Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 CARTEA SINODALĂ 

PARTEA A III-A

SECTOARE ALE ACTIVITĂȚII PASTORALE ÎN BISERICA ROMANO-CATOLICĂ DIN MOLDOVA

Capitolul X

PASTORAȚIA COPIILOR ȘI A TINERILOR

I. LINIILE PASTORAȚIEI TINERETULUI LA NIVEL DIECEZAN

304. Timpul deciziilor

Copiii și tinerii au fost mereu în atenția Bisericii. Sinodul diecezan i-a considerat ca o adevărată comoară și a arătat că viitorul depinde de ei. După cum citim în Evanghelii, copiii sunt ținta iubirii lui Cristos. "Și la vârsta copilăriei sunt deschise posibilități operative prețioase atât pentru edificarea Bisericii, cât și pentru umanizarea societății" (CFL 47). Tinerețea este timpul marilor decizii: este perioada în care tânărul decide cu privire la sine și, în general, confirmă în mod conștient apartenența sa la Cristos și la Biserică. "Cateheza dobândește atunci o importanță considerabilă, deoarece este momentul în care Evanghelia va putea fi prezentată, înțeleasă și primită ca fiind capabilă să dea un sens vieții" (CT 39).

305. Evanghelizarea lumii tinerilor

§ 1. Complexitatea și bogăția lumii tinerilor este evidentă. Dacă tinerii reprezintă o mină de potențialități pozitive, ei au și multe așteptări și întrebări, nu întotdeauna descifrabile. În acest sens, constituie o provocare continuă pentru lumea adulților și pentru viitorul însuși al Bisericii: "În realitate, în tineri Biserica își citește drumul său spre viitorul care o așteaptă și află imaginea și apelul acelei tinereți vesele cu care Duhul lui Cristos o îmbogățește permanent" (CFL 46).

§ 2. Biserica este chemată să-i caute și să-i asculte pe tineri, proclamând că numai în Isus își găsesc răspunsurile marile întrebări ale omului. "Biserica are multe de spus tinerilor, iar tinerii au multe de spus Bisericii" (CFL 46). Ascultarea reciprocă și dialogul cordial, clar și curajos, sunt căile pe care toți suntem chemați să le parcurgem pentru o întâlnire rodnică și un schimb vital între generații.

306. Implicarea comunității creștine

§ 1. Comunitatea creștină, în acțiunea sa pastorală, dă mărturie despre Isus, Bunul Păstor, parcurgând căi noi pentru a-și manifesta responsabilitatea și grija față de copii, de adolescenți și de tineri.

§ 2. Conștientă de marea importanță a implicării educative pentru perioada prezentă și viitoare a Bisericii și a societății, Dieceza de Iași s-a preocupat și s-a implicat, mai ales, în experiența asociațiilor, grupurilor și mișcărilor.

307. Educatori care știu să-i întâlnească pe tineri

Conștiința că tinerii trăiesc astăzi într-o realitate socială complexă, din partea căreia primesc mesaje numeroase și variate, și în care sunt condiționați de o mulțime de experiențe, solicită educatori care să-i întâlnească plecând de la experiența lor, fără însă a abdica de la exigențele radicale ale Evangheliei, în a cărei lumină trebuie interpretate diversele experiențe. Tinerii au nevoie să fie cunoscuți și înțeleși, să fie primiți cu problemele și așteptările lor, doresc educatori care să le devină "tovarăși de drum", cer să fie luminați și susținuți în drumul lor.

308. Elaborarea unui plan comun

§ 1. Biserica locală consideră necesară elaborarea unui plan de pastorație a tineretului, care să se adreseze copiilor, adolescenților și tinerilor. Propus la nivel diecezan, acest plan va fi valabil pentru toate parohiile și pentru toți cei implicați în formarea acestor segmente de vârstă.

§ 2. Liniile generale ale acestui plan sunt oferite de dispozițiile următoare; ele vor fi ulterior elaborate și aduse la zi de către organismele diecezane însărcinate cu promovarea pastorației tineretului.

309. Lectura atentă a realității

§ 1. În trasarea planului catehetic, să se aibă în vedere că tinerii, adolescenții și copiii trebuie formați, nu pentru o societate ideală, ci pentru o societate reală, în care sunt destinați să trăiască. Nu este vorba de a stabili un plan teoretic, ci de a ține cont de locul în care se găsește cel care urmează să fie educat.

§ 2. De aici, rezultă exigența de a citi cu atenție și de a înțelege în profunzime realitatea complexă a tinerilor și de a aduna semnalele pozitive (de exemplu: o mai mare conștientizare a alegerilor, disponibilitate pentru slujire, punerea în valoare a relațiilor umane) și aspectele problematice (subiectivismul, indiferența, hedonismul, dificultatea crescândă în a face alegeri definitive).

§ 3. Tot pentru o adecvată cunoaștere a copiilor, a adolescenților și a tinerilor, o atenție specifică trebuie acordată ambientelor obișnuite în care trăiesc și se adună, de ale căror mesaje sunt formați: familie, Biserică, școală, muncă, locuri de petrecere a timpului liber.

310. Primatul vestirii Evangheliei

Perspectiva unitară a întregii implicări a comunității creștine în pastorația tineretului este o reală chemare misionară; totuși, vestirea Evangheliei la copii, adolescenți și tineri în situația lor concretă constituie preocuparea primară a pastorației tineretului. "Propunerea lui Cristos trebuie făcută tuturor cu încredere. Va fi adresată adulților, familiilor, tinerilor, copiilor, fără a ascunde exigențele cele mai radicale ale mesajului evanghelic, ci venind în întâmpinarea exigențelor fiecăruia, cât și a sensibilității și limbajului" (NMI 40) În lumina acestui principiu, trebuie operate alegerile prioritare atât la nivel de conținuturi educative, cât și la nivel de structuri. Este nevoie, în special, să se folosească limbaje menite să favorizeze deschiderea către mesajul evanghelic și receptarea acestuia.

311. Dimensiunea vocațională

§ 1. Deoarece adolescenții și tinerii trăiesc anii în care, în general, se fac alegeri decisive pentru viață, pastorația tineretului trebuie să se caracterizeze prin dimensiunea ei vocațională, ajutându-i pe adolescenți și pe tineri să-și asume motivații evanghelice care să-i conducă spre punerea în valoare a darurilor primite și să slujească în mod responsabil Biserica și societatea în perspectiva împărăției.

§ 2. Trebuie propuse vocațiile fundamentale la o trăire autentic creștină, la Căsătoria creștină, la viața de consacrare specială și la Preoție.

312. Grija față de vocațiile la Căsătoria creștină și la familie

Planul catehetic să prevadă o grijă explicită pentru vocația la Căsătoria creștină și la familie. Pe lângă călăuzirea personală, să se prevadă, pentru adolescenți și tineri, cursuri de educație la iubire. Momentul caracteristic al acestui proces va fi educația la castitate, în vederea unei iubiri autentice. Trebuie valorificate, în acest sens, și inițiativele care însoțesc perioada de logodnă.

313. Grija pastorală față de vocațiile la Preoție și la viața consacrată

Planul catehetic să exprime o atenție concretă și plină de pasiune pentru grija față de vocațiile la Preoție și la viața consacrată. În acest scop, pe lângă însoțirea personală:

a) să fie valorificată Ziua Mondială a Vocațiilor;

b) în cursurile de pregătire pentru Mir, să se prevadă o instruire explicită pe tematici vocaționale;

c) să fie propusă cunoașterea unor figuri emblematice de vocație, prin întâlnirea cu mărturii personale și cu experiențe în locuri semnificative;

d) adolescenților și tinerilor să li se propună exerciții spirituale ca ocazie de reflecție asupra chemării Domnului; să fie inițiați la lectio divina;

e) să se pună în valoare precizările oferite de Oficiul pentru vocații, din partea celor din seminarii, de institutele călugărești și de asociații, grupuri și mișcări.

314. Destinatarii

§ 1. Pastorația tineretului se adresează copiilor, adolescenților și tinerilor care trăiesc condiții și experiențe diverse, atât cu referire la raportul cu comunitatea creștină, cât și cu referire la ambientele și la situațiile de viață.

§ 2. Cu referire la relația cu comunitățile ecleziale, trebuie avute în vedere trei situații de copii, adolescenți și tineri:

a) situația celor mai motivați;

b) situația celor care, cu implicare diversă, participă la viața comunității;

c) situația celor indiferenți și a celor îndepărtați, în care lipsește, de obicei, orice referire la conținuturile credinței creștine și care adesea sunt dezorientați chiar și cu privire la sensul experienței lor umane.

§ 3. Cu referire la condițiile de viață, trebuie avuți în vedere, mai ales:

a) elevii și studenții;

b) muncitorii;

c) cei care sunt în situații dificile.

§ 4. Pastorația tineretului se îngrijește de formare, trasând planuri catehetice diferențiate, care să prevadă, fără distincții rigide, o atenție specifică față de diferitele categorii. Aceste planuri catehetice să nu fie gândite ca alternative, ci să aibă legătură între ele, pentru că sunt complementare, și să fie trasate cu aportul specific al fiecărei realități ecleziale.

315. Formarea pentru spiritul misionar și coresponsabilitate a celor mai motivați

§ 1. În cadrul comunității, să fie recunoscuți copiii, adolescenții și tinerii care au făcut alegeri mai conștiente sau care pot fi ajutați să le facă și se dovedesc disponibili pentru slujire. Lor să li se ofere, cu o atenție personală deosebită, o adevărată formare pentru spirit misionar și coresponsabilitate.

§ 2. În fiecare parohie trebuie să li se acorde o grija deosebită ministranților (de preferință băieți), pepiniere de vocații la Preoție sau la viața consacrată (cf. Scrisoarea Sfântului Părinte Ioan Paul al II-lea către preoți pentru Joia Sfântă 2004, nr. 6). Acolo unde sunt mai mulți, e bine să fie un responsabil care să se ocupe mai îndeaproape de ei.

§ 3. De mare ajutor pentru acești copii, adolescenți și tineri, în contextul vieții parohiale, este Acțiunea Catolică, indicată de Conciliul al II-lea din Vatican și de episcopi ca școală pentru formarea unor laici adulți pentru o implicare stabilă în pastorația comunității și în misiune.

316. Grija pastorală față de cei care, în diferite moduri, participă la viața comunității

§ 1. Pe cel care participă în mod obișnuit la viața comunității, cateheza progresivă să-l ajute în abordarea temelor fundamentale ale credinței creștine, să-l pregătească pentru un drum de rugăciune și de meditare a Cuvântului lui Dumnezeu, să-l călăuzească spre Euharistie și spre celelalte sacramente, să-l educe la slujire, la mărturia carității și la fidelitatea față de Biserică.

§ 2. Parohia să devină din ce în ce mai mult un loc privilegiat pentru grija pastorală dedicată acestor copii, adolescenți și tineri. În ea să se acorde atenție formării, formatorilor și cateheților.

317. Grija pastorală față de cei indiferenți și îndepărtați

§ 1. Mulți tineri nu sunt implicați în mod obișnuit în formare, fie pentru că sunt indiferenți, fie că sunt mai problematici sau sunt în căutare. Comunitatea creștină trebuie să se preocupe și de aceștia și să actualizeze încontinuu metodele și limbajele, în așa fel încât să le comunice credința în termeni pe înțelesul experienței lor de viață.

§ 2. Prin urmare:

a) să fie promovate metode educative noi și specifice, care să realizeze raporturi personale în teritoriu și în locurile de viață, să ofere semne și momente de primire și de solidaritate și posibilitatea unor cursuri de cateheză;

b) să fie stimulată și susținută implicarea misionară a tuturor copiilor, adolescenților și tinerilor din comunitățile noastre față de cei de aceeași vârstă;

c) să fie favorizate inițiative culturale, recreative, sportive; inițiative de interes particular pe teme sociale, politice, interetnice și specifice teritoriului;

d) să se aibă în vedere inițiative care să trateze probleme de credință, plecând de la întrebările existențiale ale tinerilor.

318. Grija pastorală față de studenți și elevi

§ 1. Mulți copii, adolescenți și tineri sunt elevi și studenți, de aceea, este important ca în catehizare să se țină cont de ambientul școlar și universitar. E nevoie, așadar, să se promoveze educația pentru descoperirea progresivă a sensului vieții și a valorii studiului pentru viață; trebuie încurajate prezențele semnificative de mărturie în școală. De asemenea, este importantă legătura cu cadrele didactice din școlile de stat, în special cu profesorii de religie,

§ 2. În fața schimbărilor profunde ce caracterizează societatea noastră, schimbări ce privesc și domeniul învățământului universitar, se impune o nouă organizare a pastorației universitare în spiritul promovat de Biserică (cf. CDC, can. 807 și, în mod deosebit, can. 813). În vederea acestui proiect sunt utile câteva puncte orientative:

a) Pastorația universitară este parte constitutivă a misiunii de evanghelizare a Bisericii și are drept scop evanghelizarea culturii în mediul universitar. Comunitățile universitare (parohii, capelanii etc.) și centrele universitare constituie suportul instituțional necesar împlinirii acestei misiuni.

b) Obiectivul cel mai important al pastorației universitare este acela de a fi Biserică în contextul vieții universitare. Aceasta se realizează în liturgie, mărturie de credință și diaconie.

c) Pastorația universitară trebuie să promoveze binele spiritual al membrilor universitari, adică al studenților și al profesorilor, oferindu-le pentru aceasta un ajutor pe măsură. În acest sens, persoanele numite pentru pastorația universitară trebuie să beneficieze de o pregătire corespunzătoare.

d) Activitatea pastorală universitară va avea în vedere și oferte de educație, consiliere și ajutor caritativ, pentru a contribui în mod eficace la creșterea și împlinirea unei personalități creștine.

e) Pastorația universitară trebuie să țină cont de faptul că în studiul și cercetarea științifică de astăzi se găsește viitorul statului, al societății și al Bisericii de mâine. Ea trebuie să urmărească pătrunderea spiritului Evangheliei în contextul vieții universitare, ținând seama de contextele reciproce ale timpului prezent.

319. Grija pastorală față de adolescenții și tinerii muncitori

§ 1. În definirea planului educativ, să se țină cont că o parte consistentă a adolescenților intră devreme în lumea muncii, că majoritatea tinerilor lucrează și că studenții și elevii înșiși se pregătesc să intre în lumea muncii.

§ 2. Copiii, adolescenții și tinerii trebuie educați progresiv la sensul uman și creștin al muncii, văzută ca loc de creștere, de valori, de sfințire și de misiune.

§ 3. Depășind o situație în care adolescenții și tinerii muncitori sunt uneori la marginea pastorației tineretului, comunitatea creștină:

a) să se înarmeze de urgență cu pasiune și competență pentru a cunoaște realitatea numeroșilor adolescenți și tineri din ambientul muncitoresc;

b) să formeze educatorii, pentru ca aceștia să-i întâlnească, să-i adune și să-i implice în cateheza de grup;

c) să se folosească de orare, limbaj și metode care să le favorizeze participarea;

d) să se țină cont de fenomenul migrației, care angrenează mulți tineri imediat după vârsta majoratului.

320. Grija pastorală față de tinerii cu nevoi speciale

Pastorația tineretului să acorde o atenție specială față de tinerii cu nevoi speciale. Să se elimine barierele, care împiedică o participare senină, să se promoveze colaborările necesare și să se favorizeze creșterea unei mentalități de comuniune, care să se concretizeze în inițiative și structuri menite să nu-i izoleze. O colaborare rodnică, în acest sens, poate fi realizată cu acele asociații, cum ar fi Caritas-ul, care dezvoltă proiecte specifice în acest domeniu.

321. Grija pastorală față de tinerii în situații speciale

§ 1. O atenție deosebită trebuie acordată copiilor în pericol sau în situații speciale, de exemplu, celor care au abandonat școala.

§ 2. Să se evite totuși o viziune patologică asupra tinerilor în dificultate. Copiii, adolescenții și tinerii în orice stare sunt persoane de educat la realizarea deplină de sine, la conștientizarea propriilor potențialități umane și creștine.

§ 3. În cadrul planului educativ propus tinerilor, se va acorda atenție copiilor și tinerilor abandonați, celor care au părinți alcoolici, celor care trăiesc în diferite situații dificile (probleme sociale, părinți plecați la muncă, divorț sau concubinaj).

§ 4. De asemenea, se va acorda atenție realităților prezente în teritoriu, ce implică tineri provenind din diferite ambiente și situații diferite: militari, cămine studențești și colegii universitare, centre sociale și de întâlnire a tinerilor, închisori, instituții de recuperare etc.

322. Planul educativ: etape în funcție de vârstă

Planul educativ să se articuleze în etape adaptate diferitelor vârste, ținând cont și de dezvoltarea persoanei în procesul de maturizare. Se vor avea în vedere momentele importante din viața lor: prima sfântă Împărtășanie, Mirul, Căsătoria, precum și etapele importante ale vieții: copilăria, preadolescența, adolescența, tinerețea... (De exemplu, se poate ține cont de următoare împărțire: copilăria - până la 12 ani, preadolescența - între 12 și 14 ani, adolescența - între 14 și 18 ani, tinerețea - între 18 și 30 de ani.) Planul educativ se va realiza în colaborare cu Oficiul pentru cateheză.

323. Întâlniri diecezane anuale

Experiența recentă a demonstrat eficacitatea unor întâlniri anuale intrate în obișnuință, cum ar fi: întâlniri zonale și diecezane ale copiilor, Ziua Tineretului (prima duminică din luna mai), pelerinajul la Cacica (14 august), campusuri, zile de formare și exerciții spirituale. Responsabilii pastorației tineretului să prevadă, în programarea anuală, întâlniri diecezane, să le evidențieze semnificațiile și să favorizeze participarea a cât mai mulți copii și tineri.

324. Atenția față de diferitele tipuri de parohie

§ 1. Dată fiind situația eterogenă a Diecezei, planul diecezan de pastorație a tineretului să țină cont de varietatea situațiilor din parohii; diferitele structuri să caute și să creeze condiții care să facă posibilă punerea lui în aplicare.

§ 2. Pentru parohiile din orașe și pentru parohiile mari, din partea Oficiului pentru pastorația tinerilor, copiilor și asociațiilor, să se analizeze elaborarea de planuri și inițiative în stare să răspundă la situațiile și cerințele care se prezintă și care, uneori, cer să se gândească un plan diferit de cel elaborat pentru celelalte parohii.

§ 3. Pentru parohiile mici, să se promoveze un plan pastoral care să prevadă colaborarea interparohială; să fie intensificate momentele de analiză și formare pentru educatori; să fie activate grupuri de formare interparohiale pentru diferite etape de vârstă.

325. Parohie și decanat: responsabilități în pastorația tineretului

§ 1. Parohiile să intensifice cât mai mult posibil momentele și oportunitățile de întâlnire pentru și cu tineri, adolescenți și copii, devenind astfel comunități deschise, unde toți să aibă posibilitatea de cunoaștere, îmbogățire și de ascultare reciprocă.

§ 2. Fiecare parohie să aplice planul educativ diecezan, ale cărui linii principale au fost trasate până acum, ținând cont de propriul context social și pastoral; să-l actualizeze punând în valoare caracterul specific și bogățiile experienței și ale carismelor proprii.

§ 3. Fiecare parohie să se implice în mod serios, pentru ca în interiorul ei să ia naștere sau să fie consolidat cel puțin câte un grup pentru fiecare etapă de vârstă (copii, preadolescenți, adolescenți, tineri).

§ 4. Se vor promova, acolo unde este posibil, Liturghiile pentru copii și tineri, cu omilii adaptate vârstei lor.

§ 5. Comunitatea parohială, punând în valoare educatorii prezenți în interiorul ei și încredințând misiuni educative, să se implice în a coordona toate intervențiile în acest sens, asigurând un ajutor de rugăciune, de comuniune și de disponibilitate pentru tot ceea ce ține de slujirea care trebuie adusă tinerilor.

§ 6. Ținând cont de propunerile fundamentale ale Diecezei, parohiile și decanatele, în dialog cu diferitele ambiente de viață ale copiilor, adolescenților și tinerilor, sunt locurile normale de pastorație a tineretului, în care este important să se realizeze, mai ales la nivel decanal, momente de coordonare, cooperare, planificare și analiză a diferitelor inițiative educative.

326. Grupuri pentru o formare specifică. Acțiunea Catolică

§ 1. Planul educativ are și misiunea de a da un răspuns, cu deosebită atenție, tuturor acelor copii, adolescenți și tineri care manifestă o disponibilitate mai intensă de a urma drumul de credință și au nevoie de momente de formare specifică și de o însoțire personală.

§ 2. Prețioasă este, în acest sens, opera pe care o desfășoară diferitele asociații, propunând o formare spirituală specifică pentru copii, adolescenți și tineri; dintre acestea, trebuie amintite grupurile și mișcările promovate și susținute de anumite familii călugărești. În orice caz, formarea spirituală, prezentă în viața parohiei, trebuie să contribuie la creșterea copiilor, a adolescenților și a tinerilor, în vederea unei implicări mai active a acestora în comunitatea creștină și a unei mai mari asumări a răspunderii.

§ 3. Un cadru privilegiat pentru a-i ajuta pe copii, pe adolescenți și pe tineri în maturizarea credinței lor și, în special, pentru a-i educa să-și însușească pasiunea pentru Biserică, împărtășind ansamblul liniilor pastorale diecezane, sunt grupurile de Acțiune Catolică. De fapt, chiar dacă drumul de credință nu trebuie să treacă prin adeziunea la o asociație, este nevoie să se țină cont că regula de viață, inițiativele de formare și implicarea concretă a Acțiunii Catolice constituie un răspuns eficient la asumarea progresivă a responsabilităților în viața Bisericii. Din aceste motive, în parohii este bine să se promoveze grupurile de Acțiune Catolică.

§ 4. Asociațiile sau grupurile de tineri și copii la nivel diecezan vor avea un preot asistent spiritual, cu rolul de a însoți asociația în drumul ei spiritual și de a o susține în elaborarea planului pastoral specific, ținând cont de planul diecezan. Asociațiile sau grupurile trebuie să fie asistate la orice nivel; acolo unde sunt congregații, trebuie implicate în asistența grupurilor.

327. Formarea educatorilor

§ 1. Este nevoie ca educatorii, în misiunea lor de formare, să fie pregătiți și susținuți. Formarea trebuie, mai ales, să privească drumul personal de credință. De fapt, înainte de a fi astfel, un educator este un creștin, tânăr sau adult, și trăiește un drum de credință în propriul grup, participă la cateheze, are o viață spirituală cu o regulă, cu momente de meditație, de reflecție, de rugăciune și de direcțiune spirituală

§ 2. Formarea permanentă a unui educator se articulează, de asemenea, în momente de reflecție și de activitate comună a grupurilor de educatori și a comunității educatorilor și animatorilor: aici, educatorul este solicitat să reflecteze asupra Magisteriului Bisericii, să studieze și să împărtășească problemele legate de educație, să crească în competența pedagogică, să verifice punerea în practică a planului educativ.

§ 3. Un educator va trebui să fie ajutat să se formeze ca tânăr sau adult coresponsabil în viața comunității sale și în comunitatea diecezană, trăind momente care să-l pună în contact cu o experiență care merge dincolo de granițele propriei parohii.

328. Alți responsabili în procesul educativ

§ 1. Într-un plan educativ de pastorație a tineretului, este necesar să se pună în valoare, cu caracteristicile lor specifice, și diferitele realități ecleziale implicate în mod specific în educația copiilor, adolescenților și tinerilor: asociațiile, îndeosebi cele de voluntariat, grupurile și mișcările ecleziale și școlile catolice. Acestea sunt chemate să colaboreze la elaborarea planului diecezan de pastorație a tineretului și, prin urmare, să-l aplice, adaptându-l la situația lor concretă. Astfel, prezența și cooperarea lor contribuie la mărirea capacității evanghelizatoare a Bisericii în lumea tinerilor.

§ 2. Aceste realități ecleziale să aibă legături strânse și să colaboreze în misiunea lor de evanghelizare și educație a tinerilor, respectând particularitățile specifice și punând în valoare ceea ce se realizează în diferitele contexte educative și pastorale.

§ 3. Luând în considerație faptul că grupurile Scout lucrează adesea la niveluri care nu țin neapărat de propria parohie, având cateheze și metodologii de animare în unele aspecte similare cu cele propuse în grupurile din parohii, este necesar să existe o preocupare pentru colaborarea cu ceilalți responsabili ai pastorației tineretului. În acest scop, este bine să existe preoți disponibili care să accepte slujirea de asistenți Scout, iar capii grupurilor Scout să participe la comunitatea educatorilor din parohii.

329. Familia în planul de pastorație a tineretului

§ 1. O acțiune educativă eficientă a noilor generații nu poate să nu țină cont de familie, care, în baza sacramentului Căsătoriei, trăiește în mod privilegiat misiunea de evanghelizare în interiorul ei, îndeosebi în raportul părinți-fii.

§ 2. Părinților trebuie să li se reamintească permanent rolul lor educativ, particular, primar și de neînlocuit, care trebuie să fie susținut și alimentat cu inițiative oportune. Cei implicați în pastorația tineretului așteaptă de la familii îndrumări prețioase pentru formularea planului educativ și o contribuție relevantă pentru punerea în practică a acestuia.

330. Adulți și tineri în planul de pastorație a tineretului

§ 1. Comunitatea creștină, în acțiunea sa educativă, să nu neglijeze punerea în valoare a prezenței adulților. Ei, prin comportamentul și alegerile lor, să fie o referință credibilă pentru toți, îndeosebi pentru tineri. Dintre aceștia, o importanță deosebită o au cei care, prin vocația sau prin sensibilitatea personală, îi însoțesc în drumul de formare. Ei să lucreze organizat, în comuniune, neuitând că mărturia lor este cerută de tineri.

§ 2. Din comunitatea care educă și evanghelizează fac parte înșiși tinerii, care constituie un potențial surprinzător și bogat. Pastorația tineretului trebuie să valorifice și să confirme acest tezaur.

II. STRUCTURI DE PASTORAȚIE A TINERETULUI

331. Structuri diecezane

Biserica locală promovează planul de pastorație a tineretului prin structuri centrale și zonale, așa cum va fi precizat în statutele ulterioare ale structurilor diecezane.

332. Oficiul pentru pastorația tinerilor, copiilor și asociațiilor

§ 1. De la 1 mai 2005, în urma Sinodului diecezan, s-a înființat Oficiul pentru pastorația tinerilor, copiilor și asociațiilor. Acesta are misiunea de:

a) a preciza și a actualiza planul de pastorație a tineretului;

b) a susține și elabora planurile pastorale specifice pentru tineri și copii, fie că sunt grupați în diferite asociații, fie că sunt numai la nivel parohial;

c) a susține diferiți lucrători pastorali în elaborarea planurilor specifice;

d) a promova inițiative diecezane și decanale în favoarea tinerilor și copiilor;

e) a susține organizarea de campusuri de formare pentru tineri și copii; asociațiile tinerilor și copiilor din Dieceză, prin responsabilii lor, vor ține legătura cu acest Oficiu;

f) a colabora la elaborarea unor programe educative pentru tineri și copii cu referință la vocația pentru viața de căsătorie și familie, pentru viața consacrată și Preoție;

g) a favoriza zile de reculegere și rugăciune pentru diferite grupuri și asociații de tineri;

h) a organiza și promova activități de educație și de petrecere a timpului liber;

i) a coordona diferitele realități implicate în pastorația tineretului;

j) a ține legătura cu oficiile pastorale similare din alte dieceze.

§ 2. Oficiul colaborează cu Oficiul diecezan pentru evanghelizare și pastorația biblică, cu Oficiul diecezan pentru pastorația liturgică și sacramente, cu Oficiul diecezan pentru vocații, cu Oficiul pentru cateheză, cu Oficiul pentru pastorația familiei și a laicilor etc., astfel încât planul pastoral, în aspectele fundamentale și în cele de specialitate, să fie unitar și să se bucure de o coordonare reală.

§ 3. Oficiul susține activitățile din parohii și decanate cu privire la inițiativele întreprinse pentru tineri, copii și asociații, urmărind și crearea unor structuri necesare pentru coordonarea acestor activități, prin colaborarea cu Acțiunea Catolică și în colaborare cu diferite organisme din Dieceză.

333. Consiliul zonal pentru pastorația tineretului

§ 1. Consiliul zonal pentru pastorația tineretului, care se recomandă a fi constituit în fiecare zonă, este alcătuit din responsabilii pastorației tineretului prezenți în teritoriu, după precizările oferite de Oficiul diecezan pentru pastorația tinerilor, copiilor și asociațiilor, și este coordonat de responsabilii zonali, desemnați de responsabilul diecezan, în înțelegere cu părinții decani.

§ 2. Misiunea Consiliului este aceea de a promova: analiza diferitelor realități care îl compun, planuri comune, animarea și coordonarea activităților. Îndeosebi, Consiliului îi revin următoarele:

a) lectura atentă a realității specifice tinerilor din teritoriu;

b) sprijinirea parohiilor din decanate pentru a facilita o cateheză organizată, pe cât posibil, comună în conținuturi;

c) atenția față de activarea și promovarea formelor de întâlnire și de vestire adresate tinerilor care în mod obișnuit nu sunt implicați în viața comunității creștine;

d) promovarea Acțiunii Catolice în parohiile din decanate;

e) promovarea și punerea în practică a întâlnirilor diecezane anuale la nivel zonal și promovarea diferitelor inițiative legate de formarea educatorilor;

f) colaborarea și coordonarea, la nivel zonal, cu structurile și inițiativele pastorației școlare și a familiei.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat