Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 CARTEA SINODALĂ 

Capitolul XVI

BUNURILE ECONOMICE ȘI ADMINISTRAREA LOR

I. PRINCIPII GENERALE

409. Biserica și bunurile vremelnice

Biserica, societate pământească și spirituală, are nevoie de bunuri materiale pentru a-și îndeplini misiunea, chiar dacă împărăția lui Dumnezeu nu este din lumea aceasta, deoarece trăiește și lucrează în lume, ea este supusă condiționărilor vieții pământești. "Lucrurile pământești și acelea care, în condiția umană, depășesc această lume sunt strâns legate între ele, și însăși Biserica se folosește de cele vremelnice, în măsura cerută de propria ei misiune" (GS 76). Principiul evanghelic de sărăcie și dezlipire de bunurile vremelnice - valabil nu numai pentru fiecare credincios, ci și pentru orice formă de viață comunitară și pentru însăși instituția ecleziastică - cere ca Biserica să exercite dreptul de a dobândi, poseda și folosi bucuri vremelnice într-un stil de sobrietate, evitând recurgerea la mijloacele disproporționate sau care nu sunt necesare pentru scopurile specifice pentru care sunt destinate.

410. Finalitatea bunurilor vremelnice

Finalitățile pentru care Biserica folosește bunurile vremelnice sunt îndeosebi următoarele:

a) grija față de necesitățile cultului divin;

b) opera de evanghelizare, cu atenție specială față de educația creștină a tinerilor și adulților, față de cooperarea misionară și promovarea culturală;

c) realizarea operelor de caritate, în special în slujirea săracilor, bolnavilor, persoanelor în vârstă;

d) grija față de întreținerea onestă a clerului și a celorlalți slujitori;

e) promovarea formelor de solidaritate între comunitățile ecleziale, în cadrul Bisericii Catolice și cu celelalte Biserici creștine.

411. Respectarea normelor

Administratorii bunurilor ecleziastice sunt obligați să respecte atât legile canonice, universale și particulare, cât și legile civile și, îndeosebi, trebuie să utilizeze bunurile care provin din donații conform intențiilor indicate de către donatori.

II. DATORIA DE A VENI ÎN SPRIJINUL NECESITĂȚILOR BISERICII

412. Datoria tuturor celor botezați

Apartenența comună la Biserică, acea comunitate de credincioși coresponsabili la misiunea sa, determină datoria tuturor celor botezați de a se îngriji și de exigențele cu caracter economic, atât în domeniul local, cât și în domeniul universal. "A veni în sprijinul necesităților Bisericii" se realizează nu numai cu diferitele forme de contribuție, ci și cu o implicare responsabilă în gestiunea economică a vieții Bisericii și oferind propria disponibilitate, colaborare și competență profesională în administrarea bunurilor.

413. Modalități de contribuție

§ 1. Pentru reperarea mijloacelor economice cerute de activitățile Bisericii, forma de aport cea mai ușoară și, în același timp, mai sigură nu este cea încredințată impulsului emotiv și episodic, ci aceea a contribuției obișnuite și stabile pentru diferitele necesități ecleziale, care ar trebui să fie concepută ca o implicare a fiecărei familii creștine și pusă într-un fel în bilanțul resurselor familiale. Este bine ca parohiile să le indice credincioșilor modalități concrete pentru a garanta parohiei o contribuție stabilă din partea familiilor, și cu scopul unei programări a implicațiilor sale economice (eventualitatea unor construcții sau restaurări).

§ 2. Una dintre formele tradiționale de contribuție la necesitățile Bisericii este constituită din ofertele date cu ocazia celebrărilor liturgice. Această formă de contribuție să fie considerată și prezentată nu ca echivalentul pentru o prestație, ci ca participare recunoscătoare la necesitățile comunității ecleziale.

414. Oferte pentru celebrarea Liturghiei

§ 1. Oferta dată pentru celebrarea Liturghiei este un mod tradițional și încă destul de răspândit pentru a colabora la necesitățile Bisericii și pentru întreținerea clerului. Să fie respectate, în acest sens, dispozițiile din Codul de drept canonic și normele diecezane, amintind că nu-i este permis nici unui preot, fie secular, fie călugăr, să ceară o ofertă mai mare decât cea stabilită periodic de normele diecezane. Necesitatea de a evita chiar și numai aparența de orice formă de profit va putea să ceară să se accepte o ofertă liberă mai mică decât cea fixată, sau de a nu percepe nici o ofertă.

§ 2. Să se respecte normele în vigoare și cât privește Liturghiile binate și așa-numitele Liturghii cu oferte cumulate.

415. Forme obișnuite de solidaritate între instituțiile ecleziastice

§ 1. Comuniunea bunurilor în Biserică se realizează în Dieceza noastră, mai ales, prin:

a) colecte anuale;

b) contribuția pentru funcționarea organismelor diecezane, stabilită pe baza raportului anual al fiecărei instituții (cf. Codul de drept canonic, can.1263);

c) fondul comun diecezan, format din donații, ca alte contribuții ale credincioșilor.

§ 2. Fondul comun diecezan este utilizat în mod prevalent pentru a răspunde la nevoile parohiilor aflate în dificultăți deosebite, în funcție de alegerile făcute de Colegiul consultanților și de Consiliul diecezan pentru problemele economice.

416. Colectele anuale obligatorii

§ 1. Colectele anuale obligatorii, fixate în formă stabilă, sunt următoarele:

a) cu caracter universal: "obolul sfântului Petru", pentru misiuni și pentru Țara Sfântă;

b) cu caracter diecezan: pentru Seminar; pentru "Presa Bună" și pentru noile biserici.

§ 2. În zilele destinate pentru colectele anuale, toate sumele de bani adunate în biserici, fie parohiale, fie ne-parohiale, inclusiv cele ale institutelor de viață consacrată, sunt destinate pentru finalitatea stabilită.

417. Forme speciale de solidaritate

§ 1. Ca semn ulterior de comuniune eclezială și pentru a favoriza în mod concret o împărțire mai bună a bunurilor între instituții, trebuie favorizat sprijinul economic din partea parohiilor mai dotate față de parohiile care se află în dificultate, în conformitate cu dispozițiile Ordinariului diecezan. Conform acelorași principii, oportunitățile de cheltuieli extraordinare sau folosirea de sume semnificative aflate la dispoziție să fie evaluate la lumina necesităților primare și urgente ale altor parohii sau instituții diecezane care trebuie sprijinite, în formele propuse de oficiile competente ale Curiei și aprobate de Ordinariul diecezan.

§ 2. Vor putea fi realizate exprimări de solidaritate în favoarea altor dieceze și forme de sprijinire a inițiativelor caritative realizate în colaborare cu alte Biserici creștine, respectându-se precizările Ordinariului diecezan.

418. Implicarea caritativă

Pentru a exprima în mod concret atenția față de cei săraci și pentru a-i educa pe credincioși în acest sens, fiecare parohie să destineze pentru activități caritative nu numai ceea ce se adună prin inițiative extraordinare, ci și o cotă procentuală din intrările obișnuite în bugetul său, stabilită de comun acord între Consiliul pastoral parohial și Comitetul bisericesc.

III. ADMINISTRAȚIA OBIȘNUITĂ

419. Criteriile unei administrații corecte

Tuturor administratorilor bunurilor ecleziastice, Codul de drept canonic le cere "grija unui bun tată de familie" (can. 1284, § 1). Fie neglijarea, fie excesul de zel sunt contrare unei administrații ordonate, care să respecte normele canonice și civile.

420. Reguli de administrație

Fac parte dintr-o administrare corectă a bunurilor ecleziastice starea cărților contabile (care pot fi integrate, dar nu înlocuite, de înregistrarea informatică), întocmirea bilanțului anual, buna păstrare a patrimoniului, respectarea normelor de siguranță, încheierea asigurărilor corespunzătoare, catalogarea și păstrarea documentelor, inventarele sau stările patrimoniale.

421. Inventarele sau stările patrimoniale

Administratorii oricărei instituții să păstreze și să aducă la zi anual inventarul bunurilor ecleziastice, alăturând documentele și instrumentele pe care se întemeiază drepturile patrimoniale ale instituției. Copia acestor documente să fie depozitată la oficiile competente din Curie.

422. Darea de seamă anuală cu privire la administrație

Administratorii bunurilor ecleziastice să transmită la Oficiul administrativ diecezan, până la data de 31 martie, darea de seamă anuală cu privire la administrație, întocmită conform schemei stabilite. Îndeplinirea precisă a acestei obligații, în afară de faptul că este o dovadă a administrării corecte și ordonate, permite Ordinariului diecezan să efectueze imediat verificările corespunzătoare.

423. Publicitatea dărilor de seamă anuale

§ 1. Fiecare instituție să aducă la cunoștința comunității credincioșilor darea de seamă anuală, conform dispozițiilor date de oficiile competente din Curie.

§ 2. Fiecare instituție să-i informeze pe credincioși cu privire la cantitatea și folosirea ofertelor primite pentru destinații speciale.

§ 3. Instituțiile diecezane centrale să prezinte, de asemenea, Consiliului prezbiteral și Consiliului pastoral diecezan dările de seamă anuale și un raport cu privire la folosirea bunurilor administrate, la criteriile de folosire a fondului comun diecezan și la inițiativele de solidaritate.

IV. ADMINISTRAȚIA EXTRAORDINARĂ

424. Actele de administrație extraordinară

§ 1. Actele de administrație extraordinară, reglementate de Codul de drept canonic și de normele Episcopului diecezan, trebuie să fie autorizate, în prealabil, de autoritățile competente în scris.

§ 2. Finalitatea autorizației și a consultării prealabile a oficiilor competente este aceea de a ocroti bunurile ecleziastice și de a colabora cu administratorii instituțiilor ca să îndeplinească acte potrivite, evitând riscuri sau prejudicii pentru patrimoniu.

§ 3. Lipsa autorizației și nerespectarea procedurilor pot să aibă consecința de a invalida chiar și în forul civil actele îndeplinite.

425. Construcții noi, restructurări și restaurări

§ 1. Construirea de noi edificii, unde există deja un patrimoniu edilitar suficient, trebuie să fie considerată o alegere excepțională. De regulă, trebuie îngrijită recuperarea patrimoniului edilitar existent, mai ales dacă are și caracter cultural. O restructurare, chiar dacă pe moment implică cheltuieli mai mari, poate să constituie în timp soluția cea mai avantajoasă.

§ 2. Decizia cu privire la oportunitatea de noi construcții sau de intervenții de restructurare sau restaurare a imobilelor, după o atentă evaluare tehnică și pastorală din partea oficiilor și organismelor din Curie, este rezervată Ordinariului diecezan.

§ 3. Să nu fie construită nici o biserică fără autorizația scrisă a Episcopului diecezan, după ce a ascultat părerea Consiliului prezbiteral (Cf. Codul de drept canonic, can. 1215).

§ 4. Alegerea persoanelor și a firmelor pentru conceperea și proiectarea de opere noi, ca și pentru restaurarea edificiilor, să fie făcută după consultarea prealabilă a oficiilor competente din Curie.

426. Proporționalitate între bunuri și activitățile pastorale

§ 1. Edificiile pentru activitățile specifice fiecărei instituții să fie evaluate în raport cu nevoile actuale sau previzibile în mod rațional. O supradimensionare sau o insuficiență față de necesități sunt destinate să apese în manieră la fel de negativă asupra gestiunii viitoare și chiar asupra activității pastorale.

§ 2. Să se acorde atenție pentru a se evita orice tip de barieră arhitectonică, așa încât să permită accesul și folosirea din partea oricărei persoane, intervenind, pe cât posibil, și asupra imobilelor existente deja.

427. Modificări ale destinației de folosire

§ 1. Atunci când este oportun și posibil să se modifice destinația de folosire a bunurilor imobile, în special dacă sunt de valoare istorico-artistică, cu respectivele autorizații canonice și civile, sau să se permită folosirea lor din partea altor persoane, trebuie să se dea precedență activităților care au legătură cu cele originare și să se privilegieze exigențele altor instituții ecleziastice.

§ 2. Numai în mod excepțional și cu autorizațiile cerute în mod specific, se vor putea reduce bisericile la uz profan.

428. Casele parohiale lipsite de un paroh rezident

Casele parohiale lipsite de un paroh rezident să fie menținute la dispoziția activităților parohiale, în afară de cazul în care, cu consimțământul Consiliului parohial pentru probleme economice și cu autorizarea Ordinariului diecezan, nu se consideră oportună o destinație diferită, cum ar fi aceea de a locui o persoană sau o comunitate care se ocupă de grija pastorală a parohiei.

V. ADMINISTRAREA BUNURILOR PAROHIEI

429. Funcțiile administrative ale parohului

§ 1. Îi revine parohului responsabilitatea administrativă a parohiei, care trebuie exercitată sub autoritatea Episcopului diecezan. Este vorba despre o responsabilitate personală, care nu poate fi delegată, în virtutea dispozițiilor fie canonice, fie civile, decât pentru misiuni specifice cu caracter executiv. Ea se extinde la toate activitățile care au ca titular parohia, chiar dacă sunt gestionate în mod distinct, de exemplu, de către oratorii și centre culturale.

§ 2. Parohul trebuie să se folosească de colaborarea credincioșilor laici, îndeosebi în cadrul Consiliului parohial.

430. Inventarierea bunurilor mobiliare

Orice sumă depozitată în institutele de credit sau oficii poștale, sau investită în titluri, de pertinența parohiei, trebuie să fie pe numele parohiei, cu denumirea exactă, cu semnătură rezervată reprezentantului său legal, și nu parohului ca persoană fizică, vicarului parohial, unui credincios, în afară de permisiunea Ordinariului. Pentru a deschide conturi curente pe numele parohiei, este necesar acordul Ordinariului diecezan.

431. Separarea între bunurile ecleziastice și bunurile personale

Titularizarea și administrarea bunurilor parohiei să fie separate cu grijă de cele referitoare la bunurile personale ale parohului. Această separare să fie evidențiată și în dispozițiile testamentare, care trebuie depozitate la Curie în termen de un an de la numirea ca paroh; toate modificările succesive făcute la testament să fie depozitate la Curie.

432. Alte activități pastorale

§ 1. Activitățile diferite de cele pe care legile civile le consideră ca "de religie și de cult" - cum sunt cele scolastice, sportive, artistice, culturale, de asistență - pot fi desfășurate direct de către parohie, ca instituție ecleziastică recunoscută din punct de vedere civil, respectându-se legile statului referitoare la aceste activități.

§ 2. Să se consulte oficiile competente din Curie înainte de a permite instituirea în cadrul parohiei a altor subiecți juridici, chiar dacă sunt de natură asociativă. Față de aceste instituții să se stabilească necesarele convenții, mai ales pentru utilizarea imobilelor parohiei. În orice caz, să se evite constituirea de instituții cu scopul de a gestiona activități al căror titular poate fi parohia în mod direct.

§ 3. O atenție deosebită trebuie avută față de astfel de organisme care au fost deja constituite sau a căror constituire ar fi considerată oportună, așa încât, în autonomia lor, să nu piardă referința eclezială și să nu sustragă de la parohie și de la acțiunea sa pastorală resurse umane și economice.

433. Formarea și actualizarea

Dată fiind complexitatea și variația frecventă a normelor administrative și fiscale, și luat în considerare specificul instituțiilor ecleziastice, care nu sunt totdeauna luate în considerare explicită în aspectul lor specific, oficiile competente ale Curiei, în colaborare cu decanii interesați, să organizeze pentru parohi și pentru membrii consiliilor pentru probleme economice cursuri de pregătire și de actualizare în aceste materii. Tot oficiile să se îngrijească de redactarea și actualizarea publicațiilor sau a ajutoarelor care rezumă normele canonice și civile.

434. Pregătirea administrativă a parohilor

§ 1. Responsabilitatea parohului cu privire la toate aspectele vieții parohiei cere ca el să aibă cunoștințe corespunzătoare și în domeniul administrativ. Aceasta, și pentru o mai bună valorificare a credincioșilor laici, a căror colaborare rămâne oricum indispensabilă.

§ 2. Pregătirea în domeniul administrativ să înceapă deja din anii de formare seminarială, să continue cu modalități adecvate în formarea permanentă și să se aprofundeze cu ocazia numirii ca paroh.

435. Consultarea

Pentru soluționarea problemelor administrative și fiscale, parohia poate să recurgă și la opera persoanelor calificate. La rândul lor, oficiile competente ale Curiei vor oferi consultare și actualizare periodică parohilor și celorlalți administratori.

436. Personalul laic și voluntariatul

§ 1. Personalul laic dependent de parohie și de orice altă instituție ecleziastică pentru funcționarea activităților pastorale și a celor comerciale și pentru a asigura o colaborare cu preoții în casa parohială, să fie retribuit conform dispozițiilor legale și al acordurilor contractuale care sunt în vigoare.

§ 2. Instituțiile ecleziastice pot să recurgă și la prestațiile de voluntariat individual sau asociativ. Poate fi oportună încheierea unor convenții între parohie și voluntari sau grupuri de voluntari, mai ales pentru prestațiile de voluntariat cu caracter continuu.

VI. ATRIBUȚIILE EPISCOPULUI ȘI ALE OFICIILOR DIN CURIE

437. Atribuțiile Episcopului

Și în ceea ce privește administrarea bunurilor materiale, Episcopul constituie în Dieceză punctul de referință, deoarece este de datoria lui să tuteleze bunurile ecleziastice, să le disciplineze administrarea și să vegheze asupra administrației.

438. Atribuțiile oficiilor din Curie

§ 1. În exercitarea funcțiilor de mai sus, Episcopul se folosește și de munca oficiilor competente din Curie, îndeosebi Oficiul administrativ diecezan.

§ 2. Administrarea patrimoniului Diecezei este asigurată de econom, care acționează sub autoritatea Episcopului.

439. Organe colegiale diecezane

Participă la administrarea diecezană a bunurilor ecleziastice Consiliul diecezan pentru probleme economice și Colegiul consultanților, conform competențelor stabilite de dreptul universal al Bisericii și de acest Sinod, și precizate în regulamentele specifice aprobate de Episcop. Respectivele decizii sunt date și motivate în formă scrisă.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat