Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 31 mai 2023

Cateheze. Pasiunea pentru evanghelizare: zelul apostolic al credinciosului. 15. Martori: Venerabilul Matteo Ricci

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Noi continuăm în aceste cateheze vorbind despre zelul apostolic, adică ceea ce simte creștinul pentru a duce înainte vestea lui Isus Cristos. Și astăzi aș vrea să prezint un alt mare exemplu de zel apostolic: noi am vorbit despre Sfântul Francisc Xaveriu, despre Sfântul Paul, zelul apostolic al marilor zeloși; astăzi vom vorbi despre unul - italian - dar care a mers în China: Matteo Ricci.

Originar din Macerata, în Marche, după ce a studiat în școlile iezuiților și a intrat el însuși în Societatea lui Isus, entuziasmat de rapoartele misionarilor pe care le asculta și s-a entuziasmat, ca atâția alți tineri care simțeau același lucru, a cerut să fie trimis în misiunile din Extremul Orient. După tentativa lui Francisc Xaveriu, alți douăzeci și cinci de iezuiți au încercat fără succes să intre în China. Dar Ricci și un confrate al său s-au pregătit foarte bine, studiind cu atenție limba și obiceiurile chineze, și până la urmă au reușit să obțină să se stabilească în sudul țării. A fost nevoie de optsprezece ani, cu patru etape prin patru orașe diferite, înainte de a ajunge la Pechin, care era centrul. Cu statornicie și răbdare, animat de o credință neclintită, Matteo Ricci a putut să depășească dificultăți, pericole, neîncrederi și opoziții. Gândiți-vă în acel timp, a merge pe jos sau a merge călare, atâtea distanțe... și el mergea înainte. Dar care a fost secretul lui Matteo Ricci? Pe ce drum l-a împins zelul?

El a urmat mereu calea dialogului și a prieteniei cu toate persoanele pe care le întâlnea, și asta i-a deschis multe uși pentru vestirea credinței creștine. Prima sa operă în limba chineză a fost tocmai un tratat Despre prietenie, care a avut mare rezonanță. Pentru a se insera în cultura și în viața chineză într-un prim moment se îmbrăca precum călugării budiști, după obiceiul țării, dar apoi a înțeles că cea mai bună cale era aceea de a asuma stilul de viață și hainele literaților, cum se îmbrăcau profesorii universitari, literații: și el se îmbrăca așa. A studiat în mod aprofundat textele lor clasice, așa încât să poată prezenta creștinismul în dialog pozitiv cu înțelepciunea lor confucianistă și cu uzanțele și obiceiurile societății chineze. Și asta se numește o atitudine de înculturare. Acest misionar a știut să "încultureze" credința creștină în dialog, ca părinții antici cu cultura greacă.

Optima sa pregătire științifică trezea interes și admirație din partea oamenilor culți, începând de la vestitul său mapamond, harta întregii lumi cunoscute atunci, cu diferitele continente, care le revelează chinezilor pentru prima dată o realitate externă Chinei mult mai amplă decât și-ar fi imaginat ei vreodată. Le arată că lumea este mai mare decât China, iar ei înțelegeau - pentru că erau inteligenți. Dar și cunoștințele matematice și astronomice ale lui Ricci și ale misionarilor ucenici ai săi au contribuit la o întâlnire rodnică între cultura și știința din Occident și din Orient, care va trăi atunci unul din timpurile sale cele mai fericite, sub semnul dialogului și prieteniei. De fapt, opera lui Matteo Ricci n-ar fi fost posibilă vreodată fără colaborarea marilor săi prieteni chinezi, ca vestiții "Doctor Paul" (Xu Guangqi) și "Doctor Leon" (Li Zhizao).

Totuși, faima lui Ricci ca om de știință nu trebuie să întunece motivația mai profundă a tuturor eforturilor sale: adică, vestirea evangheliei. El, cu dialogul științific, cu oamenii de știință, mergea înainte dar dădea mărturie despre credința sa, despre evanghelie. Credibilitatea obținută cu dialogul științific îi dădea autoritate pentru a propune adevărul credinței și al moralei creștine, despre care el vorbește în mod aprofundat în principalele sale opere chineze, cum sunt Adevărata semnificație a Stăpânului Cerului - așa se numește acea carte. În afară de doctrină, sunt mărturia sa de viață călugărească, de virtute și de rugăciune: acești misionari se rugau. Mergeau ca să predice, se mișcau, făceau mișcări politice, toate acestea: dar se rugau. Rugăciunea alimentează viața misionară, o viață de caritate, îi ajutau pe ceilalți, umili, în dezinteres total față de onoruri și bogății, care induc pe mulți dintre discipolii și prietenii săi chinezi să primească credința catolică. Pentru că vedeau un om așa de inteligent, așa de înțelept, așa de viclean - în sensul bun al cuvântului - pentru a duce înainte lucrurile, și așa de credincios încât spuneau: "Dar ceea ce predică este adevărat pentru că este spus de o personalitate care dă mărturie: mărturisește cu propria viață ceea ce vestește". Aceasta este coerența evanghelizatorilor. Și asta ne atinge pe noi toți, creștinii, care suntem evanghelizatori. Eu pot să spun "Crezul" pe de rost, pot să spun toate lucrurile pe care noi le credem, dar dacă viața ta nu este coerentă cu ceea ce mărturisești nu folosește la nimic. Ceea ce atrage persoanele este mărturia de coerență: noi, creștinii, suntem chemați să trăim ceea ce spunem și să nu ne prefacem că trăim ca niște creștini, dar trăim ca niște mondeni. Priviți acești mari misionari - ca Matteo Ricci care este un italian - privind acești mari misionari, veți vedea că forța cea mai mare este coerența: sunt coerenți.

În ultimele zile ale vieții sale, celui care era mai aproape de el și îl întreba cum se simte, Matteo Ricci "a răspuns că se gândea în acel moment dacă era mai mare bucuria și veselia pe care o simțea în interior decât ideea că era aproape de călătoria sa pentru a merge să-l guste pe Dumnezeu, sau tristețea care i-o putea provoca părăsirea însoțitorilor din întreaga misiune pe care o iubea foarte mult și slujirea pe care o mai putea face Domnului Dumnezeului Nostru în această misiune" (S. De Ursis, Raport despre M. Ricci, Arhiva Istorică Romană S.I.). Este aceeași atitudine a apostolului Paul (cf. Fil 1,22-24), care voia să plece la Domnul, să-l întâlnească pe Domnul, dar "rămân pentru a vă sluji pe voi".

Matteo Ricci moare la Pechin în 1610, la vârsta de 57 de ani, un om care și-a dat toată viața pentru misiune. Spiritul misionar al lui Matteo Ricci constituie un model viu actual. Iubirea sa față de poporul chinez este un model; dar ceea ce reprezintă un drum actual este coerența sa de viață, mărturia vieții sale de creștin. El a dus creștinismul în China; el este mare, e adevărat, pentru că este un mare om de știință, el este mare pentru că este curajos, el este mare pentru că a scris atâtea cărți, dar mai ales el este mare pentru că a fost coerent cu vocația sa, coerent cu acea voință de a-l urma pe Isus Cristos. Fraților și surorilor, astăzi noi, fiecare dintre noi, să ne întrebăm înăuntru: "Sunt coerent, sau sunt un pic așa și așa?".

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 1.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat