Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Sala_Gotică_de_la_Trei_Ierarhi13 octombrie: Petru Movilă și Sinodul de la Iași

În ziua de 13 octombrie, în catedrala ortodoxă din Iași, a fost proclamată solemn canonizarea lui Petru Movilă. Înscris în calendarul ortodox pe 22 decembrie, Petru Movilă a fost canonizat în Ucraina în 1996, fiind recunoscut în 1997 și 2002 de Sinodul Bisericii Ortodoxe din România. În cadrul Sinodul de la Iași (1642) a fost îndreptat și definitivat textul "Mărturisirii de credință ortodoxă" întocmită de Petru Movila. Împlinindu-se 360 de ani, Sinodului i-a fost dedicat un simpozion la Sala Gotică de la "Trei Ierarhi", locul unde s-a desfășurat. Cine este Petru Movilă? Ce rol a avut Sinodul de la Iași?

Sf_Petru_Movilă_Icoană_pictată_la_Atelierul_"Sfântul_Apostol_și_Evanghelist_Luca"_(Mănăstirea_"Sfinții_Trei_Ierarhi"_2002)Petru Movilă este originar din Suceava, fiind fiul lui Simion Movilă, domn al Țării Românești, apoi al Moldovei. Mama sa, Marghita, s-a călugărit spre sfârșitul vieții sub numele Melania. S-a născut la 21 decembrie 1596; după uciderea tatălui, în 1611, s-a mutat în Polonia împreună cu familia; a studiat la Lvov și apoi la Sorbona. Era cunoscător de latină, greacă, slavonă, ucraineană, lituaniană, polonă, franceză... Devine subofițer în armata polonă. După cinci ani de retragere și studiu s-a călugărit, în 1627, la Lavra Pecerska, al carei egumen este ales după câteva luni. În 1633 a devenit mitropolit al Kievului, fiind hirotonit la 28 aprilie 1633. În 1633 înființează Academia teologică, după modelul școlilor latine. În 1640 (8-18 septembrie) convoacă un Sinod la Kiev în care este aprobată "Mărturisirea ortodoxă" scrisă de el în latină ca un fel de răspuns la Mărturisirea lui Lucaris. Pentru a-i da o autoritate mai mare "Mărturisirea" este prezentată la Sinodului de la Iași (15 septembrie - 27 octombrie 1642), întrunit la cererea patriarhului Partenios.

"Mărturisirea" lui Petru Movila, îndreptată și tradusă în grecește, a fost trimisă la Patriarhia Ecumenică spre aprobare, ceea ce s-a și întâmplat în martie 1643. A fost publicată în greaca populară în 1667, devenind cu timpul unul din principalele texte simbolice ortodoxe. Versiunea româna a fost făcută în 1691 (sunt 20 de ediții până azi), iar cea slavonă în 1696. Mult timp a fost folosită ca manual în școlile teologice din Rusia și din Țările Române.

Petru_MovilăÎn 1645 Petru Movilă vizitează meleagurile natale și binecuvântează căsătoria fiicei lui Vasile Lupu. A murit la 22 decembrie 1646.

"Mărturisirea", un manual sub formă de întrebări și răspunsuri, a fost recunoscută până în secolul al XX-lea de întreaga Ortodoxie, fiind inclusă între cele 13 lucrări enciclice, care, împreună cu hotărârile celor șapte Sinoduri ecumenice, formează baza doctrinei ortodoxe. La sfârșitul secolului trecut, "Mărturisirea" a fost contestată de unii teologi ruși, care i-au reproșat metoda apuseană folosită la elaborare.

Deși este semnatarul declarației finale a Sinodului din Kiev (16 august 1628) care condamna pe preoții care "au trădat Ortodoxia", trebuie spus că există o influentă catolică în scrierile lui Petru Movila. De altfel, el n-a acceptat părțile îndreptate ale "Mărturisirii", de aceea a scris Micul Catehism (Kiev, 1645). Influențele catolice rămân cele legate de purgatoriu, păcatul strămoșesc, consacrarea euharistică.

Concepută sub forma de întrebări și răspunsuri pe marginea Simbolului credinței (Crezul de la Niceea), după modelul catehismelor catolice, "Mărturisirea" are trei părți: prima parte formată din 126 de întrebări și răspunsuri se referă la Dumnezeu, lume, ființa umană, Biserică și sfintele taine; a doua parte, 63 de întrebări și răspunsuri, tratează rugăciunea inimii, iubirea și fericirile; a treia parte, 72 de întrebări și răspunsuri, tratează despre virtuțile și îndatoririle creștinilor.

Pr. Bonaventura Morariu a studiat arhivele Vaticanului din care rezultă că misionarii catolici urmăreau cu interes evenimentul Sinodului, despre care au și scris (Bonaventura Morariu, La Missione dei Fratti Minori Conv. in Moldavia e Vlachia). "Nu vrem să trecem sub tăcere un eveniment insolit și de o anumită importanță istorică, întâmplat la Iași în acest timp (1642), despre care misionarii noștri, fiind martori, au informat Sfânta Congregație De Propaganda Fide. Este vorba de Sinodul ortodox de la Iași, ținut sub protecția domnului Moldovei, Vasile Lupu".

În acea perioadă, la Iași, pentru catolici, se afla Batolomeo Bassetti, misionar italian, viceprefect al misiunilor și apoi vicar general al Moldovei care, de altfel, a convocat un Sinod la Cotnari (6 noiembrie 1642). La Sinodul ortodox de la Iași, din 1642, se pare că Vasile Lupu i-a cerut lui Bassetti să înfățișeze punctul de vedere catolic. Într-o scrisoarea din 29 octombrie 1642, Bassetti redă concluziile Sinodului: "Grecii și rutenii au convenit cu privire la diferențele dintre ei care au fost două: 1. forma consacrării trupului, grecii spunând că stă în aceste cuvinte: 'Domine, mitte Spiritum Sanctum tuum, ut benedicam hoc sacrificium et faciat corpus Christi; astfel se găsește, spun ei, în Misalul sfântului Vasile cel Mare și al sfântului Iacob, patriarh de Ierusalim; 2. toți trebuie să se împărtășească sub ambele specii, pentru că așa a lăsat Cristos. Spun, de asemenea, că Biserica, rugându-se pentru sufletele care sunt în iad, sunt eliberate'. Părintele Morariu scrie în continuare că discuțiile s-au ținut cu ușile închise și au durat două luni, de la începutul lui septembrie până la sfârșitul lui octombrie. "Mărturisirea" lui Petru Movilă admitea, întocmai ca în învățătura catolică, purgatoriul și susținea că forma consacrării stă în cuvintele lui Cristos și nu în invocarea Duhului Sfânt (epicleza). De altfel în "Catehismul" tipărit în 1645 mitropolitul de Kiev își menține convingerea, așa cum apare în răspunsul la întrebarea: "Quomodo consacretur hoc sacramentum in sacra liturgia?" "Virtute horum verborum quae locutus est Christus: Hoc este corpus meum et Hic est sanguis meus" (cf. op. cit. pp. 44-46).

Pr. Cornel Cadar


 

lecturi: 123.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat