Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Spre Săptămâna de Rugăciune pentru Unitatea Creștinilor

Raporturile dintre catolici și ortodocși la 60 de ani de la întâlnirea dintre Paul al VI-lea și Atenagora

Un sărut fratern care este și o angajare

de cardinal Kurt Koch, președinte al Dicasterului pentru Promovarea Unității Creștinilor

Zilele de 5 și 6 ianuarie 2024 au marcat a șaizecea aniversare a întâlnirii care a avut loc la Ierusalim între Papa Paul al VI-lea și patriarhul ecumenic Atenagora. A fost vorba atunci de prima întâlnire între un papă și un patriarh ecumenic după ceea ce s-a întâmplat în timpul Conciliului din Ferrara (1438-1439) între Papa Eugen al IV-lea și patriarhul Iosif al II-lea. Această aniversare importantă este o oportunitate utilă pentru a privi înainte de toate la trecutul dureros al relațiilor dintre cele două Biserici, știind bine că unicul mod pentru a acționa asupra trecutului este purificarea memoriei istorice și iertarea. Totuși, privirea îndreptată spre evenimentele petrecute are ca scop principal acela de a înregistra cu recunoștință ceea ce a fost realizat din 1964 încoace și de a permite noi pași spre viitor.

Întoarcerea la caritate cu forță juridică

Întâlnirea din Ierusalim a avut un impact asupra istoriei mai ales pentru că acel sărut fratern a pecetluit voința ambelor Biserici de a reface între ele caritatea. Acest gest stă în fața ochilor noștri ca icoană durabilă a voinței de reconciliere. Pentru aceasta Papa Francisc a subliniat, în mesajul adresat patriarhului Bartolomeu I cu ocazia sărbătorii patronale a Sfântului Andrei din 2023, că drumul spre reconciliere a început "cu o îmbrățișare", "un gest care exprimă în mod elocvent recunoașterea reciprocă de fraternitate eclezială" (Francisc, Mesaj adresat patriarhului Bartolomeu cu ocazia sărbătorii Sfântului Andrei la 30 noiembrie 2023).

Acest sărut fratern cuprinde o profundă semnificație spirituală. Pentru că agape și sărutul fratern reprezintă termenul și ritul unității euharistice, ținta drumului început la Ierusalim trebuie să fie restabilirea comuniunii euharistice. De fapt, acolo unde agape este trăită serios ca realitate eclezială, ea, pentru a fi credibilă, trebuie să devină și agape euharistică. Asta corespundea intenției celor doi pelerini care s-au întâlnit la Ierusalim, care în acel eveniment au întrevăzut zorii unei noi zile în care generațiile viitoare îl vor lăuda împreună pe unicul Domn prin participarea la Trupul și Sângele său euharistic.

Întâlnirea memorabilă din Ierusalim a pregătit terenul pentru cea din 7 decembrie 1965, când în Biserica patriarhală "Sfântul Gheorghe la Fanar" din Constantinopol și în Bazilica "Sfântul Petru" la Roma cei mai mari reprezentanți ai celor două Biserici au șters excomunicările reciproce din 1054, afirmând voința comună de a elimina anatemele, a căror amintire încă persistă, "din memoria și din mijlocul Bisericii", pentru ca să nu mai poată reprezenta "un obstacol în calea reapropierii în iubire" (Déclaration commune du Pape Paul VI et du patriarche Athénagoras exprimant leur décision d'enlever de la mémoire et du milieu de l'Eglise les sentences d'excommunication de l'année 1054, dans: Tomos Agapis. Vatican-Phanar, 1958-1970, Rome - Istanbul 1971, nr. 127). În acest mod solemn și obligatoriu din punct de vedere juridic, evenimentele din 1054 și consecințele lor au fost încredințate uitării istorice și, în același timp, a fost declarat că ele nu mai aparținea inventarului oficial al celor două Biserici.

Cu acest act istoric, otrava excomunicării a fost extrasă din organismul Bisericii și "simbolul diviziunii" a fost înlocuit de "simbolul carității"; în cuvintele teologului de atunci Joseph Ratzinger, "raportul de «caritate răcită», de «contrapoziții, neîncrederi și antagonisme», a fost înlocuit de raportul de caritate și fraternitate, simbolizat de sărutul fratern" (J. Kardinal Ratzinger, Rom und die Kirchen des Ostens nach der Aufhebung der Exkommunikationen von 1054, în: Ders., Theologische Prinzipienlehre. Bausteine zur Fundamentaltheologie, München 1982, 214-230, zit. 229). Cu revocarea excomunicărilor, Biserica din Roma și Biserica din Constantinopol pot să se recunoască din nou ca Biserici surori, fapt și mai semnificativ dacă ne gândim că patronii celor două Biserici, Sfântul Petru și Sfântul Andrei, erau frați biologici.

Dialogul carității în slujba reconcilierii

Aceste evenimente memorabile au devenit punctul de plecare al dialogului ecumenic al carității, care s-a aprofundat în anii următori printr-un schimb viu de vizite și de comunicări, mărturisit în documentația comună care are numele foarte frumos de Tomos Agapis. Dialogul carității a avut o exprimare vizibilă mai ales în tradiția bună de vizite reciproce între Biserica din Constantinopol și Biserica din Roma cu ocazia respectivelor sărbători patronale sau alte evenimente deosebit de importante. Pentru un pontif nou-ales a devenit o obișnuință plină de semnificație aceea de a merge, la puțin timp după începutul pontificatului său, la Fanar din Constantinopol pentru a-l vizita pe patriarhul ecumenic. Și a fost un semn frumos de prietenie matură faptul că patriarhul ecumenic Bartolomeu I a venit la Roma pentru ceremonia de început al pontificatului Papei Francisc, gest și mai apreciabil pentru că a fost făcut pentru prima dată în istoria relațiilor ecumenice dintre Roma și Constantinopol.

Dialogul carității trebuie să fie continuat și aprofundat, astăzi și în viitor, și pentru că în cursul istoriei diferite spiritualități din Orient și din Occident au provocat o îndepărtare progresivă între Biserici și au contribuit pe larg la ruptura succesivă. Cardinalul Walter Kasper a rezumat acest proces afirmând în manieră concisă și incisivă: "Creștinii nu s-au îndepărtat îndeosebi din cauza disputelor lor și a diferitelor lor formulări doctrinale, ci s-au înstrăinat unii de alții prin modul lor diferit de a trăi" (W. Kardinal Kasper, Wege der Einheit. Perspektiven für die Ökumene, Freiburg i. Br. 2005, 208). Această dezvoltare se explică în mare parte în faptul că în lumea creștină occidentală și orientală evanghelia lui Isus Cristos a fost primită în mod diferit încă de la început și a fost trăită și transmisă în diferite tradiții și forme culturale. În pofida acestor diferențe, lumea creștină din primul mileniu din Orient și din Occident trăia în cadrul unei singure Biserici. Totuși, creștinii s-au îndepărtat progresiv unii de alții și au început să se înțeleagă tot mai puțin, așa încât, așa cum a subliniat în mod elocvent Yves Congar (Vgl. Y. Congar, Zerstrittene Christenheit. Wo trennten sich Ost und West, Wien 1959), putem vedea în acest proces de înstrăinare reciprocă una dintre cauzele principale ale schismei care s-a produs după aceea.

În lumina acestor dezvoltări istorice trebuie să ne întrebăm dacă se poate vorbi cu adevărat de diviziune în Biserică între Orient și Occident. Așa-numita "diviziune" este asociată de obicei la anul 1054, când au fost rostite excomunicările între Constantinopol și Roma. Totuși, aceasta este o dată mai mult simbolică decât istorică, cu atât mai mult cu cât nu a fost o schismă în adevăratul sens al cuvântului între Orient și Occident în Biserică și nu a avut loc nicio condamnare formală nici în 1054, nici într-o altă dată. Teologul ortodox Grigorius Larentzakis a rezumat pe bună dreptate acest fapt important în formula scurtă: "Nicio schismă, și totuși separați" (G. Larentzakis, Kein Schisma, trotzdem getrennt, în: «Die Tagespost» vom 27. Juni 2021). Așadar, n-ar trebui să se vorbească de schismă, ci de înstrăinare crescândă în Biserică între Orient și Occident. Această îndepărtare, care a dus la neînțelegeri și polemici în cursul istoriei, poate fi depășită numai cu răbdare și, mai ales, cu caritate, încercând să se meargă cu sinceritate unii în întâmpinarea celorlalți.

Dialogul carității a permis să se redescopere între catolici și ortodocși acea "fraternitate" pe care Papa Ioan Paul al II-lea o considera unul dintre roadele cele mai importante ale angajării ecumenice (Ioan Paul al II-lea, Ut unum sint, nr. 41-42). Dialogul carității contribuie înainte de toate la reconcilierea între Biserici, care se exprimă concret în cererea de iertare pentru păcatele comise în trecut. Această cerere de iertare este deosebit de urgentă cu referință la a patra cruciadă din 1204 care, din motive comprehensibile, rămâne și astăzi o rană deschisă pentru mulți creștini ortodocși. Această cruciadă a fost lansată inițial cu un obiectiv pozitiv. Totuși, din motive politice, Constantinopolul a fost luat și jefuit de marinarii venețieni, cu toate că Papa Inocențiu al III-lea a interzis cu severitate războiul împotriva creștinilor: un avertisment care, în lumina războiului din Ucraina, asumă o actualitate reînnoită.

Dialogul adevărului în căutarea credinței comune

În procesele istorice de îndepărtare reciprocă oricum au intrat în joc și probleme teologice serioase. Așadar, pe de o parte, dialogul carității cere dialogul adevărului, adică elaborarea teologică serioasă a diferențelor teologice care încă sunt izvor de diviziune, cu scopul de a face posibilă comuniunea eclezială și euharistică. Pe de altă parte, dialogul carității constituie fundamentul și habitatul în care poate înflori dialogul adevărului. Cele două dialoguri sunt legate în mod indisolubil, așa cum sunt caritatea și adevărul. Dialogurile ecumenice conduc spre viitor numai dacă sunt însoțite de iubirea față de adevărul credinței și nu pur și simplu de interese politice ecleziale. Nucleul cel mai profund al oricărui efort ecumenic se află în recunoașterea și în aprofundarea credinței apostolice, care este transmisă și încredințată fiecărui nou membru al Trupului lui Cristos cu botezul.

Începutul dialogului teologic al adevărului a fost anunțat cu o declarație comună cu ocazia primei vizite a Papei Ioan Paul al II-lea la patriarhul ecumenic Dimitrios I pentru sărbătoarea Sfântului Andrei la Constantinopol în 1979 (Declarația, redactată în greacă și în franceză, a fost publicată în "L'Osservatore Romano" din 1 decembrie 1979). Dialogul teologic poate porni de la constatarea încurajatoare că Biserica Catolică și Biserica Ortodoxă au o amplă bază comună de convingeri de credință. Pentru acest motiv, dialogul ecumenic a putut să se concentreze, într-un prim moment, pe consolidarea fundamentului comun al credinței. Această amplă bază comună este datorată faptului că, între toate Bisericile și comunitățile ecleziale creștine, catolicii și ortodocșii sunt cei mai apropiați între ei. De fapt, ei au păstrat aceeași structură eclezială antică, adică structura de fond sacramentală-euharistică și episcopală a Bisericii, în sensul că în ambele Biserici unitatea în Euharistie și slujirea episcopală sunt văzute drept constitutive ale faptului de a fi Biserică.

În acest context, Biserica Catolică, deja cu Conciliul Vatican II, a exprimat o apreciere deosebită față de Bisericile din Orient, considerându-le parte a unei comuniuni fundamentale "între Biserici locale ca Biserici surori" (Cf. Unitatis redintegratio, nr. 14), pentru că ele prevăd slujirea episcopală în succesiunea apostolică și toate sacramentele valide, între care îndeosebi Euharistia, dispunând astfel de toate elementele ecleziale esențiale care le constituie ca Biserici particulare. Și recunoscând că Bisericile din Orient, "deși separate, au adevărate sacramente", Biserica Catolică afirmă și că "o anumită communicatio in sacris este nu numai posibilă, ci și de dorit, atunci când există împrejurări favorabile, și cu aprobarea autorității ecleziastice" (Unitatis redintegratio, nr. 15).

Ecleziologia euharistică: convergențe și divergențe

Problema crucială care trebuie să fie discutată ulterior în dialogul ecumenic pentru a putea restabili comuniunea eclezială este înțelegerea diferită a slujirii episcopului de Roma. Dar și pentru această problemă se poate porni de la o bază comună. De fapt, și ortodoxia consideră Biserica episcopului de Roma pe primul loc în taxis ale diferitelor sedii, așa cum stabilise deja Conciliul din Niceea. Totuși, în timp ce ortodoxia l-ar recunoaște pe papa ca "primul între egali" dacă ar fi restabilită unitatea, formula fundamentală din punctul de vedere catolic merge dincolo de asta, afirmând: "Papa este primul și are și funcții și îndatoriri specifice" (Benedict al XVI-lea, Luce del mondo. Il Papa, la Chiesa e i segni dei tempi. Una conversazione con Peter Seewald [Lumina lumii. Papa, Biserica și semnele timpurilor. O conversație cu Peter Seewald], Città del Vaticano, 2010, p. 132). Dacă observăm această diferență mai de aproape, ne dăm seama că în spatele problemei slujirii petrine se ascunde și o diferență în ecleziologie, deoarece în structura fundamentală a Bisericii antice pe care ortodocșii și catolicii au păstrat-o problema slujirii papei reprezintă acel element care este încă perceput drept controversat. Și totuși, mai ales și în problema ecleziologică putem găsi un fundament comun pe larg, mai precis în dezvoltarea ulterioară a unei ecleziologii euharistice care a fost promovată îndeosebi de teologii ruși aflați în exil la Paris după Primul Război Mondial și revitalizată de Biserica Catolică prin Conciliul Vatican II.

În teologia catolică acest lucru este demonstrat de faptul că, în contra-tendință cu o ecleziologie universalistă răspândită în trecut, Conciliul a descoperit "Bisericile" la plural, revalorizând din punct de vedere teologic Bisericile locale, fiecare dintre ele fiind pe deplin Biserică, deși nu este totalitatea Bisericii: "Această Biserică a lui Cristos este cu adevărat prezentă în toate comunitățile locale legitime ale credincioșilor care, adunate în jurul păstorilor lor, sunt și ele numite în Noul Testament Biserici" (Lumen gentium, nr. 26). Așadar, Biserica Catolică trăiește în interrelație între pluralitatea Bisericilor locale și unitatea Bisericii universale. În interpretarea catolică, dimensiunea universală nu este deloc în contrapoziție cu ecleziologia euharistică. De fapt, Biserica Catolică înțelege primatul episcopului de Roma nici exclusiv, nici în primul rând ca un element juridic și pur și simplu extern ecleziologiei euharistice, ci mai degrabă ca o realitate înrădăcinată în ea. Unitatea Bisericii se află profund în faptul că ea trăiește din unica Euharistie. Și primatul episcopului de Roma trebuie înțeles cu referință la acea rețea de comunități euharistice care este Biserica, așa cum a afirmat în manieră elocventă Monseniorul Bruno Forte: "Primatul în euharistie" (B. Forte, Il primato nell'eucaristia. Considerazioni ecumeniche intorno al ministero petrino nella Chiesa [Primatul în euharistie. Considerații ecumenice în jurul slujirii petrine în Biserică], în: Asprenas 23, 1976, pag. 391-410). Prin urmare, misiunea episcopului de Roma care, conform cuvintelor Sfântului Ignațiu din Antiohia, are "primatul în caritate", este aceea de a uni în Euharistie toate Bisericile locale prezente în lume în unica Biserică universală. Primatul episcopului de Roma este un primat de caritate, care tinde la acea unitate a Bisericii care permite și păstrează comuniunea euharistică și împiedică, în manieră credibilă și eficace, ca un altar să se ridice împotriva unui alt altar.

În mod diferit, ecleziologia euharistică în lumea ortodoxă este legată de o ecleziologie a Bisericii locale foarte puternic. Prin Biserică se înțelege comunitatea de credință care, reunită în jurul episcopului său, celebrează cu el Euharistia. Iată pentru ce fiecare comunitate euharistică este pe deplin Biserică. Deși unitatea orizontală a Bisericilor locale între ele reprezintă plinătate și frumusețe, în ultimă analiză ea nu este constitutivă a Bisericii. Același lucru este valabil la nivel regional, unde, conform principiului de autonomie și autocefalie, Bisericile sunt independente; și deoarece ele sunt strâns legate de națiunea lor respectivă, există ca Biserici naționale. Aceasta este desigur forța lor, pentru că sunt înculturate în societățile în care trăiesc credincioșii. Însă riscul în care se află Bisericile naționale este acela de a fi supus adesea la tendințe naționaliste puternice. Aceste tendințe sunt datorate și faptului că ortodoxia - și spre deosebire de Biserica Catolică - nu recunoaște o separare între Biserică și stat, ci vede mai degrabă o "simfonie" între ele. Rezultă că dimensiunea universală a Bisericii alunecă pe planul al doilea. Totuși, dacă ea nu este valorizată, este greu să se ajungă la un concept comun de slujire a unității și la nivel universal.

Reconciliere ecumenică între sinodalitate și primat

Acest lucru ridică problema importantă a modului în care se poate ajunge la o convergență teologică mai mare în interpretarea conceptului de Biserică între catolici și ortodocși. Este inutil de spus că nu poate fi vorba de un compromis bazat pe denumirea comună minimă. Mai degrabă, punctele de forța din ambele comunități ecleziale trebuie să dialogheze între ele. În acest sens, grupul de lucru ortodox-catolic "Sfântul Irineu", în documentul său de studiu intitulat În slujba comunității, a furnizat următoarea orientare: "Îndeosebi, Bisericile trebuie să se străduiască pentru ca să se ajungă la un echilibru mai bun între sinodalitate și primat la toate nivelurile vieții ecleziale, printr-o întărire a structurilor sinodale în Biserica Catolică și prin acceptarea din partea Bisericii ortodoxe a unui anumit primat în cadrul comuniunii mondiale a Bisericilor" (Im Dienst an der Gemeinschaft. Das Verhältnis von Primat und Synodalität neu denken. Eine Studie des Gemeinsamen orthodox-katholischen Arbeitskreises St. Irenäus, Paderborn, 2018, 94).

Pentru a putea înainta în această direcție în dialogul ecumenic este necesară, așadar, disponibilitatea de a învăța din partea ambelor Biserici. Pe de o parte, Biserica Catolică trebuie să admită că încă n-a dezvoltat, în viața sa și în structurile sale ecleziale, acel grad de sinodalitate care ar fi posibil și necesar din punct de vedere teologic, și că valorizarea și întărirea sinodalității constituie și o contribuție importantă la recunoașterea ecumenică a primatului episcopului de Roma. În această privință, Papa Francisc este convins că eforturile teologice și pastorale întreprinse pentru a edifica o Biserică sinodală au și un puternic impact asupra ecumenismului și că îndeosebi problema primatului petrin poate să fie clarificată mai adecvat în cadrul unei Biserici sinodale: "Papa nu stă, singur, deasupra Bisericii; ci înăuntrul ei ca botezat între botezați și înăuntrul colegiului episcopal ca episcop între episcopi, chemat în același timp - ca succesor al apostolului Petru - să conducă Biserica din Roma care prezidează în iubire toate Bisericile" (Francisc, Discurs pentru comemorarea celei de-a 50-a aniversări a instituirii Sinodului Episcopilor, 17 octombrie 2015).

Pe de altă parte, ne dorim ca Biserica Ortodoxă să fie dispusă să regândească principiul de autocefalie în așa fel încât să permită o deschidere mai mare la dimensiunea universală a Bisericii și, prin urmare, să poată recunoaște necesitatea teologică a unui primat și la nivel universal. În acest sens, mai ales teologul și mitropolitul ortodox Ioannis Zizioulas a subliniat de mai multe ori că o slujire de unitate la nivel universal a Bisericii nu este în niciun mod contrară unei ecleziologii euharistice, ci este compatibilă cu ea.

La un echilibru mai bun între sinodalitate și primat s-a îndreptat și Comisia mixtă internațională pentru dialogul teologic între Biserica Catolică și Biserica Ortodoxă. Îndeosebi, în timpul Adunării plenare de la Ravenna din 2007, comisia a adoptat un document important, în care se afirmă că sinodalitatea și primatul sunt interdependente și că această corelație se realizează la toate nivelurile Bisericii, local, regional și universal. Faptul că împreună, catolici și ortodocși, au putut declara pentru prima dată că Biserica are nevoie de un Protos și la nivel universal reprezintă desigur o piatră de hotar pe drumul ecumenic. Între timp, comisia a lărgit și a aprofundat această viziune fundamentală cu două documente ulterioare despre sinodalitate și primat în primul mileniu (la Chieti în 2016) și despre sinodalitate și primat în al doilea mileniu și astăzi (la Alexandria din Egipt în 2023). Aceste eforturi ecumenice au ca obiectiv acela de a restabili comuniunea eclezială în așa fel încât Biserica Ortodoxă și Biserica Catolică să nu continue să trăiască precum două Biserici separate, ci să trăiască precum o unică Biserică în Orient și în Occident, oglindind astfel unitatea Trupului lui Cristos. Dar faptul de a fi Trup al Bisericii tinde să meargă dincolo de el însuși, spre comuniunea obligatorie în Trupul euharistic al Domnului, motiv pentru care unitatea restabilită a Bisericii va avea ca rezultat recompunerea comuniunii euharistice. Patriarhul ecumenic Atenagora a exprimat această viziune cu cuvinte incisive deja în 1968: "A venit ora curajului creștin. Ne iubim unii pe alții; mărturisim aceeași credință comună; să ne îndreptăm împreună spre gloria sfântului Altar comun, pentru a face voința Domnului, pentru ca Biserica să strălucească, lumea să creadă și pacea lui Dumnezeu să vină asupra tuturor" (Télégramme du patriarche Athénagoras au pape Paul VI, à l'occasion de l'anniversaire de la levée des anathèmes le 7 décembre 1969, în: Tomos Agapis. Vatican-Phanar, 1958-1970, Rome - Istanbul 1971, nr. 277). În această viziune se realizează sensul profund al acelui sărut fratern care a fost schimbat la Ierusalim în urmă cu șaizeci de ani și care și astăzi îi unește pe catolici și pe ortodocși într-o angajare comună.

(După L'Osservatore Romano, 16 ianuarie 2024)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

*

Pe ercis.ro există o pagină specială dedicată Săptămânii de Rugăciune pentru Unitatea Creștinului, în meniul Biblioteca > Ecumenism.




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat