Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 
Protejarea vieții - conferință a unui oaspete din SUA a Iași

Joi, 6 iunie 2002, în sala Asociației Medicilor Catolici, s-a desfășurat o conferință având ca temă "Protejarea vieții". Invitat a fost Monseniorul Philip J. Reilly, din Dieceza de Brooklyn, New York, SUA, care a vorbit despre implicațiile morale, teologice și sociale ale avortului. Aflat în România, la Iași, ca parte a unui turneu de conștientizare a oamenilor cu privire la pericolul avorturilor, turneu care a inclus conferințe și organizări de marșuri și întâlniri de rugăciune în țări precum Marea Britanie, Austria, Slovacia, Ungaria, Republica Moldova, fiind însoțit și de un mic grup de susținători ai organizației "Pro Life" (Pro Vita). Vorbind despre realitatea americană și despre adevăratul sens al democrației, pe care mulți o înțeleg ca o libertate necontrolată, prezentând problema avorturilor din perspectiva învățăturilor evanghelice și a iubirii divine, cu exemple din viața reală, Monseniorul Reilly a făcut referire directă la modul în care și noi, cei mulți, putem acționa pentru eradicarea acestui flagel, având la dispoziția noastră cel mai eficient instrument: rugăciunea.

Conferința a început cu o scurtă prezentare a activității distinsului oaspete, făcută de Mons. Grigore Dumea. A continuat apoi Mons. Philip Reilly, care, în introducere a vorbit despre enciclica Humanae vitae a papei Paul al VI-lea, adevărat model, etalon de comparație pentru verificarea conținutului acțiunilor noastre care au incidență asupra vieții umane în toată plinătatea valorii acesteia. Făcând apoi trimitere la anul 1973, când Tribunalul Suprem al Statelor Unite ale Americii a aprobat legea care permite efectuarea avorturilor, vorbitorul a prezentat fundamentele filozofice care au stat la temelia SUA, menționând și câteva idei din Declarația de independență.

Vorbind despre avort, Mons. Reilly a afirmat, printre altele, următoarele: "Viața nu vine de la oameni, nu vine nici chiar de la părinții voștri, ci este un dar care vine de la Dumnezeu". "SUA a crezut cândva în Dumnezeu, dar acum s-a îndepărtat de calea cea dreaptă și, treptat, s-a introdus o cultură a morții. Ceea ce comunismul a încercat să facă prin oprimare și regim totalitarist, SUA a reușit să facă prin înțelegerea eronată a conceptului de libertate. Fiecare este liber să-și urmeze conștiința, dar prin pierderea noțiunilor de bine și rău, a valorii raportului Creator-creație, omul a demarat un proces de recreare a lumii". "Legile care cuprind valori morale sunt eliminate, fiind promovată acea cultură a morții". "Toată creația are o limită. Asemenea unui balon pe care, voind să-l facem mai mare și mai frumos, suflăm în el prea mult aer și îl distrugem, la fel omul, încercând să depășească limitele sale de creație și voind să preia rolul de creator, se îndreaptă spre propria distrugere". Una din limitele omului este cuprinsă în porunca Decalogului care spune: "Să nu ucizi". Începând cu episodul conflictului dintre Cain și Abel, uciderea a continuat până în zilele noastre. Adoptarea unei poziții de indiferență față de această realitate cruntă, precum cea formulată de Cain ca răspuns la întrebarea lui Dumnezeu "Ce ai făcut cu fratele tău?" "Dar sunt eu oare păzitorul fratelui meu?", trebuie să ne amintim replica lui Dumnezeu: "Da, tu ești".

În această cultură a morții, cea ce facem celor mai mici se va considera că am făcut lui Dumnezeu. Când ucidem viața, îl ucidem pe Dumnezeu, care este viața.

Cultura vieții, pentru noi toți, este reprezentată de persoana lui Isus Cristos. El este modelul, este înțelepciunea lui Dumnezeu, este planul lui Dumnezeu, iar noi trebuie să înțelegem că Isus a venit să ne dea viața, nu doar pentru ca să trăim în vecie, ci ne-a readus viața lui Dumnezeu. Viața este un dar prețios: am fost creați de Dumnezeu, am fost răscumpărați de Isus Cristos și suntem chemați să ne împărtășim din viața lui Cristos. Oamenii care distrug viața nu cred. În SUA se vorbește mult despre religie și Dumnezeu, dar mulți sunt cei care nu cred în Dumnezeu.

În viziunea unora, viața umană este doar o formă superioară a vieții animale. Lor Scriptura le spune: "Aveți ochi, dar nu vedeți; aveți urechi, dar nu auziți". Primarul orașului New York, parcă în ciuda evenimentelor de la 11 septembrie, a dat o dispoziție potrivit căreia, începând cu data de 1 iulie 2002, toți doctorii rezidenți din oraș trebuie să urmeze cursuri pentru a fi pregătiți să efectueze avorturi. Ne punem întrebarea: De ce? Cum se poate ca doctorii, care sunt slujitori ai vieții, să devină slujitori ai morții? Cum se poate ca doctorii, care au studiat îndelung pentru a putea să vindece, să mențină viața, să își schimbe crezul și jurământul pe care l-au făcut la începutul carierei și să comită avorturi? Cum ar putea să încalce prescrierea "Primum non nocere" (Mai întâi să nu faci ceva care ar putea să dăuneze)

Interesantă este și poziția adoptată de conducerea SUA în materie de politică externă: în Afghanistan, după eliminarea conducerii talibane și instaurarea unui guvern așa-zis democratic, guvernul SUA a oferit un important sprijin material guvernului afghan pentru legalizarea avorturilor. Astfel, s-a ajuns ca, într-o țară majoritar islamică, să fie legalizat avortul, sub pretextul că "adevărata democrație înseamnă libertatea avorturilor". Mons. Reilly a adăugat, cu tristețe, "O să fim norocoși dacă nu vor mai cădea și alte clădiri din Statele Unite ale Americii".

În SUA mulți sunt în favoarea pedepsei capitale, deoarece nu ei sunt cei care trebuie să îndeplinească această sentință. La fel, este ușor să spui că o femeie poate să facă avort, atâta timp cât nu tu ești cel care trebuie să ucidă acea viață în formare, astfel că, în New York, este în scădere numărul doctorilor dispuși să facă avorturi, ridicându-se împotriva deciziei primarului, parcă spunându-i: "Domnule primar, dacă vrei să omori copiii, vino tu și comite această crimă!".

Oferind exemplul de dăruire al pompierilor, Mons. Reilly a subliniat că aceștia, înainte de a intra în clădirile în flăcări ale World Trade Center, conștienți că mulți dintre ei nu vor mai reuși să iasă vii din încăierarea cu focul, au cerut preotului care îi însoțea să le acorde dezlegarea generală. Urcând pe scări până la etajul 80, pompierii au contribuit la salvarea a peste 20.00 de oameni din totalul celor care se aflau în clădire, iar când întregul edificiu s-a prăbușit, au rămas îngropați sub dărâmături. În lumea întreagă se vorbește despre dăruirea lor, despre gestul lor de curaj și altruism, ei dându-și viața concomitent cu pruncușorii care mureau uciși de mâinile doctorilor care efectuau avorturi. Ce diferență va fi, cu siguranță, între felul în care posteritatea va comemora gestul pompierilor în comparație cu gestul celor care comit avorturi! Cum vrem să ne țină minte urmașii noștri? Ca oameni care iubesc viața și promovează o cultură a vieții sau drept cei care promovează o cultură a morții?

Dacă am încerca să ne ascundem în spatele neputinței de a schimba lumea de unii singuri, să ne amintim cuvintele "Când Domnul este cu noi, cine poate sta împotriva noastră?". Să ne unim eforturile în rugăciune și să fim siguri că Dumnezeu ne va ajuta să schimbăm această situație. În urma întâlnirilor de rugăciune promovate de Organizația "Pro Vita", în fața clinicilor în care se comit avorturi, s-a reușit, numai la New York, înjumătățirea numărului locurilor unde se mai practică această crimă. Multe tinere au părăsit acele clinici și au decis să păstreze copiii pe care i-au primit de la Domnul, ba chiar mulți medici au renunțat să mai ia parte la aceste crime abominabile.

Mons. Reilly ne-a oferit o încurajare și o motivație pentru a merge în lumea întreagă în calitate de promotori ai vieții: Isus, pentru a acționa în lume, a cerut permisiunea Mariei pentru a se întrupa. Maria a acceptat și Duhul lui Dumnezeu s-a coborât asupra ei și a intrat în lume, putând să-și ducă mai departe opera de mântuire. După momentul Învierii, Isus, în trupul său înviat, nu mai poate să fie acea prezență fizică printre noi, nu mai poate să meargă să schimbe conștiințe și are nevoie de trupul său mistic, Biserica, ale cărei membre suntem noi toți. Astfel, noi suntem trupul său, prin care Isus trebuie să-și facă auzit glasul în fața celor care au atâta nevoie să audă mesajul său de eliberare din sclavia păcatului și a morții. Adresând celor din sală îndemnul papei Ioan Paul al II-lea, Mons. Reilly, a spus: "Nu vă temeți să mergeți și să luați atitudine: este lucrarea lui Dumnezeu! Isus și-a vărsat sângele pentru noi toți; trebuie, prin urmare, să fim ambasadori ai bucuriei lui Cristos cel înviat, să fim ambasadori ai vieții".

De la Iași, oaspetele își va continua vizita în România, urmând ca apoi să se întoarcă la New York.

A consemnat Ovidiu Bișog
 


lecturi: 123.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat