Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 CARTEA SINODALĂ 

PARTEA A II-A

FORME DE TRĂIRE A VIEȚII DE CREDINȚĂ ÎN BISERICA ROMANO-CATOLICĂ DIN MOLDOVA

Capitolul V

SLUJITORII HIROTONIȚI

132. Episcop, preoți și diaconi

§ 1. În comuniune cu toți credincioșii din propria dieceză, Episcopul, căruia îi este încredințată misiunea unică în virtutea Botezului și a sfintei Preoții prin care devine asemenea lui Cristos, Păstorul cel Bun, a primit de la Domnul plinătatea Preoției și, în consecință, misiunea de a vesti Evanghelia celor credincioși și celor necredincioși, misiunea de a învăța, de a sfinți și de a păstori Biserica locală. Colaboratori deosebiți și necesari ai slujirii Episcopului sunt preoții, care formează împreună cu el preoțimea diecezei (presbyterium).

§ 2. Preoții lucrează în comunitățile locale, asigurând păstorirea lor, adică le întăresc prin Cuvântul lui Dumnezeu și prin Euharistie, transformându-le, în felul acesta, în Biserică pastoral călăuzită de Episcop și în comuniune bisericească. În preoțimea Diecezei, în afară de preoții încardinați în Dieceză, mai sunt și alți preoți, diecezani sau nu, care exercită în cadrul Diecezei o slujire încredințată de către Episcop.

§ 3. Diaconii sunt în slujba poporului lui Dumnezeu, în comuniune cu Episcopul și cu toți preoții prin exercitarea slujirii liturgice, prin slujirea Cuvântului și a carității. Prin hirotonirea sacramentală, ei sunt făcuți asemenea lui Isus Cristos, potrivit unei modalități specifice: sunt constituiți în Biserică drept semn viu al lui Isus, Domn și slujitor al tuturor, și sunt consacrați și trimiși să slujească cu bucurie comuniunea eclezială sub călăuza Episcopului împreună cu toți preoții.

§ 4. Fiecare preot și fiecare diacon își desfășoară propria misiune pastorală în comuniune cu Episcopul.

I. PREOȚII ÎN BISERICA LOCALĂ

133. Preoții în slujirea Bisericii locale

§ 1. Preotul este, înainte de toate, discipol. Felul în care i se cere să trăiască în calitate de creștin și de a se sfinți pe sine constă în unirea mereu mai mare cu Cristos, făcându-se asemenea lui în Duhul Sfânt și participând la misiunea lui de păstor.

§ 2. Preotul corespunde chemării sale, iubind și slujind Biserica printr-o fidelitate necondiționată, dăruindu-se misiunii de formare în Domnul a comunității creștine și de orientare a fraților pe drumul credinței în actualele condiții istorice.

§ 3. Dăruirea preotului diecezan față de Biserică se exprimă prin încardinarea în Biserica locală și, prin intermediul acesteia, în toată Biserica Catolică. El se oferă pe sine în slujirea Bisericii locale, al cărei chip reflectă darul lui Dumnezeu concretizat în evenimentul înființării acestei Biserici. De aceea, studiază istoria, admiră chipul spiritual, preia moștenirea și susține viața Bisericii locale, întreținând relații strânse cu membrii comunității.

134. Relațiile preoților cu Episcopul

§ 1. În interiorul Bisericii locale în care preotul s-a încardinat, el este chemat să cultive o relație fundamentală de unitate și de colaborare cu Episcopul, care se exprimă, înainte de toate, prin ascultare.

§ 2. Alegând slujirea eclezială care califică chemarea lor, preoții devin disponibili pentru misiunile ce le vor fi încredințate lor de către Episcop, fără să urmărească vreo responsabilitate pastorală pentru afirmarea personală. Totuși, lăsându-se călăuziți de grija primordială pentru binele Bisericii, care trebuie să fie înaintea dorințelor personale, să nu le fie teamă să-i prezinte Episcopului aspirațiile și sugestiile lor cu referire la identificarea propriilor misiuni.

§ 3. Preotul trebuie să adere, de asemenea, în mod constant la Magisteriul și la directivele pastorale ale Papei și ale Episcopului. Față de ei se va simți legat prin respect filial, rugăciune, ascultare și disponibilitate în a urma precizările lor, participând în mod creator la misiunea pastorală.

§ 4. Episcopul să cultive legături personale cu fiecare dintre preoți, iar preoții să fie deschiși față de el. Se recomandă acest stil de viață, chiar dacă Dieceza este mare și preoții sunt mulți.

§ 5. Pentru o adevărată colaborare între Episcop și preoți, este necesar să fie valorificate ocaziile oficiale (Consiliu prezbiteral, alte organisme reprezentative, vizita pastorală, întâlniri pentru formarea permanentă și alte momente asemănătoare) și intermedierea vicarilor episcopali și a decanilor. Cunoașterea situației personale și pastorale a fiecărui preot va fi cu atât mai vizibilă cu cât mai intensă va fi disponibilitatea preotului însuși.

135. Relațiile fraterne între preoți

§ 1. Referință de neînlocuit și condiție obiectivă a comuniunii dintre preoți este preoțimea diecezană. Născută din rădăcina proprie a sacramentului Hirotonirii, preoțimea diecezană favorizează și presupune comuniunea în exercițiul slujirii, oricare ar fi misiunea primită de către preot; în mod mai radical, creează între preoți legături de fraternitate care nu îngăduie diviziunile, rivalitatea sau indiferența, ci sunt principiu de stimă și de ajutorare reciproce pentru edificarea poporului lui Dumnezeu.

§ 2. Și cei care, în virtutea propriei responsabilități (cei din Curia e-piscopală, profesorii din seminarii etc.), nu manifestă imediat participarea lor la comuna lucrare pastorală vor trebui să arate faptul că slujirea lor este în comuniune cu toți preoții. Într-o atare comuniune, vor trebui să fie recunoscuți de către toți. Toți preoții trebuie să favorizeze fraternitatea și colaborarea.

136. Preoții în comunitate

§ 1. Contextul imediat al experienței spirituale și ecleziale a preotului este comunitatea însăși în care Episcopul l-a trimis să-și împlinească misiunea. În virtutea Botezului și potrivit darului Hirotonirii sacre, preotul este chemat să trăiască în comuniune fraternă cu toți ceilalți botezați.

§ 2. Practicarea matură și creatoare a fraternității între preoți, diaconi, persoane consacrate și laici oferă preoților un mod original și autentic de a trăi propria natură umană, însemnată de darul celibatului, prin care el este "pus deoparte" pentru Evanghelie (cf. Rom 1,1) și introdus într-un bogat și stimulant context de relații.

§ 3. În desfășurarea slujirii încredințate, preoții să-și exercite frățește responsabilitatea primită de a fi călăuze și păstori; să recunoască și să promoveze demnitatea și responsabilitatea colaboratorilor lor; să nu uite că nu sunt singurii responsabili ai comunității creștine. Să nu adopte un stil de relații inspirat de sentimente de superioritate sau clericalism.

§ 4. Fiecare preot să aibă o comunitate de bază în care să trăiască în calitate de creștin și de preot și în care să poată celebra momentele mai importante din viața liturgică a Bisericii. Condițiile legăturii cu această comunitate, ca responsabilitate pastorală sau ca rezidență obișnuită, să fie precizate în actul de numire și de încredințare a misiunii fiecărui preot.

II. MODALITĂȚI DE SLUJIRE PREOȚEASCĂ

137. Misiuni diferite într-o unică slujire preoțească

§ 1. Preoții sunt chemați să colaboreze cu Episcopul, în interiorul Bisericii diecezane, în multe feluri. Lucrul acesta cere delimitarea unor modalități diferite de slujire preoțească. Dar slujirea rămâne una, în virtutea sacramentului Hirotonirii și a slujirii comune a Bisericii locale, care, la rândul lor, edifică ordinul sacru al Preoției.

§ 2. Caracterul unic al slujirii și necesitatea realizării acestuia în fraternitatea preoțească se exprimă, în mod special, prin acele modalități ce constituie structurări ale preoției diecezane: preoții din parohii, din decanate și din comunitățile de preoți destinați pentru diferite slujiri pastorale.

§ 3. În slujba Bisericii noastre, pentru a îndeplini diferite misiuni pastorale, sunt chemați sau pot fi chemați să participe și preoții ce aparțin institutelor călugărești, precum și preoții diecezani încardinați în alte dieceze.

138. Preoții din parohii

§ 1. Preotul implicat în activitatea parohială reprezintă modalitatea esențială de a fi pentru preoții diecezani; la nivel local, acest mod de a fi al preotului se exprimă prin comuniunea eclezială și lucrarea comună, avându-se în vedere diferitele responsabilități pastorale și juridice.

§ 2. Comunitatea preoților să caute punctele comune în lucrarea lor de slujire, dialogul constant asupra criteriilor de conducere a parohiei, sprijinul spiritual între preoți. Înainte de toate, se va promova o adevărată pastorație de ansamblu, prin activități și inițiative programate în comun, sub autoritatea parohului. Fidelitatea inteligentă față de fiecare orientare și program al pastorației diecezane este garanția obiectivă și eficientă a comuniunii preoților din parohii și a continuității pastorale, când are loc schimbarea vreunui preot.

§ 3. Convergența pastorală va duce treptat la maturizarea necesității de a avea viață fraternă, cu momente de viață în comun, drept context pentru realizarea înțelegerii în rândul preoților. De exemplu, prin concelebrarea în ocazii deosebite, prin recitarea în comun a Liturgiei orelor și lectio divina, planificarea și analiza comunitară a lucrării pastorale, întâlnirea la masa luată împreună.

139. Preoții din decanate

§ 1. Decanatele Diecezei sunt compuse din preoți diecezani și călugări, din parohi și vicari, care au diferite responsabilități pastorale în comunitățile lor.

§ 2. Biserica noastră își asumă această structură interioară a preoției diecezane și susține că este o modalitate pentru a exprima fraternitatea preoțească, pentru a realiza coordonarea pastorală și formarea permanentă a clerului. Participarea la momentele de întâlnire a preoților din decanat trebuie să fie constantă și decanul trebuie să o favorizeze și să o ceară de la toți preoții.

§ 3. Decanul trebuie să găsească forme stabile de colaborare cu alți preoți din decanat, fie pentru ajutorarea spirituală și materială, fie pentru a evita izolarea în comunitățile în care posibilitatea comunicării este redusă.

§ 4. Preoții care locuiesc în teritoriul unui decanat și sunt implicați într-o slujire fără caracter parohial (de exemplu, capelanii, rectorii unor centre de formare sau ai unor biserici ce nu sunt parohiale), mai ales cei ce nu locuiesc într-o parohie, sunt chemați să valorifice cât mai bine specificul slujirii lor, simțindu-se parte a comunității preoților dintr-un decanat, ca loc în care se trăiește o reală fraternitate sacerdotală.

§ 5. Responsabilul comuniunii și fraternității din interiorul unui decanat este decanul, care are datorii specifice și față de ceilalți preoți din decanat.

140. Comunități de preoți pentru slujire

§ 1. În Dieceză există comunități de preoți diecezani cu slujiri particulare, cu responsabilități pastorale structurate diferit în contextul unei activități pastorale determinate ce îi revine grupului ca atare. Formele specifice ale vieții în comun pe care și-o asumă se structurează în funcție de exigențele slujirii. În chip deosebit, Episcopul încredințează unor preoți misiuni legate de educația în seminarii și în școlile catolice; altor preoți le încredințează diferite sectoare ale pastorației diecezane (pastorația universitară, pastorația tineretului, a vocațiilor etc.).

§ 2. Aceste comunități (în special, grupul preoților care se ocupă cu formarea viitorilor preoți sau a asistenților pastorali) trebuie să fie semn transparent al fraternității preoțești care, pornind de la unitatea în slujire, se transformă în comuniune de viață. Ține de datoria lor ca acest semn să fie elocvent și să întrețină comuniunea mai largă cu toți preoții din Dieceză.

§ 3. Acești preoți, respectând datoriile lor inițiale și potrivit precizărilor superiorilor competenți, pot fi chemați să asume diferite forme, chiar și stabile, de colaborare pentru a îndeplini datoria generală de a sluji pastorația Diecezei. Prin termenul "superiori competenți", sunt cuprinși aici rectorii seminariilor din Dieceză, pentru preoții ce lucrează în seminarii, și vicarul general, pentru preoții cu alte responsabilități diecezane.

141. Preoții călugări

§ 1. Printre preoții din Dieceză se află și călugării care participă la sacramentul comun al Preoției. Ei îndeplinesc slujirea preoțească oferindu-și carisma lor, primită pentru binele Bisericii Catolice, în slujba Bisericii locale în care se actualizează și se realizează. Sub călăuza și discernământul Episcopului, acești preoți, respectând constituțiile proprii, își desfășoară activitățile lor și promovează spiritualitatea lor în lucrarea pastorală comună a Bisericii locale.

§ 2. Biserica noastră vede în acești preoți cu diferite și specifice carisme o bogăție pentru Biserica locală. În Dieceză să se cultive relații de comuniune fraternă și colaborare pastorală între preoții diecezani și călugări, și între preoții aparținând unor diferite familii de călugări. Toți să țină cont de instrucțiunile și normele date în această privință de către Sfântul Scaun, de precizările pastorale ale Episcopului și să le traducă în viață în mod fidel.

142. Preoții din alte dieceze care lucrează în Dieceza noastră

§ 1. Preoții diecezani din alte Biserici locale cărora le este încredințată o misiune specifică în Biserica noastră, potrivit convențiilor dintre ordinarii respectivi, se bucură de toate drepturile și datoriile preoților din Dieceză și sunt destinatari, cu titlu egal, ai orientărilor și normelor prezentei Cărți sinodale, cu excepția cazului în care natura lucrurilor spune altceva.

§ 2. Preoții diecezani din alte Biserici locale, care locuiesc în mod legitim pentru un timp mai lung sau mai scurt în Dieceză din alte motive decât cel al asumării unei misiuni diecezane specifice, să fie primiți cu bucurie în parohia sau în decanatul în care rămân și să fie invitați la întâlniri de rugăciune, de formare și de fraternitate, ca toți ceilalți preoți rezidenți. Să participe cu bucurie la acțiunile pastorale la care sunt invitați, în limitele programelor pastorale ale Diecezei, decanatului, parohiei; să țină cont de normele ce reglementează viața preoților diecezani. Preoții înșiși, dar și parohii sau responsabilii ecleziastici (diecezani sau călugări) ai locului în care sunt stabiliți temporar, să aibă grijă să semnaleze prezența lor la Ordinariatul diecezan.

143. Forme noi de slujire

§ 1. Pentru a răspunde la noile exigențe pastorale sau pentru a veni în întâmpinarea carismelor preoților, se pot aplica forme noi de slujire preoțească (de exemplu, activități pastorale în școli, spitale, penitenciare etc.).

§ 2. Recunoscând prezența unor noi instanțe pastorale în cadrul Diecezei, Episcopul însuși poate să ceară tuturor preoților sau unor preoți să fie disponibili să-și asume modalități noi de slujire preoțească.

§ 3. Experiențele mature și sensibilitatea pastorală îi pot face pe unii preoți să dorească modalități noi de slujire pastorală. Totuși, acestea nu trebuie să fie expresia propriilor dorințe de afirmare, slăbind responsabilitatea asumată față de necesitățile Bisericii. Toți preoții să țină cont de problemele cu care se confruntă cei ce lucrează în viața pastorală, subordonând binelui comun propriile exigențe și evitând pretenții imediate sau revendicări nerăbdătoare.

§ 4. Determinarea acestor noi modalități de împlinire a slujirii trebuie să aibă loc în interiorul activității tuturor preoților, la diferite niveluri structurale, sub călăuza Episcopului sau a celui care îl reprezintă într-un sector de viață bisericească. Potrivit organigramei Diecezei noastre, acest discernământ trebuie să-i implice pe preoții din decanate, sub călăuza decanului și coordonarea vicarului general. Le revine vicarului general, decanului și preoților din decanat datoria să identifice forme noi de slujire parohială sau interparohială.

§ 5. Consiliul episcopal este autoritatea care verifică noile experiențe de slujire în Dieceză și tot acestui Consiliu îi revine misiunea de a garanta că acestea se împlinesc în comuniunea eclezială și că ele îmbogățesc sau înnoiesc modalitățile normale de slujire.

III. CONDIȚIILE DE VIAȚĂ ALE PREOȚILOR

144. Preoții și viața în comun

§ 1. Acolo unde fraternitatea preoțească și slujirea pastorală pot fi favorizate, să se promoveze experiențe de viață în comun pentru preoți, de la forma cea mai simplă - viața în aceeași casă și la aceeași masă - până la cele mai complete forme, potrivit diferitelor modalități specifice slujirii diecezane.

§ 2. Fraternitatea preoțească se manifestă, în special, în momentele îmbolnăvirii și convalescenței, ca prezență amicală și ca ajutor concret oferit persoanei și slujirii preotului. E de datoria decanului să aibă grijă de preoții ce se îmbolnăvesc, semnalând autorităților superioare necesitățile personale și pastorale ce apar.

§ 3. În decanate să fie loc pentru ca preoții să poată lua masa împreună și să aibă ocazii de întâlnire unii cu alții.

145. Locuința și cheltuielile necesare misiunii de slujire

§ 1. Dieceza asigură tuturor preoților activi în slujire sau retrași din activitate pentru motive de boală sau de vârstă o locuință suficientă și decentă.

§ 2. Locuința preotului trebuie să fie demnă, pusă în ordine, sobră în ceea ce privește mobilierul. Va fi un semn evident de sărăcie dacă ar fi posibil ca în parohii mobilierul să rămână stabil, cel puțin mobilierul mai important, cu ocazia schimbării preoților.

§ 3. Cheltuielile făcute de preot în exercitarea directă a slujirii sale vor fi restituite de către instituția responsabilă, potrivit dispozițiilor date de către Dieceză și reflectate în Instrucțiunile pentru aplicarea Cărții sinodale.

146. Preoții și colaborarea cu personalul auxiliar

§ 1. Când slujirea permanentă pentru serviciile din casă nu este posibilă, se vor căuta alte forme - slujire parțială sau prin rotație - prin care să i se asigure fiecărui preot serviciile esențiale.

§ 2. Personalul auxiliar (surori sau persoane laice) implicat în colaborarea la diferitele necesități pastoral-administrative ale instituțiilor bisericești să se remarce prin discreția lor. Față de aceste persoane trebuie respectată dreptatea printr-o retribuție adecvată și la timp, incluzând contribuțiile la Casa de pensii și în caz de boală, potrivit legilor în vigoare. În cazul în care aceste servicii sunt efectuate de persoane voluntare, este necesar să se respecte reglementările în vigoare.

147. Concediul și timpul liber

§ 1. Toți preoții au dreptul la o zi liberă pe săptămână și la o lună pe an de concediu, care nu se cumulează (CDC, can. 283, § 2; can. 533, § 2.; can. 550, § 3.). Preotul să valorifice bine aceste perioade pentru odihnă, experiențe pastorale sau relații fraterne.

§ 2. Programarea acestor perioade de concediu se va face de Ordinariat, prin decani. Preoții se vor îngriji de asigurarea continuității programului pastoral, pe care îl vor face cunoscut decanului.

148. Intrarea în pastorație

§ 1. Pentru fiecare preot este deosebit de importantă prima experiență de slujire ca preot. Episcopul să-l analizeze pe fiecare preot tânăr înainte de a-l repartiza în Dieceză, ținând cont de exigențele și de nevoile Diecezei, dar, mai ales, de caracteristicile preotului, de temperamentul și de formarea sa.

§ 2. Este datoria Ordinariatului să-i asigure noului preot o locuință decentă și toate ajutoarele necesare intrării în pastorație.

149. Transferul preoților

§ 1. Preotul știe că a primit de la Episcop misiunea de a sluji. De aceea, el se dăruiește cu generozitate fidelă comunității sau domeniului pastoral unde a fost repartizat, păstrând o atitudine de disponibilitate și de ascultare față de Episcop, care îi poate păstra sau îi poate schimba misiunea pastorală. La rândul lor, comunitățile de credincioși să fie învățate că preoții lor sunt trimiși de către Episcop și că, prin chemare, trebuie să rămână disponibili în a sluji Dieceza.

§ 2. Numirea unui paroh poate fi pentru un timp nedeterminat sau pentru un timp determinat care va fi precizat în decretul de numire. Episcopul va analiza și verifica periodic activitatea parohului și va decide, în funcție de necesitățile pastorale ale Diecezei, când și unde să-l transfere. Totuși, în cazul în care parohul are deja zece ani într-o parohie, este îndemnat să-l anunțe pe Episcop să-i analizeze situația sa și să se arate dispus, în virtutea ascultării promise în ziua hirotonirii, să accepte transferul în altă parte, dacă Episcopul va crede de cuviință acest lucru. Transferul va fi anunțat din timp, pentru ca parohul să poată lăsa în ordine toate lucrurile și să le predea noului paroh în condițiile cele mai bune.

150. Retragerea din responsabilitățile instituționale ale slujirii

§ 1. Pe măsură ce se înaintează în vârstă, ținând cont de condițiile persoanei, este necesar ca preotul să fie introdus într-un cadru de slujire care să-l elibereze de responsabilități instituționale, dar să i se permită în continuare îndeplinirea unei anumite misiuni pastorale. Într-o atmosferă de fraternitate din partea confraților și a întregii comunități creștine, acești preoți în vârstă să fie acceptați și să fie puși în valoare.

§ 2. Preotul implicat în responsabilități instituționale de slujire, la împlinirea vârstei de 75 de ani, să-i prezinte în scris Ordinariului cererea de retragere. Într-o asemenea situație, Episcopul diecezan să examineze starea comunității și a preoților în cauză și să adopte soluții favorabile binelui tuturor.

§ 3. Criteriul fundamental în lumina căruia va trebui luată o decizie este binele comunității. Lucrul acesta va cere deseori o desprindere chiar și fizică de parohie sau de instituția din care un preot se retrage: mărturia exemplară a libertății interioare a preotului va favoriza în felul acesta libertatea comunității și a urmașului. Alteori, binele comunității va cere ca preotul, la sfârșitul misiunii sale, să rămână în parohie sau în instituție, oferindu-și cu înțelepciune, dezinteresat și discret propriile servicii. Într-un asemenea caz, comunitatea să-l înconjoare pe preotul în vârstă cu atitudini de recunoștință, stimă, afecțiune, grijă și cu acea cinstire filială ce cunoaște și accentele răbdării. Preotul să-i garanteze urmașului său nu doar cea mai mare libertate de acțiune și un respect fără variații, ci și deplina disponibilitate pentru locuința parohială și orice sediu instituțional.

§ 4. Prezența mai multor preoți în vârstă cere din partea Diecezei să investească resurse în deschiderea de case demne, case ale clerului și altele asemănătoare. Dieceza trebuie să-și asume misiunea de a le întreține și de a avea grijă de preoții bolnavi sau infirmi, implicându-se să dezvolte forme de solidaritate între preoți și între credincioși.

§ 5. Atenție deosebită se va acorda și persoanelor și, eventual, rudelor bolnave sau în vârstă ce au sprijinit activitatea preotului pensionar.

151. Criza în slujirea preoțească

§ 1. Caracterul complex al situațiilor pastorale în care se află preotul, uzura psihică și fizică și contextul socio-cultural de astăzi, însoțite de o slăbire a tensiunii spirituale, pot provoca dificultăți grave în viața și misiunea sa.

§ 2. Pentru a depăși în mod pozitiv problemele, pentru a regăsi bucuria dedicării generoase față de obligațiile asumate și pentru a regenera slujirea, sunt necesare vigilența și împrospătarea fidelității față de Dumnezeu și față de harul hirotonirii, cultivând relații de ajutor și forme de fraternitate sacerdotală care să susțină efortul reluării și depășirii crizei. A recunoaște sincer și la timp starea gravă în care se află și a căuta referințele oportune permit deseori rezolvarea în sens pozitiv și a situațiilor mai negative. De vreme ce nu-i ușor pentru cel ce se află în situație de criză, confrații preoți să-i stea aproape cu sfatul și solidaritatea lor.

IV. SPIRITUALITATEA PREOȚEASCĂ

152. Fundamentul spiritualității preoțești

§ 1. Funcția preoților, fiind strâns unită cu aceea a episcopilor, participă la autoritatea cu care Cristos însuși zidește, sfințește și cârmuiește Trupul său. Ei își exercită în cel mai înalt grad funcția sacră în cultul sau adunarea euharistică în care, acționând "in persona Christi" și proclamând misterul lui, unesc rugăciunile credincioșilor cu jertfa Capului lor și, în jertfa Liturghiei, actualizează și aplică, până la venirea Domnului, Jertfa unică a Noului Testament, cea a lui Cristos care se oferă, o dată pentru totdeauna, pe sine Tatălui ca Victimă nepătată (cf. LG 28).

§ 2. Fundamentul spiritualității preoțești este comuniunea cu Cristos în exercitarea slujirii. Orice acțiune a slujitorului hirotonit, de fapt, se propune ca participare la acțiunea mântuitoare a lui Isus Cristos. Întrucât este împlinită în comuniune cu Isus Cristos, slujirea este orientată spre sfințirea nu doar a destinatarilor, ci și a celui ce o săvârșește. În consecință, este o datorie importantă și, totodată, o posibilitate dătătoare de bucurie pentru preot să apere acțiunea preoțească sub acest aspect și să nu consimtă să degenereze în acte pur administrative, funcționale sau de rutină. Exercitarea slujirii preoțești este cale proprie pentru sfințirea și, deci, spiritualitatea preotului.

§ 3. Complexitatea deseori obositoare a situațiilor pastorale în care trăiește preotul cere umilința inimii, un drum neobosit de convertire și vigilența indispensabilă pentru a se regenera în slujire, mai ales în momentele mai dificile. Inevitabilul caracter fragmentar al vieții preotului cere identificarea unui principiu unificator al întregii sale existențe, principiu care constă în unirea sa cu Cristos, capul și păstorul, și căutarea voinței Tatălui în exercitarea slujirii sale prin dăruirea de sine spre binele celor ce i-au fost încredințați.

153. Sărăcia

§ 1. Preoții să-și dea seama că trebuie să trăiască sărăcia lui Cristos (cf. Fil 2,5), pentru a fi liberi și disponibili în misiunea de edificare a Bisericii, oferind semnul unei existențe trăite în libertatea față de bunuri și în sobrietate, conștienți de sensibilitatea lumii față de o astfel de mărturie. Să fie dispuși să-și asume și misiuni mai puțin plăcute. Să-și asume caracterul mobil al slujirii ca o formă concretă de sărăcie și de caritate pastorală, acceptând cu libertate interioară orice misiune încredințată.

§ 2. În contextul Bisericii noastre, preoții sunt chemați să trăiască un stil de viață demn și sobru, administrând bunurile bisericești cu grija de a respecta pe deplin finalitatea și destinația lor, folosind cum se cuvine competența și coresponsabilitatea laicilor. Conștienți că aceste resurse aparțin comunității și deseori sunt rodul unor renunțări ale credincioșilor, să administreze aceste bunuri cu respectul și grija bunului tată de familie, exercitând cu atenție responsabilitățile lor, împreună cu organismele competente, potrivit legilor bisericești și civile.

§ 3. Ținând cont așa cum se cuvine de normele canonice, preoții să dea mărturie că sunt liberi în folosirea bunurilor, necondiționând exercitarea slujirii cu retribuții și compensații. Ceea ce nu le este necesar să fie destinat, potrivit unui criteriu de generozitate rațională, pentru acțiunile caritative, în special pentru săraci, pentru operele de apostolat și pentru cultul divin.

§ 4. Preotul să-și îndeplinească datoria de a face un testament în spirit de sărăcie și de caritate, fie pentru a exercita o libertate justă față de bunurile acestei lumi, fie pentru a satisface obligațiile de dreptate. Faptul de a lua în seamă dispozițiile diecezane cu privire la depunerea testamentului la Oficiul de resort din cadrul Curiei să fie considerat de fiecare paroh ca datorie spirituală.

§ 5. Să fie atenți la noile intuiții spirituale din rândul preoților, cu privire la formele inedite de ajutor reciproc și fratern (sprijinirea preoților din misiuni îndepărtate și dificile, plata taxei pentru candidații la Preoție etc.). În mod personal, să fie gata să corespundă, dacă se vor simți chemați de Duhul Sfânt, la forme mai radicale de sărăcie în slujirea preoțească.

154. Celibatul

§ 1. Preoții să trăiască în bucurie celibatul lor, ca pe o formă specială de consacrare lui Dumnezeu, ca pe o formă specială de participare la iubirea totală a lui Cristos față de Biserică și ca pe o condiție de a se dărui cu mai multă libertate în slujirea fraților.

§ 2. Pentru a trăi în mod coerent această carismă, preoții să cultive o prietenie intensă și personală cu Domnul, să favorizeze experiențele de fraternitate și prietenie în rândul preoților și în cadrul comunității creștine, să învingă ispitele izolării, să găsească sprijin în odihna cuvenită, în discuțiile amicale despre munca pastorală, în corectarea fraternă. Celibatul este o puternică mărturie în fața poporului lui Dumnezeu.

§ 3. Pentru a corespunde exigențelor celibatului, preoții să nu neglijeze acele forme ascetice care sunt garantate de experiența Bisericii și care, în circumstanțele actuale, nu sunt mai puțin necesare decât altădată. Pe bună dreptate, rămânând foarte atenți la dăruirea lor integrală Domnului, să învețe să se apere de acele înclinații ale sentimentului care pun în joc o afectivitate nu suficient de luminată și nu îndeajuns de călăuzită de Duhul Sfânt și să se ferească de a căuta justificări spirituale și apostolice pentru acele lucruri care, de fapt, sunt înclinații ale inimii. În acest sens, preotul să fie transparent în toate relațiile sale cu persoanele cu care lucrează, pentru a nu scandaliza pe nimeni prin comportamentul său, ci să dea dovadă de o adevărată mărturie a celibatului sacerdotal. În condițiile de astăzi, celui care trăiește celibatul i se cere o asceză puternică și luminată, o continuă reluare și însușire personală a motivațiilor teologice și pastorale pe care se întemeiază practica Bisericii Latine, o mărturie reînnoită și credibilă în mijlocul poporului lui Dumnezeu, prudență vigilentă față de mass-media.

§ 4. Trăind cu bucurie dăruirea lor față de propria vocație, preoții să aibă sentimente de stimă față de Căsătoria creștină.

155. Alte aspecte ale spiritualității sacerdotale

§ 1. În afară de sărăcie și celibat, care constituie două aspecte astăzi deosebit de semnificative ale spiritualității sacerdotale, există alte dimensiuni ce întruchipează viața în Duhul Sfânt a preotului. Ele se nasc din fundamentul însuși al unei astfel de spiritualități și sunt caracterizate de acest temei. Pentru o descriere punctuală și structurală a tuturor acestor elemente, preotul să recurgă la textele despre spiritualitatea sacerdotală și, în mod deosebit, la cele ce au fost propuse recent de Magisteriul bisericesc. În lumina normelor din aceste documente, considerăm oportun să evidențiem câteva dintre ele.

§ 2. Omenia preotului, care se maturizează progresiv printr-o autentică experiență spirituală, să fie caracterizată de o implicare serioasă și constantă pentru a cultiva acele virtuți care, prețuite pe bună dreptate de societatea umană, constituie împlinirea maturității persoanei și permit exercitarea slujirii sacerdotale pe deplin integrați în poporul lui Dumnezeu și consacrați lucrării pastorale la care preotul a fost trimis. Printre aceste virtuți sunt: bunătatea sufletească, loialitatea, iubirea dezinteresată a adevărului, statornicia, simțul dreptății, respectarea legilor, amabilitatea, decența personală, discreția în vorbire, respectul față de părerile altora, fidelitatea față de cuvântul dat, capacitatea de a dialoga, implicarea serioasă în munca proprie (PO 3; OT 11).

§ 3. Ascultarea, care determină chipul propriu al preotului diecezan, ca experiență specială de credință și de libertate, păstrează și întărește unitatea necesară a slujirii în favoarea comuniunii dintre oameni. Ea favorizează prospețimea și vioiciunea spirituală, ascultarea de Duhul Sfânt în timpul misiunii primite, atenția față de carismele altuia, un mod de a păstori ce se prezintă ca slujire umilă a unui drum real în Biserică, de-a lungul căruia cercetarea prudentă și curajoasă a căilor noi de slujire se unește cu grija vigilentă față de binele întregului.

§ 4. În rugăciune, preotul va găsi forme și modalități specifice pentru a păstra și a întări slujirea sa sacerdotală. De aceea, să știe să pună în centrul experienței sale spirituale liturgia euharistică; să celebreze Liturgia orelor, dacă e posibil, împreună cu alți preoți și cu alți credincioși; să cultive lectura Bibliei și să practice, în special, lectio divina; să participe la zilele de reculegere spirituală și, periodic, la exercițiile spirituale; să acorde importanța cuvenită și altor forme de rugăciune, fără să le neglijeze pe cele tradiționale, înnoindu-le, după caz, cu forme, modalități și accente noi.

156. Spiritualitatea preotului, asociații sacerdotale și mișcări

§ 1. Pentru o slujire mai eficientă, preoții diecezani pot să participe cu folos la asociațiile sacerdotale ce există în Dieceză și care sunt aprobate de autoritățile ecleziastice.

§ 2. În raportul dintre spiritualitatea preotului diecezan și carisma mișcărilor, este necesar să se evite orice fel de dualism, care în orice situație este păgubos. Eventuala participare a unui preot diecezan la viața unei mișcări nu trebuie să împiedice, ci să ajute slujirea și viața sa spirituală, deoarece el rămâne mereu păstorul întregii comunități.

V. SEMINARUL DIECEZAN

157. Pastorația vocațională

§ 1. Având în vedere pastorația vocațională din timpurile noastre, educarea și recunoașterea vocațiilor la Preoție țin de datoria tuturor preoților și a întregului popor al lui Dumnezeu. Prima instituție responsabilă de promovarea vocațională, împreună cu familia, este parohia, care trebuie să devină conștientă de această datorie în activitatea sa obișnuită, mai ales în cadrul activității desfășurate în rândul tinerilor și în cadrul școlilor catolice, al asociațiilor, grupurilor, mișcărilor și institutelor de viață consacrată.

§ 2. Grija pastorală pentru vocațiile la preoția diecezană să fie coordonată la nivel diecezan de către un preot responsabil, în unire cu organismele de resort: Oficiul pentru pastorația tineretului, copiilor și asociațiilor și Oficiul pentru vocații. În prezentarea vocației la preoția diecezană, să se țină cont și de celelalte vocații, subliniind complementaritatea lor pentru binele Bisericii.

§ 3. Seminarul, căruia îi revine direct misiunea de a-i forma pe preoți, să fie disponibil pentru întâlniri cu preoții din parohii, cu responsabilii diecezani pentru a favoriza armonizarea și continuitatea între propunerile sale și cele ale pastorației obișnuite, precum și pentru a promova o corectă sensibilitate vocațională. Seminarul să propună întâlniri și instrumente didactice pentru copii și tineri, pentru a-i ajuta să reflecteze asupra vocației sacerdotale și pentru a-i face să cunoască pașii de apropiere de începutul drumului seminarial.

158. Seminarul mic și comunitatea propedeutică

§ 1. Biserica noastră confirmă alegerea Seminarului mic ca punct natural de referință alături de alte posibile drumuri vocaționale, printre care experiențele din școlile vocaționale. În cadrul pastorației obișnuite adresate copiilor și adolescenților, se încurajează reflecția asupra dimensiunii vocaționale a vieții creștine și sunt protejați cu grijă germenii vocației la Preoție, indiferent de vârsta la care se manifestă. Seminarul mic trebuie să fie propus în mod curajos și lucid, ca instrument privilegiat de însoțire și de verificare vocațională, oferit familiilor și ales de familii împreună cu fiii lor, când condițiile și sensibilitățile copilului și ale contextului familial fac posibil acest lucru. Fiind moștenitoarea unei tradiții de înțelepciune, comunitatea Seminarului mic va continua să-și înnoiască propunerea sa educațională, răspunzând la exigențele timpului, cu scopul de a-l educa pe copil, adolescent și tânăr, însoțindu-l în discernământul asupra faptului dacă perspectiva Preoției este modul lui propriu de realizare, în lumina credinței și a personalității lui umane și creștine.

§ 2. Formarea tinerilor, care ajung să-și maturizeze condițiile pentru decizia vocațională după vârsta adolescenței, este încredințată comunității propedeutice din Seminar. Ea va avea grijă să pună la dispoziția elevilor toate instrumentele educaționale oportune pentru discernământul vocațional, pregătirea spirituală și, eventual, școlară, în vederea intrării în Seminarul mare. Trebuie să se acorde o atenție specială educării identității personale, componentei afective a personalității și formării unei puternice conștiințe civile.

159. Drumul de formare în Seminarul mare

§ 1. Planul educațional al Seminarului diecezan, aprobat de Episcop, tinde să formeze în candidații la Preoție chipul păstorului credincios, adică chipul creștinului matur, care răspunde la chemarea credinței printr-o iubire pastorală. Liniile pedagogice trasate în planul educațional sunt aplicate potrivit Regulamentului, Cartei și Statutului Seminarului, în conformitate cu noile reglementări ale Bisericii.

§ 2. Etapele drumului spre Preoție nu sunt dictate de ritmuri automate, ci de exigența adevărului formării. Potrivit normelor prevăzute de Biserica noastră, formarea viitorului preot cuprinde doi ani de filozofie, timp în care seminariștii se pregătesc pentru ritul admiterii printre candidații la diaconat și Preoție, apoi patru ani de teologie, la sfârșitul cărora candidații sunt hirotoniți diaconi și preoți, și un an pastoral-social, între anul doi și anul trei de teologie, prin care se completează formarea viitorului preot.

160. Admiterea la hirotonire

§ 1. Admiterea la hirotonire, la sfârșitul drumului de pregătire, parcurs în deplină și verificată libertate, implică responsabilitatea Episcopului, a rectorului, a formatorilor, a profesorilor, a preoților care l-au însoțit pe candidat, a poporului lui Dumnezeu, în conformitate cu diferitele competențe prevăzute de dreptul comun al Bisericii și al tradiției Bisericii noastre, și de metodele de intervenție în clarificarea discernământului, descrise de Regulamentul Seminarului.

§ 2. Comisia episcopală de promovendis ad Ordines este unul dintre instrumentele de care Episcopul se folosește pentru desfășurarea scrutinului cu privire la cererile candidaților la ordinele sacre. Ea reprezintă un instrument eclezial semnificativ prin care, cu ajutorul poporului lui Dumnezeu, Episcopul poate obține alte elemente utile în ceea ce privește discernământul asupra candidaților la ordinele sacre.

Criteriile de alcătuire a Comisiei, datoriile și metoda sa de lucru sunt descrise într-un Regulament special aprobat de Episcop.

161. Anul pastoral-social

Anul pastoral-social are o importanță deosebită în maturizarea candidaților la slujirile și ordinele sacre. În timpul acestui an, seminariștii sunt călăuziți de parohul locului sau de un alt preot responsabil și trebuie să cultive în mod mai intens referințele spirituale, culturale, teologice și disciplinare specifice Seminarului, păstrând legătura cu formatorii din Seminar.

162. Responsabilii Seminarului

§ 1. Primul reprezentant al lui Cristos în formarea sacerdotală este Episcopul. Prezența sa în Seminar, nu doar mijlocită de formatorii aleși de el, ci și personală și directă, sprijină integrarea comunității seminariale în Biserica locală, autentificând și stimulând finalitatea pastorală ce constituie specificul întregii formări a candidaților la Preoție.

§ 2. Purtătorul de grijă și promotorul programului de formare din Seminar este rectorul, căruia îi revine misiunea de a susține și de a coordona toate structurile Seminarului diecezan și comunicarea sistematică cu organismele diecezane interesate.

§ 3. În conducerea pastorală a Seminarului, rectorul este asistat de Consiliul director al Seminarului; și, pentru chestiunile economice, de Consiliul de administrație al Seminarului, potrivit normelor interne de funcționare.

163. Persoanele care educă în Seminar: preoți, persoane consacrate și laici

§ 1. Dieceza asigură Seminarului, în mod calitativ și cantitativ, o comunitate de preoți educatori. Preoții pentru care slujirea în Seminar este misiunea lor pastorală prioritară au dreptul și datoria de a locui în Seminar. Participarea lor directă la diferite forme de viață pastorală diecezană să nu fie în detrimentul misiunii lor primordiale și specifice.

Episcopul, împreună cu conducerea Seminarului, se îngrijește de specializarea propriilor formatori în diferite sectoare, pune la dispoziție condițiile și instrumentele necesare muncii lor, îi asigură din punct de vedere material și spiritual pe durata formării lor culturale și pastorale.

§ 2. Celelalte persoane, persoane consacrate și laici, a căror prezență și activitate în Seminar sunt semnificative, participă în felul lor specific la formarea viitorilor preoți.

§ 3. Tuturor educatorilor li se cere participarea cu bucurie la programul de formare a candidaților la Preoție și colaborarea competentă și responsabilă pentru înnoirea sa continuă.

164. Seminarul și familiile seminariștilor

§ 1. Familiile creștine au misiunea de a favoriza în fiecare dintre copiii lor pregătirea pentru viitor și acceptarea propriei vocații. Familia este deseori primul loc în care adolescenții și tinerii ce trăiesc în Seminar sunt educați la credință, au intuit vocația lor și au fost ajutați de părinți să răspundă la vocație. Aceștia trebuie ca, uneori, să parcurgă un drum greu pentru a putea înțelege, în spirit de credință, responsabilitatea ce le revine în fața unui dar atât de mare. În alte cazuri, adeziunea controlată doar de interese materiale, opoziția directă sau scepticismul părinților reprezintă una dintre dificultățile cele mai mari pentru cine intuiește că este chemat la Preoție.

§ 2. Relațiile dintre Seminar și familii să fie promovate în așa fel încât Seminarul să fie atent la bogăția și limitele legăturilor dintre tineri și familiile lor și să-i ajute pe tineri să se gândească la viitorul lor în orizontul credinței, întărind implicarea lor în viața comunității parohiale. Propunerile pe care Seminarul le adresează familiilor seminariștilor și modalitățile de prezență a familiilor pe drumul de formare al aceluia ce se pregătește la Preoție să țină cont de criteriul implicării în formare și de cel al libertății interioare, în funcție de diferitele forme cerute de varietatea situațiilor familiale, de diferitele niveluri și etape ale formării.

165. Seminarul și parohiile

§ 1. Trebuie favorizate relații strânse între Seminar și parohii, ca semn de comuniune în responsabilitatea pastorală, ca prilej de ajutor reciproc potrivit posibilităților și competențelor fiecărei realități ecleziale, ca ocazie de a vorbi despre vocații. În special, prezența seminariștilor, fie în parohiile de origine, fie în parohiile și instituțiile în care duc la îndeplinire activități pastorale în conformitate cu programul educațional al Seminarului, trebuie să fie primită ca un har, valorificată ca motiv de reflecție vocațională, însoțită de rugăciunea și încurajarea întregii comunități.

§ 2. Printre instrumentele ce favorizează relațiile dintre Seminar și parohii și intensifică interesul pentru tema vocațiilor la preoția diecezană trebuie subliniate Ziua Vocațiilor (Duminica Bunului Păstor, după Paști) și Ziua consacrată Seminarului, ca prilejuri potrivite pentru a implica întreaga comunitate parohială să se roage pentru Seminar și vocațiile sacerdotale, să cunoască Seminarul, locul lui în Dieceză, propunerile pe care le face copiilor și tinerilor ce caută un drum vocațional etc. Într-o asemenea zi, să se ofere informații despre necesitățile economice ale Seminarului și să se favorizeze contribuția responsabilă a credincioșilor.

166. Preoții din parohie și seminariștii lor

Trebuie favorizate forme de implicare responsabilă a preoților din parohie în discernământul și în îndrumarea spirituală a seminariștilor. În special, parohul, împreună cu preoții din parohie:

a) să răspundă la acele inițiative ale Seminarului prin care se dorește asocierea lor în formarea viitorilor preoți;

b) să aibă grijă de necesitățile seminariștilor din parohia lor; să-i încurajeze prin relații de dialog cordial; să ofere spațiu, mai ales în timpul vacanței, pentru o progresivă colaborare pastorală și să o valorifice, în special, prin mărturie în fața tinerilor;

c) să formuleze în mod responsabil caracterizarea cerută la primirea unui candidat în Seminar, în timpul formării și, mai ales, când se pune problema admiterii la ordinele sacre;

d) să fie alături cu o atenție specială, în colaborare cu Seminarul, de seminariștii ce primesc un timp de verificare a vocației;

e) dacă este necesar, să-i ajute din punct de vedere economic pe seminariștii din parohie.

167. Structurile școlare și academice ale seminariilor

§ 1. Formarea școlară și culturală a Seminarului mic să favorizeze orientarea umanistă, adoptând programa liceului catolic, recunoscut de stat.

§ 2. Formarea universitară a Facultății de Teologie Pastorală din cadrul Institutului Teologic Romano-Catolic din Iași, pe care o oferă Seminarul mare al Diecezei, are menirea să asigure formarea de bază, înnoită și aprofundată, a viitorilor preoți, prin cultivarea înțelegerii credinței în funcție de diferitele aspecte ale doctrinei sacre. Din punct de vedere canonic, ea tinde să ofere studenților Seminarului gradul academic de bacalaureat, iar din punct de vedere civil, gradul academic de master, potrivit legilor educației din țara noastră.

§ 3. În aplicarea legilor civile și a normelor canonice în vigoare, Institutul Teologic Romano-Catolic din Iași funcționează după propriul regulament, aprobat de Episcop.

168. Ajutoarele economice pentru Seminar

Pentru a asigura Seminarului mijloacele economice necesare:

a) cu ocazia zilelor și a sărbătorilor precizate de Episcop, să se organizeze în fiecare parohie, biserici și capele, colecta pentru Seminar;

b) credincioșii, inclusiv preoții, să orienteze spre nevoile Seminarului diecezan generozitatea carității lor, susținând inițiativele în acest sector propuse de Curia diecezană;

c) Dieceza să garanteze în fiecare an Seminarului un sprijin economic potrivit, făcând uz de normele canonice și civile.

VI. FORMAREA PERMANENTĂ A CLERULUI

169. Formarea permanentă a clerului

§ 1. Formarea permanentă a slujitorilor hirotoniți nu este o simplă datorie de reînnoire culturală sau practică, ci un proces permanent de convertire care vizează planul existențial al preotului, promovând modalitățile spirituale adecvate pentru a trăi slujirea în actualul context istoric. Primii responsabili ai formării permanente sunt preoții înșiși.

§ 2. Primul loc al formării permanente pentru preoții diecezani este slujirea însăși. Prin exercitarea slujirii ierarhice, crește obiectivitatea vocației și se aprofundează propria dăruire. În sensul acesta, nu va lipsi aspectul de înnoire teologică și culturală, de orientare și constructiv, menit să furnizeze instrumentele necesare pentru un discernământ pastoral. Să fie promovată atenția față de științele umane necesare în zilele noastre pentru o exercitare serioasă a slujirii pastorale.

§ 3. Responsabilul formării permanente sugerează și organizează inițiative specifice. Se vor publica norme după statutul Oficiului pentru cler, care să cuprindă în formă organizată liniile fundamentale și structura competențelor pentru formarea permanentă a clerului.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat