Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Editura "Presa Bună": Ouăle de Paști la români

Editura "Presa Bună" anunță apariția cărții Ouăle de Paști la români, scrisă de Ioan H. Ciubotaru. Cartea are 338 de pagini, formatul 21x30 cm și poate fi procurată de la Librăria "Presa Bună", la prețul de 55 lei. Redăm o prezentare a cărții făcută de Gheorghe Burac pe www.luceafarul.net.

"Nu e vorba de cât timp ai născut o carte, ci de cât timp ai purtat-o" (N. Iorga)

Această impresionantă lucrare "este rodul unor preocupări științifice care dăinuiesc de aproape patru decenii", afirmă autorul, profesor universitar doctor, distins etnolog și istoric literar, în prefața volumului, parcă spre a lăsa de înțeles că lucrurile importante nu se pot face în grabă și nici ușor.

Patru decenii a durat căutarea acelor daruri care l-au ales pentru a le prețui și păstra. Cum anume a ajuns să le găsească ne spune tot Domnia sa: "Într-o primă etapă, am străbătut meleagurile Moldovei, cu deosebire în perioada sărbătorilor de Paști, cercetând îndeaproape datina care ne interesa, atât sub aspectele ei sincronice cât și diacronice. Am stat de vorbă atunci cu numeroase femei, dar și cu câțiva bărbați, care se bucurau de o justificată faimă în privința încondeierii ouălor. Am cules de la toți informații deosebit de prețioase, nu doar despre îndeletnicirea pe care cei mai mulți dintre ei o ridicaseră la rang de artă, ci și o seamă de credințe, gesturi și practici rituale îndătinate la marea sărbătoare creștină de la începutul primăverii.

Cu timpul, interesul nostru s-a extins și asupra celorlalte provincii,... alcătuisem o temeinică bază documentară, precum și o colecție de ouă încondeiate - numărând câteva mii de exemplare - cea mai mare parte a ei aflându-se acum în patrimoniul Muzeului Etnografic al Moldovei din Iași".

Din același preambul, aflăm că "lucrarea ar fi trebuit să apară în seria "Caietelor Arhivei de Folclor", pe la mijlocul deceniului nouă al veacului trecut, dar împrejurările nefavorabile din vremea aceea și din primii ani de după evenimentele din 1989 au făcut ca publicarea ei să fie amânată până de curând. După scurte reveniri asupra temei, nu îndeajuns de încurajatoare, s-a produs imprevizibilul: de doi-trei ani, cercetarea obiceiurilor de Paști - incluzând acum întreaga suprafață a țării - și-a redobândit statutul de proiect prioritar în preocupările subsemnatului acestor rânduri".

Și, astfel, "bucurându-se și de multă solicitudine din partea unor colegi de breaslă, precum și a altora" și cu susținerea financiară a Direcției pentru Cultură și Patrimoniu Național Iași, a putut încredința, recent, prezenta lucrare prestigioasei Edituri "Presa Bună" din capitala Moldovei, aceeași care i-a editat ilustrului etnolog, în aceleași superbe condiții grafice, și alte câteva lucrări valoroase: monumentalul volum "Catolicii din Moldova. Universul culturii populare", în trei volume: I, "Arhitectura tradițională. Textilele de interior. Portul popular de sărbătoare" (1998), 272 p.; II, "Obiceiurile familiale și calendaristice" (2002), 500 p.; III, "Poezia obiceiurilor tradiționale. Literatura populară. Folclorul muzical" (2005), 657 p. și monografia "Gherăiești, un sat din ținutul Romanului" (2003), 394 p.

Cartea la care ne referim în aceste rânduri (ISBN 978-606-8116-24-2) însumează 336 de pagini, distribuite în următoarele diviziuni: Introducere (8 p.), Retrospectivă bibliografică (38 p.), Mitologia oului (18 p.), Înțelesul legendelor (8 p.), Oul în mentalitatea tradițională (76 p.), Redimensionări ritual - ceremoniale (32 p.), Repere ale dăinuirii (32 p.), Câteva concluzii (8 p.), Rezumatul textului cărții în patru limbi de largă circulație (40 p.), Bibliografie (12 p.), Indice de motive (16 p.) și Ilustrații (43 p.).

Iată și câteva spicuiri din acest fascinant volum, vizând datinile, credințele, practicile ritual - ceremoniale și literatura populară, circumscrise sărbătorilor pascale, care poartă încărcături semantice și emoționale deosebite.

De la bun început, menționând că "sărbătorile de Paști au constituit, încă din cele mai vechi timpuri, un reper calendaristic inconfundabil, atât pentru poporul român cât și pentru alte comunități creștine de pe bătrânul continent", autorul remarcă faptul că "înroșitul sau încondeiatul ouălor pare să aibă la bază virtuțile obiectului respectiv: sursă primordială a vieții pe pământ, a pământului însuși și chiar a întregului univers,... părinte al lumii, la care, se adaugă aspectul (indicând imaginea limitării spațiale de tipul cercului magic) și valențele pe care i le conferă culoarea, care, la început, a fost cea roșie, reprezentând sângele, adică viața, dar și focul, puterea lui purificatoare. Încât, asocierea oului, ca factor dătător de viață, cu culoarea roșie a focului semnifică viața lipsită de primejdii. Oul roșu devine astfel simbol al tinereții, al sănătății robuste, al vieții senine".

Pe tema înroșirii ouălor, autorul invocă diferite păreri, printre care și ale folcloristului român Artur Gorovei, care asociază culoarea și modelele cu care sunt împodobite acestea cu soarele, susținând că obiceiul are o origine cultuală. Și, urmărind evoluția datinii, autorul insistă apoi asupra aplicării desenului pe suprafața oului, practicat la început monocrom, la diferite popoare, pe arii foarte întinse, pe care s-a grefat mai târziu obiceiul încondeiatului cu diferite semne și simboluri, dintre care cele mai răspândite sunt întâlnite și astăzi în ornamentica ouălor de Paști.

În acest context, aflăm și câteva păreri privind fondul ouălor - alb sau roșu - pe care s-au aplicat cele dintâi semne, ca și cu privire la tehnica gravării, considerată posterioară celei a încondeierii propriu-zise, și că "procedeul cel mai ingenios dintre toate, care a devenit clasic în tehnica încondeierii este cel al trasării contururilor cu ceară topită pe suprafața oului, cunoscută astăzi la toate popoarele la care această datină continuă să fie performantă".

Tot aici, autorul citează lucrarea etnologului ceh Antonin Vaclavik, consacrată înroșirii și încondeierii ouălor, care, "pornind de la motivele ornamentale cu care sunt împodobite aceste obiecte rituale, distinge două tipuri fundamentale (pe care el însuși avea să le amendeze mai târziu): unul occidental și altul oriental - la un moment dat vorbind și de un tip meridional -, delimitează zonele geografice ale acestora, precizând și principalele lor caracteristici, dar, surprinzător, românii nu sunt plasați acolo unde era de așteptat să-și aibă locul, în ultima grupă, chiar dacă sunt unele asemănări frapante între ouăle încondeiate de pe meleagurile noastre și cele bulgare"... și în ciuda faptului că "la o expoziție fotografică organizată la Praga, pe la sfârșitul secolului al XIX-lea, vlahii din Moldova etalau, printre altele, și o bogată colecție de ouă încondeiate, care erau aproape identice cu cele românești,... încrustate ca de Paști, având mare asemănare cu încrustăturile ce se fac la noi, ca: talpa gâștei, trifoiul, boboci de trandafiri, oale cu flori, șerpi, stele ș.a. Iar repertoriul motivelor decorative de pe ouăle de Paști predominant păstoresc din comunitățile lanțului carpatic: Berbecul, Capra, Caprele, Cața, Cârja, Cârligul, Ciomagul (ciobanului), Ciobanul cu oile, Clopoțelul, Coarnele berbecului, Coarnele țapului, Crucea mielului, Fluierul, Inelul, Steaua, Stricnaua (ciobanului), Turma de capre, Unghia caprei, Urechea oii, Urechea cu hârleț ș.a. este încă un argument peste care nu se poate trece".

De aici, ipoteza că "datina ouălor încondeiate s-a plămădit în Peninsula Balcanică, poate chiar de o parte și de alta a cursului inferior al Dunării. Stă mărturie, în acest sens, puternica vitalitate pe care o prezintă tradiția ouălor de Paști la slavii sudici, la români și la ucraineni, cu deosebire la populația huțulă.

Nu poate fi ignorată, de asemenea, bogăția uluitoare a modelelor ornamentale și nici evoluția tehnicii de lucru, care, la aceste popoare, a ajuns să atingă perfecțiunea. Mai trebuie avut în vedere că la popoarele de rit ortodox, unde slujitorii Bisericii sunt mult mai toleranți, practica înroșirii și desenării ouălor de Paști a fost intens stimulată, impregnată de elemente religioase, mai întâi cu desene cu caracter aniversar ale miracolului Învierii lui Isus Cristos, vopsirii și încondeierii ouălor atribuindu-li-se obârșii creștine, în legătură cu acestea fiind puse în circulație numeroase legende, preponderent ecleziastice la toate popoarele unde este cultivat obiceiul".

Cu privire la obiceiul românilor de a întâmpina marea sărbătoare a Învierii Domnului cu ouă roșii, autorul citează un jurnal al turcului Evlia Celebi, care îl situează pe la mijlocul veacului al XVII-lea, când, la Oradea se organiza și târgul ouălor roșii, unde "aceste obiecte ritual - ceremoniale se vindeau ca oricare altă marfă,... însemnând că obiceiul ajunsese la o maximă înflorire și se bucura, nu numai printre români, de cel mai larg interes".

Dar pentru că " la acest bazar anual, care avea loc la începutul anului, cu patruzeci de zile mai înainte de sărbătoarea de ouă roșii a ghiaurilor se adunau negustori din India, Yemen, din Arabia și din Persia, într-un cuvânt, din toate cele șapte clime vin sute de mii de oameni... încât această câmpie a Oradei se umple de corturi și de căruțe, împodobindu-se cu ele", "s-ar părea, spune autorul, că nu este vorba de un târg al ouălor roșii,... ci de raportarea unui eveniment comercial de mare amploare la sărbătorile noastre de Paști".

Acest obicei a fost semnalat "patru cecenii mai târziu, cam pe la 1700, și în Țara Românească, atunci când, la curtea principelui Constantin Brâncoveanu jupânesele la care mergeau să le facă urări de Paști cei ce erau primiți le ele în casă obișnuiau să le dea o basma (năframă) și două ouă, ciudat încondeiate cu flori de aur (lucru în care româncele erau neîntrecute). Și acest lucru se obișnuia și între rude și prieteni".

Dintr-o altă sursă citată, aflăm despre prezența ouălor roșii printre alimentele îndătinate la sărbătorile noastre pascale și în Moldova, ca și despre cel puțin trei obiceiuri în această privință, având o vechime considerabilă și o continuitate neîntreruptă până în zilele noastre: "sfințirea bucatelor, dăruirea de ouă roșii și udatul ritual în noaptea Învierii."

Și, mai presus de cele afirmate până aici, este meritul acelorași surse bibliografice de a dovedi, cu certitudine, că "obiceiul de a vopsi ouă la sărbătorile de Paști ori de a le împodobi cu diferite ornamente le era cunoscut românilor din Transilvania, Muntenia și Moldova încă de acum trei sute cincizeci de ani".

Sunt prezentate, apoi, o serie de publicații periodice și lucrări ale unor autori consacrați, din prima și a doua jumătate a secolului al XIX-lea și din primele decenii ale celui următor, care au întreținut interesul pentru obiceiurile pascale: "Pentru începutul obiceiului de a se întrebuința în zilele sfintelor Paști ouă roșii" (1827, Iași), "Antichități despre crucea Domnului Iisus Hristos" (1937, Sibiu; 1957, Buc.), autor A. G. Lesviodax; publicațiile periodice: "Amicul școalei", "România liberă", "Gazeta de Transilvania", "Românul literar", "Pressa", "Trompeta carpaților" și, mai târziu: "Albina", "Comoara satelor", "Șezătoarea" ș.a. Iar ornamentele ouălor pascale, de la cele arhaice până la cele actuale se bucură de și mai multă atenție din partea autorului, urmărindu-le evoluția în toate provinciile românești, și ca surse de inspirație pentru alte domenii ale artei populare și chiar pentru arta cultă.

În acest sens este menționat, mai întâi, meritul folcloristului Leonida Bodnărescu, a cărui prezentare asupra acestor obiecte rituale, cea mai completă până la el, cuprinde și "prima clasificare a desenelor de pe suprafața ouălor de Paști, în cinci grupe: regnul animal, motive vegetale, seria uneltelor, ornamente industriale și diverse".

Deosebit de interesante sunt și ilustrațiile din lucrarea lui Leonida Bodnărescu. Patru din cele șase ouă sunt împodobite cu ornamentație din repertoriul tradițional, ceea ce înseamnă că au o valoare artistică și documentară remarcabilă. Primul exemplar are fondul cărămiziu, iar modelele - de culoare galbenă, conturate cu alb și negru - înfățișează pești și figuri geometrice. Suprafața oului este divizată longitudinal, obținându-se astfel patru suprafețe aproximativ egale. În fiecare dintre acestea este zugrăvit câte un pește, desenul central fiind delimitat de brâie, cu motivul prescurii în interior și dinții fierăstrăului în exterior. Apar, de asemenea, șiruri de puncte ce încadrează simetric ornamentul zoomorf. Nu este exclus ca motivul peștelui (căruia i se pot atribui multe conotații) să reprezinte aici o supraviețuire a vechiului simbol, atât de răspândit la începutul erei creștine, prin care credincioșii se recunoșteau între ei.

Decorul celui de al doilea ou "ar reprezenta" turma de capre, iar ornamentele următoarelor trei ouă nu sunt de natură folclorică: primul reprezintă o cruce, al doilea o floare în ulcior și ultimul este denumit Balerca / Polobocul.

Atenția autorului se îndreaptă apoi către folcloristul Tzigara Samurcaș, director al Muzeului de Etnografie și Artă Națională, care, după un an (în 1909), publică un studiu intitulat "Ouăle de Paști", unde "motivelor decorative de pe cele unsprezece ouă împistrite li se alătură cincisprezece simboluri disparate, toate făcând parte din repertoriul ornamentelor arhaice, indiciu sigur al valorii lor artistice și documentare. Autenticitatea pieselor alese, pe care le reproduce în întregime ori secvențial, este garantată de renumele vetrelor folclorice din care provin: Cătina - Buzău, Balotești - Ilfov, Curtea de Argeș, Dumitrești - Vrancea, Livezeni - Muscel, Mătăsari - Dâmbovița, Sohodol - Bihor, Târlești - Prahova ș.a."

O observație justă a autorului este și aceea că "unele modele de pe ouăle pascale au o circulație foarte largă; sunt întâlnite nu doar în regiuni foarte îndepărtate una de alta, ci și la națiuni diferite. Încât este greu de stabilit poporul de la care întâia dată au pornit aceste motive... În general, fiecare popor crede că de el sunt inventate. Chiar și secuii din Ardeal, ale căror încondeieri sunt aproape la fel cu ale noastre, revendică asemenea drepturi".

Suscită, de asemenea, interes colecția celor o sută șaisprezece ouă încondeiate, selectate de Maria I. Panaitescu, maestră de desen la Școala Profesională "Principesa Elisabeta" din București, dintr-un număr mult mai mare, provenind din zone etnofolclorice reprezentative și ilustrând ipostaze arhaice ale acestui repertoriu ornamental, ajunse, în cele din urmă, la Muzeul Național de Etnografie din București. Ea răspunde îndemnului venit din partea lui Spiru Haret de a contribui la regenerarea artei noastre naționale, dar propune și o revalorizare a acestora, integrând în sfera altor compartimente ale artei tradiționale românești, cum ar fi țesăturile, cusăturile, broderiile, ceramica decorativă ș.a. "ornamentele identificate de prof. Maria Panaitescu, pe la mijlocul primului deceniu al secolului XX, alcătuiesc și astăzi un repertoriu de referință: Aripa hultanului, Barza, Calea rătăcită, Cârligul ciobanului, Codru închis, Desagii popii, Fierul plugarului, Grebla, Mâna milogului, Peștele în coteț, Rădașca, Scrânciobul etc. Sunt imbolduri dintre cele mai sugestive, pe care cercetătorii autentici nu au cum să le ignore".

Pe aceeași linie, sunt citate și preocupările Margaretei Miller-Verghi, care reproduce și treizeci și unu de modele de pe ouăle încondeiate (printre acestea numărându-se: Broasca, Brâul mocanului, Cârja popii, Colivia, Scara mâței, Stele, Traista ciobanului ș.a.) și cea dintâi lucrare despre obiceiul încondeierii ouălor la români, care a văzut lumina tiparului în afara granițelor țării, "Ouăle românești de Paști", publicată de revista londoneză "Folklore", în numărul din septembrie 1909.

Numeroase alte surse bibliografice pe tema ornamentației ouălor pascale nu doar la românii din toate provinciile țării, ci și la toate popoarele care cultivă datina și o mulțime de ilustrații, dintre care nu lipsesc și cele adunate cu devotată sârguință de autor, sunt valorizate în continuare în carte.. Cititorul însă poate lua act de ele numai prin contactul direct cu această captivantă carte de patrimoniu, a cărei bogăție de conținut nu poate fi cuprinsă în totalitate într-o simplă prezentare ce și-a propus a fi acest demers.

Gheorghe Burac

(Sursa: www.luceafarul.net/i-o-n-h-c-i-u-b-o-t-a-r-u-la-romani-ouale-de-pasti)

* * *

Ouăle de Paști la români
Ioan H. Ciubotaru, Ed. "Presa Bună", 2012 (retipărită în 2015), ISBN 978-606-8116-24-2, 21x30 cm, 338 p., 55 lei

* * *

Această carte, în limita stocului disponibil, poate fi procurată prin comandă (cu plata taxelor poștale aferente expedierii):

Din Librăria "Presa Bună":

  • prin poștă: Librăria "Presa Bună", Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26; 700064-Iași;
  • prin telefon și WhatsApp: 0770.477.565: de luni până vineri, între orele 9.00 și 19.00; duminica, între orele 10.00 și 18.00
  • prin e-mail: libraria@ercis.ro
  • prin Internet: www.ercis.ro/libraria

* * *

Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro


 

lecturi: 249.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat