Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 CARTEA SINODALĂ 

Capitolul IX

STRUCTURILE ECLEZIALE DIECEZANE

A. COMUNIUNE ECLEZIALĂ ȘI CORESPONSABILITATE

272. Comuniune și coresponsabilitate în Biserica de astăzi

§ 1. Biserica, deoarece "este în Cristos ca sacrament, adică semn și instrument al unirii intime cu Dumnezeu și al unității întregului neam omenesc" (LG 1), este realitate de comuniune. Aceasta caracterizează în mod esențial viața și misiunea poporului lui Dumnezeu în ansamblul său, dar și condiția și acțiunea fiecărui credincios.

§ 2. Biserica este poporul lui Dumnezeu, în care toți credincioșii, în virtutea Botezului, sunt egali în demnitate și în acțiune, participând la edificarea Trupului lui Cristos conform condiției și îndatoririlor fiecăruia. Deci există o coresponsabilitate reală a tuturor credincioșilor în viața și în misiunea Bisericii, pentru că fiecare este părtaș în modul său propriu la funcția sacerdotală, profetică și regească a lui Cristos.

§ 3. Faptul că Biserica este popor al lui Dumnezeu, chemat să fie realitate de comuniune, în care fiecare botezat este coresponsabil, are câteva consecințe ce merită să fie subliniate pentru momentul actual al vieții Bisericii:

a) fiecare realitate în care se împarte poporul lui Dumnezeu și fiecare structură în care el este prezent trebuie să se caracterizeze prin faptul de a fi realități de comuniune și locuri în care cei botezați exercită coresponsabilitatea;

b) fiecare credincios trebuie să se simtă parte a poporului lui Dumnezeu și chemat să colaboreze, conform vocației sale, la viața și la misiunea Bisericii în comuniune cu toți ceilalți credincioși și în slujba aceleiași comuniuni;

c) slujirea conducerii prezentă în Biserică trebuie văzută, îndeosebi, ca slujire pentru comuniunea între toți credincioșii și ca datorie pentru a-l face conștient pe fiecare botezat de chemarea sa la o coresponsabilitate efectivă în viața și în misiunea poporului lui Dumnezeu;

d) la edificarea Bisericii, chiar și prin cooperarea la funcțiile care constituie conducerea sa, trebuie chemați să participe toți credincioșii, fiecare după vocația sa și în formele precizate de disciplina eclezială.

273. Comuniune și coresponsabilitate în Biserica locală de iași

§ 1. Biserica locală de Iași, ca porțiune a poporului lui Dumnezeu, în care este cu adevărat prezentă și acționează Biserica lui Cristos, una, sfântă, catolică și apostolică, se implică să trăiască în mod tot mai profund principiul dublu de comuniune și de coresponsabilitate.

§ 2. Îndeosebi, vrea ca acest principiu să caracterizeze diferitele domenii care vor fi precizate în propozițiile din această temă: realitățile fundamentale în care se împarte Dieceza (parohii, decanate) și structurile de participare și coresponsabilitate în conducere și în activitatea pastorală (Consiliul prezbiteral, consiliile pastorale la diferite niveluri, oficiile și organismele de colaborare directă cu Episcopul).

274. Formarea la comuniune și la coresponsabilitate

§ 1. Pentru a face în așa fel încât comuniunea și coresponsabilitatea să fie trăite de poporul lui Dumnezeu și de fiecare credincios, Biserica locală de Iași consideră indispensabil să se implice, înainte de toate, într-o operă de formare, care să ducă la schițarea chipului unei Biserici locale conformă indicațiilor pe care Conciliul al II-lea din Vatican și Magisteriul le-au oferit Bisericii de astăzi, pentru ca ea să fie mai fidelă față de Cristos și față de acțiunea Duhului Sfânt.

§ 2. Câteva precizări pentru catehezele de formare la comuniune și la coresponsabilitate:

a) să se educe în mod constant la o reînnoită conștientizare a faptului că această comuniune este, înainte de toate, un dar al lui Dumnezeu, care trebuie cerut continuu în rugăciune, și a faptului că ea crește prin ascultarea Cuvântului și celebrarea misterului creștin în liturgie;

b) să se valorifice, ca ocazie de exprimare a comuniunii în Biserica locală de Iași și ca stimulent pentru o aprofundare a ei, inițiativele care, prin însăși natura lor, implică întreaga Dieceză sau manifestă o legătură între diferitele realități ecleziale cu Episcopul și între ele. De exemplu: întâlnirile la care sunt invitați reprezentanții tuturor realităților ecleziale din Dieceză, întâlnirile propuse la nivel decanal, adunările parohiale, vizita pastorală și prezența Episcopului pentru alte circumstanțe semnificative;

c) organismele competente ale Diecezei să furnizeze tuturor, îndeosebi credincioșilor trimiși din parohii, posibilitatea unei formări de bază pentru exercitarea coresponsabilității, chiar și prin intermediul diferitelor cursuri pentru lucrătorii pastorali.

d) fiecare comunitate parohială să aibă grijă ca temele referitoare la comuniunea eclezială, la participarea activă a credincioșilor și la "sfătuirea" în Biserică să fie aduse la cunoștința tuturor enoriașilor parohiei, prin inițiative precise (de exemplu, cu ocazia reînnoirii consiliului pastoral sau a aniversărilor semnificative ale parohiei), și să fie reluate periodic la predică, la cateheză și în eventualul buletin parohial;

e) în parohii și în toate spațiile de pastorație a tineretului, să se acorde grijă pentru formarea tinerilor, pentru asumarea generoasă a responsabilităților și să li se ofere posibilitatea de a o exercita, așa încât să se maturizeze în ei un puternic simț al Bisericii comuniune care cheamă la coresponsabilitate;

f) Acțiunea Catolică, în conformitate cu vocația care o caracterizează, să formeze pentru o participare eclezială autentică și pentru un adevărat misionarism; mișcările și grupurile ecleziale, fiecare cu modalitățile și finalitățile care îl caracterizează, să acorde atenție pentru crearea în proprii aderenți un simț corect de apartenență eclezială și să-i pregătească și să-i însoțească în asumarea responsabilităților în viața și în misiunea Bisericii;

g) consiliile diecezane, decanale, parohiale, deoarece sunt instrumente pentru realizarea comuniunii Bisericii locale și mijloc concret pentru participarea celor botezați, fiecare cu vocația proprie, la misiunea mântuitoare a Bisericii, să fie expresie vie a porțiunii Bisericii pe care sunt chemați să o reprezinte și să o anime. Componenții lor, preoți, persoane consacrate și laici, să aibă nu numai competență și experiență, ci și un acut simț eclezial și o concretă trăire spirituală, alimentată de participarea la Euharistie, de ascultarea Cuvântului și de rugăciune;

h) preoții să știe să primească și să valorifice diferitele capacități și carisme ale persoanelor consacrate și ale laicilor, recunoscându-le responsabilitatea și slujirile specifice, chiar stabile, într-o implicare tot mai reală în viața fiecărei comunități;

i) preoții să fie formați ca să fie, cu slujirea lor de conducere, oameni ai comuniunii. Prin urmare, Seminarul să-i educe pe candidații la Preoție la activitatea pastorală, la munca de echipă, la colaborare, la exercitarea echilibrată și înțeleaptă a conducerii ca slujire. Atenția față de temele comuniunii și coresponsabilității să fie prezentă și în programele de formare permanentă a preoților.

B. PAROHIA

275. parohia în conștiința Bisericii

§ 1. Parohia continuă să reprezinte împărțirea fundamentală a Bisericii locale și a slujirii sale pastorale obișnuite. Conciliul al II-lea din Vatican (SC 42a; cf. LG 26a, 28b; PO 5; AA 10bc; AG 15b) și Codul de drept canonic (cf. can. 515, § 1; 518; 519) oferă o descriere a parohiei care se poate exprima în acești termeni: parohia este o comunitate de credincioși, de obicei, teritorială, în cadrul Diecezei, prezidată de paroh. Ea, "pe criteriul local... reprezintă, într-un anumit mod (quodammodo), Biserica văzută, orânduită pe întregul pământ" (SC 42a) și este subiect activ al misiunii Bisericii. Aceste principii sunt repropuse de Magisteriul Papei și al Episcopilor.

§ 2. Elementele conținute în descrierea de mai sus orientează gândirea și acțiunea pastorală a Bisericii locale de Iași, care consideră parohia ca formă privilegiată a prezenței sale și, deci, potrivită în mod deosebit pentru a schița chipul popular al comunității creștine. Parohia trebuie să continue să fie, și în situațiile social-civile aflate în schimbare, forma principală de prezență a misiunii Bisericii pentru viața oamenilor.

276. Parohia ca figură de Biserică

§ 1. Alegerea pastorală reînnoită a parohiei din partea Bisericii locale de Iași se întemeiază pe faptul că ea realizează o autentică figură de Biserică. Într-adevăr, parohia este comunitatea credincioșilor care face vizibilă misiunea Bisericii într-un teritoriu determinat: ea este o împărțire pastorală a Bisericii diecezane.

§ 2. Ca figură a Bisericii, parohia, deja datorită faptului că domeniul său de asociere este comunitatea de vecinătate, poate să devină semn de comuniune. Teritoriul este locul în care devine prezentă comunitatea credincioșilor animată de Duhul lui Isus, înrădăcinată în Cuvânt și plăsmuită de Euharistie. De aici provine privilegiul parohiei, anume că ea valorează ca realitate a Bisericii. Ea este locul pastorației obișnuite, în care credința poate să devină accesibilă tuturor și oricărei condiții de existență. Aceasta derivă în mod intim din faptul că ea este "însăși Biserica ce trăiește în mijlocul caselor fiilor săi și fiicelor sale" (Christifideles laici, nr. 26) și care "trăiește și acționează implicată în mod profund în societatea umană și intim solidară cu aspirațiile sale și dramele sale", devenind "casă deschisă pentru toți și în slujba tuturor" (Christifideles laici, nr. 27).

§ 3. Liniile reînnoirii pastorale a parohiei pot să fie concretizate în trei direcții complementare: I. Parohia - loc al pastorației obișnuite; II. Parohia - loc al coresponsabilității pastorale; III. Parohia - loc al dinamicii misionare.

I. PAROHIA - LOC AL PASTORAȚIEI OBIȘNUITE

277. Parohia și formarea creștinului adult

§ 1. Faptul că parohia este loc obișnuit al vieții creștine califică acțiunea sa pastorală ca obișnuită, adică îngrijire a comunității și a tuturor persoanelor, ca atenție acordată tuturor etapelor existenței și diferitelor forme ale vieții creștine. Parohia este locul în care credința poate să devină accesibilă tuturor, în cadrul condițiilor vieții zilnice. Diferitele aspecte ale existenței (cum sunt meseria, căsătoria, obligațiile personale, sociale și politice) găsesc în viața comunității parohiale locul în care pot să fie interpretate și trăite în lumina Evangheliei.

§ 2. Scopul acestei acțiuni pastorale obișnuite este formarea creștinului ca să devină adult în credință și martor al Evangheliei în lume. Deci parohia are misiunea fundamentală de a însoți maturizarea constantă a tuturor vocațiilor specifice și de a pune în valoare carismele și slujirile, cultivându-le complementaritatea în comunitatea creștină: imaginea de Biserică pe care o are parohia trebuie să promoveze tot mai mult o fraternitate evanghelică, cu bogăția variată a vocațiilor. Aceasta cere o reînnoire profundă în pastorație și o atenție specifică acordată formării comunității adulților.

278. Parohia - loc al pastorației obișnuite

§ 1. Viața parohială se exprimă îndeosebi în pastorația obișnuită, adică globală și integrală, și trebuie să susțină momentele care însoțesc diferitele etape ale existenței creștine. Reînnoirea parohiei vrea să reia în mod creativ încrederea în caracterul formativ al acțiunii pastorale obișnuite, mizând pe definirea gesturilor vieții creștine, a "ocaziilor" existenței, a discernământului situațiilor personale, a slujirii carității etc. Acțiunea pastorală obișnuită a parohiei cere reflecție și capacitate de proiectare și nu trebuie lăsată pe seama improvizării sau a obișnuinței. De aceea, trebuie să știe să descopere și să prezinte în mod clar prioritățile, precedențele, ierarhiile de valoare, în activitatea pastorală care este complexă, și nu întotdeauna ordonată.

§ 2. Pastorația obișnuită a parohiei, exprimată de totalitatea membrilor săi, nu se rezumă la gestionarea a tot ceea ce există, ci trebuie să capete astăzi o respirație cu adevărat misionară, având încredere că ascultarea Cuvântului și gesturile de credință trăite în Duhul Sfânt au capacitatea de a evangheliza viața persoanelor, de a plăsmui figura comunității, de a scoate din izolare chiar și locurile cele mai anonime, de a crea o rețea de raporturi de apropiere, care, pornind de la locul central al Euharistiei, pot să contribuie și la schițarea în mod pozitiv a chipului social și civil al comunităților.

279. Semnificația teritoriului

§ 1. Teritoriul constituie elementul propriu prin care parohia se prezintă ca loc de viață creștină pentru toți credincioșii și spațiul pastorației obișnuite.

§ 2. Sunt cunoscute dificultățile de care suferă parohia teritorială în noul context civil urban, caracterizat de dislocarea spațiilor existențiale și, în general, de mobilitatea ușoară care face ca persoanele să trăiască în afara parohiei diferite momente ale vieții lor zilnice (muncă, școală, timp liber și sărbătoare, boală și însăși moartea). În pofida acestor dificultăți, parohia, tocmai pornind de la însăși configurația sa teritorială, continuă să fie comunitatea eclezială fundamentală și să răspundă unei dimensiuni de slujire evanghelică deschisă pentru toți.

§ 3. Pentru a fi parte a comunității parohiale, este suficient a aparține teritoriului parohiei, și deci nu sunt necesare alte condiții de tip personal (cum ar fi, de exemplu, o anumită condiție socială, o anumită spiritualitate, un anumit grad de instruire). În virtutea principiului de mai sus, toți credincioșii sunt egali în fața comunității; egali, nu în calități și în vocații, ci în demnitate și în importanță. Pentru acest motiv, toți fac parte din comunitate exact cum se întâmplă cu copiii unei singure familii. Teritoriul, în valoarea sa umană, poate să fie locul concret în care libertatea persoanelor se deschide spre comuniunea care este suscitată de vestirea evanghelică și este celebrată și aprofundată de liturgie.

§ 4. Referința teritorială cere și, prin urmare, obligă la o atenție egală față de toți credincioșii, ba chiar față de toate persoanele care locuiesc în teritoriul parohiei, dincolo de diferențele personale. De aceea, nu trebuie să fie considerați membri ai parohiei numai unii credincioși, neglijându-i pe alții, și nici nu trebuie să se limiteze acțiunea pastorală numai la credincioșii practicanți. Dimpotrivă, pastorația parohială trebuie să aibă atenție egală față de toți, inclusiv cei nebotezați, și trebuie să aibă o atenție diversificată pentru orice condiție de viață.

§ 5. Configurația teritorială a parohiei are drept consecință faptul că toți credincioșii trebuie să trăiască în vecinătate reciprocă și deci să fie uniți în mod concret și vizibil: tocmai pentru că locuiesc în același teritoriu, credincioșii pot să stea împreună, să se cunoască, să cultive fraternitatea, să realizeze împreună misiunea Bisericii. Vecinătatea în teritoriu facilitează celebrarea Euharistiei în același loc, și aceasta creează o rețea de raporturi de apropiere, care își au centrul tocmai în celebrarea liturgică.

II.

PAROHIA - LOC AL CORESPONSABILITĂȚII PASTORALE

280. Comunitatea parohială - subiect al acțiunii pastorale

§ 1. Acțiunea pastorală a parohiei nu îl are ca subiect numai pe paroh, împreună cu ceilalți preoți din parohie, ci întreaga comunitate, animată de vocații, carisme și slujiri și marcată de un simț viu de coresponsabilitate. Acest lucru nu se poate limita să fie o afirmație abstractă, ci trebuie să se traducă în realitate concretă în fiecare parohie.

§ 2. Pentru ca parohia să fie efectiv subiect al acțiunii pastorale și să fie posibilă o acțiune pastorală comună, este necesar să se dezvolte în ea, cu inițiative oportune (la nivel catehetic, de predică, de formare personală), câteva elemente, cum ar fi: o conștiință vie a apartenenței la Biserică (realitate de comuniune și de coresponsabilitate), o autentică viață de dragoste, o reală capacitate de dialog și de analiză, o atentă promovare a diferitelor vocații și a diferitelor slujiri, o alipire înflăcărată față de propria comunitate eclezială, împreună cu o mare deschidere față de catolicitatea Bisericii și de caracterul său misionar.

§ 3. O exprimare obiectivă, semn și aliment al comuniunii care animă și întemeiază comunitatea vizibilă a parohiei, este planul pastoral, la a cărui elaborare și realizare sunt chemați toți și fiecare, în funcție de propriile carisme și slujiri, ca să aibă aportul lor responsabil.

§ 4. Un rol fundamental pentru realizarea unei adevărate comunități parohiale este cel al parohului: ca păstor propriu al parohiei, lui îi este încredințată slujirea conducerii, nu ca modalitate exhaustivă a întregii acțiuni pastorale, ci ca misiune de conducere a întregii comunități în realizarea unei comuniuni de vocații, slujiri și carisme și în găsirea și realizarea liniilor planului pastoral. Ceilalți preoți, în calitate de vicari parohiali sau cu alte misiuni pastorale, sunt chemați să împărtășească slujirea parohului. De asemenea, au un rol important și alte slujiri existente eventual în parohie: în domeniul liturgiei, al catehezei, al carității, al vieții comunitare.

§ 5. Fac parte din comunitatea parohială, și în ea trebuie să se exprime în mod activ, toți credincioșii, inclusiv cei care nu exercită o slujire specifică. Trebuie să fie cunoscute și valorificate carismele lor personale și cele ale grupurilor ecleziale în care ei eventual sunt implicați, ca o bogăție pentru toată comunitatea parohială. O importanță deosebită trebuie dată prezenței persoanelor consacrate în parohie: conform vocației lor specifice și cu carismele lor proprii, ele, chiar dacă nu desfășoară în mod direct o slujire parohială, sunt parte din comunitatea parohială și contribuie în mod semnificativ la creșterea sa și la acțiunea sa pastorală.

§ 6. Un instrument fundamental pentru acțiunea pastorală a comunității parohiale este consiliul pastoral, ca organism care, cu prezența parohului și a reprezentanților întregii parohii, are un rol important în programarea acțiunii pastorale.

281. Comunitatea vizibilă și planul pastoral

§ 1. Parohia este o comunitate vizibilă de credincioși. Comuniunea trebuie să se traducă într-un drum pastoral unitar, pentru ca creșterea personală și comunitară să fie cu adevărat în slujba edificării Bisericii. Comuniunea trebuie să se exprime și la un nivel de vizibilitate și de convergență pastorală; de aceea, trebuie evitată dispersarea sau dominația unor persoane sau grupuri particulare și trebuie favorizată prezența și creșterea tuturor credincioșilor cu propriile carisme. Este de datoria preoților să construiască unitatea acțiunii pastorale a parohiei, așa încât multiplele realități (grupuri parohiale, asociații, mișcări) să exprime aceeași grijă pe care o are comunitatea pentru diferiții membri ai săi.

§ 2. Este important, fie pentru paroh, fie pentru comunitate, să fie urmate criterii obiective pentru acțiunea pastorală. Prin urmare, începând de la paroh, fiecare credincios trebuie să aducă în viața și în activitatea parohiei toată bogăția personalității proprii; însă acest lucru trebuie să se facă într-o perspectivă de comuniune și de fidelitate față de Evanghelia lui Cristos și față de învățătura și alegerile Bisericii sale, evitând orice formă de subiectivism.

§ 3. O expresie a comuniunii pastorale, care devine instrument de obiectivitate pentru toată parohia, este planul pastoral. Liniile fundamentale ale planului pastoral din fiecare parohie sunt cele stabilite de Biserica universală și de cea diecezană, însă acestea trebuie precizate pentru drumul comunității parohiale concrete, îndeosebi de către paroh împreună cu Consiliul pastoral. Planul pastoral din fiecare parohie trebuie să interpreteze nevoile parohiei, să prevadă calitatea și numărul slujirilor oportune, să aleagă scopuri posibile, să privilegieze obiectivele urgente, să fie dispus la revizuirea anuală a drumului făcut, să mențină amintirea pașilor făcuți deja. El este un punct de referință obiectivă pentru toți, preoți, persoane consacrate și laici, ca și pentru toate asociațiile, mișcările sau grupurile prezente în parohie. În sfârșit, trebuie ținut cont de faptul că precizarea criteriilor obiective de conducere a parohiei favorizează continuitatea vieții sale chiar și după schimbarea păstorilor săi.

282. Slujitorii hirotoniți din parohie

§ 1. Parohul, vicarii parohiali și ceilalți preoți prezenți în parohie constituie comunitatea de preoți din parohie. Ea trebuie să fie loc de adevărată fraternitate preoțească, ce trebuie să se exprime într-o mărturie clară de comuniune pentru comunitatea parohială și într-o acțiune pastorală comună în favoarea celorlalți componenți ai parohiei și cu colaborarea lor.

§ 2. Parohul, ca păstor propriu al parohiei, are o slujire necesară în parohie: lui îi revine îndeosebi responsabilitatea de a face să crească ansamblul parohiei ca subiect pastoral. El reprezintă slujirea de conducere a Episcopului sub autoritatea sa (cf. Codul de drept canonic, can. 519) în cadrul întregii comunități a credincioșilor și în cadrul comunității de preoți din parohie. Este omul comuniunii și are grijă de comunitate în ansamblul ei. El prezidează adunarea, este accesibil pentru toți, față de toți. Această misiune obiectivă a slujirii sale îl expune la unele riscuri care pot fi evitate dacă toată comunitatea, preoți, persoane consacrate și laici, se lasă condusă de dorința de a edifica Biserica. Îngrijirea planului pastoral, buna conducere a comunității și a organismelor sale reprezentative sunt condiții necesare pentru dezvoltarea rodnică a comunității parohiale.

§ 3. Capacitățile umane, creștine și pastorale cerute parohului nu pot să fie improvizate. În pregătirea din seminar și în formarea permanentă a clerului va trebui să li se acorde o mare importanță; de asemenea, prezența acestor capacități ar trebui să fie atent verificată și valorificată în momentul numirii ca paroh.

Numirea parohului revine Episcopului, cu colaborarea decanului și a întregului Consiliu episcopal. Parohul va fi numit pentru un timp nedeterminat sau pentru un timp determinat care va fi precizat în decretul de numire. Parohul are obligația de a participa la cursurile de formare pentru parohi, organizate de Ordinariul locului.

§ 4. Vicarul parohial împărtășește în comuniune cu parohul și sub autoritatea sa grija și responsabilitatea față de întreaga comunitate parohială (cf. Codul de drept canonic, can. 545, § 1). Chiar dacă este responsabil de un sector special, va orienta mereu acțiunea sa spre binele întregii comunități parohiale așa cum este prevăzut de planul pastoral parohial. Parohul este chemat să-i recunoască vicarului parohial, chiar dacă este la prima numire, o reală responsabilitate matură, pe care o va însoți cu interes constant și cu tot sprijinul necesar, așa încât să fie garantată o adevărată fraternitate preoțească și să fie mărturisită unitatea preoților.

§ 5. Fac parte din comunitatea preoților din parohie și ceilalți preoți care locuiesc în parohie (preoții pensionari, preoți care au alte slujiri ne-parohiale: școală, asistență față de diferite categorii de persoane, diferite oficii din Curia diecezană etc.).

283. Credincioșii laici în parohie

§ 1. Locul primar în care credincioșii laici sunt chemați să conștientizeze vocația proprie și coresponsabilitatea eclezială proprie este parohia. Ea constituie adesea și locul în care laicii trăiesc propria vocație și se implică în organisme de coresponsabilitate.

§ 2. Fiecare credincios laic trebuie ajutat de comunitatea parohială să descopere propria vocație și să valorifice darurile primite de la Domnul, pentru a fi tot mai mult discipolul său și martor al Evangheliei, nu numai în cadrul parohiei, dar, mai ales, în condițiile și în domeniile vieții zilnice (familie, locul de muncă, școală, implicarea social-politică). Însă trebuie propuse tuturor credincioșilor, mai ales celor care își oferă disponibilitatea, descoperind în ei înșiși o chemare din partea Domnului, formele de implicare în acțiunea pastorală, cu care se construiește viața comunității parohiale, fără a uita niciodată că participarea tuturor credincioșilor, chiar și a celor care nu au nici o slujire specifică, se exprimă, înainte de toate, printr-o mărturie comună a credinței, a speranței și a dragostei.

§ 3. Noile figuri de slujiri: animatorii în celebrările liturgice, cateheții, educatorii, Caritas-urile parohiale, copiii și tinerii din Acțiunea Catolică și alte grupuri ecleziale, grupurile misionare și de rugăciune constituie o prezență multiformă a comunității creștine în cadrul unui teritoriu. Trebuie valorificate aceste prezențe, nu în mod improvizat, făcându-le să devină în mod concret figuri exemplare pentru edificarea comunității și accesibile pentru toți credincioșii. În acest sens, o valoare deosebită capătă prezența Acțiunii Catolice.

§ 4. Prezența grupurilor ecleziale și a asociațiilor trebuie recunoscută, în principiu, ca un dar autentic al Domnului făcut Bisericii. Deci o prezență care, și la nivel parohial, trebuie primită cu bucurie și valorificată pentru ceea ce reprezintă, trebuie supusă unui discernământ, trebuie încurajată, ca să fie stimulent și creștere pentru comuniunea întregii comunități, evitând poziții de izolare, de elitism și de exclusivitate. Oricum, trebuie respectat dreptul oricărui credincios de a urma o metodă proprie de viață spirituală conformă cu învățătura Bisericii și dreptul de a alege o asociație, ca formă în care să trăiască propria participare la comuniunea și la misiunea Bisericii. Eventualele dificultăți se vor rezolva în comunitatea parohială, într-un spirit de dialog, știind că este necesar ca asociațiile laicale să fie tot mai mult în slujba unității cu Biserica locală și cu parohia. În acest sens, pentru funcționarea unei asociații, a unei mișcări sau a unui grup în parohii, este necesară recunoașterea din partea Consiliului pastoral diecezan.

284. Persoanele consacrate în parohie

§ 1. Prezența persoanelor consacrate în parohie luminează toate vocațiile creștine cu privire la semnificația sfaturilor evanghelice, pentru ca fiecare creștin să trăiască în mod deplin mesajul evanghelic, conform propriei vocații. Călugării și călugărițele prezenți în comunitate edifică, prin mărturia vocației lor, întreaga comunitate și slujesc la venirea împărăției lui Dumnezeu, colaborând la acțiunea pastorală, educativă și de caritate. Ei să trăiască într-un raport de fraternitate cu preoții și laicii, să participe la planificarea muncii pastorale, să favorizeze momente comune de rugăciune liturgică și contemplativă, îndeosebi cu păstorul parohiei. Comunitatea parohială să aibă grijă de a valorifica și promova vocațiile la o consacrare specială.

§ 2. Prezența persoanelor consacrate, în formă individuală sau comunitară, este deosebit de prețioasă într-o parohie, atunci când ei asumă în mod explicit slujiri în pastorația parohială și în respectivele organisme de participare. În acest caz, întreaga comunitate parohială trebuie să știe să valorifice specificul și sensibilitatea pe care carisma proprie a persoanelor consacrate o aduce activităților pastorale. La rândul lor, persoanele consacrate, respectând identitatea proprie și ritmurile vieții comune, trebuie să se simtă parte a comunității parohiale, participând în mod deplin la viața sa și la inițiativele sale.

285. Consiliul pastoral parohial

§ 1. Un moment semnificativ al participării la acțiunea pastorală a parohiei se realizează și prin "sfătuirea în Biserică", în vederea discernământului comun pentru slujirea Evangheliei. Sfătuirea în Biserică nu este facultativă, ci este necesară pentru drumul care trebuie făcut și pentru alegerile pastorale ce trebuie înfăptuite. Consiliul pastoral parohial este cadrul de colaborare între preoți, persoane consacrate și laici și un instrument tipic eclezial, a cărui natură este calificată de dreptul-obligația tuturor celor botezați de participare coresponsabilă și de ecleziologia de comuniune.

§ 2. Consiliul pastoral, într-o corectă viziune ecleziologică, are o dublă semnificație fundamentală: pe de o parte, reprezintă imaginea fraternității și a comuniunii întregii comunități parohiale, pe de altă parte, constituie instrumentul deciziei pastorale comune. Consiliul pastoral parohial este deci, în mod real, subiect unitar al deliberărilor pentru viața comunității, chiar dacă parohul și ceilalți credincioși au un rol diferit în cadrul Consiliului. Credincioșii, prin încorporarea lor în Biserică, sunt abilitați să participe în mod real, ba chiar să construiască zi de zi comunitatea; de aceea, aportul lor este prețios și necesar. Parohul, care prezidează Consiliul și este parte din el, trebuie să promoveze o sinteză armonioasă între diferitele poziții, exercitând funcția și responsabilitatea sa de slujire.

§ 3. O bună funcționare a consiliului pastoral nu poate să depindă în mod exclusiv de mecanismele instituționale, ci cere o conștiință eclezială din partea membrilor săi, un stil de comunicare fraternă și convergența comună cu privire la planul pastoral. O bună prezidare cere de la paroh calități cum ar fi disponibilitatea de a asculta, finețea discernământului, răbdarea în relație. Grija pentru binele comun al Bisericii cere de la toți aptitudine la dialog, argumentarea propunerilor, familiaritatea cu Evanghelia și cu învățătura și disciplina ecleziastică în general. De asemenea, se cere o formare asiduă pentru a cultiva sensibilitatea față de munca pastorală comună și trebuie garantată continuitatea, dar și schimbarea membrilor Consiliului.

§ 4. Se recomandă instituirea consiliului pastoral în toate parohiile din Dieceză. Criteriile obiective de compunere, de reprezentanță și de funcționare pastorală sunt precizate în Regulamentul diecezan, ținând cont de diferitele tipuri de parohii prezente în Dieceză. Durata Consiliului este de cinci ani, iar comunitatea parohială să favorizeze în orice nouă compunere o inteligentă și oportună alternanță a membrilor săi.

§ 5. Consiliul, conștient că nu epuizează posibilitățile de participare coresponsabilă a tuturor celor botezați la viața parohiei, să recunoască, să stimeze și să încurajeze celelalte forme de colaborare, în comuniune deplină cu parohul, pentru construirea comunității.

§ 6. Consiliul pastoral să se îngrijească de implicarea, ascultarea și informarea întregii comunități creștine în privința principalelor chestiuni pastorale inerente vieții parohiei, căutând instrumentele cele mai oportune și eficace, inclusiv adunarea generală parohială, care poate să fie deosebit de utilă atât în planificare, cât și în verificare.

III.

PAROHIA - LOC AL DINAMICII MISIONARE

286. Parohia - comunitate misionară

Dacă vrea să fie cu adevărat ea însăși, parohia nu poate să nu trăiască toată acțiunea sa pastorală conform unei perspective propriu-zis misionare. De aceea, toate componentele comunității parohiale trebuie să aibă convingerea că grija pastorală, atunci când este desfășurată cu conștiința că Biserica trebuie să însoțească bărbații și femeile la Domnul Isus, este misionară prin natura sa. Mai ales, momentul actual pune parohiile într-o stare de misiune: deci este urgent ca pastorația parohială să fie marcată de un impuls misionar spre cei care încă nu au primit Evanghelia în viața lor, sau nu o mai consideră semnificativă.

287. Aspectul misionar în parohie

§ 1. Parohia, mai ales cea cu dimensiuni mari, este solicitată să împartă dinamica sa misionară pentru a favoriza vestirea Evangheliei și raporturi de apropiere mai intense. Este vorba de a reconstrui țesutul dintre casă și casă, dintre sector și sector, așa încât viața creștină să nu fie numai o convergență spre comunitate, ci parohia să se dilate spre spațiile vieții zilnice.

§ 2. Mai ales în parohiile deosebit de numeroase sau deosebit de extinse, să se promoveze întâlniri ale credincioșilor, de exemplu, credincioșii din același sector. Pentru a promova această comuniune, vor putea fi desemnați credincioși care să creeze dialog și fraternitate. În acest context pot intra acele grupuri care se întâlnesc pentru a asculta Cuvântul lui Dumnezeu.

§ 3. Atenția acordată familiilor trebuie să fie o dimensiune tipică a parohiei. Este necesară o îngrijire a familiei ca atare, a carismei soților, pentru ca parohia să devină tot mai mult o comunitate de familii. Este necesar ca familia să trăiască în relație stabilă cu alte familii.

C. DECANATUL

288. Funcțiile decanatului

§ 1. Decanatul este acea împărțire teritorială a Diecezei, care grupează un anumit număr de parohii apropiate între ele, cu scopul de a favoriza grija pastorală printr-o acțiune comună. Așadar, decanatul are un dublu scop: comuniunea între comunitățile parohiale și celelalte realități ecleziale prezente pe teritoriul său și schițarea unei acțiuni pastorale comune, care să dea parohiilor un dinamism misionar. A treia finalitate a decanatului, mai tradițională și cerută în mod implicit de celelalte două, este aceea de a fi loc de fraternitate și de formare permanentă între preoți.

§ 2. În cadrul decanatului, comunitățile parohiale și celelalte realități se întâlnesc, menținând propria identitate și punând în comun capacitățile, carismele și competențele care le deosebesc pe fiecare dintre ele. În felul acesta, decanatul devine experiență puternică de Biserică pentru preoți, persoane consacrate și laici, care se educă la ascultare reciprocă, la stimă și la coresponsabilitate, contribuind în mod eficient la pastorația de ansamblu pentru teritoriu.

§ 3. Decanatul este locul în care comunitățile parohiale și celelalte realități ecleziale analizează și coordonează propria acțiune pastorală, concretizând în mod specific, pentru situația decanatului, precizările din planul pastoral diecezan și din programele generale. Dialogul între diferitele parohii și ceilalți subiecți constituie o contribuție semnificativă la depășirea tendinței de închidere în propria parohie. Este vorba de a determina bine nivelurile de intervenție: unele trebuie să se refere la o acțiune comună în decanat, altele sunt proprii pentru fiecare parohie. Vor trebui elaborate criterii comune, lăsând fiecărei comunități un spațiu legitim pentru realizare. E vorba de a construi o adevărată mentalitate pastorală comună. Instrumentele pot fi următoarele: o agendă a priorităților, un plan ordonat de reflecție, coordonarea unor intervenții (de exemplu, forma și conținuturile catehezelor de pregătire pentru Căsătorie; ajutorul și schimbul pastoral între preoți; raporturile cu profesorii de religie și cu școala; pastorația muncii; pastorația sănătății în teritoriu; pastorația ecumenică; relațiile cu instituțiile sociale și de asistență). Fiecare decanat trebuie să stabilească domenii concrete ale pastorației de ansamblu.

§ 4. Decanatul este chemat să asume personal acele inițiative pastorale referitoare la domenii care depășesc extinderea și capacitățile fiecărei parohii și care, altminteri, ar rămâne fără o grijă pastorală specifică.

§ 5. De o importanță deosebită pentru realizarea decanatului ca loc de pastorație de ansamblu este colaborarea dintre preoți. Deci, decanatul se propune ca un ajutor valabil și un stimulent concret pentru a favoriza între preoți fraternitatea, viața spirituală, formarea permanentă, îmbogățirea globală și un contact mai frecvent al preoților cu Episcopul.

§ 6. Responsabilul decanatului și al activităților sale este decanul. Preoții, persoanele consacrate și laicii sunt obligați să colaboreze cu decanul și să se adreseze lui pentru materiile care sunt de competența sa.

289. Numirea și îndatoririle decanului

§ 1. Episcopul îl numește pe decan, alegându-l dintre preoții ce își desfășoară slujirea lor în decanat. Decanul rămâne în funcție cinci ani și mandatul său poate să fie reînnoit.

§ 2. Decanul să fie aproape de parohi, de ceilalți preoți și de credincioșii implicați în pastorație în parohii: să susțină cu înțelepciune, echilibru și seninătate comunitățile, încurajând coresponsabilitatea activă a tuturor.

§ 3. Decanul promovează și coordonează acțiunea pastorală în decanat. Îndeosebi, are datoria:

a) de a promova, la diferite niveluri și în modurile pe care le va considera oportune, o lectură a teritoriului, pentru a afla nevoile și resursele, stimulând cât mai bine realitățile ecleziale și oferind precizări cu privire la o valorizare mai bună a energiilor pastorale;

b) de a promova și de a prezida adunările preoților, cu scopul de a favoriza fraternitatea și de a le susține viața spirituală și formarea permanentă;

c) de a coordona activitățile fiecărei parohii și ale celorlalte realități ecleziale, cu atenție specială față de celebrări și orare;

d) de a promova colaborarea și integrarea acțiunii apostolice a clerului, a persoanelor consacrate, a Acțiunii Catolice și a grupurilor ecleziale de laici în unica misiune a Bisericii; de a promova școlile și alte instituții de educație;

e) de a se îngriji de confrații în vârstă, bolnavi sau cei care au nevoie de atenție și de sprijin;

f) de a-și asuma, în calitate de administrator parohial, grija parohiilor devenite vacante sau în care parohul este împiedicat în exercitarea funcției pastorale, până când autoritatea competentă se va îngriji în alt mod;

g) de a vizita cel puțin de două ori pe an parohiile din decanat, pentru a le cunoaște activitățile și dificultățile pastorale, verificând îndeosebi buna păstrare a registrelor parohiale și trimițând vicarului general un raport cu privire la vizita făcută;

h) de a fi disponibil să furnizeze Ordinariului diecezan toate elementele de cunoaștere, utile pentru ocuparea parohiilor vacante și destinarea preoților în decanat;

i) de a prezida periodic liturgia euharistică în parohiile din decanat și de a participa la consiliile lor pastorale;

j) de a participa la administrarea sacramentul Mirului în parohiile din decanat, la cererea și prin mandatul acordat de Episcopul celebrant.

D. DIECEZA ȘI ORGANISMELE SALE

I. VICARII EPISCOPULUI

290. Colaboratorii Episcopului în conducerea întregii Dieceze

Episcopul, în conducerea întregii Dieceze, se folosește de lucrarea și de sfatul diferitelor persoane și organisme și, îndeosebi, ale vicarului general, ale vicarilor episcopali și ale vicarului judecătoresc, care, ca principalii săi colaboratori, au, în domeniile respective, putere obișnuită vicarială, conform cu cele stabilite de dreptul universal al Bisericii și de dispozițiile Episcopului.

291. Vicarul general

Vicarul general, cu îndatoririle prevăzute de normele canonice, are funcția de a-l reprezenta pe Episcop și de a-l înlocui în caz de absență. Îndeosebi, lui îi revine funcția de moderator Curiae și de a coordona acțiunea vicarilor episcopali.

292. Vicarii episcopali

§ 1. Vicarii episcopali se îngrijesc de un domeniu determinat de activități utile sau necesare pentru viața Diecezei, îngrijindu-se să asigure, în acord cu vicarul general, o coordonare eficace a acțiunii organismelor din Curie încredințate lor, pentru susținerea necesară a activităților pastorale din parohii, decanate și din alte realități ecleziale prezente în Dieceză.

§ 2. Precizarea sectoarelor, cu atribuțiile fiecăruia dintre organismele interesate, este stabilită de regulamentul Curiei.

293. Consiliul episcopal

§ 1. Consiliul episcopal este compus din vicarul general și din vicarii episcopali. Atunci când consideră că este necesar, Episcopul poate să invite să facă parte din acest Consiliu alte persoane în calitate de consultanți.

§ 2. Episcopul reunește periodic Consiliul episcopal sub președinția sa sau a vicarului general, pentru a se consulta și pentru a trata chestiunile de importanță mai mare din viața Diecezei și îndeosebi:

a) pentru a stabili criteriile unitare pentru acțiunea și conducerea pastorală a Diecezei;

b) pentru a analiza diferitele experiențe și a le judeca validitatea pe plan diecezan;

c) pentru a-și exprima părerea cu privire la numirile de parohi și transferurile de preoți;

d) pentru a favoriza raporturi de comuniune și de colaborare între organismele din Dieceză, respectând competența fiecăruia.

II. ORGANISME CARE ÎL SFĂTUIESC PE EPISCOP

294. Consiliul pastoral diecezan

§ 1. Consiliul pastoral diecezan, compus din preoți, persoane consacrate și, mai ales, din laici, conform canoanelor 511-514 din Codul de drept canonic, este un organ consultativ ce contribuie la realizarea comuniunii în Biserica locală ca instrument de participare deschis pentru toți componenții poporului lui Dumnezeu, și care, sub autoritatea Episcopului, are misiunea de a studia, a evalua și a propune concluzii operative în ceea ce privește activitățile pastorale ale Diecezei.

§ 2. Consiliul pastoral diecezan are un statut propriu, aprobat de adunare și promulgat de către Episcop. Îndeosebi, statutul să prevadă o compunere a Consiliului care să fie cu adevărat reprezentativă a întregii porțiuni a poporului lui Dumnezeu care constituie Dieceza și a diferitelor slujiri prezente în ea.

295. Consiliul prezbiteral

§ 1. Consiliului prezbiteral, compus din preoți reprezentanți ai tuturor preoților, îi revine, ca senat al Episcopului, misiunea de a-l ajuta în conducerea Diecezei pentru a promova în modul cel mai eficient binele pastoral al porțiunii poporului lui Dumnezeu încredințate lui (cf. Codul de drept canonic, can. 495, § 1).

§ 2. Consiliul prezbiteral are un statut propriu aprobat de adunare și promulgat de către Episcop. Îndeosebi, statutul să prevadă o compunere a Consiliului care să fie reprezentativă, prin alegere, a tuturor preoților încardinați în Dieceză și a celorlalți preoți care, locuind în Dieceză, exercită un oficiu în favoarea sa prin numirea Ordinariului diecezan. De asemenea, va trebui să fie stabilită prezența în Consiliul prezbiteral a altor preoți care locuiesc în Dieceză, membrii ai institutelor călugărești, prin reprezentanți desemnați de respectivele organisme.

296. Durata și modalitățile de lucru ale Consiliului prezbiteral și ale Consiliului pastoral diecezan

§ 1. Consiliile rămân în funcție cinci ani. Consilierii aleși pot să fie realeși pentru un alt mandat de cinci ani.

§ 2. Fiecare consilier, fără legătură de reprezentanță, îmbogățind Consiliul cu propria experiență atentă la realitățile ecleziale în care este implicat, caută, împreună cu ceilalți membri, binele întregii comunități diecezane, în comuniune deplină cu Episcopul.

§ 3. Statutele respective să prevadă o metodă de dezbatere încât să favorizeze un raport de dialog constructiv între membrii fiecărui Consiliu și între acestea și Episcop.

297. Colegiul consultanților

§ 1. Colegiul consultanților, format din preoți aleși de Episcop din rândul membrilor Consiliului prezbiteral, are datoria de a-l ajuta pe Episcop în administrarea bunurilor Diecezei și a persoanelor juridice supuse lui, cu atenție specială față de finalitățile pastorale ale bunurilor ecleziastice. Alte funcțiuni, în afară de cele prevăzute în mod specific de Codul de drept canonic, în caz de scaun vacant sau împiedicat, pot să fie delegate Colegiului consultanților de către Consiliul prezbiteral, conform modalităților stabilite în propriul statut, sau atribuite de către Episcop aceluiași Colegiu.

§ 2. Colegiul consultanților din Dieceza de Iași este compus din 12 preoți, aleși de Episcop dintre membrii Consiliului prezbiteral, așa încât toate zonele pastorale și principalele sectoare pastorale din Dieceză să fie reprezentate. Este prezidat de Episcop sau, prin mandat special, de vicarul general.

§ 3. Structura, îndatoririle și modalitățile de lucru ale Colegiului consultanților sunt determinate de un regulament dat de către Episcop, după ce a ascultat părerea aceluiași Colegiu.

298. Consiliul diecezan pentru problemele economice

§ 1. Consiliul diecezan pentru probleme economice este organismul care îl ajută pe Episcop în administrarea bunurilor Diecezei și ale persoanelor juridice supuse lui, cu atenție specială față de profilurile tehnice, mai ales juridice și economice.

§ 2. Structura, îndatoririle și modalitățile de lucru ale Consiliului pentru probleme economice sunt determinate de un regulament dat de Episcop, după ce a ascultat părerea aceluiași Consiliu.

299. Adunarea decanilor

Adunarea decanilor este organismul care reunește toți decanii din Dieceză. Ea este convocată de Episcop care o prezidează personal, sau prin vicarul general, cu scopul de a găsi și studia modalitățile de realizare a planului pastoral anual și a inițiativelor inerente lui. De asemenea, este un loc de analiză a diferitelor experiențe ale decanilor, care permite aprofundarea rolului și îndatoririlor decanatului și ale organismelor sale.

III. CURIA DIECEZANĂ

300. Structura Curiei diecezane

§ 1. În îngrijirea întregii Dieceze, Episcopul se folosește de lucrarea Curiei diecezane, care se împarte în oficii și alte organisme, reunite în secțiile corespunzătoare diferitelor domenii de activitate. Fiecare secțiune este încredințată unui vicar episcopal, care îi coordonează orientarea și îi promovează și îi verifică modul cum răspunde la pastorația diecezană. Face parte din Curie și Tribunalul diecezan.

§ 2. Conducerea Curiei îi revine vicarului general, căruia îi este încredințată funcția de moderator Curiae.

§ 3. Conducerea Tribunalului diecezan revine vicarului judecătoresc.

301. Personalul Curiei

§ 1. Cei care sunt chemați să lucreze în cadrul Curiei diecezane asumă și desfășoară misiunea lor conform normelor canonice și civile în materie, așa cum este precizat de regulament. Acțiunea lor va trebui să fie animată mereu de acel autentic spirit pastoral care este cerut pentru o slujire corespunzătoare a Bisericii locale de Iași și, îndeosebi, a parohiilor.

§ 2. Preoții sunt numiți pentru cinci ani și pot să fie reconfirmați. Încetează din funcția lor la împlinirea vârstei de șaptezeci și cinci de ani.

§ 3. Credincioșii laici pot să fie numiți responsabili în acele oficii din Curie care, prin natura funcțiunilor lor, nu cer să fie conduse de un preot. Numirea este pentru cinci ani și poate fi reînnoită.

302. Regulamentul

§ 1. Exacta compunere structurală, organizarea și funcționarea Curiei sunt disciplinate de un regulament, promulgat de Episcop, după ce a ascultat părerea moderatorului Curiei, a vicarului judecătoresc și a vicarilor episcopali.

§ 2. Regulamentul trebuie să stabilească împărțirea în secțiuni, cu atribuțiile fiecărui Oficiu și organism din Curie, trebuie să conțină descrierea competențelor tuturor oficiilor și ale celorlalte organisme, coordonarea lor, îndeosebi în ceea ce privește obiectivele, schimbul de informații și activitățile programate.

303. Inițiativele Curiei diecezane

Inițiativele promovate de fiecare oficiu din Curie, în coerență cu planul pastoral anual al Diecezei, trebuie să ajute diferitele părți ale comunității diecezane ca să-l realizeze. Ele trebuie programate și coordonate, sub responsabilitatea moderatorului Curiei, așa încât să fie propuse în mod ordonat comunităților ecleziale din Dieceză, cu scopul de a putea fi menționate cu ușurință în planul pastoral al fiecăreia.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat