Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 
Noutăți editoriale la Editura "Sapientia"

Wilhelm Hunermann: Prințul Gonzaga. O biografie a sfântului Alois,
Viețile sfinților 2, Sapientia 2002, 268 pag., 40.000 lei

Există mai multe biografii ale sfântului Alois, însă aceasta este cu totul una specială. Autorul Wilhelm Hünermann face o istorie romanțată a vieții prințului într-o manieră foarte interesantă și captivantă pentru orice cititor de orice vârstă și formare intelectuală. Hünermann surprinde cele mai semnificative momente din viața prințului.

Născut la 9 martie 1568 la Castiglione delle Stiviere, copilăria lui Alois este marcată de modelul medieval "sapientia et fortitudo", el fiind atras de viața militară, rudimentară și brutală ca mod de manifestare, de mânuirea armelor și limbajul dur și uneori suburban al cadrelor militare. Exemplul tatălui este unul de referință, tânărul fiind educat pentru a deveni viitorul stăpân de Castiglione. Însă descoperind că Dumnezeu îl cheamă în altă parte, Alois renunță la strălucirea familiei sale nobile, la titlul și moștenirea pământească, pentru a se dedica în totalitatea ființei sale idealurilor creștine, dobândind înalte trăsături morale și spirituale și dovedind astfel o maturizare creștină precoce.

Este considerat un fanatic și un vizionar de către cei din jur, dar el nu vrea altceva decât să se roage, să fie în comuniune cu Dumnezeu și să asculte de glasul său, care îl chema la o viață mai nobilă decât cea ereditară, la viața carității perfecte. Modelul său exemplar de asceză și devotament față de un ideal superior este cu atât mai uimitor cu cât a fost înconjurat de multiplele tentații pe care le ofereau curțile regale spaniole și nobiliare din Italia, însă până la urmă el a ieșit victorios în bătălia sa pentru o viață castă și sfântă. De asemenea ne uimește tenacitatea sa în urmarea vocației sale religioase de a deveni un simplu preot iezuit în pofida tuturor împotrivirilor tatălui său și ale rudelor sale. El se evidențiază astfel printr-o personalitate puternică, prin capacitatea de a nu se lăsa condiționat de nimeni și de nimic, renunțând în totalitate la ceea ce pentru unii era un miraj.

Odată intrat în Ordinul sfântului Ignațiu de Loyola, Alois se distinge printr-o viață dedicată în întregime iubirii lui Dumnezeu și semenilor săi. Prin rugăciune, asceză, penitență, practicarea tuturor virtuților creștine, mai ales a virtuților umilinței, ascultării și carității, Alois vrea să înainteze cât mai repede pe calea sfințeniei. Deși o fire maladivă, găsește forța să-i ajute pe alții, să-i îngrijească pe cei bolnavi până la dăruirea totală de sine. Datorită sănătății sale șubrede, moare în faimă de sfințenie, înainte de a ajunge preot, la vârsta de 23 ani, în ziua de 21 iunie anul 1591, lăsând în istorie una dintre cele mai surprinzătoare mărturii de sărăcie, castitate, caritate și credință. Pe 19 octombrie 1605 este declarat fericit de către Papa Paul al V-lea, pe 31 decembrie 1726 este canonizat sau recunoscut ca sfânt în mod oficial de către Papa Benedict al XIII-lea și pe 13 iunie 1926 este reconfirmat și declarat în mod oficial patronul tineretului de către Papa Pius al XI-lea. Trupul său se află depus în biserica sfântului Ignațiu, la Roma, iar capul său se află în sanctuarul din Castiglione. Sărbătoarea sfântului Alois este celebrată în fiecare an de către Biserică pe data de 21 iunie (1).

Popularitatea sfântului Alois a crescut o dată cu trecerea timpului, câștigând mulți admiratori și cinstitori, însă, din nefericire, în zilele noastre el se află într-un con de umbră. Cu toate acestea sfântul Alois este un ideal pentru tinerii din orice timp și orice loc, căci a mers împotriva curentului și a contestat societatea nedreaptă și imorală de atunci pentru a urma vocația proprie la starea religioasă, așa cum de fapt și tinerii de astăzi sunt îndemnați să lupte împotriva mentalităților și obiceiurilor rele ale lumii pentru a-și descoperi propria identitate, pentru a-și forma caracterul și personalitatea, pentru a-și urma propria chemare în viață omnia ad maiorem Dei gloriam.

Tinerii de astăzi au nevoie urgentă de speranță și de modele după care să se orienteze în viața lor. Deși a trăit cu atâtea secole în urmă, sfântul Alois este un asemenea model de urmat. Datoria noastră este de a reinterpreta personalitatea sfântului Alois după o viziune nouă, de a-i descoperi fizionomia sa spirituală și morală cu sensibilitate modernă, în conformitate cu timpurile noastre. Este nevoie de umilință și răbdare pentru a capta sensul vieții sale, pentru a adapta și a reține din mesajul și viața sa ceea ce este actual și aplicabil condițiilor noastre concrete de astăzi. Dorim în felul acesta să recuperăm actualitatea sfântului Alois pentru a-l repropune tinerilor de astăzi și tuturor celor care vor să se abandoneze cu încredere voinței lui Dumnezeu, care are pentru fiecare dintre noi un mod sau o cale de sfințire și de mântuire. Deși atât de departe în timp, sperăm că tinerii și toții cititorii acestei cărți vor ști să aprecieze viața sfântului Alois la justa sa valoare, lăsându-se edificați de exemplul său de consacrare totală, de orientare spre Dumnezeu în Cristos printr-o viață de contemplație, de fraternitate și de caritate perfectă.

Doresc să mărturisesc că am făcut această traducere acum treizeci de ani, în timp ce eram student la Institutul Teologic Romano-Catolic din Iași. Datorită condițiilor prohibitive de atunci, cartea n-a putut fi publicată și a circulat până astăzi printre cititori doar sub formă de pro manuscripto. Acum am reluat acea traducere și după o revizuire a ei cu ajutorul unor colaboratori foarte binevoitori: a preotului profesor Alois Bulai și al profesoarei Carmen Martinuș, cărora le mulțumesc din inimă pentru efortul depus, o propun spre lecturare tuturor celor interesați de modele sfinte și patroni spirituali care pot să aibă o influență nespus de benefică asupra vieții lor atât prin exemplul lor edificator și încurajator cât și prin mijlocirea lor puternică în fața lui Dumnezeu, "căci primiți în Patrie și stând înaintea Domnului (cf. 2Cor 5,8), aceștia nu încetează să mijlocească pentru noi la Tatăl prin Cristos, cu Cristos și în Cristos, oferindu-i meritele pe care le-au dobândit pe pământ... Așadar, slăbiciunea noastră este mult ajutată de grija lor frățească" (LG 49).

(1) Deoarece numele Alois nu este cunoscut în alte ambiente decât în cel catolic, considerăm că este util să prezentăm pe scurt și etimologia sa. Există scrisori în care el se semnează Alois, în timp ce bunicul său se semna Aloysio. Această nesiguranță în grafia latinescului Aloisisus, care a dat naștere la alte variante precum, în regiunea Veneto, Alvise, care apoi s-a fixat în Luigi, a fost cauzată de forma germanică de unde provine și de diferitele posibilități de adaptare la fonetica italiană. Originalul este al-wis, care în vechea limbă germanică înseamnă foarte înțelept. Cf. R. BRUNELLI, Un uomo di nome Luigi, Roma 1990, 36. Alții spun că numele Alois are la bază prenumele Ludovic care este format din două cuvinte germanice vechi: hold care înseamnă glorios și wig care înseamnă luptă, împreună însemnând glorios în luptă, căci Alois a câștigat lupta împotriva lumii păcătoase. Cf. Viețile sfinților, I, Arhiepiscopia Romano-Catolică București 1982, 274.

Pr. Prof. Dr. Alois Bișoc
 

Alois Bișoc, Introducere în teologia pastorală,
Sapientia 2002, 381 pag., 50.000 lei

În devenirea și edificarea sa în decursul istoriei în slujba mântuirii tuturor oamenilor, Biserica are datoria să reflecteze în mod continuu asupra vieții și misiunii sale, asupra acțiunilor și deciziilor sale, ținând seama de situațiile concrete și de exigențele actuale ale persoanelor în diferitele ambiente și culturi în care și pentru care ea trăiește, este trimisă și acționează. La o atare reflecție contribuie într-un mod original și propriu teologia pastorală, care este în strânsă legătură cu celelalte discipline teologice și apelează și la contribuțiile diverselor științe umane.

Paginile acestui volum vor să ofere o sinteză organică, bazată teologic pe elementele principale care trebuie să inspire azi teologia pastorală fundamentală, cu referire la practica și la misiunea Bisericii, la viața eclezială, la interpretările Magisteriului Bisericii și la reflecția actuală asupra acestor probleme.

Fiind una dintre disciplinele teologice apărute mai recent, teologii specialiști în pastorală recunosc că nu există încă pentru această materie "o tradiție de școală consolidată, capabilă de a susține o comunicare științifică efectivă, iar tentativele făcute de a da o fizionomie convingătoare teologiei pastorale se împleticesc în bâlbâiala limbilor" (1). De aceea recunoaștem că nu este ușor a scrie un manual de introducere în teologia pastorală.

Scopul acestui volum este de a oferi un material pentru cei care se întâlnesc pentru prima dată cu teologia pastorală și de a prezenta temele cele mai importante referitoare la această disciplină teologică. Nici o rețetă pastorală, nici o formulă magică nu se află în acest volum. El este o contribuție, un instrument pentru cei care sunt convinși că nu există practică pastorală mai bună fără o teorie teologico-pastorală bună.

În acest manual vom încerca să descriem natura și obligațiile teologiei pastorale, vom analiza diferitele etape în evoluția acestei discipline de la nașterea sa până astăzi. Nu vom reconstitui o istorie completă, pentru că nici nu posedăm studii complete specializate, ci vom pune în lumină anumite momente mai semnificative, în special vom prezenta o viziune globală a reflecției teologico-pastorale produse de Conciliul al II-lea din Vatican. Vom prezenta curente și proiecte de teologie pastorală, diferiți teologi de pastorală, mai ales pe aceia care au adus o contribuție inovatoare. Vom face apoi o expunere sistematică a teologiei pastorale fundamentale subliniind în ultima parte unele tematici mai importante.

Prin urmare, în acest volum expunem bazele teologiei pastorale, care sunt bazele activității Bisericii așa cum se realizează astăzi și cum trebuie să fie realizată în viitor. Cu alte cuvinte, teologia pastorală analizează practica Bisericii creștine în mijlocul societății, așa cum se prezintă astăzi și cum - pornind de la trecutul său - se dezvoltă în viitor. Numai că dezvoltarea societății a luat un ritm așa de vertiginos, încât ne este foarte greu să fixăm la nivel teoretic toate trăsăturile și problemele urgente. Timpul este așa de rapid, încât nu ne poate mira faptul dacă un manual de teologie pastorală începe să fie depășit deja din momentul publicării sale.

În îndeplinirea misiunii sale Biserica se vede interpelată de noi și numeroase probleme. Cum poate să fie ea semn și sacrament de mântuire în această nouă situație? Cum poate anunța Evanghelia tuturor oamenilor în circumstanțele actuale? Avem impresia uneori că pastorația noastră nu reușește să se reînnoiască, nu este capabilă să se adapteze și să răspundă noilor probleme. Ne mulțumim cu unele intervenții pastorale imediate, accentuând unele aspecte, mai mult din punct de vedere social și mai puțin din punct de vedere profetic. Constatăm uneori un activism exagerat pentru căutarea imaginii exterioare, un subiectivism pastoral prin identificarea Bisericii cu ideile personale, multe vorbe și declarații publice, dar puține fapte de slujire, de caritate care să ateste, să manifeste mila lui Dumnezeu și Evanghelia carității. Acesta este momentul în care teologia pastorală poate să-și ofere contribuția, prezentând elementele fundamentale, criteriile evanghelice, liniile inspiratoare ale documentelor pastorale ale Magisteriului Bisericii, perspectivele în mod autentic ecleziale pe care toți le așteaptă de la modul nostru de a fi și de a face Biserică în slujba Împărăției lui Dumnezeu și în drumul de formare ca responsabili și lucrători pastorali.

Recunoaștem că acest volum nu are ca scop comunicarea unor cunoștințe detaliate, ci este o încercare de a învăța, de a se introduce în mod responsabil în gândirea teologico-pastorală și de a mări competența pastorală a responsabililor și a lucrătorilor pastorali. Deci volumul de față nu are pretenția de a fi o tratare completă, o cercetare erudită sau specializată asupra fiecărui aspect al teologiei pastorale, ci vrea să fie mai mult un instrument sau un manual pentru a introduce și a favoriza cercetarea și reflecția în acest domeniu, pentru a crește împreună în conștiința de a împlini misiunea comună primită de la Cristos cel înviat și în căutarea unei fidelități tot mai mari față de această misiune.

În sfârșit, ne exprimăm speranța ca această disciplină, care este încă la început, să se bucure de un interes tot mai mare, să nu mai ocupe doar un loc periferic printre disciplinele teologice, ci să se impună tot mai mult în curriculum teologic. Aceasta este de fapt dorința expresă a Magisteriului Bisericii care prin Ratio fundamentalis institutionis sacerdotalis a promovat teologia pastorală printre disciplinele principale din cadrul programei de studii teologice (2), cu scopul cerut deja de Conciliu, care este acela de a forma "adevărați păstori sufletești, după modelul Domnului nostru Isus Cristos, învățător, preot și păstor" (3).

(1) B. SEVESO, "Itinerari ecclesiali e consapevolezza teologica. Compiti e possibilità della teologia pastorale", în Scienza e prassi pastorale in Italia, Napoli 1985, 85.
(2) Cf. SACRA CONGREGATIO PRO INSTITUTIONE CATHOLICA, Ratio fundamentalis institutionis sacerdotalis, (06.01.1970), EncVat 3, 79.
(3) OT 4.

 


lecturi: 123.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat