Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 3 aprilie 2024

Cateheze. Viciile și virtuțile. 14. Dreptatea

Iubiți frați și surori, Paște fericit, bună ziua!

Iată-ne la a doua dintre virtuțile cardinale: astăzi vom vorbi despre dreptate. Este virtutea socială prin excelență. Catehismul Bisericii Catolice o definește astfel: "Virtutea morală care constă în voința constantă și fermă de a da lui Dumnezeu și aproapelui ceea ce li se cuvine" (nr. 1807). Aceasta este dreptatea. Adesea, când se nominalizează dreptatea, se citează și motoul care o reprezintă: "unicuique suum" adică "fiecăruia ceea ce este al său". Este virtutea dreptului, care încearcă să reglementeze cu echitate raporturile dintre persoane.

Este reprezentată alegoric de balanță, pentru că își propune să "egaleze conturile" între oameni, mai ales atunci când riscă să fie falsificate de vreun dezechilibru. Scopul său este ca într-o societate fiecare să fie tratat după demnitatea sa. Dar deja maeștrii antici învățau că pentru aceasta sunt necesare și alte atitudini virtuoase, cum sunt bunăvoința, respectul, recunoștința, afabilitatea, onestitatea: virtuți care cooperează la buna conviețuire a persoanelor. Dreptatea este o virtute pentru o bună conviețuire a persoanelor.

Toți înțelegem cum dreptatea este fundamentală pentru conviețuirea pașnică în societate: o lume fără legi care respectă drepturile ar fi o lume în care este imposibil de trăit, s-ar asemăna cu o junglă. Fără dreptate, nu este pace. Fără dreptate nu există pace. De fapt, dacă dreptatea nu este respectată, se generează conflicte. Fără dreptate, se stabilește legea samavolniciei celui puternic asupra celor slabi, și acest lucru nu este drept.

Dar dreptatea este o virtute care acționează atât în cel mare, cât și în cel mic: nu se referă numai la aulele tribunalelor, ci și la etica ce distinge viața noastră zilnică. Stabilește cu ceilalți raporturi sincere: realizează preceptul Evangheliei, conform căruia vorbirea creștinului trebuie să fie: "«Da, da», «Nu, nu»; ceea ce este în plus față de acestea este de la Cel Rău" (Mt 5,37). Jumătățile de adevăr, discursurile subtile care vor să-l înșele pe aproapele, reticențele care ascund propunerile reale, nu sunt atitudini conforme cu dreptatea. Omul drept este corect, simplu și sincer, nu poartă măști, se prezintă prin ceea ce este, are o vorbire adevărată. Pe buzele sale se găsește adesea cuvântul "mulțumesc": știe că, oricât ne străduim să fim generoși, rămânem mereu debitori față de aproapele. Dacă iubim, este și pentru că am fost iubiți mai înainte.

În tradiție se pot găsi nenumărate descrieri ale omului drept. Să vedem câteva. Omul drept are venerație față de legi și le respectă, știind că ele constituie o barieră care protejează pe cei fără apărare de prepotența celor puternici. Omul drept nu se îngrijește numai de propria bunăstare individuală, ci vrea binele întregii societăți. Așadar, nu cedează în fața ispitei de a se gândi numai la el însuși și de a se îngriji de propriile afaceri, oricât ar fi de legitime, ca și cum ar fi singurul lucru care există pe lume. Virtutea dreptății face evident - și pune în inimă exigența - că nu poate exista un adevărat bine pentru mine dacă nu există și binele tuturor.

De aceea, omul drept veghează asupra propriului comportament, pentru ca să nu lezeze față de ceilalți: dacă greșește, cere scuze. Omul drept cere scuze mereu. În unele situații, ajunge să sacrifice un bun personal pentru a-l pune la dispoziția comunității. Dorește o societate ordonată, unde persoanele sunt cele care ornează funcțiile, și nu funcțiile sunt cele care ornează persoanele. Detestă recomandările și nu comercializează favoruri. Iubește responsabilitatea și este exemplar în a trăi și a promova legalitatea. De fapt, ea este calea dreptății, antidotul la corupție: cât de important este a educa persoanele, îndeosebi tinerii, la cultura legalității! Este calea pentru a preveni cancerul corupției și pentru a elimina criminalitatea, luându-i terenul de sub picioare.

De asemenea, cel drept alungă comportamente nocive, precum calomnia, mărturia falsă, frauda, cămătăria, derâderea, necinstea. Cel drept își ține cuvântul dat, restituie ceea ce a împrumutat, recunoaște salariul corect tuturor muncitorilor - un om care nu recunoaște salariul corect muncitorilor nu este drept, este nedrept - se ferește să rostească judecăți nesăbuite împotriva aproapelui, apără reputația și bunul nume al celuilalt.

Niciunul dintre noi nu știe dacă în lumea noastră oamenii drepți sunt numeroși sau rari ca perlele prețioase. Dar sunt oameni care atrag har și binecuvântări fie asupra lor, fie asupra lumii în care trăiesc. Nu sunt niște perdanți față de cei care sunt "vicleni și șireți", pentru că, așa cum spune Scriptura, "cel care urmărește dreptatea și bunătatea va afla viață, dreptate și onoare" (Prov 21,21). Cei drepți nu sunt moraliști care țin locul cenzorului, ci persoane corecte cărora "le este foame și sete de dreptate" (Mt 5,6), visători care păstrează în inimă dorința unei fraternități universale. Și de acest vis, în special astăzi, toți avem o mare nevoie. Avem nevoie să fim bărbați și femei drepți, și asta ne va face fericiți.

________

APEL

Din păcate continuă să vină știri triste din Orientul Mijlociu. Revin să reînnoiesc cererea mea fermă a unei imediate încetări a focului în Fâșia Gaza. Exprim regretul meu profund pentru voluntarii uciși în timp ce erau angajați în distribuirea ajutoarelor umanitare în Gaza. Mă rog pentru ei și pentru familiile lor. Reînnoiesc apelul ca să fie permis acelei populații civile, epuizate și suferinde, accesul la ajutoarele umanitare și să fie imediat eliberați ostaticii. Să se evite orice tentativă iresponsabilă de a lărgi conflictul în regiune și să se folosească pentru ca să poată înceta cât mai curând acest război și alte războaie care continuă să aducă moarte și suferință în atâtea părți ale lumii. Să ne rugăm și să acționăm fără încetare pentru ca să tacă armele și să domnească pacea din nou.

Și să nu uităm martirizata Ucraina, atâția morți! Am în mâini un rozariu și o carte a Noului Testament lăsate de un soldat mort în război. Acest tânăr se numea Oleksandr, Alexandru, 23 de ani. Alexandru citea Noul Testament și Psalmii și a subliniat, în Cartea Psalmilor, psalmul 129: "Dintru adâncuri strig către tine, Doamne; Doamne, ascultă glasul meu". Acest tânăr de 23 de ani a murit la Avdi?vka, în război. Avea toată viața înainte. Și acesta este rozariul său și Noul Testament al său, pe care el îl citea și se ruga. Eu aș vrea să fac în acest moment un pic de tăcere, toți, gândindu-ne la acest tânăr și la atâția alții ca el, morți în această nebunie a războiului. Războiul distruge mereu! Să ne gândim la ei și să ne rugăm.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat