păturile societății umane și pentru ca, sub influența ei, să transforme din interior și să reînnoiască omenirea" (DGC 46).

§ 2. Biserica își îndeplinește această misiune prin tot ceea ce face, adică: prin vestirea explicită a misterului lui Cristos (evanghelizarea), celebrarea, meditarea și explicarea Cuvântului (predică, lectio divina, cateheză); prin celebrarea Euharistiei și a sacramentelor (liturgia) și prin rugăciunea comună; prin viața fraternă de comuniune și iubire (koinonia); prin slujirea fraților în credință și a celor săraci, prin promovarea umană, lupta împotriva nedreptății (diakonia) și interpretarea evenimentelor în lumina Cuvântului lui Dumnezeu (profeția). Toate acestea sunt și astăzi căi și mijloace pentru transmiterea unicei Evanghelii și constituie "elementele evanghelizării".

§ 3. Biserica înțelege evanghelizarea ca pe un proces "organizat în etape sau momente esențiale: activitate misionară pentru necredincioși și pentru cei care trăiesc în indiferența religioasă; activitate catehetică de inițiere pentru cei care aleg Evanghelia și pentru cei care au nevoie să-și completeze sau să-și restructureze inițierea; acțiune pastorală pentru credincioșii creștini ce au atins deja un nivel de maturitate în cadrul comunității creștine" (DGC 49).

27. Formele de slujire a Cuvântului

§ 1. Ascultarea Cuvântului lui Dumnezeu și urmarea lui Isus Cristos, Cuvântul făcut trup, susțin întreaga reflecție pe care Biserica locală își propune să o continue pentru reînnoirea slujirii sale pastorale. Slujirea Cuvântului își găsește fundamentarea în evenimentul revelării lui Dumnezeu, cuprinsă în Sfânta Scriptură și în sfânta Tradiție, strâns legate între ele, încredințate Bisericii și interpretate fidel de către Magisteriu (cf. DV 1-10).

§ 2. Biserica se îndreaptă încontinuu către Cuvântul lui Dumnezeu, "viu, plin de putere și mai tăios decât orice sabie cu două tăișuri", care "scrutează sentimentele și gândurile inimii" (Evr 4,12). Aceasta are loc în celebrarea Euharistiei, prin ascultarea reînnoită a Cuvântului Domnului, a profeților, a apostolilor și a predicii slujitorilor săi. Are loc și prin formele numeroase de ascultare, asiduă și supusă, a fiecărui membru în parte. Cateheza și celelalte modalități prin care Biserica promovează apropierea constantă de Cuvânt din partea credincioșilor fac posibilă și rodnică această ascultare.

§ 3. Ascultând Cuvântul, Biserica își îndeplinește misiunea fundamentală de a vesti Evanghelia la toți oamenii: "Mergeți deci și învățați toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui, și al Fiului, și al Duhului Sfânt, învățându-i să asculte tot cea ce v-am poruncit. Iată, eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul lumii" (Mt 28,19-20).

§ 4. Vestirea Evangheliei constituie perspectiva supremă și unificatoare a întregii vieți a Bisericii. Evanghelizarea, de fapt, se realizează nu doar prin cuvântul slujitorilor săi, care vestesc și învață, și nici doar prin cuvântul tuturor membrilor săi, ci, și mai mult, prin mărturia concretă, din partea persoanelor și a comunităților, printr-o viață care să rodească în caritate.

§ 5. Este nevoie totuși să se recunoască faptul că există, în timpul și în contextul nostru cultural european, rațiuni istorice precise, care fac să fie urgentă o "nouă evanghelizare":

a) există, în primul rând, pericolul răspândirii unui nou "păgânism": mulți botezați se țin departe de practica Euharistiei sau a altor sacramente, sau de orice altă formă de participare la viața Bisericii; de aceea, este necesară o vestire reînnoită a Evangheliei;

b) pe de altă parte, sub multe aspecte, contextul cultural în care trăiesc creștinii practicanți se îndepărtează tot mai mult de lumina credinței creștine; acest context amenință să le modeleze în forme înșelătoare conștiința, modurile de a vedea și de a simți, de a aprecia și de a acționa; pentru creștini este arzătoare nevoia de a discerne ceea ce este conform cu Evanghelia și, în acest sens, este necesară o nouă evanghelizare a culturii înseși.

§ 6. Pentru toate aceste motive, este necesar ca Biserica să verifice, cu o atenție reînnoită, formele predicării, ale catehezei și toate celelalte forme ale slujirii prin care este încurajată și condusă apropierea personală de Cuvânt, precum și formele, numeroase și dificil de redus la modele precise de slujire, în care este propusă vestirea Evangheliei la toți.

I. SLUJIREA CUVÂNTULUI ÎN LITURGIE

28. Liturgia ca școală a Cuvântului

Momentul privilegiat al apropierii comunității creștine și a fiecărui creștin în parte de Cuvântul lui Dumnezeu este liturgia, în care se realizează un raport strâns între Cuvânt și Sacrament, între ascultare și mărturisirea credinței. Liturgia, cu referință specială la momentele anului liturgic, este prima școală a Cuvântului și, deci, moment absolut fundamental al edificării în viața de credință.

29. Proclamarea și ascultarea Cuvântului în liturgie

§ 1. În fiecare celebrare liturgică, și în special în cea euharistică, în proclamarea Sfintei Scripturi, Domnul Isus este cel care vorbește comunității reunite. Așadar, proclamarea și ascultarea sunt părți fundamentale ale acțiunii liturgice și, ca atare, trebuie privite cu multă atenție.

§ 2. Proclamarea lecturilor și a psalmilor nu trebuie niciodată să fie improvizată, ci încredințată, de obicei, credincioșilor care să desfășoare slujirea de lector cu continuitate și adecvată pregătire. Chiar și căutarea celor mai bune soluții tehnice, care să permită o proclamare clară și inteligibilă în celebrarea liturgică, demonstrează atenția și respectul față de Cuvânt și față de comunitatea credincioșilor, care este destinatara Cuvântului. Lecturile pot fi precedate de o scurtă explicație. În celebrările euharistice din zilele feriale, să se analizeze oportunitatea de a oferi măcar scurte explicații despre lecturi, în special, când Lecționarul propune începutul unei noi cărți biblice.

§ 3. Ascultarea cere reculegere și atenție. Trebuie valorificate momentele de tăcere deja prevăzute de normele liturgice. Sunt de încurajat toate acele forme care fac posibilă pentru credincioși pregătirea pentru ascultarea Cuvântului proclamat în liturgie și o reluare în rugăciunea personală, familială sau comunitară și în lectio divina. Oficiile competente din Dieceză să studieze și să pregătească materiale corespunzătoare care să poată fi folosite în timpul celebrării și pentru rugăciunea personală din timpul săptămânii.

30. Omilia

§ 1. Omilia are o importanță decisivă în vederea celebrării rodnice a Cuvântului în liturgie. Ea tinde să apropie conștiința credincioșilor de Cuvântul proclamat și ajută la intrarea în celebrarea misterului. Prin omilie, creștinii pot efectiv să primească Cuvântul cu un act de credință reînnoit și să găsească în participarea conștientă la misterul celebrat o invitație încurajatoare la mărturia zilnică. De aceea, omilia să fie fidelă față de Cuvântul proclamat, atentă la întrebările și la problemele socio-culturale cu care se confruntă comunitatea de față.

§ 2. Preoții să acorde omiliei o grijă deosebită: să o pregătească cu multă atenție, în rugăciune, studiind textele sacre și reflectând la viața pe care o duc destinatarii. În această privință, se recomandă ca liturgia duminicală să fie pregătită împreună cu alți credincioși, în special cu colaboratorii pastorali.

§ 3. Să se țină omilia și la celebrarea sacramentelor, iar dacă se consideră oportun, și la alte celebrări liturgice. Omilia să fie pregătită cu grijă, mai ales când sunt prezente persoane mai puțin fervente cât privește practica religioasă, cum ar fi, de exemplu, cu ocazia Căsătoriilor sau a înmormântărilor.

31. Celebrarea Cuvântului lui Dumnezeu

§ 1. Să se promoveze, mai ales în timpul Adventului, Postului Mare și Paștelui, celebrări ale Cuvântului lui Dumnezeu.

§ 2. Celebrările Cuvântului să fie introduse și în timpul cursurilor de cateheză sau de pregătire la primirea sacramentelor.

§ 3. Conștienți că toate Bisericile creștine au în comun Cuvântul lui Dumnezeu, să se studieze oportunitatea unor celebrări ecumenice ale Cuvântului, după modalitățile stabilite de autoritatea competentă.

II. CATEHEZA

32. Natura și importanța catehezei

§ 1. Cateheza este slujirea specifică orânduită pentru a promova o conștiință personală aprofundată a adevărului credinței. De fapt, cateheza este o educare a credinței copiilor, tinerilor, adulților, care cuprinde în mod special o învățătură a doctrinei creștine, oferită în mod organizat și sistematic, cu scopul de a-i iniția în plinătatea vieții creștine. Importanța catehezei este deosebită, de aceea, ea trebuie să ajungă și la cei care sunt în condiții speciale de incapacitate fizică, psihică și socială (cf. CDC, can. 777, nr. 4).

§ 2. Sursa originară a fiecărei forme de catehizare este Cuvântul lui Dumnezeu, păstrat în Sfânta Scriptură, proclamat în liturgie, interpretat de Tradiția Bisericii (CT 27). De aceea, cateheza să aibă ca punct constant de referință textele Sfintei Scripturi, făcându-le chiar obiect al unei aprofundări speciale; să prevadă o expunere organizată și sistematică a doctrinei creștine și o reflecție profundă asupra experienței umane în lumina credinței.

§ 3. Cateheza să acorde o atenție corespunzătoare tradiției Bisericii și diferitelor sale voci: părinții Bisericii, liturgia, sfinții, teologii, credincioșii; ori de câte ori se consideră oportun, cateheza să aibă în vedere și tradiția celorlalte Biserici creștine.

§ 4. Cateheza să acorde o atenție deosebită Magisteriului viu al Bisericii Catolice și directivelor sale, în special în ceea ce privește temele complexe ale moralei și ale domeniului economic și social. Magisteriul, de fapt, este interpretul autentic al tuturor expresiilor Cuvântului lui Dumnezeu (cf. DV 7-10).

§ 4. În planul catehetic al Bisericii noastre locale, să se promoveze:

- o cateheză permanentă, care să acopere toate etapele vieții, însoțindu-l pe credincios de-a lungul existenței sale; cateheza să nu fie un fapt episodic, legată exclusiv de o vârstă sau de celebrarea unor sacramente, ci să fie oferită întregii comunități creștine;

- o cateheză pentru viață, care să nu se limiteze la pregătirea sacramentelor, ci să fie o formare specifică, prin care creștinul să poată ajunge la conștiința deplină a consacrării sale baptismale, ca existență în Cristos și în Biserică;

- o cateheză ca aprofundare sistematică a kerigmei: cateheza are o dimensiune de învățătură, este o expunere clară și mereu mai aprofundată a Cuvântului revelat, tinzând să formeze o adevărată mentalitate de credință care să înțeleagă și să interpreteze totul după gândul lui Cristos;

- o cateheză "mistagogică": pe lângă comunicarea doctrinei, cateheza are scopul de a-l face pe cel catehizat să trăiască experiența ascultării Cuvântului lui Dumnezeu, a rugăciunii, a liturgiei și a comuniunii;

- o cateheză întrupată, adică nu abstractă, ci atentă la om, la problemele și la evoluția sa; în acest sens, trebuie să fie gata să-și adapteze limbajul, simbolurile și semnele pentru a-l vesti pe Dumnezeu și misterul mântuirii sale omului de azi.

33. Cateheza adulților

§ 1. Biserica locală de Iași dorește să pună cateheza adulților între alegerile sale prioritare, mai ales pentru că adulții, în special astăzi, au nevoie de o conștiință matură a credinței lor. Plecând de la formele pe care ea le asumă când se adresează creștinilor adulți, se pot determina obiectivele pe care trebuie să le urmeze cateheza copiilor, a adolescenților și a tinerilor.

§ 2. Conținutul catehezei adulților să fie expunerea organizată a misterelor credinței creștine și a implicațiilor sale morale. Această expunere să fie alimentată de Sfânta Scriptură încontinuu și prioritar; în același timp, să se refere la Tradiția și la Magisteriul Bisericii (cf. DV 9-10), să se folosească de catehismele oficiale și să urmeze precizările Episcopului.

Obiect al unor momente speciale de cateheză să fie Biblia: creștinul să fie introdus în structura fundamentală a Bibliei, a fiecărei cărți și a fiecărei teme și să i se ofere elementele indispensabile pentru o lectură personală a Cărții Sfinte.

§ 3. Fiecare comunitate creștină să acționeze pentru ca toți credincioșii să simtă datoria participării active la cateheză (cf. CDC, can. 229, § 1). Să-i atragă pe laicii adulți mai sensibili în activitatea de promovare și de concretizare a catehezei (cf. CDC, can. 776).

§ 4. Fiecare parohie să prevadă cateheza pentru adulți ca un moment inseparabil al vieții sale ecleziale. Aceasta să fie programată și verificată de paroh cu Consiliul pastoral parohial, ținând cont de diferitele situații ale destinatarilor catehezei, adaptând pentru aceștia ordinea conținuturilor, formele de expunere și modalitățile de implicare. În determinarea frecvenței și a conținuturilor catehezei, să se țină cont de alte inițiative, chiar și cu caracter de formare, care îi implică pe adulții din parohie. Cateheze specifice să fie prevăzute pentru grupurile de credincioși în situații speciale: cupluri tinere, adulți, părinți care cer sacramentele pentru fii, persoane în vârstă, bolnavi. Să se facă aceasta și în colaborare cu diferitele organisme specializate în fiecare sector din Dieceză. Programarea acestora în parohii să fie stabilită împreună cu ceilalți preoți din zonă: atât pentru a suplini eventualele carențe din parohii, cât și pentru a favoriza forme de colaborare și inițiative comune, precum și pentru a promova o mai mare unitate.

§ 5. Asociațiile, grupurile și mișcările prezente în parohii să analizeze pentru membrii lor oportunitatea de a participa la cateheza parohială a adulților. Dacă aceste structuri desfășoară o formare catehetică regulată și sistematică, să coordoneze activitatea lor cu cea parohială.

34. Cateheza inițierii

Un cadru relevant pentru cateheză este acela al inițierii creștine, în special a copiilor și a adolescenților. Atât pentru ei, cât și pentru adulți, inițierea creștină cuprinde momentul vestirii Cuvântului, îndeosebi sub forma catehezei, cel liturgic și cel al trăirii vieții creștine în comunitate.

35. Cateheții

§ 1. "Grija deosebită față de cateheză, sub conducerea autorității ecleziastice legitime, este o problemă care îi privește pe toți membrii Bisericii, fiecare potrivit cu rolul său" (CDC, can. 774, § 1). Dar numai unii sunt mandatați să exercite această slujire: cateheții, persoane care trebuie să dobândească o importanță din ce în ce mai mare în comunitățile noastre.

§ 2. Chemarea la slujirea de catehet presupune câteva condiții obiective. Cateheților li se cere: coerență în mărturia de viață creștină, suficientă maturitate umană și creștină, simț eclezial și ecumenic, spirit misionar viu, cunoaștere corespunzătoare a Scripturii și a doctrinei creștine. Vor trebui să fie animați de un autentic spirit de educatori, să aibă abilități pedagogice și didactice adecvate și să fie capabili de ascultare și de muncă în comun.

§ 3. Fiecare comunitate să aibă un număr suficient de cateheți pregătiți. Păstorii - care au "datoria proprie și gravă de a se îngriji de cateheza poporului creștin" (CDC, can. 773) - să le propună credincioșilor această slujire și să se îngrijească de formarea lor. În alegerea acestor persoane, să fie puși în valoare, în mod deosebit, cei care s-au pregătit în facultăți teologice sau în alte institute similare.

§ 4. Dieceza să se îngrijească de formarea cateheților, mai ales, prin cursuri și prin diferite inițiative propuse de Oficiul pentru cateheză. O atenție deosebită să fie acordată pregătirii cateheților pentru persoane în situații speciale (persoane cu nevoi speciale, bolnavi, deținuți).

§ 5. La nivel diecezan și decanal, să se examineze oportunitatea de a avea câțiva credincioși, formați în mod adecvat, responsabili de cateheză. Aceste persoane vor putea oferi consultanță și sprijin în parohii.

36. Materiale și planuri catehetice

§ 1. Materiale de referință pentru toată activitatea de cateheză a Bisericii locale să fie, în primul rând, documentele Magisteriului despre cateheză și Catehismul Bisericii Catolice.

§ 2. Oficiul pentru cateheză se va îngriji de elaborarea unui plan catehetic unitar, precum și de editarea unor materiale și catehisme adaptate categoriilor de vârstă, pornind de la Catehismul Bisericii Catolice.

§ 3. Oficiul pentru cateheză, în colaborare cu alte oficii interesate, după o analiză atentă, va propune etapele, perioadele de vârstă, vârsta cea mai potrivită pentru primirea sacramentelor, durata, conținutul etc., pentru o cateheză sistematică. Oficiul va oferi planuri catehetice diferențiate și complementare pentru creșterea în credință a întregii comunități.

III. BIBLIA ÎN VIAȚA CREȘTINULUI

37. Apropierea personală de Sfânta Scriptură

§ 1. Cărțile Vechiului și Noului Testament încredințate Bisericii, prin însuși faptul că sunt proclamate în cadrul liturgiei și sunt izvorul esențial al predicării și al catehezei, constituie hrana obișnuită a vieții de credință pentru fiecare creștin: credința, de fapt, se naște în fiecare persoană din ascultarea Cuvântului lui Dumnezeu în Biserică. Sfânta Scriptură trebuie să devină efectiv acest aliment, prin apropierea personală de ea din partea fiecărui creștin.

§ 2. Obiectiv specific și scop important al slujirii pastorale a Bisericii locale să fie acela de a-l ajuta pe fiecare credincios să se hrănească personal cu această pâine substanțială și zilnică a Cuvântului lui Dumnezeu în rugăciune, în meditație asiduă și în cunoașterea mai profundă a Sfintei Scripturi.

§ 3. Pentru ca această apropiere personală să se poată realiza efectiv, credincioșii să se obișnuiască să se roage și individual cu Sfânta Scriptură, conștienți că, prin citirea Bibliei, Domnul vorbește cu fiecare personal.

38. Lectio divina

§ 1. Pentru ca Scripturile să poată deveni aliment obișnuit al vieții creștinului, este nevoie ca el să citească textele sfinte într-o atitudine de ascultare, de meditație și de rugăciune. Către acest obiectiv se îndreaptă vechea metodă de citire a Sfintei Scripturi, cunoscută cu numele de lectio divina, propusă și recomandată de Biserică (cf. DV 25).

§ 2. Biserica locală de Iași recomandă tuturor credincioșilor ei să se apropie de textul Sfintei Scripturi folosind metoda lectio divina. Prin lectura textului sacru, inima se deschide către contemplarea acțiunii lui Dumnezeu și, deci, către convertirea gândurilor și a vieții, însoțită de invocarea iertării și a harului său. Astfel, credinciosul revine la școala lui Dumnezeu și devine ucenicul său. Călăuzită și întărită de Duhul Sfânt, această ascultare a Cuvântului este strâns legată de celebrarea liturgică. Mai ales în Euharistie, Domnul ne deschide înțelegerea Scripturilor, a gesturilor și a cuvintelor sale, a persoanei sale, la care se referă toate Scripturile (cf. Lc 24,27). Ne deschide, așadar, către o nouă interpretare a vieții noastre.

39. Mijloace pentru promovarea cunoașterii și meditării Scripturii

§ 1. Cursurile biblice și grupurile biblice au finalitatea de a furniza instrumentele necesare pentru o cunoaștere mai profundă a Sfintei Scripturi. De aceea, se recomandă ca ele să fie promovate în diferite zone ale Diecezei.

§ 5. Decanatul, împreună cu parohiile, la începutul anului pastoral, să se îngrijească de coordonarea diferitelor inițiative în acest sens, ca să fie distribuite egal în teritoriu.

§ 6. În fiecare casă creștină să fie cel puțin un text al Sfintei Scripturi și membrii săi să se obișnuiască să o folosească pentru studiu, rugăciune și meditație personală și familială. Comunitățile creștine și preoții să ofere câte un exemplar familiilor, de exemplu, soților la Căsătorie sau părinților cu ocazia primirii sacramentelor de către fiii lor.

§ 7. Educatorii creștini să se preocupe ca Biblia să fie prezentă în școli și în biblioteci. În coerență cu programele pentru predarea religiei catolice, profesorii de religie să favorizeze cunoașterea Bibliei de către elevii lor.

IV. VESTIREA MISIONARĂ

40. "Noua evanghelizare"

§ 1. Într-un context în care secularizarea ia amploare, se constată că unii creștini înclină să perceapă credința numai ca un fapt subiectiv, alții părăsesc credința și practica religioasă, iar alții, în sfârșit, fac eforturi mari pentru a se recunoaște ca membri ai Bisericii sau stau deoparte de Biserică.

§ 2. În fața acestei situații se impune necesitatea unei noi evanghelizări. Ea trebuie să parcurgă și căi diferite de tradiția pastorală obișnuită, atât prin mărturia personală, cât și prin inițiative pastorale noi și creative. Schimbările intervenite recent în societatea noastră afectează serios simțul religios tradițional și impun un nou și susținut program de evanghelizare.

41. Mărturia personală

§ 1. În vederea noii evanghelizări, mărturia dată de fiecare creștin are o importanță deosebită. Mărturia presupune o credință personală profundă, plină de bucurie și alimentată cu asiduitate din Cuvântul lui Dumnezeu, capabilă să facă deosebirea între adevărurile fundamentale ale credinței și formele istorice, numeroase și supuse schimbării, în care ea se manifestă, ca, astfel, să discearnă ceea ce este în conformitate cu Evanghelia, în diferitele situații umane. Cere sinceritate și umilință, înțelegerea celuilalt, dispoziția de a da iertarea și de a o primi. Prin aceste atitudini, mărturia fiecăruia va concura pentru a construi acea legătură complexă dintre credință și viață, Evanghelie și cultură, iubirea de Dumnezeu și iubirea aproapelui, mărturisirea harului și mărturisirea păcatului, indispensabilă pentru ca întreaga comunitate creștină să realizeze misiunea de a fi semn al Evangheliei în mijlocul tuturor oamenilor.

§ 2. Oriunde s-ar desfășura viața zilnică a creștinului, ocazie potrivită pentru mărturie o constituie numeroasele forme ale dialogului personal. Acesta să fie căutat și susținut cu răbdare, mereu deschis pentru ascultarea celuilalt și a problemelor sale, animat de dorința constantă de a primi "semințele Cuvântului" prezente în fiecare persoană.

42. Inițiative pastorale pentru o nouă evanghelizare

§ 1. În comunitățile Bisericii noastre locale, implicând, atunci când este posibil, și celelalte Biserici creștine, să fie recunoscute și încurajate noile inițiative prin care Evanghelia mântuirii poate să ajungă la toți oamenii de bunăvoință. Ele sunt semn al creativității Duhului, constituie o mare bogăție și pot deschide posibilități neexplorate de desfășurare a misiunii Bisericii. Aceste inițiative să fie studiate de Consiliul pastoral parohial și să fie aplicate cu atenție și discreție.

§ 2. Pe această linie:

a) în cursul anului, pe lângă predica liturgică și cateheză, să fie promovată și predica biblică, gândită ca primă vestire a Evangheliei și ca o redeșteptare a credinței;

b) să se organizeze cursuri biblice pentru evanghelizarea adulților, dezvoltate pe parcursul mai multor ani, adresate atât celor care nu sunt credincioși, cât și celor care, conștienți de fragilitatea credinței lor, nutresc dorința de a-i regăsi temeliile și sensul.

c) credincioșii să fie îndemnați să se adune și în grupuri mai mici, pentru a citi împreună Evanghelia și pentru a reflecta mai adânc asupra credinței.

43. Forme vechi și noi de slujire a Cuvântului

§ 1. În Biserica noastră locală există și alte forme de vestire a Cuvântului, care, dacă sunt trăite și propuse cu inteligență pastorală, pot constitui ocazii prețioase de vestire și de ascultare a Cuvântului lui Dumnezeu.

§ 2. Dintre acestea amintim:

a) misiunile populare, care au o lungă tradiție în Dieceza noastră. Ele pot ajuta atât la creșterea sau recuperarea credinței, cât și la a face ca parohiile să asimileze stilul misionar, specific comunităților creștine autentice. Misiunile să fie bine pregătite, alimentate din abundență din Cuvântul divin și urmate de inițiative care să le păstreze viu spiritul. Fiecare parohie să programeze celebrarea acestora după un ritm periodic, care să țină cont de realitățile parohiale;

b) exercițiile spirituale, care ar trebui propuse tuturor credincioșilor, și nu doar anumitor grupuri, sunt un instrument privilegiat de ascultare a Cuvântului lui Dumnezeu și ajută la revizuirea vieții și la reînnoirea mărturiei creștine;

c) cursurile vocaționale, bazate pe Cuvântul lui Dumnezeu, să fie propuse în special tinerilor, pentru a-i ajuta să-și descopere vocația și drumul de urmat în viață;

d) direcțiunea spirituală, exercitată cu competență, în respect față de persoane și cu referire constantă la Cuvântul lui Dumnezeu, este un mijloc privilegiat de educare a discernământului creștin;

e) pelerinajele: să fie propuse și trăite ca momente de penitență, de creștere spirituală și de fraternitate creștină;

f) sfințirea caselor de către preoți la începutul anului: este un moment de vestire a Cuvântului și de dialog personal cu familiile vizitate.

44. Instrumente vechi și noi pentru slujirea Cuvântului

§ 1. Slujirea Cuvântului, în numeroasele sale forme, trebuie să țină cont de noile moduri de comunicare, de noile limbaje, de noile tehnici și de noile atitudini psihologice care derivă din acestea. Să se folosească, așadar, instrumentele disponibile astăzi, precum presa, radioul, televiziunea, punând în valoare capacitatea comunicativă și influența psihologică. Să existe preocuparea ca mijlocul de comunicare să nu devină mai important decât mesajul. Forma fundamentală în care se produce comunicarea credinței rămâne mereu aceea a cuvântului viu, însoțită de disponibilitatea persoanei de a da mărturie prin cuvânt și, mai ales, prin viața proprie.

§ 2. Fiecare parohie sau, după caz, mai multe parohii, împreună cu centrul decanal, să se implice în a organiza biblioteci, îmbogățindu-le cu instrumente audiovizuale și videoteci. Acestea pot oferi resurse prețioase pentru aprofundarea personală a "înțelepciunii credinței" și pot fi ocazia unor dezbateri folositoare cu privire la adevărul creștin.

Bunurile culturale bisericești, prin inițiative specifice (vizite ghidate, note explicative, broșuri), să fie valorificate și ca instrumente utile pentru evanghelizare și cateheză.

§ 3. Dieceza, parohiile și institutele de viață consacrată să se implice în a aduna, pregăti și distribui broșuri și foi, pentru a ajuta comunitatea să păstreze și să transmită în timp memoria propriei tradiții de credință și a expresiilor sale.

45. Oficiul pentru cateheză

§ 1. Oficiul pentru cateheză coordonează, susține, promovează activitățile de evanghelizare, de cateheză și de formare a lucrătorilor pastorali. Desfășoară această misiune în colaborare cu celelalte oficii din Dieceză și cu toți cei care au competențe în slujirea catehezei. Oficiul pentru cateheză să fie în mod adecvat organizat pentru a-și atinge finalitățile de mai sus. Să aibă, în special, un sector pentru apostolatul biblic.

§ 2. Oficiul să ofere o judecată critică referitoare la broșurile scrise sau materialele audiovizuale pentru cateheză la diferite niveluri și pentru alte forme de slujire a Cuvântului și să promoveze o pregătire în acest sens.

§ 3. Finalitățile Oficiului pentru cateheză sunt:

a) coordonarea, susținerea, promovarea activităților de evanghelizare, de catehizare și de formare a lucrătorilor pastorali în domeniu;

b) se îngrijește de formarea cateheților prin cursuri speciale;

c) susține și organizează inițiativele de catehizare a adulților;

d) are grijă de elaborarea materialului catehetic scris sau audiovizual pentru cateheza la toate nivelurile și pentru alte forme de slujire a Cuvântului lui Dumnezeu;

e) colaborează cu Oficiul pentru pastorația școlară și predarea religiei, în ceea ce privește inițiativele de formare a profesorilor de religie;

f) exprimă propria părere cu caracter consultativ cu privire la inițiativele catehetice din Dieceză și se ocupă cu formarea permanentă a cateheților;

g) ține legătura cu organisme asemănătoare prezente în celelalte dieceze din țară.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat